REDGUY: no ale jsi to ty, kdo srovnává nesrovnatelné, ne já! řekl jsem, že cca 10x větší konstrukce bude asi cca 10x těžší. jestli je ale více namáhaný rám kola nebo kostra větroně, to je složitá debata.
například konce křídel jsou namáhané relativně málo... a to tím méně, čím menší plošné zatížení křídla daný design letadla má. tzn. karbonové trubky u konců křídel asi nemá význam dělat tak tlusté, jako u karbonového rámu kola. konce mohou být velmi ohebné - daleko ohebnější, než rám kola (nabízí se paralela spíš s karbonovými trubkami samosného stanu, než s kolem - kopulky. konce křídel bývají u letadel poněkud pružné. samozřejmě mluvím o posledních třeba dvou metrech rozpětí křídla - ne o tom, jak se chová poblíž těžiště stroje...)
jiná věc je, jestli je bodové zatížení větší u kola, nebo letadla. min. v místech, kde má letadlo podvozek, se dá předpokládat, že je to +/- stejné (můj UL má mít vzletovou hmotnost max. dvojnásobnou, než je hmotnost kola z jezdcem, má mít +/- tříkolový podvozek, nárazy při startu a přistání budou asi min. stejné, jako při jízdě na neodpruženém kole terénem - takže ano, určité části kostry budou namáhané min. stejně, jako rám kola... jiná věc je, že momenty sil budou větší, ale tohle se prostě nebude týkat celé konstrukce - takže když jsem napsal, že na 10x větší velikost očekávám 10x víc materiálu, neznamenalo to rozhodně, že všechen ten materiál bude rozložen rovnoměrně! jako hrubý odhad je to naprosto dostačující... jestli se ukáže, že nakonec budu potřebovat 8x nebo 12x větší hmotnost konstrukčního materiálu, neni to nic, co by s tím hrubým odhadem bylo v rozporu...)