• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    tak prej ze to na baterky lita
    All-electric plane heralds future of green aviation - tech - 01 May 2014 - New Scientist
    http://www.newscientist.com/...-allelectric-plane-heralds-future-of-green-aviation.html#.VIytAhwX7ac
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (retweetoval Charles Stross - známý postcyberpunkový scifi autor)
    New 'high-entropy' alloy is as light as aluminum, as strong as titanium alloys
    http://phys.org/news/2014-12-high-entropy-alloy-aluminum-strong-titanium.html

    The NC State research team combined lithium, magnesium, titanium, aluminum and scandium to make a nanocrystalline high-entropy alloy that has low density, but very high strength.
    ovšem, tohle je problém jak ze scifi z 50tých let:
    At this point, the primary problem with the alloy is that it is made of 20 percent scandium, which is extremely expensive.

    tím pádem si to nejde jen tak ověřit na koleni :) ale co se týče materiálů, tak jsme se k solárním letadlům zase o něco posunuli (nedávné průlomy v solárních panelech a bateriích nezmiňuju)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    lehce offtopic spam, ale že jo... :-)
    Podpořte "Závod solárních kol The Sun Trip 2015 - jediný český tým" na Startovači - Projekty | Startovač
    https://www.startovac.cz/projekty/zavod-solarnich-kol-the-sun-trip-2015-jediny-cesky-tym/

    samozřejmě, od lidí co mě znají osobně, žádné horentní sumy nečekám, na druhou stranu, nějaký začátek je tam z psychologických důvodů nutný...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ono je to vlastně pořád PC-Aero. připustili, že prototyp se jim dobije na zemi za 3 dny. panely vypadají podezřele stejně, jako na mém solárním kole... :-)
    aeac
    http://www.aeac.aero/#!Video-Sun-Flyer-Electric-Trainer/c21xo/81772D21-FF6E-455D-8A78-9592F2AE8F57
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    k tématu "budou někdy letadla létat bez paliva?": Bertrand Piccard: Our primary purpose is not to revolutionize aviation, but the way in which people think about energy and clean technologies. I would be crazy to say that solar aviation will transport passengers soon, but stupid to say it will never happen! The technologies for it don’t exist yet, but they also didn’t exist when the Wright Brothers made their first flight in 1903. Our project involves zero fuel. Conventional aviation cannot switch right away to zero fuel. Intermediate steps are needed, such as using lighter structures, hybrid systems, more direct routes and constant descent approaches. Commercial aviation will be the last area of transportation to stop using fuel.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Obrázky jsou sice SI1, přesto, že článek je SI2
    http://www.europeanpublicaffairs.eu/swiss-solar-wonder-set-to-circumnavigate-the-world/

    Technických údajů je tam ale spousta - uvažuju updatovat záznam na Wikipedii:

    To obtain such a wingspan, the engineers at Solar Impulse worked with partners to develop carbon fiber sheets that weighed as little as 15g / m2 , approximately 1/3 the weight of a sheet of office paper

    in order to feed Solar Impulse 2’s 633kg worth of batteries, 1/4 of the plane’s total weight, the engineers needed to increase the plane’s ability to produce energy. Solar Impulse 2’s new solar arrays include 17,248 microcrystalline silicon solar cells, which represents an increase of about 50% over the original plane. These 135 micron thick cells cover 269m2 on the top of the aircraft’s wings, fuselage, and tail. - to, že SI2 s sebou vláčí 269m2 solárních panelů a 633 kg baterií je celkem nová informace.

    During the day the aircraft will fly at 8,500m. While this altitude forces the pilots, without the cabin pressurisation available on most aircraft, to breathe bottled oxygen to survive, it is the optimal altitude for the plane’s solar cells to soak up the sun’s light, as well as achieve the aircraft’s top speed of 140kph. - opět, relativně nová informace, zejména vzhledem ke zdejšímu letitému sporu na téma "jak rychle by asi tak mohla jednou létat stratosférická solární letadla"? - věděli jsme už z wiki, že to bude těch 140 km/h, ale chyběla informace, že to opravdu bude ve výšce 8.5 km (což teda ještě není stratosféra, ale spíš "těsně pod hranicí stratosféry") (resp. zase se trochu blížíme k informaci, že tahle rychlost bude dosažena solární energií a nebude to max. teoretická rychlost letu na baterie)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    mírně offtopic: sice to zatím ještě nelétá, ale svézt se už můžete!
    [ Solární taxi v rámci "Zažít město jinak" / sportsport / 20.9.2014 / CR - Praha - zóny "Zažít město jinak" ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VTOL elektrické letadlo (asi si nepřečetli, že tiltwing je náchylnější k různým bočním nárazům větru, než tiltrotor, stejně jako já :-)
    NASA’s electric vertical-takeoff airplane takes first flight, aims to eventually replace the helicopter | ExtremeTech
    http://www.extremetech.com/...-airplane-takes-first-flight-aims-to-eventually-replace-the-helicopter
    no, nedá mi to nepřipomenout náčrt
    http://teckacz.arachne.cz/xchaos/files/stratospheric-solar-VTOL-0.1.gif
    na kterém je toho sice hodně špatně, ale...

    tak jo, s takovýmhle modýlkem už by mělo cenu si hrát :-) (základní myšlenka pro solární letadla: rozpětí křídla nemusí být ani tak problém, pokud se s ním nepotřebujete rozjíždět po žádné dráze...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Vidím, že vývoj akceleruje tak, že to skoro nejde sledovat... solárně dobíjená elektrická letadla jsou na dosah :-)
    Scienceworld | Konečně stabilní anoda z lithia
    http://www.scienceworld.cz/neziva-priroda/konecne-stabilni-anoda-z-lithia/
    Odhaduje se, že pokud se technologii podaří uvést do praxe, kapacita/výdrž současných baterií vzroste díky použití lithiové anody asi 4krát.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    New lithium/sulfur battery doubles energy density of lithium-ion
    http://www.gizmag.com/lithium-sulfur-battery-energy-density/29907/
    Oxis Energy Lithium Sulfur Batteries | Custom Batteries | Steatite Batteries
    http://www.steatite-batteries.co.uk/oxis-energy.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Add salt to significantly extend the life of lithium-based batteries
    http://www.gizmag.com/long-lasting-lithium-ion-battery/33402/
    Lithium–sulfur battery - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium%E2%80%93sulfur_battery
    Currently the best Li-S batteries offer energy densities on the order of 500 W·h/kg, significantly better than most lithium-ion batteries which are in the 150 to 200 range

    Bohužel zatím na rozdíl od LiFEPO4 nejsou komerčně dostupné... jinak samozřejmě zdvojnásobení až ztrojnásobení energetické hustoty by na praktickou použitelnost elektrických (a tím i solárních) letadel mělo dost zásadní vliv (např. 3 hodiny letu místo dnešní 1 hodiny...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: no ale to právě nevíš, jak rychle to tisknout... zřejmě zatím tiskli tak malé vzorky, že se to co popisuješ neprojevilo, pokud by tiskli větší kusy, bude asi potřeba zapojit více tiskových hlav... to mi přijde popravdě všechno přijde jako řešitelný technický detail... ale jinak dík za připomínky.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: ja mam hlavne obavy o ten samotny tiskovy material, jestli to je epoxyd vytvrzovan vzduchem tak u vetsich a slozitejsich struktur bude problem s nehomogenitou vlivem toho ze tam kde se zacne tisknout dalsi vrstva bude ta vrstva pod ni jiz vytvrzena nedojde tak k napojeni vrstev a pevnost struktury bude mnohem nizsi nez pevnost samotneho materialu vytvrzeneho najednou, stejne tak jako u klasickeho FDM tisku kde napr ABS vytisky pevnosti samotneho ABS nedosahuji.

    pokud bude vytvrzovani pomalejsi nebo bude probihat jinak, bude problem s tim ze vetsi struktury se zacnou hroutit jeste driv nez k vytvrzeni dojde. Bude to porad technologicky problem vytisteni dilu dostatecne rychle aby byly jednotlive vrstvy homogenejsi, ale zase tak aby stihly tvrdnout driv nez se zacnou hroutit.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: tak jeden z komentářů na gizmagu upozorňuje, že i když jde o 3D tisk, tak předvádí pouze 2D strukturu. s tím celkem souhlasím... jinak nejde asi o nic principiálně nového, ale o snížení nákladů a dostupnosti u něčeho, co dřív bylo považované za hi-tech postup. (já sám o tom uvažuju, ale prostě zatím nejsem moc kamarád s 3D kreslícím programy)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: ten CZ clanek je koukam pouze prelozenej ten anglicky a jeste jak uz to tak byva, spatne prelozen, nicmene tez neobsahuje prakticky zadne dalsi informace nez jen jak by to uzasne byt mohlo, Podobnych pokusu bylo uz spousta a mnohem driv, jen tenhle je medializovanejsi, spousta jich jeste teprve probiha
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVCNC: anglický originál zde, komentáře pod ním jsou převážně nadšené:
    3D-printed composite is lighter than wood and stiffer than concrete
    http://www.gizmag.com/3d-printed-strong-composite/32738/
    článek zde:
    3D-Printing of Lightweight Cellular Composites - Compton - 2014 - Advanced Materials - Wiley Online Library
    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/adma.201401804/abstract
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    XCHAOS: plne se ztotoznuju s prvnim komentem v diskuzi k clanku, z toho nic nebude ve vysledku
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nový kompozit pro 3D tisk je lehčí než dřevo a tvrdší než beton | cdr.cz
    http://cdr.cz/clanek/novy-kompozit-pro-3d-tisk-je-lehci-nez-drevo-tvrdsi-nez-beton
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ... With the Airbus Perlan II mission we particularly see an opportunity to gain experience and data related to very high altitude flight – an area of interest for future aerospace applications. ...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam