JIMIQ: No, bejt na tvým místě, ještě bych si to čerpání dotace hodně rozmyslel. Hint: Sleduj Stanjuru.
Můžeš namítnout: "Ale já žádnou provozní podporu čerpat nebudu", jenže IMO na tom nesejde z následujících důvodů:
1) Paní s pejskem před pár lety zamázla reformu distribučních tarifů, která měla za cíl nastavit poměry distribučních plateb tak, aby alespoň zhruba odpovídaly struktuře nákladů - stálé náklady vs. proměnné náklady.
2) Paní s pesjkem "zachránila" spotřebitele, jenže jak se ukazuje a ještě se ukáže, tak jen krátkodobě, protože neodpovídající struktura tarifů povede k následujícímu
3) tím, že se nechává významná část regulovaných plateb za distribuci variabilní (vyčíslená v Kč/MWh), zlepšuje se tím návratnost samovýroby, čímž se zároveň zvyšuje penetrace samovýroby,
4) nárůst samovýroby povede k tomu, že regulované platby vzrostou, protože při neodpovídající struktuře proměnné/stálé se stále stejný (nebo rostoucí) objem stálých nákladů bude rozpočítávat mezi klesající objem distribuované elektřiny,
5) to povede k tomu, že distribuční poplatky začnou růst, což ještě v kombinaci s klesajícími cenami technologie povede k ještě většímu nárůstu samovýroby.
6) v určitém momentě, když výše popsané jevy nabudou ohromných rozměrů, se politici proberou a začne se hledat viník. Jenže ono už nejpíš bude pozdě, takže:
7) všichni, co se registrovali (nebo jakkoli jinak samonaprášili) jako samovýrobci budou zatížení poplatkem nebo daní (daní v případě, že problém naroste do takových rozměrů, že se významné části samovýrobců bude vyplácet přejít na režim offgrid)
8) varianta b) je, že se provoz distribuce bude nějak dotovat ze státního rozpočtu, ale to se dřív nebo později někdo bude snažit eliminovat zatížením domnělých viníků.
Tyhle scénáře lze větvit a malovat do nekonečna, ale předpokládám, že chápeš, co chci říci?
NYRLEM:
Tohle je taky kouzelný. Nejdřív se, aby bylo splněno vůči Bruselu, vymyslí sektorové šetření. Pomiňme teď, že proběhlo živelně, větší část za neexistence legislativy atp., ale dávalo to nějaký smysl. Vzala se nějak nadefinovaná skupina a na ní se zkoumalo, jestli WACC (protože cizí kapitál je každého věc, kdo ho měl drahý, ať si vylíže....) nepřesáhlo nějakou mez. OK, sebraná data se nějak nanormovalo, nějak to vyšlo, zvýšil se solární odvod o 10 p.b. a řeklo se, že je to fakt už naposled.
A teď najednou přijde Stanjura, formou pozměňovacího návrhu, oklikou mimo proces, že se to teda bude dělat individuálně a opět po Česku - bez známých detailů. S provaděčkou tejden před termínem podání, ale za to pod pokutou.
Pokud to projde, jak je to teď navrženo, tak:
1) Střelci, co si na fotovoltaický SPV koupili Ferrari, zatížili ho všelijakejma nákladama, maj vysmáto, těm WACC vyjde nízké a budou vesele inkasovat.
2) Střelci, co na začátku ojebávali banky známou fintou - dodavatel zdražil instalaci o 30 % a oněch 30 % navíc skončilo v mateřské společnosti SPV (tzv. sponzor) jako provize nebo obdobný typ platby, a sponzor tu provizi použil jako vlastní zdroje v bankovním financování SPV. Tak ten má samozřejmě equity IRR nekonečno a protože prodražil investici, je samozřejmě safe před odebráním podpory z důvodu tzv. překompenzace.
3) Idioti, co si vybudovali FVE jako doplněk k jinému byznysu a "nezatěžovali" FVE režiemi - vyjde jim vysoké WACC a jsou bez podpory.
4) Idioti, co vybudovali FVE efektivně, provozují efektivně, nezatížili ji Ferrari a jinými fiktivními náklade skončí opět bez podpory, protožr jim vyjde vysoké WACC:
5) Vítězi budou i hochštapleři, kteří vydevelopovali (mávám Amun.Re) projekt a ten pod příslibem dvacetileté podpory hned na začátku střelili.
Kántry fór da fjůča.