LINKOS: ale houby... solární ponorka by se nevynořila uprostřed bitvy ale někde 1000 km daleko, v nejodlehlejších částech Tichého či Indického oceánu, kde jí nikdo nečeká.
Konvenční dieselové ponorky mají omezený dosah a pak se musí vrátit na základnu či k zásobovací lodi. Což jsou v dnešní době neutajitelné destinace (nebo možná utajitelné pro nějaké guerillové hnutí vyzbrojené Toyotami s bambusovými klacky, ale neutajitelné pro armády a velmoce).
LINKOS: ano... dočerpá palivo na základně, nebo z povrchového zásobovacího plavidla. Sice v éře satelitů jistě existují "plány B" - nějaké tajné podmořské depoty, kde si ponorky vyzvednou nějaké čekají barely s naftou - ale jejich informace musí být známá a tudíž je objektem zpravodajských her tajných služeb.
Google ani Wiki o palivových depotech pro ponorky nic nepíše, ale samozřejmě, zásobování se dnes děje pomocí povrchových plavidel:
https://en.wikipedia.org/wiki/Submarine_tender
Pokud budeš rogue velmoc (typu Irán, Pakistán či Severní Korea... abych to rozložil nějak spravedlivě...) která nedisponuje jadernými ponorkami, schopnými vynořit se po půl roce na téměř nečekaném místě (a ani tohle není zcela jisté), tak si buď jistý, že skutečné velmoci znají díky svým satelitům okamžitou polohu všech tvých zásobovacích lodí a že v případě ponorkové války půjdou ke dnu jako první.
Vezmi si jen jak Thatcherová bombardovala Falklandské ostrovy - bylo to naprosto na hranici logistických možností britského letectva a množství tankovacích letadel, které tehdy bylo potřeba, aby k cíli doletěl jeden jediný bombardér, zní spíš jako vtip.
BTW:
http://nationalinterest.org/.../the-buzz/did-the-us-navy-build-super-secret-undersea-lairs-its-17269
ovšem pokud Putinovi potápěči tyto podmořské pevnosti zmapovaly, tak jsou amíci stejně v háji :-) moderní válka je mobilní - to ukázaly už během invaze v Normandii přestřelky bitevních lodí s pobřežními pevnostmi: loď prostě uhne a ztratí se ve fog of war, naopak pevnost když jednou víš, kde je, tak už ti neuhne.
Co je na celém nápadu se solárně dobíjenou ponorkou nejzajímavější, je jak je to vlastně šíleně levný nápad: ponorky jsou jediný dopravní prostředek, který už 100 let disponujeme masivními bateriemi a schopností všech systémů pod hladinou fungoat na elektřinu. Ponorky jsou jedny z nejstarších "ostrovních systémů" vůbec a jejich dobíjení z fotovoltaiky tedy představuje minimální redesign (např. proti letadlu, lodi, nebo v podstatě čemukoliv dalšímu).
Ponorka ze své definice navíc nemá žádný problém s hmotností panelů (srovnej např. s letadlem): cílem je ponořit se a čím je víc naložená, tím to má lehčí. Další výhodou solárních panelů těsně u hladiny je dobré chlazení - těsně nad mořem teploty stěží vystoupají o desítky stupňů nad provozní teplotu, jako třeba na souši (do konstrukce rozkládacího solárního panelu by navíc šlo zabudovat trubky, ve kterých by jako chlazení cirkulovala mořská voda).
Myslím, že jednodušší verze solárního dobíjení s sebou dnes už většina ponorek dávno vozí - když jsou na misi, tak u nich není důvod nešetřit paliven a během vynořeného čekání nedobíjet baterie aspoň na úrovni základních systémů. Nebude to tak sofistikované, jak to popisuju - bude to pár obyčejných čínských panelů, které posádka prostě vytáhne poklopem a rozmístí na palubě.
Co jsem se tak námatkou koukal, tak moderní ponorky bez rozdílu výtlaku mají délku v rozmezí 50-60m. Na plavidle o délce 50m po vynoření hravě rozmístíš třeba 100-200 m2 solárních panelů - jejich rozmístění a úklid by pro sehranou posádku, která by vytvořila řetěz a panely si podávala z ruky do ruky, byl úkol na jednotky hodin. Při vynoření za hezkého počasí tím získáš Wp 20-40 kW, za den pak tedy (dle mých zkušeností) v létě až 20-40 kWh za den (obvykle asi tak polovinu. samozřejmě počítám jen s prostým rozmístěním, v podstatě položeném solárních panelů na vynořeném trupu ponorky -ne s nějakými speciálními "křídly" nad vodou)
Toto není moc pro moderní německé ponorky poháněné palivovými články, ale pro desítky let staré diselektrické ponorky vybavené pouze bateriemi by to mohl být dost výrazný upgrade (obzvlášť by mi překvapilo, kdyby se solárním dobíjením neexperimentovaly izraelské ponorky - počasí na Blízkém východě je na to ideální, a pokud by chtěly nepozorovaně operovat např. v Hormuzském průlivu, tak dobíjení v somálských pobřežních vodách, chráných před zvídavými zraky somálskými piráty, by bylozcela ideální :-)
Najít kapacitu ponorkových baterií není vůbec snadné - našel jsem cca toto:
http://yarchive.net/mil/submarine_battery.html
https://uboat.net/articles/id/54
https://maritime.org/doc/fleetsub/elect/chap5.htm
(BTW, už z tohoto je vidět, jak je to hrozně Jules-Verne-style technologie :-)
Velmi přibližný odhad při pomalém vybíjení by byl 10000 Ah při 300V, tedy cca 3000 kWh. I když plné dobití baterie z nuly by pak (za ideálního počasí) trvalo sto dní, tak použitelné úrovně dobití (10% kapacity) by mých 200m2 skládacích panelů na palubě dosáhlo za 10-20 dnů. To se může zdát bezvýznamné... ale představ si ponorku, která se ukrývá někde v laguně tropického atolu a dobíjí si baterky. Velmoci sice asi na dnešních satelitních snímcích odliší ponorku s rozmístěnou fotovoltaikou na palubě od ponorky bez ní (pravda, oboje má tmavou barvu, ale přeci jen...)... ale pokud se ponorka rozhodne ponořit a někam zamířit, tak mají jistotu, že bude mít aspoň částečně dobité baterky a že není těsně (a podotýkám, že účelem výzbroje v době míru je odstrašní - které tedy u solárně dobité ponorky bude větší, než u ponorky, o které nemáš žádné informace a jen víš, že v dané lokalitě určitě nemá plnou zásobu paliva)
Ještě že jsem pacifista a samozřejmě o tom přemýšlím pouze z toho hlediska, aby posádky ponorek nebyly úplně bezmocné, když na dlouhém útěku ve válce dojde palivo.. a aby měly aspoň nějakou šanci na přežití :-)