• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: 22:03:13 vs 22:03:58, prostě jsem mezitím neaktualizoval stránku, no :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY:
    REDGUY: googlili jsme paralelně :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Srsly? Potom co ti ten linku poslu ho vitezoslavne repostnes? 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    On 7–8 May 1933, Stanisław Skarżyński made a solo flight across the South Atlantic, covering 3,582 kilometres (2,226 mi), in a RWD-5bis - empty weight below 450 kilograms (990 lb)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak 43m^2 fotovoltaiky, počítá s výkonem lehce p5es 5 kW. při rozpětí 14m. no, to mi přijde slušný (můj plán počítal tuším s něčím kolem 20 m^2 fotovoltaiky při rozpětí 10m)

    max. vzletová hmotnost 750 kg, no to je už trochu nad rámec ultralightu.. ale zase pořád třetina SI2. (správná soutěž by měla zřejmě být "kdo přeletí Atlantik nejlehčím pilotovaným letadlem :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ještě víc fascinující je, že ono to je spíš něco mezi klasickým tandemovým křídlem a dvouplošníkem bez VOP - křídla jsou opravdu poměrně těsně za sebou - s tím, že stupnění je obrácené, než u klasických historických dvouplošníků (přesně, jak jsem tu vygooglil, že by u efektivních dvouplošníků mělo být)

    no prostě jsem fakt hodně zvědav a pokud jste někdo vygooglil nějaké přesnější specifikace...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: tak uvidíme, až zveřejní datasheet.. třeba kolik mu to váží, apod. Koukam ze mas dost problemy se zakladnim googlovanim. U cloveka, jehoz mantra je "nemusim studovat, staci umet google" je to dost prekvapujici problem 8))

    https://www.causedirect.org/sites/default/files/documents/electric_plane_eraole_fov.pdf

    ale ouha... momenty sil působící na dvojnásobné křídlo budou čtyřnásobné. 8)))))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no uvidíme: tohle konkrétní letadlo někdo vymyslel, zřejmě si tedy představuje výhody tandemu nějak jako já, tak uvidíme, až zveřejní datasheet.. třeba kolik mu to váží, apod.
    (samozřejmě zadní křídlo pak není VOP a řídí se to trochu jinak, ale princip je, že u konvenčního letadla bys na stejnou plochu při stejné štíhlosti potřeboval dvojnásobné rozpětí, ale ouha... momenty sil působící na dvojnásobné křídlo budou čtyřnásobné... z hlediska řízení to asi má nějaké svoje záludnosti, ale tenhle týpek se prostě rozhodl, že mu to za to stojí)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no, nemyslím si: letadla s tandemovými křídly tu už byla a někdo si holt všiml, že když jde o maximalizaci vodorovné plochy, tak že není od věci vláčet s sebou o trochu větší "vodorovnou ocasní plochu" :-) akorát další krok je pak ještě ten closed wing. (ale uvidíme... třeba si to ty číňani tehdy patentovali tak mocně, že nikdo jiný už nesmí, nebo nevím :-)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Nope, v tom to fakt neni. I kdyz, tim jak si predstavujes vyhody tandemu tomu troubovstvi trochu pomahas 8))
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: třeba se dožiju toho, že se svými historickými malůvkami nebudu za úplnýho troubu... - na to uz je dost pozde 8)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: můžeš to mít na palubě prostě jako backup - chjo, zase tyhle kecy. Jak tahle vec, tak ten Raymonduv projekt ma solarni energii jako _sekundarni_, nebo dokonce _tercialni_ zdroj. Primarni zdroj jsou akumulatory nebo spalovaci motor.

    Proboha, podivej se na to: jednomistny, navic zjevne dost hitech letadlo, ktery bere DVACET PET energie ze solaru ma kridlo dvakrat vetsi nez ctyrmistna cesna. Uz vidim jak se tohle vyplaci jako vyhlidkovej stroj.

    A kdyz jsme zase u tech blabolu o vyhlidkovejch letech: za prve, to je fakt roztomily jak si myslis, ze prvozovatelum by nevadilo nechat vyhldikovy letadlo v sezone pred kazdym letem HODINU stat na miste a nevydelavat. A za druhe, porad mi dluzis odpoved jestli si fakt myslis, ze na vyhlidkovy lety se lita jen v lete... treba v tech Alpach, o kterejch jsi ty sam mluvil 8)))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: no já zatím žádný datasheet nenašel.. ty jo? :-) tvrdí, že startujou na baterie, například. toho jsem se celkem držel... ale samozřejmě, přesný specifikace nemám.

    podstatné je, že je to první solární tandemové křídlo (pravda, jen jednoduché - ne uzavřené), které jsem našel na nějaké fotce :-) takže... uvidíme. vývoj jde rychle. třeba se dožiju toho, že se svými historickými malůvkami nebudu za úplnýho troubu...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: co by se stalo, kdyby vyhodil biopaliva. máš letadlo velmi blízké plánům pro můj první solární ultralight, které odstratuje na baterie a pak vydrží ve vzduchu... 6 hodin. - eeehm. Ne, nemas, nebo aspon ne nutne podle toho co se tam pise. Schvalne jestli prijdes na to proc 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ještě ke kombinovanému pohonu - vysvětloval jsem to i u nejnovějších plánů Erica Raymonda na šestimístný stoj: můžeš to mít na palubě prostě jako backup (teď zaponeme na biopaliva, že). standardní letový plán (např. hodinový vyhlídkový let) počítá s hodinou dobíjení před startem a pak s přistáním s cca 50% kapacity. (startovat je možné 2-3x za den, podle roční doby). ale aby to bylo bezpečné (např. pro případ změny počasí, jiných neplánovaných okolností, apod.), tak máš na palubě záložní generátor... který ale v normálním režimu vůbec nepoužiješ (tzn. ani do té doby neřešíš logistiku paliva, apod.). (samozřejmě, stejně efektivní jako záložní spalovací motor by byla třeba jednorázově použitelná hliníková baterie... v obou případech jsi po přistání v nestandardním módu a musíš řešit nějaký resupply.. v normálním provozu ne)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no, víš, existuje jeden krásný parametr dopravního prostředku: payload mass fraction. u aut obsazených jen řidičem je tenhle parametr fakt mizerný, a elektřina na tom sama o sobě moc nezlepší.

    no a solární podmínky jsou v mírném pásmu těžce sezónní záležitost. a sezóna začala cca dnes :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: ze vse solarni panel pro bezne (neexperimentalni) pouziti nevyresi v Tesle, BMW a i dalsich pochopili uz davno :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: pointu moc nechápu: asi se brání vybití autobaterky při častém popojíždění? (prodává se to do aut i v kompaktní kufříkové verzi...). problém je, že kdyby to byl elektromobil, tak mu panely ani na celý střeše dvoutunovou kraxnou nehnou. já se snažím o poměr ploch k hmotnosti dopravního prostředku, aby to mělo hlavu a patu (no, kola jsou tu mírně offtopic, no, ale můžu se vymluvit, že si začal trollit první..)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    mno, zatímco SI2 přes zimu vyměnil baterky, mýmu solárnímu cargo kolu těsně před dokončením (zbývalo už jen pořádně přišroubovat alubox který má na víku panely) záhadně chcíplo solární dobíjení (regulátorem to není - zkoušel jsem i jiný, oba hlásí tu samou divnou věc). (zítra zkusím panely každý zvlášť, jaký dávaj napětí... zatím je mám pořád v sérii)

    typické - venku krásně, SI2 ve vzduchu a mě se rozesere nějaká prkotina.. na něčem, co jinak vypadá sakra použitelně na ježdění do pražských kopců
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: já jsem přece řekl, že celý ten nápad z biopalivy nebudu komentovat, radši :-) ale naopak: co by se stalo, kdyby vyhodil biopaliva? máš letadlo velmi blízké plánům pro můj první solární ultralight, které odstratuje na baterie a pak vydrží ve vzduchu... 6 hodin. (jo, do stratosféry taky s tím prvním ultralightem nemířím.. pořád mícháš dohromady asi 5 různých možných projektů s různými parametry)

    kdyby neměl ty ambice s přeletem Atlantiku jako první (ale to aby si pospíšil, viz předchozí! už letěj...) a normálně se vydal na turné po Evropě, tak by mohl během jednodenních přeletů dělat slušné skoky (odhadem kolem 300 km). proč chce předvádět přelet Atlantiku "solárním" letadlem, které vlastně pro tento účel nebude solární, to nevím. Ale že je to asi 10x menší, než SI2, to z toho myslím vidět je.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam