• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: V téhle konferenci je ovšem moje solární kolo dost offtopic, řekl bych.. - neni. Jasne ukazalo, ze tvoje odhady jsou zcela mimo. A co se hmotnosti tyce, tak se fakt nemuzes vymlouvat na udajne vadny panely.

    Cela tahle debata byla o "XChaos tvrdi, ze dokaze jen tak, bez vzdelani, zkusenosti a praxe odhadovat technicky parametry velmi slozitejch letadel, daleko presahujicich cokoliv, co ted existuje". No, a ted se ukazalo, ze nedokazes spravne odhadnou ani parametry blbyho solarniho kola. Jako chapu, ze se ti to nelibi a ze bys to nejradsi nejak vygumoval, ale proste je to tak: mame dukaz, ze tvoje odhady jsou nesmyslny a ze tvoje absence vzdelani, zkusenosti a praxe je skutecne presne tak diskvalifikujici, jak jsme celou dobu rikali. Debata skoncila. (A to, ze se behem SunTripu potvrdilo, ze v cely rade bodu tvoji konstrukce jsem naopak mel pravdu ja, udajnej "troll", to je jen velmi prijemna tresnicka na dortu 8))) )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ehm, tohle je fakt epický "důkaz", skutečně...

    většina odkazů v tomhle klubu se mimochodem týkala toho, co dělají týmy jako Perlan 2 nebo Solar Stratos... ovšem moje vlastní neschopnost nejspíš nějak automagicky dokazuje i jejich neschopnost?

    ad zkušenosti: nenasbíral jsem data čas, sbíral jsem je po cestě. Spousta mých odhadů byla správných, kolo potřebovalo po většinu dní něco mezi 6 a 10 Wh/km, s 10 Wh/km přitom průměrná rychlost byla velmi slušná, problémem byl jen nedostatek elektřiny.

    pokud bych měl k dispozici 390 Wp panely jako Raf, které by navíc nebyly citlivé na vyšší teploty, jako podle všeho ty jeho nebyly (původně jsem měl namontované 380 Wp panely.... a doteď nevím, proč vlastně před odjezdem nefungovaly na víc, než asi jen 10%...), tak by výroba 2 kWh místo 1 průměrný 1 kWh by nebyl velký problém. S takovým množstvím elektřiny by ale 200 km šlo ujet za velmi příjemných 7h čistého času...

    popravdě je to velmi podobné situaci prvních leteckých konstruktérů, kteří museli nejen postavit dobré letadlo, ale ještě do něja sehnat vhodný lehký a výkonný motor. Mě se podařilo navrhnout celkem dobrý rám a sehnat do něj celkem efektivní motor i řídící jednotku... měl jsem smůli pouze co se týče konstrukce solární stříšky (přesto, že jsem do toho nacpal spoustu peněz) a nakonec jsem jel s improvizovanou stříškou, která měla cca 2/3 max. teoretickýho výkonu (a stěží polovinu reálného výkonu na konci cesty).

    Solární kolo plánuju do léta 2019 opravit a vybavit lepšími a většími solárními výkony o výkonu 440W, které budou připojeny paralelně přes levné step-up MPPT jednotky. V téhle konfiguraci by mělo bez problémů ujet i přes 300 km za den... a skutečně, v průměru těch 200 km místo 120 km (zvojnásobení výkonu panelů velmi zhruba umožní jet o 40% větší průměrnou rychlostí, což dělá tedy 170 km za den, pokud by někdo měl stejnou průměrnou smůlu na protivítr, mraky a déšť...)

    Pokud najdu dostatečně šíleného zájemce, tak mu vylepšené kolo můžu půjčit na Sun Trip 2020; mě se už do Číny znovu na solárním kole nechce, závodu bych se znovu účastnil, kdyby zamířil např. do Maroka....

    V téhle konferenci je ovšem moje solární kolo dost offtopic, řekl bych...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Great news everyone! Cela tahle debata o XChaosovejch solarnich letadlech muze konecne skoncit, protoze mame jasnej dukaz toho, jak kvalitni XChaosovy "vypocty" a "odhady" a "vize" jsou.

    Nejdriv ovsem, XChaosi, gratuluju k dokonceni SunTripu 2018. Bez ironie, zcela vazne, po sportovni strance uzasnej vykon za ktrej si zaslouzich respekt. Nicmene, po strance technicky... to uz je trochu slabsi.

    Jaky byly plany a jaka nakonec realita? Mozna budu mirne mimo, protoze jsi mi sebral pristup do SunTripovyho klubu, dokonce i read-only. Coz urcite byla jen cira nahoda a shoda okolnosti a vubec nebylo cilem mi zabranit presne citovat, co jsi hlasal, ze jo 8), takze pokud se v nejakem cisle spletu, mea culpa, klidne to dohledej a oprav me:

    Hmotnost ramu: Plan 2-3kg, realita, asi 7kg?
    Celkova hmotnost kola: Plan ~35kg, realita 45-50kg?
    Prumerna rychlost: puvodne daleko pres 200km/den, tesne pred startem 200km/den. Vysledek? Neco pod 120km/den?
    Celkovy vysledek: Vitezstvi diky technologickemu naskoku. Realita? Prekrocil casovej limit a s prehledem ho porazili lidi na vice-mene off-the-shelf solarnich kolech, vcetne francouzsky duchodkyne na normalnim elektrokole se solarnim panelem na privesnym voziku.

    Takze SunTrip zcela jasne ukazal jednu vec: XChaosovy odhady/vypocty/vize parametru kola byly naprosto mimo a jeho produkt sice dojel do cile, nicmene daleko v podstate stock resenima. A solarni kolo je pritom v velmi jednoduchej stroj, s kterym ma XChaos uz nekolik let zkusenosti. Presto byly jeho odhady uplne mimo.

    Takze, pokud XChaos nedokaze spravne predem urcit parametry blbyho solarniho kola, je pricetny myslet si, ze dokaze urcit parametry stratosferickyho solarnihlo letadla se skladacima kridlama o rozpeti stovek metru, prevazejiciho desitky lidi? Samozrejme nikoliv. Debata skoncila, mame potvrzeny, ze XChaos proste jen placa nesmysly, jeho technicke schopnosti v tomhle oboru jsou zanedbatelne.

    Takze XChaosi, gratuluju k dojeti do cile a dekuju, ze za cenu spousty penez, casu a bolesti jsi ukazal, ze cely ty roky, cos tady hlasal jak uzasny xchaosoplany vymejslis, jsi jen placal naprosty nesmysly. Skvela prace! 8)))
    KUBIS_IN
    KUBIS_IN --- ---
    Rád bych si pořídil Paraglidingové křídlo poháněné elektromotorem, který budu dobíjet přes solární panely.
    Našel jsem třeba tento DIY projekt https://www.youtube.com/watch?v=4NBg-yiv9Lo
    http://laserhacker.com/?p=53

    Je tady někdo, kdo by mi s tím pomohl?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nafukovací letadlo je možná skutečně way to go...
    Goodyear Inflatoplane - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Goodyear_Inflatoplane
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    aircraft design - Do box-wings suffer from induced drag the same way as normal wings? - Aviation Stack Exchange
    https://aviation.stackexchange.com/...ox-wings-suffer-from-induced-drag-the-same-way-as-normal-wings
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    wow, nafukovací letadla mají dokonce českou pobočku! :-) je to ovšem pěkná pálka :-/
    WOOPY FLY koncept
    http://www.woopyfly.cz/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    wow!
    Jinker - Human Powered Flight - Crowd Fund Video Indiegogo
    https://www.youtube.com/watch?v=QEVvdh8DMRc
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    20m2 pro moje 2 kW solární panely zde!
    WoopyFly Inflatable Wing Ultralight Aircraft
    http://www.youtube.com/watch?v=C6CvycZux0E
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    možná by nebylo špayný vyjít pro solární ultralight z tohohle:
    https://www.pilotmix.com/woopy-fly
    https://en.wikipedia.org/wiki/Kalbermatten_Woopy
    https://www.delta-club-82.com/bible/292-hang-glider-woopy-fly.htm
    Wing area 20 m2 (!)

    glide ratio uvedených nafukovacích pokusů je spíše špatný... ale co se mi celkem líbí je, že nafukovací letadlo vypadá hodně odolný pokud jde o pády během nezdařených startů či přistání.. a i moje solární panely by současně padaly do měkkýho :-)

    další nápady, hmmm, kupodivu související :-)
    https://www.delta-club-82.com/bible/651-hang-glider-delka.htm
    Apparently the test pilot Didier Favre was killed on testing due to structural failure. Laurent Kalbermatten dropped the concept however has proceeded with the Woopy Fly, a kind of paraglider hang glider hybrid which looks to be available soon.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    "rigid" paraglider can do some freaky things like shoot forward under the pilot
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (co tak čtu ty kluby, tak o semi-rigidní padák by musel být nějaká forma rogalla, co do řízení.. jinými slovy, nejspíš to možné není...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Co se týče mého příslibu osobně lítat na něčem ultralehkém solárním už v roce 2020, tak největší naděje v současnosti vkládám do semi-rigidního parakřídla. V .cz to pokud vím ještě nikdo nezkoušel, ale teoreticky by takové křídlo mělo mít lepší aerodynamické vlastnosti, než čistě "nafukovací" parakřídlo (ovšem uznávám, že představa, jak něco rigidního zvedám během rozběhu ze země nad hlavu, mě moc nenaplňuje jistotou)
    (PDF) Experimental Study of Paraglider Aerodynamics
    https://www.researchgate.net/publication/319702478_Experimental_Study_of_Paraglider_Aerodynamics
    Paragliding Forum - View topic - Semirigid PG? - new
    http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=20011
    Paragliding Forum - View topic - Rigid mods for older paraglider. - new
    http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?t=8839
    (Jo, dočetl jsem se k Any attempt at making a paraglider rigid MUST preserve the collapse characteristics of the wing and only be there for performance increases such as flattening of the wing arc or increasing aspect ratio etc. A ne... se solárnínm ultralightem rozhodně nemám záměr mrznout 6h ve výšce 21km, pokud někdo chce vytahovat tohle. Jediné cíle, který si stanovuju pro svoje budoucí ultralehké solární pokusy, jsou poměrně skromné: především autonomní dobíjení letadla mimo jakoukoliv pozemní infrastrukturu + větší výdrž ve vzduchu, než dnešní bateriová letadla, tzn. jakákoliv větší výdrž než cca 10-20 minut pro dnešní bateriově-elektrický paragliding bude úspěch... a výdrž větší než 1h by už překonala většinu dnešních bateriových letadel, viz [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL) ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak uznávám, že moje vlastní aktivity ohledně solárního letadla se zatím nedostaly dál, než k tomu spektakulárně prohrát závod The Sun Trip 2018 :-) (přičemž tentokrát jsem fakt _nechtěl_ být poslední...)
    Michael Polak at the arrival! - The Sun Trip
    https://www.thesuntrip.com/michael-polak-at-the-arrival/
    Na nějaké promítání fotek z mojí cesty můžete dorazit tuhle sobotu sem:
    [ Cargo Bike Fest 2018 / festivalfestival / 27.10.2018 / CR - Praha - na lodi Altenburg 1964 v pražských Holešovicích ]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Dosaďte si místo 15 minut v max. výšce u SolarStratosu "mých" cca 6h při rychlosti cca 270 km/h...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    An important step for SolarStratos this spring! – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2018/06/newsletter-028-en/
    What are the particularities of this project from a pilot’s point of view?
    Well it is really experimental. It flies very slowly and has a large wingspan, so high inertia. It is also an excellent glider. At the start of the project we had a descent rate of one metre per 38 metres travelled, which was clearly insufficient. Imagine a descent from the stratosphere at that rate! We installed an airbrake that works very well, so now we can descend much faster. Dozens of other details have been modified and tested successfully.

    Tohle zaujalo... z výšky 21 km by kluzák s klouzavostí 1:38 mohl teoreticky doletět až cca 800 km :-) (ovšem taky je podle všeho možné brzdit vrtulemi a rekuperovat u toho energii.. je divné, že tuhle cestou nešli :-) ale na vrcholu stoupání zřejmě budou mít baterky rychle plné... protože letí v té velké výšce jen krátkou dobu)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    :: OSEL.CZ :: - Zpráva o stavu elektrických letadel v České republice
    http://www.osel.cz/8414-zprava-o-stavu-elektrickych-letadel-v-ceske-republice.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    From legendary aircrafts to record-breaking gliders – SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2018/09/newsletter-029-en/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (pozn. samozřejmě, že Perlan je větroň... ale dokazuje možnost konstrukce velmi lehkých letadel s přetlakovou kabinou pro tyhle výšky)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Takže takovýhle bude výhled ze stratosférických solárních letadel :-) Bude ještě někdo potřebovat kosmickou turistiku (blbých 5 minut beztíže + cca to samé), když solární letadla (za pár let) v téhle výšce vydrží cca 8h? :-)
    Perlan 2 Soars Above 76,000 feet
    http://www.youtube.com/watch?v=_hk7JcKMrkk
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam