• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no já zatím žádný datasheet nenašel.. ty jo? :-) tvrdí, že startujou na baterie, například. toho jsem se celkem držel... ale samozřejmě, přesný specifikace nemám.

    podstatné je, že je to první solární tandemové křídlo (pravda, jen jednoduché - ne uzavřené), které jsem našel na nějaké fotce :-) takže... uvidíme. vývoj jde rychle. třeba se dožiju toho, že se svými historickými malůvkami nebudu za úplnýho troubu...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: co by se stalo, kdyby vyhodil biopaliva. máš letadlo velmi blízké plánům pro můj první solární ultralight, které odstratuje na baterie a pak vydrží ve vzduchu... 6 hodin. - eeehm. Ne, nemas, nebo aspon ne nutne podle toho co se tam pise. Schvalne jestli prijdes na to proc 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ještě ke kombinovanému pohonu - vysvětloval jsem to i u nejnovějších plánů Erica Raymonda na šestimístný stoj: můžeš to mít na palubě prostě jako backup (teď zaponeme na biopaliva, že). standardní letový plán (např. hodinový vyhlídkový let) počítá s hodinou dobíjení před startem a pak s přistáním s cca 50% kapacity. (startovat je možné 2-3x za den, podle roční doby). ale aby to bylo bezpečné (např. pro případ změny počasí, jiných neplánovaných okolností, apod.), tak máš na palubě záložní generátor... který ale v normálním režimu vůbec nepoužiješ (tzn. ani do té doby neřešíš logistiku paliva, apod.). (samozřejmě, stejně efektivní jako záložní spalovací motor by byla třeba jednorázově použitelná hliníková baterie... v obou případech jsi po přistání v nestandardním módu a musíš řešit nějaký resupply.. v normálním provozu ne)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no, víš, existuje jeden krásný parametr dopravního prostředku: payload mass fraction. u aut obsazených jen řidičem je tenhle parametr fakt mizerný, a elektřina na tom sama o sobě moc nezlepší.

    no a solární podmínky jsou v mírném pásmu těžce sezónní záležitost. a sezóna začala cca dnes :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ze vse solarni panel pro bezne (neexperimentalni) pouziti nevyresi v Tesle, BMW a i dalsich pochopili uz davno :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: pointu moc nechápu: asi se brání vybití autobaterky při častém popojíždění? (prodává se to do aut i v kompaktní kufříkové verzi...). problém je, že kdyby to byl elektromobil, tak mu panely ani na celý střeše dvoutunovou kraxnou nehnou. já se snažím o poměr ploch k hmotnosti dopravního prostředku, aby to mělo hlavu a patu (no, kola jsou tu mírně offtopic, no, ale můžu se vymluvit, že si začal trollit první..)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    mno, zatímco SI2 přes zimu vyměnil baterky, mýmu solárnímu cargo kolu těsně před dokončením (zbývalo už jen pořádně přišroubovat alubox který má na víku panely) záhadně chcíplo solární dobíjení (regulátorem to není - zkoušel jsem i jiný, oba hlásí tu samou divnou věc). (zítra zkusím panely každý zvlášť, jaký dávaj napětí... zatím je mám pořád v sérii)

    typické - venku krásně, SI2 ve vzduchu a mě se rozesere nějaká prkotina.. na něčem, co jinak vypadá sakra použitelně na ježdění do pražských kopců
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já jsem přece řekl, že celý ten nápad z biopalivy nebudu komentovat, radši :-) ale naopak: co by se stalo, kdyby vyhodil biopaliva? máš letadlo velmi blízké plánům pro můj první solární ultralight, které odstratuje na baterie a pak vydrží ve vzduchu... 6 hodin. (jo, do stratosféry taky s tím prvním ultralightem nemířím.. pořád mícháš dohromady asi 5 různých možných projektů s různými parametry)

    kdyby neměl ty ambice s přeletem Atlantiku jako první (ale to aby si pospíšil, viz předchozí! už letěj...) a normálně se vydal na turné po Evropě, tak by mohl během jednodenních přeletů dělat slušné skoky (odhadem kolem 300 km). proč chce předvádět přelet Atlantiku "solárním" letadlem, které vlastně pro tento účel nebude solární, to nevím. Ale že je to asi 10x menší, než SI2, to z toho myslím vidět je.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOLAR IMPULSE on Twitter: "BREAKING NEWS #Si2 has just taken off to #SF with @BertrandPiccard at the commands. The adventure is back on! https://t.co/qHgtNJGLcU"
    https://twitter.com/solarimpulse/status/723184296794578944
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    xChaos ma v Ostrave tezkou konkurenci :D
    [ REPA @ Čechy kuriozní - choďme a foťme - FOTKY ! ]
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hmmmm. A zajimava otazka: mam letadlo s kombinovanym pohonem. Cili elektromotor a spalovaci motor (nebo nejaky palivovy clanky?), nadrze, solarni clanky, aerodynamika mozna castecne prizpusobena umisteni fotovolatiky... a to cely preleti atlantik z 75% na biopaliva, z 25% na solar. Co by se asi stalo, kdybych celou tu elektrickou cast vyhodil? Elektromotor, fotovoltaiku, mozny kompromisy v aerodynamice kvuli fv, propojeni spalovaciho a elektromotoru. To vsechno vyhazet a bud to mit jako usporu, nebo to nahradit nadrzema na ty biopaliva. Ztratim 25% energie co mi poskytl solar, ziskam... kolik? Min? Stejne? Nebo vic energie v biopalivech? Neni tam ten solar treba jen kvuli PR? Otazky, otazky 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: LOL. Ciste solarni letadla porad nic moc, co? Kdo by to byl cekal 8)))
    "60-hour flight [...] the plane will fly at around 10,000 feet elevation." - zoufalec. Poradny vizonari litaj trikrat rychlejc ve stratosfere!!! 8))

    rozměry je to podobné mým plánům - vzhledem k tomu ze "tvoje plany" za tech par let pokryvaly v podstate vsechno od metrovyho modelu do dvestemetrovyho blabolu to neni zas tak prekvapive 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Hybrid solar and biofuel plane to attempt first zero-carbon trans-Atlantic flight | Inhabitat - Green Design, Innovation, Architecture, Green Building
    http://inhabitat.com/...-solar-and-biofuel-plane-to-attempt-first-zero-carbon-trans-atlantic-flight/
    Hmm, "Wing-mounted solar panels will provide 25 percent". Zbytek biopaliva, ta jsou nuda.

    nicméně uspořádání je to pěkné, rozměry je to podobné mým plánům (akorát já rozhodně nemám v plánu celonoční výdrž nebo přelet Atlantiku :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Inhabitat's Week in Green: A solar-powered plane, and more!
    http://www.engadget.com/2016/03/20/inhabitat-week-in-green-solar-powered-plane/

    Tandemové křídlo pokryté solárními panely. Kdo by to býval čekal, že? :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SOLAR Powered RC FPV Plane Build and Maiden - RCTESTFLIGHT -
    https://www.youtube.com/watch?v=mS2UvS0Jb_8
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no jinak jsem si vybavil, jak to údajné iránské malé neviditelné letadlo prohlásili za nefunkční maketu... a vida :-)

    no jinak se domnívám, že velmi podobným postupem určitě vznikají i kompozitní přetlakové kabiny třeba pro kosmické lodě vyvinuté u Scaled Composites nebo třeba pro větroň Perlan. Je super, že tuhle technologii už ovládáme i v ČR, já se třeba snažím navazovat kontakty mezi zdejšími lidmi, co vyrábí uhlíkové rámy na kola (protože bych třeba časem rád měl solární lehokolo s uhlíkovým rámem, ale to je v tomhle klubu offtopic.. méně offtopic je, že bych možná některé postupy používané pro uhlíkové rámy kol mohl použít na uhlíkový rám solární ultralightu, který sice nebude monokok jako ta místní pseudostíhačka, ale pořád se počítá když se to co nejvíc odlehčí...)

    každopádně pokrok v materiálech je přesně to, co může vést k tomu, že budou ultralighty buď rychlejší, nebo si naopak vystačí s nižším výkonem, takže budou moct být solární. no a s těma penězma... ceny nakonec půjdou dolů (a větší tlak na jejich snížení bych čekal právě spíš u těch rámů kol, než u ultralehkých stíhaček)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ještě, že nevymýšlím stíhačku :-)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    REDGUY: O.o asi jinej gang =D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam