JIMIQ: asi tolik, kolik obvykle stojí prototypy čehokoliv, oproti sériově vyráběným verzím čehokoliv. drahé bude to know-how, práce lidí, co prototyp vyvinuli. jinak zmiňují doslova "for the equivalent environmental footprint of an electric car". Takže co se materiálů týče, tak asi vezmi cenu Tesla elektromobilu - tam sice nebude tolik karbonu a solárních panelů, ale bude tam víc lithia a váží to celé 4x tolik.
podívej, váží to 450 kilogramů, z čehož většina bude uhlíková skořepina trupu (třeba tak polovina?). 200 kg uhlíkového kompozitu není málo, když si člověk vezme, kolik stojí třeba celouhlíkový rám na kolo (váží kilo, max. dvě a stojí desítky tisíc). Pokud by to stálo stejně, jako 100 uhlíkových rámů na kolo, tak jsi ale pořád v řádu milionů (což tak letadla obvykle stojej stejně).
cena je samozřejmě zajímavá otázka, ale pointa je, že prostě není žádný zásadní problém, proč by to mělo stát miliony i potom, co to okopírují Číňané: ano, karbonový kompozit je energeticky náročný na výrobu, ale zase vzhledem k tomu, jak málo váží, je výroba takových věcí poblíž zdrojů levné energie snadno představitelná (a hlavně, pointa: letadlo se obvykle z místa výroby samo přepraví k zákazníkovi, což je současně zkušební let :-)
kromě otázky "kolik tahle věc stojí v dnešní ekonomice, ve které úspory z rozsahu jsou zacílené určitým směrem" je možné se ptát "jak by vypadala ekonomika, která by se vytvořila kolem civilizace, která poptává solární letadla?". (Protože podle mě, lidská civilizace by si měla tím, co poptává, diktovat, jaká ekonomika a technologie kolem mí vznikne - ne, že technologie bude daná a "nevyhnutelná", a bude diktovat, jak bude vypadat civilizace... která je pak jen "emergentní jev", jen nějaký nevyhnutelný důsledek úrovně poznání)
JAZZZ: ... poslední odstavec je určený tak trochu i tobě :-)