REDGUY: pointa je, že získáváš energii pouze ze slunce dopadajícího na plochu křídla. to je to, co ta letadla spojuje.
max. rychlost, na který můžeš urychlit objekt čistě pomocí sluneční energie, ti s řídnoucí atmosférou klesá. klesá s druhou odmocninou poklesu hustoty atmosféry. pokud objekt má kolečka, může to být dokonce ten samý objekt: pokud kolečka nemá, budeš muset jeho strukturu změnit (například snížit jeho hmotnost), ale ten obecný princip tam je: pokud se dva parametry v nejhorším případě nemění (a fakticky spíše zlepšují v tvůj prospěch) - a sice insolace a teplota vzduchu chladícího solární panel - a druhý parametr klesá (hustota vzduchu), tak prostě ta maximální teoretická rychlost které dosáhneš
souhlasím, že hlavní háček je, že letadlo nejede po kolečkách a jeho odpor vzduchu souvisí s vytvářeným vztlakem. háčků je tam celá řada, ale zlepšováním a optimalizacemi aerodynamiky a snižováním hmotnosti se pořád můžeš limitně blížit tomu, jak rychle by ti v té stratosféře jeho "auto na kolečkách" (nebo třeba magneticky levitující, chceš-li. nebo objekt s nulovou hmotností. nebo vzducholoď...)
vezměme si vzducholoď: ta jistě poletí v 9x méně husté stratosféře přesně 3x rychleji, při stejném tvaru a objemu, pokud současně její celková hmotnost bude 9x menší (tedy například, pro vzducholoď která by unesla 9x tolik užitečného zatížení, než je její celková hmotnost: pokud do ní nenaložíš vůbec žádné užitečné zatížení). (tyhle 2 případy jsou triviální a nikdo je doufám nezpochybňuje)
pro solární autíčko a rigidní solární vzducholoď je to jasné. teď ještě pochopit, že to (jako limitní hodnota) platí i pro (jakékoliv) solární letadlo. prostě srovnáváš nejlepší teoreticky možné solární letadlo u země, a nejlepší teoreticky možné solární letadlo v 9x řidším vzduchu: limitně se blížíš 3x větší rychlosti, akorát to nejde ukázat tak jednoduše jako u autíčka či vzducholodě (zase ale jde ukázat, že si nepomůžeš s "vlakem" nebo "dlouhou vzducholodí", protože je tu vzorec, který tak nějak ukazuje, že prodlužujícímu se válci odpor s délkou roste...)
v naprosto idealizovaném případě, kdy L/D je v různě hustém vzduchu stejné, úhel náběhu je stejný, apod., by solární letadlo prostě jen stoupalo a zrychlovalo, tah by zůstával konstantní a vztlak by taky zůstával konstantní. nikdy jsem neříkal, že tohohle idealizovaného případu jde dosáhnout, na druhou stranu - kdyby nižších odpor vzduchu v řidším vzduchu nebyl výhodou, dopravní letadla by se prostě necpala do nejvyšších cestovních hladin ve stratosféře (cpou se tam prostě z ekonomických důvodů a naráží v podstatě jen na blížící se hranici rychlosti zvuku... což ale u pomalejších solárních letadel s daleko nižším plošným zatížením křídla prostě není ten případ... )
ta základní úvaha je správná, a na tvoje otázka "proč právě 3x" se dá lépe odpovědět "no nejvýše 3x". automaticky jsem uvažoval nejlepší možný, limitní případ: to, čeho nejvýše dosáhneme u země, vynásobíme druhou odmocninou poměrného poklesu hustoty prostředí. a víme, že je to NEJVÝŠE to, čeho dosáhneme ve stratosféře.
můj odhad byl konzervativní, protože letadla dosahují i výšek, kde je hustota vzduchu 16x nižší: teoretické maximum při konstantním tahu (čehož jsme si už ukázali, že lze dosáhnout třeba většími, pomaleji otáčejícími se vrtulemi, s čímž počítá i Eric Raymond u svého konceptu Sun Star) bude ve výšce 21km spíš 4x větší. V takové výšce létalo U2 (když se podíváme na čísla, tak zjistíme, že létalo 4x rychleji, než by létal srovnatelný větroň nízko u země - jednoduše, s tím jak postupně spotřebovávalo palivo a odlehčovalo se, postupně snižovalo tah motoru...)
Takže za odhad 300 km/h jste mě měli pochválit: ve skutečnosti je konzervativní a vůbec by nebylo přehnané očekávat jako limit něco kolem 400 km/h (tedy pomaleji, než ekvivalent větroně - U2 i Airbus Perlan II v téhle výšce udávají vyšší rychlost - ale dnešní solární letadla i u země létají pomaleji, než větroně). Celkový maximální dolet za 1 den se tím začíná blížit tomu, co by bylo potřeba k překonání Atlantiku (třeba po přičtení nočního klouzání na cíl...)