• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    tak článek na Wired je mimořádně vydatný!

    no, tak tohle mi určitě někdo omlátí o hlavu: for his record-breaking attempt into the stratosphere, Domjan will be completely alone - do 25 km tedy bez turistů, ti se budou vozit níže: Domjan himself will have to lose ten kilos before take-off.

    Tvrdá technická data: two 19kW motors... experimental 20kWh lithium-ion battery that can operate safely in the harsh stratospheric conditions. (1 kWh LiPol baterka by se snad vešla do 6 kg, takže 120 kg jen baterie.. to celkem sedí)..

    Nějaký časový odhad: In the second half of 2017, SolarStratos plans to make its first record-breaking attempt: to climb above 9,420m, the highest altitude achieved by Piccard's Solar Impulse. ...My goal is to make this flight with [Piccard] on board. I think that could be a nice message," says Domjan of his friend. "We are not in competition."
    ...
    In late 2018 he plans to climb into SolarStratos and take two hours and 30 minutes to ascend to 25,000m

    A cool plány na skutečný chaosoplán: The plan is to construct a three-person, solar-powered aeroplane with a pressurised cabin and start operating commercial flights with one pilot and two paying customers by 2021.

    jinak celkově je Domjan můj člověk: In 2012 he completed the first circumnavigation of the globe in a solar-powered boat dubbed PlanetSolar. In 2003, he coated the roof of his parents' house in solar panels and founded a solar-powered web-hosting company. :-)

    Nezapře podnikatelskýho ducha :-) Zero2Infinity, Space Vision and WorldView are all working on stratospheric balloon rides priced at between $75,000 and $120,000. "The goal is to be cheaper than the balloon," he says. The company is already offering those willing to pay $60,000 a chance to fly into the edge of the stratosphere in the first SolarStratos plane, though nobody has stumped up yet.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nějaká čísla z článku n Wired:

    In late 2018 he plans to climb into SolarStratos and take two hours and 30 minutes to ascend to 25,000m. There, on the edge of space, he hopes to spend 15 minutes in the stratosphere before slowly spiralling back down to Earth.

    Vida, tak já myslel, že budou stoupat celej den :-) Tohle není o tolik pomalejší, než výlet (ruskou) stíhačkou (alternativa, kterou mají, nebo aspoň donedávno měli, dosavadní stratosféričtí turisté k dispozici). Dnešní elektrická letadla mají na baterie +/- výdrž 1 hodinu.

    Je to zajímavé číslo z hlediska klíčové otázky, tzn. "jak daleko by se asi dalo za den solární doletět" - protože základním omezením je, že slunce je dost vysoko nad obzorem jen cca 8-10h (a ještě ne celý rok). Pokud solární letadlo do stratosféry vystoupá za 2.5h (ovšem zřejmě právě přes poledne?) je to rychleji, než jsem odhadoval.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SolarStratos's Raphaël Domjan wants to fly a solar plane to the edge of space | WIRED UK
    http://www.wired.co.uk/article/solar-flight-pt-ii-space
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: tak vlastně je naprosto logické, že sluníčkářští Ilumináti budou cestovat osvětleni sluncem :-) dík za tip, jak dosáhnout toho, aby mi nenávidělo ještě víc lidí...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: asi tolik, kolik obvykle stojí prototypy čehokoliv, oproti sériově vyráběným verzím čehokoliv. drahé bude to know-how, práce lidí, co prototyp vyvinuli. jinak zmiňují doslova "for the equivalent environmental footprint of an electric car". Takže co se materiálů týče, tak asi vezmi cenu Tesla elektromobilu - tam sice nebude tolik karbonu a solárních panelů, ale bude tam víc lithia a váží to celé 4x tolik.

    podívej, váží to 450 kilogramů, z čehož většina bude uhlíková skořepina trupu (třeba tak polovina?). 200 kg uhlíkového kompozitu není málo, když si člověk vezme, kolik stojí třeba celouhlíkový rám na kolo (váží kilo, max. dvě a stojí desítky tisíc). Pokud by to stálo stejně, jako 100 uhlíkových rámů na kolo, tak jsi ale pořád v řádu milionů (což tak letadla obvykle stojej stejně).

    cena je samozřejmě zajímavá otázka, ale pointa je, že prostě není žádný zásadní problém, proč by to mělo stát miliony i potom, co to okopírují Číňané: ano, karbonový kompozit je energeticky náročný na výrobu, ale zase vzhledem k tomu, jak málo váží, je výroba takových věcí poblíž zdrojů levné energie snadno představitelná (a hlavně, pointa: letadlo se obvykle z místa výroby samo přepraví k zákazníkovi, což je současně zkušební let :-)

    kromě otázky "kolik tahle věc stojí v dnešní ekonomice, ve které úspory z rozsahu jsou zacílené určitým směrem" je možné se ptát "jak by vypadala ekonomika, která by se vytvořila kolem civilizace, která poptává solární letadla?". (Protože podle mě, lidská civilizace by si měla tím, co poptává, diktovat, jaká ekonomika a technologie kolem mí vznikne - ne, že technologie bude daná a "nevyhnutelná", a bude diktovat, jak bude vypadat civilizace... která je pak jen "emergentní jev", jen nějaký nevyhnutelný důsledek úrovně poznání)

    JAZZZ: ... poslední odstavec je určený tak trochu i tobě :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    kolik stojí?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jo, a to letadlo představili na den přesně jako dárek k mým narozeninám :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    2 lidi - 22m2 solárních panelů. 40 lidí - 440 m2 solárních panelů? :-) (pravda, museli by být ve skafandrech :-). každopádně, tak jako někdo sází na výsledky sportovních utkání... mě prostě baví spíš sázky na technologický vývoj. nic víc za tím není.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: jak vidíš, trvalo jen 7 let od zahájení prvních sporů tady, než někdo postavil první Chaosoplán (i když zatím jen dvoumístný :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SolarStratos unveiled ! – SolarStratos
    http://www.solarstratos.com/...phael-domjan-and-solarstratos-unveil-their-stratospheric-solar-plane/

    The unique 8.5-metre-long aircraft has a wingspan of 24.8 metres, weighs 450 kilogrammes and is covered with 22m2 of solar panels. It will be the first manned solar-powered aeroplane to penetrate the stratosphere.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: Luminati aerospace? No jestli proti Arachne budou stat iluminati, tak sympatie verejnosti jsou jasne na tve strane :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak zkušební let nedopadl prý úplně dobře:
    Facebook drone crash investigated by US safety authorities
    http://www.telegraph.co.uk/...gy/2016/11/22/facebook-drone-crash-investigated-us-safety-authorities/
    Ale fotky vypadají působivě (samozřejmě, nejde tak docela srovnávat letadlo s nonstop-výdrží s letadly, která vozí cestující)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Facebook Reveals First Flight of Solar-Powered Aquila Drone | Aerospace News: Aviation International News
    http://www.ainonline.com/...pace/2016-07-21/facebook-reveals-first-flight-solar-powered-aquila-drone
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tahle hračka údajně vydrží ve vzduchu 4 hodiny, dobití na přímém slunci trvá taky 4 hodiny (takže to má asi nejblíž k tomu, co bych jednoho dne rád vlastnil pro neomezené výletování po světě...)
    Luminati Aerospace debuts solar-powered electric plane at SUN ‘n FUN — General Aviation News
    http://generalaviationnews.com/...minati-aerospace-debuts-solar-powered-electric-plane-at-sun-n-fun/

    zkušební let byl v červnu:
    Solar-Powered Aircraft with Composites Has First Test Flight
    http://compositesmanufacturingmagazine.com/...bstrata-solar-power-composite-plane-first-test-flight/

    akorát není úplně jasný, jestli to vlastně nebyl první let již dříve ohlášené Electra Solar One:
    Elektra One Solar or Luminati VO-Substrata? - CAFE Foundation Blog
    http://cafe.foundation/blog/elektra-one-solar-or-luminati-vo-substrata/

    články zmiňují, že je to celé velké téma nikolik kvůli pár nadšencům, co by si rádi bezemisně poletovali po světě - ale kvůli non-stop výdrži telekomunikačních dronů, které plánuje např. Facebook
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    dobře, na vodík se dá elektricky létat o něco rychleji:
    :: OSEL.CZ :: - Rodinné letadlo na palivové články s doletem 1500 km
    http://www.osel.cz/9024-ctyrsedadlove-letadlo-na-palivove-clanky-s-doletem-1500-km.html

    zajímavé číslo obecně: Výkon motoru při cestovní rychlosti 140 km/h 26 kW

    (čísla v článku výše nejsou moc překvapivá a navíc jde o přestavbu rekordního bateriového elektrického letadla na vodík... stejně je ale na těch 26 kW hezky vidět, jak může být létání úsporné, protože třeba z auta s 40 kW motorem a celkem dobrým Cx máte už hodně velký problém těch 140 km/h vyždímat...)

    Solární verze tohohle by tedy potřebovala plochu křídla kolem 100m2 (stejně by ale při tom výkonu nelétala takhle rychle, protože byměla za se větší odpor). Při 4x menším výkonu by pořád mělo být možné letět cca 2x pomaleji, tedy při cca 7 kW by mělo se stejným L/D poměrem designu letadla jít pořád letět kolem 70 km/h (ale současně je nutné taky úměrně snížit plošné zatížení křídla, což snižuje bezpečnost a zvyšuje nároky na počasí...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: tak nejsi první, kdo tohleto říká. obecně buď uvažuješ v kategoriích technologického nomádství - tedy směřuješ energeticky autonomně mimo civilizaci, ale současně s ní zůstáváš propojený na informační úrovni - a nebo uvažuješ v kategoriích setrvání v civilizační infrastrukuře. nejde tam zdaleka jen o peníze, protože autonomie má strategický význam (dokonce i ve vojenském smyslu, a to myslím naprosto bez debaty...).

    já trolluju proti vodíkové ekonomice jako "totálnímu konceptu" - tedy nějaké představě, že vodík pokryje všechny budoucí potřeby mobilních energetických aplikací a cokoliv jiného je ztráta času. Ale rozhodně bych neztrácel čas polemizovat s někým, kdo si hraje s konkrétními vodíkovými letadly, auty, apod. - ok, měl bych trochu pochybnosti, až ty nádrže dosáhnou určité velikosti, jestli je to bezpečné, ale to lze mít u lithiových baterií nebo obecně čehokoliv, co potenciálně může spadnout někomu z nebe na hlavu.

    že elektroskůtry nerekuperují, je samozřejmě konstrukční chyba, v klubu [ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ] se vede flamewar, jak moc je to snadné nebo těžké a btw, o rekuperaci energie otáčení vrtule při klesání uvažují i konstruktéři elektrických letadel (!)

    já bych jen uvedl, že solární letadla netlačím jako "totální koncept", který by měl nahradit všechny ostatní formy dopravy - sice mám určité pochybnosti, jestli rychlost bude i za 100 let tak in, jestli třeba lidi nepřejdou k nějakému spíše meditativnímu stylu života "na cestě", místo dnešních rychlých přesunů a návratů do míst zajišťující jistotu.. náznaky tohohle existují, ale fakt je to těžký říct.

    pokud budou solární dopravní letadla reálná, tak jsem tu provedl výpočet, že nějaké to procento (už nevím jaké) trhu by znamenalo něco, jako že každý Evropan si jednou za život udělá cestu na dovolenou solárním letadlem (např. skrz stratosféru, což je sám o sobě zážitek). a můj hlavní argument je "podívej, jaké jiné kraviny lidi dělají" - stratosférický let je přitom nejbližší aproximace letu do kosmu, jakou kdokoliv z nás může zažít, a solární stratosférický let se velmi snadno může ukázat jako nejlevnější varianta. A teď si vezmi, jaké miliardy se investují do vysloveně PITOMÝCH způsobů zábavy, a očekává se přitom návratnost...

    stačí se osvobodit od toho, že nějaký koncept má být totálním řešením pro všechny situace a připustit existenci obchodních modelů, které si vystačí s jednotkami procent trhu. no a že to zaujme víc lidí, nebo že se objeví aplikace, které dříve nikdo nečekal, to už je jen bonus (proč by solární drony ve stratosféře měl používat jen Facebook a ne třeba nějací regionální internetoví operátoři, jako kombinaci doplňkového pokrytí s určitou formou přilákání pozornosti a publicity a získání prestiže?)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: pekny video a typek umi dobre litat. co z toho ale plyne? ma opravdu smysl lepit PV panely na letadlo a silne tomu podrizovat jeho konstrukci a usecase, nebo radsi v dobe peaku produkce renewable energy elektrolyzou vyrabet vodik a tim napajet ten elektromotor pomoci palivovych clanku?
    http://www.siemens.com/press/en/feature/2015/corporate/2015-03-electromotor.php?content[]=Corp

    u toho kola mi jeste prijde docela rozumne sebou ty panely tahat. kolo je lehke a i maly panel doda vyznamne mnozstvi energie pro jeho pohon pricemz muzes kempit kdekoli. nezavislost na pevne pozemni infrastrukture je tu velka vyhoda.

    oproti tomu letadlo muze pristavat jen na danych mistech, kde neni problem mit k dispozici tankovani vodiku a hekatry povinne prazdne louky kolem pokryt temi PV panely.

    cele je to o tom "ma smysl sebou ten panel tahat"? napriklad ani elektroskutry dnes nerekuperuji, ale auta nad pul tuny uz vetsinou jo a u popelarskych aut (jo i ta uz jezdi na baterky) je to povinnost. s PV panely to vidim podobne, jen v opacnem gardu. ale na spionazni ehm tedy pardon wifi roznasejici dron je to idealni :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Solar Plane Episode 5 - RCTESTFLIGHT -
    https://www.youtube.com/watch?v=ptDPoYTHywg
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam