• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jejda, vypada to, ze objevujes svet pristavani jinak, nez proti vetru :D A ne, ultimatnim resenim na crosswind landing skutecne neni vrtulnik...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: nj, Aborting a circular landing could mean the aircraft flying off in potentially any direction, perhaps into oncoming traffic.. pokud chtějí přistávat ze 3 směrů současně, tak tohle teda není úplně bezvýznamný problém...

    no každopádně, já jsem k tomu neutrální.. moje solární letadla budou po zralé úvaze VTOL (protože u elektrických letadel je overhead tohoto relativně minimální)... vzhledem k rozměrům solárního létání a velmi nízké rychlosti během konvenčního startu a přistání je to podle mě jediné řešení

    (ono si stačí vyhledat, že už SI1 během přeletu USA rok před obletem SI2 v silném protivětru přistával tak, že se v podstatě k dráze přiblížil ze strany a kecnul si na místě... to je potom asi logičtější eliminovat dráhu úplně, když se to chová takhle)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: noo...
    This fantastic idea for a circular runway is sadly going nowhere
    https://m.phys.org/news/2017-04-fantastic-idea-circular-runway-sadly.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Pokud by někomu připadalo solární letadlo šílené...
    the Endless Runway
    http://www.endlessrunway-project.eu/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: .. jenže ty aktuální vždycky nosím jenom v hlavě :-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: par tvych "desgnu" uz timto auditkem probehlo...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tak ale můj design solárního letadla zatím vůbec neznáš.. napovím, že počítám od začátku s tím, že to bude dron, a že jako "pilot" budu spíš určovat nějaký "letový plán", či obecně nějaký směr letu, než že bych přímo manuálně ovládal aerodynamické plochy či motory.

    Dnes to fakt nemá cenu dělat moc jinak. Zejména u VTOL... přechod z vertikálního letu na horizontální musí proběhnout v tak krátkém čase a musí být tak přesně kontrolovaný, že vůbec nemá smysl tenhle manévr svěřovat lidskému pilotovi (i kdyby byl daleko zkušenější než já). Pro horizontální let by nějaká varianta přehození na ruční řízení mohla dávat smysl - ale spíš jako nouzové řešení, aby se bypassnul palubní počítač (ale zase: fakt je v éře Arduina problém mít třeba tři různé záložní?)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jediny tvuj benefit je to, ze po padu ti nevzplane letecky benzin... ale jinak pravdepodobnost, ze se na sve vlastni konstrukci zrakvis je vyrazne vyssi :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: jako chápu, že ty preferuješ sofistikovanější způsoby přizabíjení se, ale já prostě létání odkládám až na pozdější věk (protože rodiče by neměli přežít své děti ...)

    na tomhle je větší šance, že někomu urazím ve 40 km/h hlavu tím panelem (čemuž samozřejmě hodlám předejít tím, že na solárním panelu bude umístěn pluh na rozrážení lidí do stran (a to jako fakt)

    A jinak samozřejmě..tohle je klub o solárních letadlech a kola josu tu víceméně offtopic (pokud nelétají).
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: hlavne ze ty to vis :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    další pokračování debaty bych poslal sem:
    [ Solarni technika,Solar cooking-baking & Elektrick bike,cars, ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ...a tohle je právě to, co je hlavním problém téhle civilizace. lidi nevědí, co je pro ně dobré, a trendy se obvykle ustavují hrozně pitomně.

    budeš se divit, ale mým dlouhodobým obchodním modelem je cestovka, která by lidi vozila právě na konvoji takovýchto solárních lehokol (no.. plus/minus). (nebo minimálně by si to jako úlet mohly koupit půjčovny kol a půjčovat to lidem na blbnutí.. žijeme v zážitkové ekonomice, každopádně větším problém, než že by to bylo nebezpečné - padáš tu z výšky jen asi 40 cm, no neber to ! - nebo nepohodlné - sedadlo bude polstrované, podvozek je celopéro - je problémem to, že lidi prostě nemají 3m dlouhý bazmek kde skladovat - do garáže na auto by se vedle sebe vešly spíš jen dva, se solárním panelem stěží tři a je to u delší, než motorka, s výjimkou Hondy Gold Wing...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ:
    DANYSEK: vy jste taky trottllové... bych chtěl vidět, co byste říkal na dokumentární fotku, na které se řídilo ještě hráběma (u toho jsem ani nebyl...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    HARVIE: s tím jsem počítal.. na rozdík od běžných chopperů a lehokol to bude mít polohovatelné sedadlo i řídítka... mělo by na tom jít pohodlně jezdit v rozpětí výšky postavy min 160-190 cm.

    co se praktičnosti týče, tak aerodynamika mluví jasně - lowracer lehokola mají jeden z nejmenších čelních průřezů. a i bez kapotáže je součinitel odporu "válce na stojato" horší, než u "válce naležato".... no a sedící člověk je takový jako "!válec našikmo". součinitel odporu mi dále zlepší zavazadla za opěradlem (protože kapkovitý tvar = méně místa pro turbulentní proudění)

    jako než se finálně zabiju v solárním VTOL ultralightu vlastní konstrukce, tak se ještě chci pořádně projet po světě, že jo :-) podle mě je lepší sbírat zkušenosti méně rizikovými aktivitami a nakonec se zabít až v důchodu, kdy je to stejně už skoro jedno.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JIMIQ: to je pry sofistikovany, velmi promysleny a do detailu propocteny zpusob odpruzeni, neasi :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    XCHAOS: nafoukni si zadní kolo :-)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    XCHAOS: gratuluju. mam teda dost pochybnosti o tom jak to bude prakticky, ale rozhodne to vypada jako neco na cem bych se rad povozil pro zabavu. takze prinejmensim jako freakbike to poslouzi :-D
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jen malo lidi touzi po tom, aby se s podobnym bazmekem mrcasilo v beznem provozu :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: no ale v tomhle případě je délka 2.6 m feature, ne bug. Ukaž mi prosímtě _lehčí_ kolo, které současně bude dlouhé 2.6m (protože skutečně - cílem je vést solární střechu ~2 m^2, což je shodou okolností ~2.6x0.8m a z hlediska ovladatelnosti se mi neosvědčilo, pokud střecha někde příliš přesahuje přes podvozek...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: bicykl jde postavit mensi a lehci i bez te tve prihrady :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    HARVIE: nejsem si úplně jistej tou helikoptérou, ale co se týče ultralehkých příhradových konstrukcí, tak jsem sem za ta léta už ledacos napostoval a dneska jsem se poprvé na jedné takové konstrukci, kterou jsem navrhl (bohužel sám nevyrobil), svezl:



    Bude to (samozřejmě) solární a elektrické, jen k tomu lítání se ještě bude nutné posunout... zatím získávám zkušenosti s trojúhelníky :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam