• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: ty, jako jeden z mistrů trollingu, to jistě musíš moc dobře vědět.

    a diskuze? ta tu není od té doby co jsi svým trollingem a diktátorskými sklony všechny otrávil natolik, ze tu s tebou přestali diskutovat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: to je přesně ten typ trollingu, kdy prohlásíš heronovu baňku za parní stroj a strašně se vysměješ někomu, kdo řeší pokrok od Newcombova k Wattovu.

    pro jádro diskuze je to irelevantní: to, že se vysmíváte odkazům na wiki, vám samozřejmě nebrání se vysmívat tomu, že jí někdo neumí nazpěť. skoro by z toho člověk mohl dostat pocit, že vaším cílem je rozbít tu diskuzi jako takovou, a téma vás vůbec nezajímá.
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    JAMV: až na to, že se diskutoval fotovoltaický článek a ten, byť s hodně malou účinností, existoval mnohem dříve, než si XCHAOS myslel.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ano, všechna dosavadní solární letadla pokud vím používala křemíkové články (ta první v 70.letech dostupnější ale méně účinné amorfní). První seleno-zlatý článek z roku 1883 je zajímavost, o které většina lidí asi moc netuší (ve škole nás to rozhodně neučili) - ale je to tu prakticky skoro úpně offtopic (max. jsem se napsal, že ve 30tých letech se uvažovalo o "solárním motoru" pro letadla, ale asi tehdy neměli jasno v tom, na jakém by to mělo být principu: cokoliv trochu více podobného dnešním FV článkům se začalo objevovat od roku 1954 , ale spíše až v 60tých letech - protože první družice a první kosmické a sondy a potřeba dlouhodobého napájení silných vysílačů zdroji s minimální hmotností)

    Zpět k tématu:
    SOLAR IMPULSE - AROUND THE WORLD IN A SOLAR AIRPLANE
    http://www.solarimpulse.com/timeline/view/7027
    The landing at Dallas Fort Worth was challenging with winds peaking at 30 knots, (meaning the plane was flying at zero groundspeed) and had to approach the runway sideways, a situation never experienced before in this airplane.

    česky: Solar Impulse v Dallasu přistál za protivětru, nulovou rychlostí vzhledem k zemi (přibližoval se k dráze zboku)

    jinak ještě k té wiki:
    Energy density - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density#Energy_densities_of_common_energy_storage_materials

    z téhle tabulky vyplývá, že lithiové baterie jsou z hlediska měrné energie (MJ/kg) (někdy se česky též používá označení "energetická hustota"... jako na potvoru příslušný článek na české wikipedii chybí...) pro létání ještě méně vhodné, než využití energie např.dřevo nebo uhlí (při malé délce letu může být výhodou nízká hmotnost elektromotoru, ale ta by od určitého požadavku na délku leta šla stranou) :-)

    současně se tím vracím k základní myšlence, že počítat "měrnou energii panelu osvětleného po domu X hodin" prostě dává smysl: zvlášť pak ve stratosféře, kde jde stranou počasí a můžeme poměrně přesně počítat s rozpětím výšky slunce nad obzorem během té doby, a přesně víme, jaké množství paliva či baterií nám daná plocha o dané hmotnosti může během dané doby nahradit.

    Solar Impulse létá ve výškách nad 3000m, ale níže, než je cestovní hladina dopravních letadel. v téhle výšce samozřejmě výhody solárního pohonu nad nevýhodami ultralehké konstrukce nemůžou převážit: je to jen demoverze, proof of concept. pořád se ale nevzdávám myšlenky na ekonomičnost provozu solárních letadel ve výškách od 20 km výš (ted do asi 30 km... pak už je podzvukové létání těží než vzduch skoro nemožné)
    JAMV
    JAMV --- ---
    XCHAOS:
    GRENDAL: neseknul se, fotonásobiče se používali ještě před 20 ti lety v bubnových skenerech ale šlo tam o naměrení intenzity světla a následnou reprodukci v rastru pro tisk né o výrobu el. proudu na to jsou příliž slabé - jsou to takové (ne)obyč. elektronky
    viz:
    Fotonásobič – Wikipedie
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Foton%C3%A1sobi%C4%8D
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: proč nemůžeš jednoduše uznat, že jsi se seknul?

    a mimochodem, přečti si pozorně popisky na tom obrázku. Dozvíš se, z čeho ten článek měl být.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: když už, tak:

    Photovoltaic effect - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Photovoltaic_effect
    The photovoltaic effect was first observed by Alexandre-Edmond Becquerel in 1839

    ... nicméně jsem na wiki našel, co asi myslíš:

    Timeline of solar cells - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_solar_cells
    Charles Fritts develops a solar cell using selenium on a thin layer of gold to form a device giving less than 1% efficiency. - tedy, není divu, že šlo spíš o kurizotu: při této účinnosti a tehdejší ceně zlata bylo fakt ještě dlouho jednodušší prostě zatočit klikou u dynama :-)

    Jistě by byla zajímavá analýza, do jaké míry většímu rozšíření zabránilo to, že vynález byl patentovaný (v počátcích letectví toto také hrálo svojí roli).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML: mohl sem ten link taky dát někdo jiný :-)

    GRENDAL: nevím, jestli se teda můžu dotázat té wiki.. jestli myslíš
    Selenium - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Selenium#History
    In 1873, Willoughby Smith found that the electrical resistance of grey selenium was dependent on the ambient light. tak tomu bych neříkal fotovoltaický článek - napadá mi označení http://en.wikipedia.org/wiki/Photoresistor je fakt, že podle wiki Photoresistors are basically photocells ale pointa je, že v tom 19.století to prostě asi fakt fungovalo spíš jako fotorezistor.

    myslím, že to je ontopic jen velmi mírně, ale co se dá dělat.
    KEJML
    KEJML --- ---
    XCHAOS: Ty už nepoužíváš Wikipedii? ;)
    TOMVYN
    TOMVYN --- ---
    PACHATEL: cokoli s cim hodis - leti..
    a nerus zajimavou debatu.. ;-)))
    PACHATEL
    PACHATEL --- ---
    GRENDAL: a litalo to ???§§
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: selen je taky polovodičový a stalo se tak roku 1883 :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: ...můžeš se teda postnout nějaký ten odkaz na _polovodičový_ fotovoltaický článek z 19.století? :-)
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: rozhodně si to s tím nepletu. Ten byl objeven nějakých 40 let před tím prvním článkem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    GRENDAL: nepleteš si to spíš s fotoelektrickým jevem?
    GRENDAL
    GRENDAL --- ---
    XCHAOS: První fotovoltaický článek však byl sestrojen už v předminulém století...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAMV: tak je to stará ilustrace z 30.let 20.století, doplněná o pokrytí paluby solárními panely (ty v té době nebyly ještě vynalezené, ale i tak se už o letadlu poháněném "solárním motorem" v té době začínalo uvažovat...)
    JAMV
    JAMV --- ---
    našel jsem takový malý retro, ale moc textu tam není:
    Solar Blimp
    http://davidszondy.com/future/Flight/solar_blimp.htm
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    We have a new wing spar!
    SOLAR IMPULSE - AROUND THE WORLD IN A SOLAR AIRPLANE
    http://www.solarimpulse.com/timeline/view/6988

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    hmm, LT asi nebude Local Time, když se překrývá s CET, podle grafu... takže ne, v noci neletí :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam