• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tak já si v tomhle bodě (vyjímečně) dělám legraci.. .jen, že jetstream 400 km/h je už fakt síla... (zase tohle proudění se většinou utišuje ve výškách kolem 20 km/h)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ...stejne jako u horkovzdusnych balonu jses zavisly na tom, odkud kam jdou atmosfericke proudy... coz nebyva vzdy uplne prakticke :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no, možná jsou budoucností letecké dopravy spíš větroně... :-)
    Silný vítr donesl boeing do Londýna o dvě hodiny dříve – Novinky.cz
    http://www.novinky.cz/...i/evropa/358461-silny-vitr-donesl-boeing-do-londyna-o-dve-hodiny-drive.html
    Podle středečních meteo­rologických map mělo tryskové proudění rychlost až 400 km/h.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nevím, v Abu Dhabí? :-) mají rozpětí jako Airbus. moje devítimístné letadlo nebude mít především celonoční výdrž, že :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a kdeze se betonuje ta nova, supersiroka runway? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    já vím, proč cílím aspoň na 9místné letadlo... SI2 je jen pro jednoho jogína :-)
    SOLAR IMPULSE - Shirodhara
    http://www.solarimpulse.com/timeline/view/7710
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ....no, já svoje solární kolo na start závodu Sun Trip taky radši dopravím dodávkou :-)
    SOLAR IMPULSE on Twitter: "#Si2 has just landed in #AbuDhabi, where it will start the #RTW in less than 2 months! #adventure http://t.co/DRcIaEDoc8"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/552482944846422016
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    starší koncept, z roku 2008
    See-Though Planes: Oriens Motorglider Concept
    http://www.trendhunter.com/trends/see-though-planes-oriens-motorglider-concept
    (líbí se mi, jak odpadní teplo motoru vyhřívá cockpit :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    sice nesolární, ale s tématem úzce související - hezký stroj s přetlakovou kabinou, váží jen 1,420 kg _celý_ (tedy nejen ta kabina ...podle wiki jen ten motor váží kolem 100 kg, křídla většinou představují kolem 20%... )... dostup 25 000 stop není nic extra, pravda, ale je přeci jen se tam létá už trochu rychleji,než při zemi...
    Extra EA-500 - FlightGear wiki
    http://wiki.flightgear.org/Extra_EA-500
    pěkné je, že si ho lze downloadnout :-)

    This is a cross-country airplane with many exclusive features including carbon fiber construction, pressurized cabin, high strut-less wing, and a seating for six.

    takže dobrá inspirace, odkud případně okopírovat lehkou šestímístnou přetlakovou kabinu pro šestimístné solární letadlo :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Eric Raymond reveals plans for high altitude solar flyer
    http://www.gizmag.com/solar-flight-sunstar/34551/
    The airplane ... is reported to have more performance potential than any other projects currently under development, with greater flight speeds in a turbulence-tolerant design.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sunstar Solar-Powered Planes To Replace Expensive Satellites? [Video] - autoevolution
    http://www.autoevolution.com/...olar-powered-planes-to-replace-expensive-satellites-video-88631.html
    Solar Flight Announces Modular SunStar | Flying Magazine
    http://www.flyingmag.com/news/solar-flight-announces-modular-sunstar
    ... a spousta dalších míst, kde o tom píšou. no, konečně něco nového...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    a tohle je taky super three motor configuration was chosen for maximum reliability. The front mounted motors and propellers are optimized for lower altitudes, for take off and climb. After the SUNSTAR reaches its operational altitude, these motors are shut down, and the propellers fold back, out of the airstream. Station holding is done with the single pusher motor, centrally mounted with a large diameter propeller, optimal for high altitudes. (tuším jsem o výhodách větších vrtulí ve větších výškách tady na NYXu někde před časem flejmoval?)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    wow, hmm! The designers have taken a modular approach to Sunstar’s design with an interchangeable central pod for instruments or pressurized pilot cabin
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    wow, tak tenhle designe se mi fakt líbí
    Gas 2 | Bridging the gap between green heads and gear heads.
    http://gas2.org/2014/11/06/sunstar-high-altitude-solar-plane-set-to-replace-satellites/
    Eric Raymond has been designing, building and flying solar-powered airplanes for almost 30 years. Recently, his company, Solar Flight, released details for Sunstar, a new high altitude, solar powered, unmanned aircraft capable of staying aloft for months at a time.

    bohužel je to bezpilotní, ale ty 3 motory! :-)
    SunStar
    http://vimeo.com/110144052
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    tak prej ze to na baterky lita
    All-electric plane heralds future of green aviation - tech - 01 May 2014 - New Scientist
    http://www.newscientist.com/...-allelectric-plane-heralds-future-of-green-aviation.html#.VIytAhwX7ac
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (retweetoval Charles Stross - známý postcyberpunkový scifi autor)
    New 'high-entropy' alloy is as light as aluminum, as strong as titanium alloys
    http://phys.org/news/2014-12-high-entropy-alloy-aluminum-strong-titanium.html

    The NC State research team combined lithium, magnesium, titanium, aluminum and scandium to make a nanocrystalline high-entropy alloy that has low density, but very high strength.
    ovšem, tohle je problém jak ze scifi z 50tých let:
    At this point, the primary problem with the alloy is that it is made of 20 percent scandium, which is extremely expensive.

    tím pádem si to nejde jen tak ověřit na koleni :) ale co se týče materiálů, tak jsme se k solárním letadlům zase o něco posunuli (nedávné průlomy v solárních panelech a bateriích nezmiňuju)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    lehce offtopic spam, ale že jo... :-)
    Podpořte "Závod solárních kol The Sun Trip 2015 - jediný český tým" na Startovači - Projekty | Startovač
    https://www.startovac.cz/projekty/zavod-solarnich-kol-the-sun-trip-2015-jediny-cesky-tym/

    samozřejmě, od lidí co mě znají osobně, žádné horentní sumy nečekám, na druhou stranu, nějaký začátek je tam z psychologických důvodů nutný...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ono je to vlastně pořád PC-Aero. připustili, že prototyp se jim dobije na zemi za 3 dny. panely vypadají podezřele stejně, jako na mém solárním kole... :-)
    aeac
    http://www.aeac.aero/#!Video-Sun-Flyer-Electric-Trainer/c21xo/81772D21-FF6E-455D-8A78-9592F2AE8F57
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    k tématu "budou někdy letadla létat bez paliva?": Bertrand Piccard: Our primary purpose is not to revolutionize aviation, but the way in which people think about energy and clean technologies. I would be crazy to say that solar aviation will transport passengers soon, but stupid to say it will never happen! The technologies for it don’t exist yet, but they also didn’t exist when the Wright Brothers made their first flight in 1903. Our project involves zero fuel. Conventional aviation cannot switch right away to zero fuel. Intermediate steps are needed, such as using lighter structures, hybrid systems, more direct routes and constant descent approaches. Commercial aviation will be the last area of transportation to stop using fuel.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam