• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: dal jsem "zobrazit příspěvky od tohoto ID" a vidím pouze ničím nepodložené tlachání a naprosto žádnou argumentaci.

    dřívější "trollové" aspoň skutečně nalézali zásadní neshody, v těch prvních představách. teď už se to vesměs omezuje na nesouvislé výkřiky... nikdo jsme nečetli úplně všechno, přímé zkušenosti má myslím málokdo... no je jistě skvělé být si jistý, že jsi ty ten chytrý a někdo jiný je úplně blbý. jen tak dál, s tímhle přístupem to daleko dotáhneš (jako všichni ti chytří, že...)
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS: Ty to samozrejme delas, a dolozil jsem ti to opakovane nejen ja, ale i ostatni. Lhat ze to nedelas na tom faktu nic nezmeni, stejne jako chaosplan nepoleti i kdyby ses na hlavu stavel.
    DICTATOR
    DICTATOR --- ---
    DAVIDO: Přesně tak! Já bych všechny tyhle solární letadla zakázal. Nebo sestřelil. Nebo oboje, pro jistotu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOLAR IMPULSE - Solar Impulse 2
    http://www.solar-impulse.com/en/airplane/hb-sib/
    TECHNICAL DATASHEET
    Have a sneak preview of Solar Impulse 2's features before the official unveiling on April 9th.

    Batteries energy density 4 x 260 Wh/kg
    Airplane Weight 2,4 tons (5300 lb)
    Wingspan 72 meter (236')
    Solar Cells Thickness 135 micron
    Solar Cells > 17,000
    Cockpit Size 4.5 m3 (160cu)

    (Pro srovnání - na obrázku [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná i bezpilotní + stratosférické létání + rychlostní rekordy solárních aut) ] počítám s energetickou hustotou baterií jen 200 Wh/kg - tohle je pro úplně nová informace, že dokázali lithiové baterky posunout na 260 Wh/kg... takže samozřejmě, v mojí hmotnostní bilance se tím rázem objevuje pár set kg rezerva na tu přetlakovou kabinu)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AQUARIUS: mluví se o tom celá léta, např. poměrně mainstramový zdroj:
    Solar Plane Pilot Midway Through 72-Hour Sim | Autopia | Wired.com
    http://www.wired.com/autopia/2012/02/solar-impulse-pilot-midway-through-72-hour-flight-simulation/
    The new airplane will be larger, with a pressurized cockpit allowing the pilots to climb to nearly 40,000 feet.

    ... takže jestli zjistili, že to nakonec nezvládají, tak je to úplně nová informace (a samozřejmě to do tohohle klubu patří, na rozdíl od různého nepodloženého trollingu...). já skutečně napjatě čekám na ten duben.

    jinak s tou radiací je to taky zajímavé. oproti letům běžnými letadly v těch ~12 km tam ale nevidím podstatnější rozdíl... dobře, doletíš za tu dobu jen třetinu vzdálenosti, ale co jako? piloti, letušky i letušáci (stewardi) létají furt pryč - tam je ta kumulativní dávka jistě obrovská...
    AQUARIUS
    AQUARIUS --- ---
    XCHAOS: Odkud mas informaci, ze Solar Impulse II bude mit pretlakovou kabinu? Podle jejich stranek tomu tak totiz neni - viz http://www.solar-impulse.com/timeline/view/7373 . Pokud se ale maji pohybovat do 10km, tak se to jeste da zvladnout i bez pretlaku, ale to uz neplati pro vysky nad 12km, kde se chces pohybovat ty.
    Jo a mimochodem, pri pohybu ve vetsich vyskach narazis jeste na jednu neprijemnost: radiaci. Behem desetihodinoveho letu nad 10km nasbiras 0.14mSv, coz je davka zhruba ekvivalentni 3 RTG vysetreni plic. (14uSv/h je hodnota zmerena posadkami Concorde v roce 1996, pricemz maximalni letova vyska byla 18000m)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: jenže já nic takového, co ty píšeš, samozřejmě nedělám (a pokud to tvrdíš, měl bys to umět doložit)
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS: Dokud na fyziku budes ostentativne srat, nasobit hrusky jablkama, vymyslet hausnumera a z nich vyvozovat zavery, nektere jevy ignorovat uplne atd. tak "srani na fyziku" bude stale padny, platny argument a nikoliv "mantra".
    Jinak tvoje posledni veta krasne vystihuje srovnani tebe a ostatnich diskutujicich. Zkus se zamyslet nad tim jestli je to proto ze ostatni jsou na tom tak dobre, nebo ty sam tak spatne :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DAVIDO: hmm, to je koukám pořád oblíbená mantra, to "sraní na fyziku"... co na tom, že problémy už i u předchozích konstrukcí nebyly ve fyzice, ale spíš v praktických otázkách (typu jak by se to chovalo za jiných podmínek, než bezvětří, jak to provozovat na letištích určených pro naprosto jiný typ letadel, apod.). takže nový koncept, který na většinu těhle praktických připomínek nějak reaguje a jako bonus přináší i podstatně reálnější čísla, která se týkají i té fyziky zareaguješ... jak jinak... že "seru na fyziku"... hmm.

    ok, počkám si do dubna na Solar Impulse II, jak moc bude "srát na fyziku" (rozuměj: jak rychle bude létat v té cca 10 km výšce, pro kterou je stavěný) a jestli v jeho (přetlakové) kabině pilot taky zmrzne (musí vydržet až 2 noci, zatímco můj projekt by v noci nelétal...).

    ale samozřejmě... ještě že se tu bavím se samými nadprůměrně chytrými nadlidmi, kteří díky svému úžasnému mezioborovému rozhledu přesně vědí, které věci nikdy v budoucnu nebudou jinak, než jsou dnes...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: no jo, to je právě to... nutnost odkládat spotřebu a všechno akumulovat... mě zajímají prostředí, kde jde využít bez té akumulace
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    letadlo na obnovitelna paliva bych taky klidne oznacil za solarni, odjinud ta energie neprijde
    Alternative energies | Airbus, a leading aircraft manufacturer
    http://www.airbus.com/innovation/eco-efficiency/design/fuel-cells/
    ohebne solarni panely by se asi hodily pro vzducholod, ale pro mensi letadlo mi pripada rozumnejsi tu energii do neceho akumulovat a tim nemyslim LiPol baterky :)
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    XCHAOS: Je to fakt, to jsem si mohl klidne odpustit. Ve svetle toho jak seres na fyziku je nejaka vaha pretlakove kabiny a otazka kde vezmes teplo nutne k jejimu vytapeni pri teplotach kolem -55 naprosto zanedbatelna vec.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NINE_OF_NINE: to je docela dobrý postřeh... akorát celou dobu zdůrazňuju, že u dopravního solárního letadla počítám pouze s denními, nikoliv s nočními lety (stroj bude naložený cestujícími - nikoliv akumulátory pro celonoční výdrž). takže ano: v noci by v tom letadle zřejmě mrzlo - ale naštěstí, v akumulátorech bude kapacita tak max. na hodinu motorového letu, takže večer prostě bude muset přistát. Samozřejmě je možné, že by pilot porušil provozní předpisy a i po soumraku by díky kombinaci vodorovného letu a bezmotorového plachtění pořád letěl ve výšce přes 10 km: a stejně tak může porušit předpisy pilot dnešních letadel a provést nějaký jiný nebezpečný nesmysl.

    DAVIDO: den druhý odstavec sis mohl odpustit :-) "udusí se a zmrznou" asi se stejnou pravděpodobností, jako v čemkoliv jiném, co dostupuje do výšky počínaje těmi cca 12 km a není to
    DAVIDO
    DAVIDO --- ---
    Jestli si to dobre pamatuju, tak ten aerodynamicky ohrev se da zjednodusene pocitat jako TAS(kt)/100 na druhou. Tj. u bezne dopravni turbiny se pohybuje kolem 5 - 20 stupnu celsia. Takze situace kdy te let ve velke vysce vlastne ohriva pri subsonickych rychlostech nenastava ( je ale teda asi rozdil jestli bojujes s mrazem -60 nebo - 40 :) ). Vetsi sranda nastava pri rychlostech supersonickych.

    To nic nemeni na tom ze jestli nejakym me zahadnym zpusobem chaosplan vzletne, a stastne dosahne hranic troposfery popirajic cestou fyzikalni zakony, pokusna zvirata v letounu se udusi a zmrznou.
    NINE_OF_NINE
    NINE_OF_NINE --- ---
    XCHAOS: Pro cestujici uplne idealni podminky ;)
    Despite the use of heaters designed to maintain a cabin temperature of 59 °F (15 °C), temperatures occasionally fell so low at night that drinking water froze and ice had to be carefully chipped away from delicate electronic circuitry on the interior walls.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AQUARIUS: takže když letíš dostatečně rychle, tak tě to ohřívá, zatímco když letíš pomalu, tak zmrzneš? :-) existují i stratosférické balóny... a nebo prostě výškové s velkou výdrží, viz http://en.wikipedia.org/wiki/Breitling_Orbiter (konstrukce gondoly tohohle balónu je asi relevantní i pro moje úvahy... z hlediska vzduchu jednoduše měli kyslíkové bomby, ale z hlediska vytápění... zřejmě elektrické topení solárními panely?)

    další věc je, že v té stratosféře nebude to solární letadlo až tak dlouho - pouze v ní překonáš největší část horizontální vzdálenosti, to ano. ale bude tam odhadem tak půl dne... nad 10 km skutečně jen tak asi 6 hodin...
    AQUARIUS
    AQUARIUS --- ---
    XCHAOS: jenze u tech dopravnich letadel uz vstupuje do hry adiabaticky jev, takze rozhodne nemuzes jednoznacne rict, ze by chladici ucinek byl vetsi - vlivem stlacovani vzduchu dochazi totiz uz i ve vysokych podzvukovych rychlostech k jeho ohrevu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AQUARIUS: ok... tak pro začátek, letadlo s malým plošným zatížením křídla nepoletí ve stratostéře až tak extra rychle... celkový chladící účinek by tedy měl být menší, nebo stejný, než u běžných dopravních tryskáčů ve výškách do 12 km... víc se ale dozvíme, až bude hotový projekt stratosférického větroně, na kterém se asi právě pracuje (ale zase jsem zapoměl jméno)... ostatně, zajímavé bude i odhalení Solar Impulse II (taky s přetlakovou kabinou)

    jako čekal bych kritiku/korektury spíš co se týče těch výpočtů rychlosti, stoupavosti, výdrže baterií, případně dopočet té fáze, kdy to přejde z vertikálního do normálního klouzavého stoupání (dodají na tuhle fázi panely dostatek elektřiny?). tam jsem skoro určitě udělal nějakou chybu, resp. jsou to viditelně optimistické odhady bez rezerv a tak.

    ale že přetlaková kabina pro 40 lidí bude vážit ty cca 2t, to beru prostě jako hotovou věc: ano, bylo to předmětem kritiky už dřív... ale k tomuhle postupně konvertují i normální, nesolární, neelektrická letadla... vezmi si jen, že přechodem na VTOL můžu prakticky eliminovat podvozek (takhle rozsáhlé letadlo by stejně bylo těžké někam stěhovat... navíc ani nebude přistávat na letištích...)
    AQUARIUS
    AQUARIUS --- ---
    XCHAOS: to se vztahuje jenom na nove konstruovany letadla, historicky civilni mohly litat i ve vetsich vejskach - konkretne concorde se pred zahajenim sestupu pohyboval nekde kolem 18km, Learjety maji dostup 15km a tak dale...
    Jinak jak jsi prisel na to, ze ubyva ochlazovani? kdyz je ridkej vzduch, musis proste letet rychlejc, takze chladici ucinek by mel byt zachovan (a kdyz zpomalis, spadnes - viz ma predchozi poznamka o letove obalce U-2)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    AQUARIUS: tak jedna věc je, jestli by to s dnešními materiály šlo postavit: určitě ano. druhá věc, jestli by to lítalo i na papíře s razítkem: to asi ne, viz https://en.wikipedia.org/wiki/Cabin_pressurization#Cabin_altitude největší vyjímku má A380, do 13 km.

    FAA se nijak zvlášť nechce ani do certifikace SpaceShip Two (resp. razí Hlavu XXII - chce to certifikovat až na základě zkušebních letů, ale ty budou drahé, takže bez záruky certifikace na základě těhle letů se do toho Bransonovi moc nechce - což jako podnikatel chápu)

    faktem je, že experimentální letadla od Scaled Composites létají běžně tak do 16 km výšky a hmotnostně celkem odpovídají číslům, která uvádím já... jsou to ale experimentální letadla, která samozřejmě nejsou certifikovaná pro přepravu cestujících.

    osobně si myslím, že těch cca 9 kW odpadního tepla motorů (při solárně poháněné fázi letu) by na vyhřívání kabiny prostě stačit mělo. nemluvě o tom, že každý 1 m2 vakuovaného solárně termálního kolektoru ti přidá v téhle výšce další cca 1 kW (klidně 1.5, ale Slunce nebude přímo nad hlavou, po většinu letu). jinak v první fázi stoupání motory pojedou na plný výkon, na baterie, takže odpadního tepla bude až až. osobně si ale myslím, že od určité výšky ti ubývá ochlazování vlivem proudu studeného vzduchu, vzhledem k jeho klesajícímu tlaku: takže ačkoliv vnější teplota je ve 12 a 21 km cca stejná, tak ochlazování prouděním studeného vzduchu kolem trupu bude větší výšce méně citelné (protože řidší vzduch - technicky v podstatě skoro vakuum - rozhodně aspoň tak dobré, jak v průměrné termosce)

    jinak ještě https://en.wikipedia.org/wiki/Cabin_pressurization#Mechanics_of_pressurization
    Some aircraft, such as the Boeing 787 Dreamliner, have re-introduced the use of electric compressors previously used on piston-engined airliners to provide pressurization. The use of electric compressors increases the electrical generation load on the engines and introduces a number of stages of energy transfer, therefore it is unclear whether this increases the overall efficiency of the aircraft air handling system. - co je "unclear" u Dreamlineru, to je poměrně "clear" u solárního elektrického letadla, které létá jen přes den a je od hlavy až k patě pokryté solárními panely...

    AQUARIUS: v zásadě asi jo - nevytápěné (ale i neklimatizované!) zavazadlové prostory letadel po cestě celkem promrzají. ale možnost solárního vytápění kabiny viz výše....

    souhlasím, že ten obrázek [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná i bezpilotní + stratosférické létání + rychlostní rekordy solárních aut) ] je až dost optimistický - přetlaková část kabiny by měla být v podstatě něco-jako-kulová-bublina, tedy: krátká, a tlustá. jenže pak ti zase vyjde čelní průřez blížící se ploše, kterou zaberou cestující a to taky nechceš. výsledkem bude nutně muset být nějaký kompromis... ale pořád jde posadit třeba 3+2 lidi do 8 řad, místo 2+2 do deseti řad...

    jedna věc je, jestli kabina vydrží ten přetlak - podle mě se tak dá navrhnout, za cenu použití hodně pokročilých postupů při konstrukci (v podstatě isogrid žebra, jako u kosmických lodí, dnes snáze dostupná díky postupům jako 3D tisk, CNC odvrtávání, apod.). tady je jádrem sporu to, jestli jde o to, zda bych to dokázal navrhnout do posledního šroubečku (nikdo na světě by to nedokázal - na všem pracují týmy inženýrů, specializovaných....), a nebo zda jde o to, zda v hrubých rysech lze očekávat, že něco, co by dnes znamenalo "kosmickou technologii" by mohlo za dalších 10 let být běžně komerčně dostupné...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam