REDGUY:
REDGUY: na tuhle otázku ti odpovím snadno: narazíš například na rychlost zvuku, kterou se ti nepodaří překonat.
samozřejmě taky narazíš na rostoucí velikost (a tím i hmotnost) vrtule, kterou by si to musel uvádět do pohybu (i když třeba šíleneci z
http://www.jpaerospace.com/ chtějí tohle vyřešit použitím iontového motoru :-) ale já se držím oproti nim při zemi...)
toto omezení se současným růstem průměru vrtule tě v nějaký moment zarazí (prostě hmotnost vrtule by překonala maximální možné užitečné zatížení, které odpovídající křídlo unese), ale 16x nižší hustota vzduchu ve 21km je podle všech náznaků nižší, než tento hraniční případ.
myslím další věc, na kterou se narazí je, že climb rate nebude s poklesem hustoty konstantní: vyšplhat ty poslední tisíce metrů bude nejnáročnější a vyplatí se to jen na nejdelších trasách.
každopádně já se taky ptám, a sice proč bylo číslo 300 km/h předmětem takové kritiky, když je z technického hlediska vlastně konzervativní? u mě byla motivace spíš historická a ekonomická: první komerčně životaschopné dopravní letadlo bylo (zřejmě) DC-3 a to létalo právě cca takovou rychlostí (dokonce míň). je docela pravděpodobné, že právě rychlost, při které spolehlivě ujedeš většině rychlovlaků na většině jejich trasy, je hranicí pro ekonomickou životaschopnost solárního létání: s tím ale souvisí otázka, proč pak investovat do dalšího zrychlování, když tryskáče stejně nedohoníš a ujet vlaku ti v podstatě stačí. Téhle rychlosti navíc dosáhnou ve výšce, ve které stroje přetlakovými kabiny už historicky prokazatelně létaly. To všechno ukazuje, že jde spíš než o co jiného o technicky podložený ekonomický úsudek.
ok, možná to od začátku byla špatně vedená diskuze, a používal jsem špatné formulace, protože jsem tvrdil v podstatě především, že "jakmile solární letadla dosáhnou cestovní rychlosti 300 km/h" (ale dobře, nedodal jsem +/- 20%, což hýbe cestovní letovou hladinou docela hodně... problém je, určitá letová hladina není praktická, protože jetstream nefouká vždy stejným směrem, klidně se tak může stát, že mezi dvěma místy bude stejný stroj pendlovat každým směrem v jiné výšce, jedním směrem 16000m, druhým ve 21000m a jedním směrem vždy přistane s nabitými bateriemi a druhým s vybítými) "tak se stanou ekonomicky zajímavou alternativou").
jenže: celý spor taky začal jako ekonomická debata ("jestli bude ekonomicky životaschopnější to či ono") a snaha překroutit ho nějak na debatu čistě technickou a čistě fyzikální je něco, do čeho jsem se nechal uvrtat svojí neobratností ve vedení online diskuzí.
zbytek pak byly osobní antipatie různých lidí, kteří mě nemusí z různých klubů ze vzájemně nesouvisejících důvodů: nicméně je fér přiznat, že někteří z nich aspoň za mnou nešli, aby mi dál prudili, když mě vystrnadili ze "svých" klubů, kde jsem na ně tldr. co ale nechápu je to, kdo šel dál za mnou, aby se za mnou dál trefoval a zneužíval mých předsevzetí ohledně nezneužívání cenzury diskuzí. vraťte se někam do diskuzí na Novinky, prosím...