• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Dost mozna. Jsem si ale vcelku jistej, ze nas neprekvapi nic, co bys ty postavil za ty ctyri a pul roku, co zbejvaj a stejne tak jsem si vcelku jistej, ze to, co nas tou dobou prekvapi, nebude komercni preprava lidi primarne solarnima letadlama s rozpetim dve ste metru nekde ve stratosfere 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: myslím, že co bude za 5 až 10 let možná řadu z vás překvapí. může to být jako rozdíl mezi scénou osobních počítačů v roce 1975 vs 1985...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEJML
    KEJML --- ---
    REDGUY: Shodou okolností jsem nedávno narazil na StackExchange na částečně související dotaz i s pěknou odpovědí, třeba pomůže nakopnout správným směrem:

    aircraft design - What is the difference between the Maximum Glide and Minimum Sink ratios? - Aviation Stack Exchange
    http://aviation.stackexchange.com/...he-difference-between-the-maximum-glide-and-minimum-sink-ratios
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    No a pouceni treti, uplne ze vseho nejvtipnejsi:
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+rychlostní rekordy solárních aut) ] při určité rychlosti má optimální L/D, při téhle rychlosti dosáhne největší dolet [...] Při letu "těsně nad pádovou rychlostí" pravděpodobně budu mít největší výdrž a tohle je prosim to uplne ze vseho nejvtipnejsi. Pet let debatovani o letadlech. Pet let machrovani o tom, jak dokazes postavit solarni superletadlo jako nikdo jinej. Pet let sracek o tom jakej ses vizionar. A po tech peti letech ... tohle?

    Ty proste porad nechapes jak funguje kridlo a co se s nim deje pri padovy rychlosti. Protoze "pri letu tesne nad padovou rychlosti" proste NEBUDES mit nejvetsi vydrz, NAOPAK, ty idiote. Pri letu tesne nad padovou rychlosti kridlo neni v optimalni rezimu, mas velkej uhel nabehu, tim i velkej Cd a tim i velkou spotrebu toho, cim letadlo pohanis. Takze znovu: jestli chces zustat dlouho ve vzduchu, cili chces minimalni spotrebu, tak NECHCES bejt tesne nad stall speed. Co kdyby sis o tom neco nastudoval? Klicova slova "power curve" a "endurance speed". Pro maximalni dolet plati neco podobneho, ale tam to aspon co do vyslednejch cisel tusim nebude tak fatalni rozdil, jako u maximalni vytrvalosti.

    Jako srsly, tohle jsou naprosty zaklady a existuje cela rada zpusobu, jak ses to mohl uz davno dozvedet: mohl sis to precist v ucebnici. Mohl sis to sam odvodit z toho, jak vypadaji funkce odporu, vztlaku a vykonu. Mohl sis to dokonce najit i v manualu k letadlu, kde proste mas cerny na bilym endurance a stall speed a fakt nejsou nejak "tesne" u sebe. Ale ne. Cist si ucebnice je pod tvoji uroven, analyzu nezvladas a manualy? Bah, pro losery, coz? Takze misto toho placas nesmysly... Hele, jak jsi rikal ze ses za poslednich pet let o konstrukci letadel naucil vic nez vysokoskolak? Tak pokud jsi myslel nejakou holku z fildy, co studuje stredovekou francouzskou poezii, tak to mas pravdu. Jinak ale fakt ne 8)))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Pouceni dve:
    XCHAOS: úplně na začátku jsem měl pravdu já: NASA Helios ve 20 km skutečně letěl 3.5x rychleji, než nízko u země - ale kdeze. XChaosi, to jsi pochopil uplne spatne.

    To je totiz nesmysl hned na nekolika ruznejch urovnich:
    Za prve - to ze nejaka cvicebnice rika nejakou rychlost pro tvoje tvrzeni neznamena vubec nic. Proc? Protoze nevis s jakym prikonem motoru letel v male a s jakym ve velke vysce. Takze smula, to cislo fakt nic neznamena. A vrele doporucuju akceptovat tenhle bod, protoze ten druhej je proto tebe jeste horsi:
    Za druhe, mame tady jeste jeden, zasadnejsi fail: za tu dobu, co tahle debata existuje, jsi naplacal tolik ruznejch cisel - 2.5x, 3x, 4x... a ted najednou je spravne 3.5x? teda, kdyz si odmyslime ze neumis pocitat, tak 3.7x? Takze vyblejes hromadu ruznejchj cisel a kdyz pak najdes nekde nejaky cislo, ktery pri vhodnym lhan-, ehm, chci rict, kreativni zakrouhlovani vypada jako jedno z tech, co jsi rikal, tak najednou jsi vitez? LOL.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Taaaakze, jsem zpatky, mate radost? 8) Copak jsme se za tech par mesicu naucili?

    Za prve, xchaosova teorie "Redguy nici konsturktivni debatu v tohmle klubu" byla opet empiricky vyvracena. Kdyz me zabanuje, stane se jedna ze dvou veci: bud z toho je jeho linkdump prolozenej obcasnym veskrze nesmyslym "to bych zesolarnil", nebo mu ze je trouba vysvetlujou ostatni navstevnici. Cili XChaosi, mozna je pro tebe lepsi me nebanovat, pak to aspon pro nezasveceneho vypada ze se hadas jen se mnou 8))
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jake tvary ocekvavat? jen zopakuji, ze prutove konstrukce nejsou zadne novum.
    Nehlede na to, ze Airbus do vyvoje a vyrobnich prostredku investuje ponekud vic penez - nez ty casu do studia elementarnich veci :)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    DANYSEK: Xchaos placa nesmysly, zadnej "titanovej 3d tisk" to neni, plastikovy nefunkcni demo nejakyho designera, kterej by jen rad za "za pet az deset let" na tom jezdil. Koho nam to jen pripomina, ze 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no vždyť i airbus vykládal,jak se budou letadla tisknout na obřích 3D tiskárnách.. ta tohle je trochu nástřel, jaké tvary nosných konstrukcí pak můžem očekávat... (i když tohle je podle reakce v jiném klubu snad jen plastové demo)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: velikost vyrobniho stroje je jen umerna tomu, kolik penez do toho stroje nacpes... velke stroje v prumyslu existuji davno.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no třeba že 3d tiskem to uděláš i v měřítku, ve kterém to předtím jednoduše udělat nešlo?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a v cem to prosim ma byt svetoborne? :D O prutovych konstrukcich si zda se nikdy neslysel... takze jde chapat, ze nad obrazkem slintas blahem :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Sice kolo, ale k tématu diskuze (hlavně jednomu aspektu z doby před pár lety) to má sakra blízko:

    Materiál: 3D tisk z titanu

    Tak to jen, pokud si někdo nedokázal představit ty "prostorové 3D tištěné meshe", o kterých jsem psal (pravda: tohle není fraktální..)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    5 steps towards a clean energy future
    http://bertrandpiccard.com/news/5-steps-towards-a-clean-energy-future-419?nid=419&width=1244#1
    Even if climate change didn’t exist, it would still make sense to switch to renewable energies and clean technologies.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NASA aeronautics budget proposes return of X-planes
    http://phys.org/news/2016-02-nasa-aeronautics-x-planes.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ... a další kuriozita: navzdory nadpisu jde v podstatě o hybrid paraglidu (křídlo tvarované aerodynamickými silami) s ekranoplánem :-) (dost zajímavé z hlediska využití budoucích ohebných solárních fólií..)
    This drone has bat-like wings that morph with changing air conditions
    http://mashable.com/2016/02/18/design-bat-drones/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    mirně offtopic, ale přeci jen - z historie létání...
    Alexander Graham Bell's kites looked like bizarre UFOs
    http://mashable.com/2016/02/10/alexander-graham-bell-kites/#N4AlVbrV8kqC
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    HARVIE: super, dík za odkazy, ale nechceš to šoupnout spíš do některého z klubů, kde řeším solární pípu? tady je to offtopic... aha, vidím že sem si to dal taky: [ HARVIE @ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ] .. tam to totiž patří
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Tyhle 2 veci by mohly fungovat jako chlazeni k solarni pipe:

    Cooling!The DIY electronic Peltier Module refrigerator DC chiller CPU auxiliary water cooled 240W super refrigeration-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
    http://www.aliexpress.com/..._-1,searchweb1451318411_6448&btsid=775e2311-ea8a-425b-8e45-6d5af4eba230

    12V 240W Semiconductor electronic Parr Peltier refrigeration film air conditioning water cooling cold Aluminum radiator fan-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
    http://www.aliexpress.com/..._-1,searchweb1451318411_6448&btsid=b16d672e-59c1-49ab-9c73-a8f9064a256b

    kompresor na pohaneni piva ze sudu uz je detail...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Google's solar plane crashed due to wing failure
    http://www.engadget.com/2016/01/29/google-solar-plane-crash-wing-failure/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam