• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: hele 2mega neni moc, zhruba 6BTC pri soucasnym kurzu.

    je hezky, ze mas vymysleny obchodni model, ale takovej technickej model pro predvadeni by se hodil vic. myslim, ze takove videjicko na jutubu by dokazalo vic, nez dlouhe romany na nyxu :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: pro tenhle typ dopravy se prostě vyhradí koridory (zrovna mezi Prahou a Kladnem je letiště.. to nebyl moc dobrý příklad)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: ty jo, tohle fakt nechám na někom jiném :) fakticky ale letadla aspoň nemusí řešit vyhýbání se chodcům a většinu pravidel silničního provozu. (programování dronů se prostě nakonec ukáže snažší, než u samořídících aut)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: ty musíš taky rejpat všude :-) ano, jistě, co bych případně stavěl já, by byla ne-stratosférická pilotovaná verze s doletem tak max. do asi tak 160 km za jeden den (při dobrém oslunění - jinak jen asi 20 minut provozu, jako většina bateriových letadel)

    počítám, že postavit něco takového by stálo tak 2 mega, bylo by to ale něco, čím by člověk ale už mohl zaujmout seriozní investory a posunout se dál.

    čistě bezpilotní model by samozřejmě musel předcházet... tam nejde o dolet, ale o výdrž (ano, před stavbou toho jednomístného ultralightu by se koncept musel ověřit na modelu, co vydrží ve vzduchu na sluníčku kroužit aspoň 4 hodiny, možné praktické využití by bylo např. jako wi-fi hotspot pro nějaké veřejné akce, nebo pro pořizování časosběrných snímků např. davech n různých festivalech (případně kombinace obojího), apod... což je stejně nejatraktivnější za dobrého počasí)

    ačkoliv tě to asi překvapí, jsem zvyklý vymýšlet pro svoje výtvory obchodní modely... snad už od 16let (kdy jsem prodával přes anonce svoje programy pro obskurní typ 8bitového compu na kazetách :-) (a v podstatě je to pořád stejný provar, ale aspoň nějakou naději člověk mít musí .-)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    DZODZO: obavam se, ze na takovem stupni, aby nam RLP nahradili autonomni stroje jeste nejsme a asi jen tak nebudeme :-) A obavam se, ze XCHAOSovo programatorske "schopnosti" ani tohle nevyresi... :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ked zacnu vsetci lietat, tak to aby tie lietadla boli rovno autonomne, lebo uz vidim ako to do mna nejaky radioamater napikuje :) riadenie letoveho provozu je uz teraz celkom zodpovedny job a to su vo vzduchu iba tisicky lietadiel, az ich budu vo vzduchu miliony, potom si to pojdu manazeri letoveho provozu rovno hodit do macochy (bez padaku)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    JIMIQ: a uveze to kolo nejakej naklad a nebo proste poleti prazdny, ale hlavne ze poleti. ja mam nejak problem s tema vizema, ze xchaos nepredpoklada letecke prevazeni lidi a ruznorodeho materialu. k cemu solarni krap s rozpetim kridel pul kilometru, kdyz to maximalne uveze samo sebe.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    VYHULENY_UFO: když se na solárkole rozjede z pořádnýho kopce a roztáhne solární panelo-křídla, tak uletí třeba i 20 metrů (a pak si rozbije držku)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: letadel týče, tak předpokládám využití spíš na trasách mezi 1000 a 3000 km

    uz mas model, kterej uleti aspon kilometr?
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a vis jaka je poptavka na vzdalenostech 1000-3000 km? :D Ja vim, ze na kole ti to prijde jako strasna dalka, ale to jsou bezny vzdalenosti letu po Evrope...
    Uz jsi premyslel, jak budou fungovat ty tve aerotaxi v CTR prostoru? ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: tak co se _mých_ solárních letadel týče, tak předpokládám využití spíš na trasách mezi 1000 a 3000 km (těch 3000 km je podle mě zhruba horní hranice doletu při dnešním stavu chápání elektrotechniky a aerodynamiky - bez nějaké zcela zásadní změny v technologii, která by se posunula k 100% účinnostem všeho, SI2 měl za den dolet někde nad 1000 km)

    Z Kladna do Prahy by mohla létat autonomně počítačem řízená elektrická aerotaxi, se o kterých se teď mluví leckde ve světě - protože prostě "VTOL penalty" u elektrického létání je malá, při použití 8 vrtulí a cca dvojnásobném naddimeznování motorů získáváš one-propeller-off redundanci při jednoduchém zachování stejné řídící logiky.. a bez výpadku získáváš oporu ve 4 bodech při naprosté eliminaci nutnosti řešit otáčivé momenty, vrtule jsou navíc daleko menší a jednodušší, než u vrtulníků - cena elektrického osobního dronu se popravdě blíží ceně asi 8 elektrokol s karbonovým rámem, když se nad tím zamyslíš (a tudíž není důvod, aby to bylo dražší než luxusnější osobní auta)

    hlavně - vzhledem k potřebě snížit hmotnost se ti dron cenou povážlivě dostává pod cenu elektromobilu - protože prostě nejdražší jsou lithiové baterie a těch najednou dron veze méně, než taková Tesla - a stejně tak neřeší pneumatiky, brzdy, a všechen takový overhead. U létání se taky moc neřeší crash testy, na rozdíl od aut - létající věci prostě crashnout nesmí. Ovšem současně můžeš bezpečnost zvýšit padákovým systémem (na mě by psychologicky působil líp, než airbagy v autě, kterých se trochu děsím, přiznávám se - sám jezdím ve staré kraksně bez airbagů a moc se mi to měnit nechce)

    když se nad tím zamyslíš, tak při dnešních cenách elektroniky je dvoumístný dron s nějakou půlhodinovou výdrží a tím pádem cca 50 km doletem podstatně jednoduší stroj, než čtyřmístný osobní elektromobil. A co se parkování týče... když budeš mít mini-heliport přímo na zahradě... zbývá dořešit přistávání na střeše. Fly-sharingové služby by to asi řešily tak, že by si zabookovaly mini-heliporty na střechách významných objektů (v USA bude jistě boj o střechy mrakodrapů.. i těch menších.. v Praze nevím, ale řešitelné to je... v podstatě ze svého oboru bezdrátů v Praze vím o spoustě rovných střech, které by byly využitelné bez dalších úprav a stačilo by zcivilizovat průlez na střechu)

    Vše je to jen o byrokratické regulaci - musí se jasně stanovit povětrnostní podmínky, které jsou už no-go, zodpovědnost operátora, bezpečnost pro chodce (pravděpodobnost smrtelného úrazu musí být menší, než že do davu najede autobus, stručně řečeno), vyhackovatelnost toho systému.... je tam spousta "ale", ale z hlediska spotřeby energie i záboru prostoru komunikacami je to win-win strategie do budoucna, protože prostě přelet rychlostma do 100 km/h se od dojíždění autem začíná vyplácet... na krátké, přímé trasy.

    Spíš se může stát, že ubude profesí, které fakt vyžadují přímou přítomnost na nějakém místě - spíš, než že bych všichni létali dronama do kanceláří, bych to viděl, že jen minimum profesí (lékaři, pohotovostní zásahoví technici, apod.) bude vyžadovat takové reakční časy, aby pro ně přiletěl dron.. a ten zbytek v podstatě pojede čímkoliv - na kole, elektrokole, elektromobilem, MHD - protože osobní setkání bude víc a víc lifestylová záležitost a méně a méně bude nezbytné k vydělávání peněz.

    (Jak vidíš, řeším teď ne solární dálkové létání (což je takový můj patent :-) ale věc, kolem které se teď jen v Kalifornii roztrhl pytel se startupy)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: jo, a co kdyz ti do Prahy bude chtit doletet pulka Kladna, Kolina, Kralup, Benesova a dalsich prilehlych obci... za praci? :D A dalsi doprava mezi aglomeracemi? Kam se s tim nacpes...? :-) Modelujes si tam pusty ostrovy a vylety pro par nadsencu, ale bezne dennodenni prepravni potreby jaksi opomijis.

    Takze bud pujde o okrajovku, ktera svet nezpasi... nebo se naopak z toho svet zblazni :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: prostoru možná, ale hluk se sníží a nulové emise umožní přistávat na místech, kde by sis tryskáče fakt představit nemohl.

    Já hodně sázím na to, že u elektrického létání má VTOL daleko nižší režii, než u jiných typů pohonu. V kombinaci s tím, že by poslední fáze přistání řídil autopilot s využitím GPS, laserových apod. výškoměrů, apod. Takže ty stroje budou sice relativně velké, ale současně by neměly potřebovat letiště s dlouhými přistávacími drahami; současně uvazou relativně málo lidí, takže nebudou potřeba terminály pro davy.

    Letiště pro solární letadla si představ jako nějakou (doslova) louku za městem, bez zpevněného povrchu, na které se startuje a přistává vertikálně. Letadla na ní najdeš hlavně v noci.. solární letadla ráno odstartují, aby doletěla co nejdál, večer přistávají. V místě bez možnosti dobíjení by čekala na zemi na dobití (typicky taková letiště bez infrastruktury se dají čekat v cílových destinací)

    Představ si scénář turistické linky solárním letadlem na nějaký (dosud) pustý ostrov, kde je víceméně divočina: to solární letadlo tam může na ten zájezd čekat, a nejen, že se dobije - ale může fungovat i jako mobilní solární elektrárna, takže hotel, který dosud měl třeba jen dieselgenerátory, které bylo nutné zásobovat, se na něj napíchne (nebo jinak: nějaké místní chatrče bez infrastruktury se rázem změní v klimatizované bungalowy, bez kapky ropy :-)

    Pointa je, že solární letadla pokud by byla konkurenceschopná, tak vzhledem k nižší rychlosti i kapacitě přepraví za dobu své životnosti daleko méně lidí, než dnešní tryskáče. Takže budou muset být i velmi levná. Tím pádem ale ten prostoj (někam dovezou zájezd a počkají týden či dva na návrat) nebude ekonomicky tak citelný (jistě, zpočátky by pořád pendlovaly, ale trh by se časem saturoval a šlo by si představit i takovéhle scénáře, navíc letadlo bude mít životnost danou spíš omezeným počet letových hodin a únavou materiálu - ne životnostní fotovoltaiky - a právě tu padla zmínka o tom, že zaberou dost místa...)

    Když jsme u toho, tak dost místa zabere i blbé solární kolo, takže vymyslet tyhle autonomní pohybovadla, aby měla nějakou ergonomii, je velká výzva - samozřejmě, první auta kopírovala kočáry, vzducholodě kopírovaly zase vnější znaky hladinových lodí... všechna dnešní solární kola a letadla jsou přesně v téhle fázi, snaží se napasovat nový druh pohonu na něco známého (představme si klasickou obdélníkovou plachtu, nepoužitelnou pro křižování proti větru, na řecké či římské válečné veslici - asi tam dnes solární technologie jsou.. časem se ale vyvinou tak, jako se vyvinulo plachtění...)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: a na nahodilich vykricich techniky se snazis demonstrovat, ze to pujde i "masove" - tedy ve velkem. A zatimco brblas na konvencni auta, vubec ti nedochazi, ze ty tve solarni priblizovadla zaberou vyrazne vic prostoru ;-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: ale ty jen trollíš... dobře víš, že mi zajímá jednoznačná technická proveditelnost...

    OMNIHASH: ale metro je napájený ze sítě, a ta je solární, co se podaří. BTW v New Yorku uvažovali využít mírné zrychlování a zpomalování vlaků metra ke stabilizaci rozvodné sítě.. prostě během špiček by vlaky "zarekuperovaly" a bylo by :-)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Pro xchaose je ultimatni solarcoinem financovany NZP :D
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    cwe že ty se musíš chytnout každý kraviny a tejden se na ní točit...co takhle solární metro?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: solární chodník by ve slepé uličce fungoval ještě líp, než v tranzitní, protože by po něm šlapalo méně lidí :-)

    Hele, ty jsi hrozný nepřejícný skeptik... zejména u solární ponorky musíš uznat, že to viditelně žádná slepá ulička není: je to prostě stejné jako když měli lidé vodní kola, tak s tím postupně zkoušeli pohánět vše možné, od mlýnů a hamrů a kdečeho dalšího, až nakonec se vodní kola vyvinula v turbíny (s vyšší účinností) a využila se k výrobě elektřiny (a asi by takto vyrobená elektřina v mírném pásu byla bohatě stačila např. na svícení, kdyby bylo nedošlo k hyper-industrializaci, z velké části motivované původně vojensky...)

    Solární energie je novějšího data, hlavně teda fotovoltaická, ale není to žádná slepá ulička: západní civilizace stála už od časů Keltů a Říma na snaze usnadit si práci a využít obnovitelné zdroje. Fosilní paliva jsou novověká odchylka od dlouhodobějšího trendu.

    Solární ponorky by celou námořní strategii obrátily vzhůru nohama. Mohly by číhat na otevřeném moři, během bouří se ukrývat pod hladinou, a celé měsíce se obejít bez závislosti na zásobovacích lodích, což samo o sobě poskytuje možnost odstrašení na otevřeném moři, kterého doteď byly schopné pouze jaderné ponorky.

    Představ si, že potřebuješ ponorku, která se bez jakéhokoliv zásobování bude dlouhodobě nepozorovaně ukrývat někde u nějakého tropického ostrůvku a čekat... a v případě napadení své země okamžitě začít potápět ropné tankery plující do zemí, které napadly její mateřskou zemi. Taková mise byla donedávna téměř nemožná, protože i když ponorky mají dnes slušně dlouhý dosah i bez vynoření, tak jsou většinou obří a v cíli by ponorka stejně nemohla čekat, aniž by byla zásobována. Varianta "solární ponorky" by umožnila strategicky ovládat značné rozlohy oceánů.... (sice v případě vypuknutí války by taková mise byla poněkud sebevražedná, no ale to je prakticky každá válečná mise, že jo)

    Navíc jak říkám: ve skutečnosti má určitě možnost solárního dobíjení většina dnešních nejaderných ponorkových flotil řady zemí, akorát to všechny ty země tajej... protože třeba je ještě některá země, kterou to nenapadlo :-)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: me bavi jak tady obcas padne priklad naproste absurdity jako solarni ponorka nebo solarni chodnik a pak se ukaze, ze uz to davno existuje a lide travi cas proslapavanim techto slepych technologickych ulicek :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ještě k solárním ponorkám: německé ponorky Dolphin ponořené zvládnou 740 km rychlostí 15 km/h. Max.rychlost pod vodou je 37 km/h při výkonu necelé 3 MW... lze snadno odhadnout, že ta méně jak poloviční rychlost odpovídá nějakým max. 10% výkonu (dost pravděpodobně méně, ale budou tam i nějaké fixní ztráty nezávsilé na výkonu).... tedy může pod vodou plout necelých 50 hodin s výkonem necelých 300 kW... to by odpovídalo kapacitě baterií 15 MWh - což je fakt hodně, je to 5x tolik, než mi vyšlo tady [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL) ]

    Dobíjení 15 MWh ponorkové baterie solárama nebude žádná legrace :-) na druhou stranu to umožňuje udělat si představu, jak daleko se dnes dostaly bateriové technologie pro vojenské využití a jak málo o tom víme.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam