• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Heart Aerospace | Electrifying regional air travel
    https://heartaerospace.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    United Air invests in electric plane startup Heart Aerospace, agrees to buy up to 200 electric aircrafts - Electrek
    https://electrek.co/2021/07/14/united-air-invests-in-electric-plane-startup-heart-aerospace-buy-200-electric-aircraft/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    No One Can Explain Why Planes Stay in the Air - Scientific American
    https://www.scientificamerican.com/article/no-one-can-explain-why-planes-stay-in-the-air/
    :-)
    JAMV
    JAMV --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    [SHEFIK @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE]
    NanoGraf unveils new battery chemistry materials – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2021/06/16/nanograf-unveils-new-battery-chemistry-materials/
    According to Breitenkamp, this material has enabled NanoGraf to increase battery capacity in the 18650 form factor by an initial 12%. For perspective, energy density in that form factor had increased roughly 8% over the course of the last decade, prior to NanoGraf’s work.

    Myslím ale, že jde o zvýšení výkonové hustoty na jednotku objemu, ne na jednotku hmotnosti, takže pro létání nic moc.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    THEODORT: no dovol.... tandemová křídla předvedl na solárním dronu Dassault [XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)] a teď je ohlásil tenhle startup... ale jenom já nesmím? :-) protože jsem to kreslil před 10 lety?

    Tenhle projekt jasně sází na štíhlost křídel, ve kterých nebudou nádrže na palivo. Což je i jeden ze záchytných bodů většiny mých designů.. že křídla budou šíthlá, s vysokým aspect ration. Ovšem temhle projekt níže je tryskáč, to znamená bude mít dost obrovské problémy (chtějí létat M 0.9, zatímco já u solárního letadla spíš tak cca M 0.3 až M 0.5 - ve stratosféře je rychlost zvuku nižší - takže solárně elektrický stroj s kolmými štíhlými křídly problém mít nebude, stejně jako je nemá třeba větroň Perlan II... tryskáč je podle všeho trochu mít bude...)
    THEODORT
    THEODORT --- ---
    XCHAOS: ... tomu prijdou ulitly stale..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Pokud snad někomu moje designy solárních víceplošníků přišly ulítlý....
    Se šesti křídly má létat na třetinu paliva a s pětinou emisí. Dál a rychleji - Seznam Zprávy
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/se-sesti-kridly-ma-letat-na-tretinu-paliva-a-petinou-emisi-dal-a-rychleji-155480
    https://paxex.aero/se-aeronautics-fever-dream/


    Digging into the details, however, raises questions about its likelihood of ever taking flight.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: hele já teď čekám jak dopadnou ti, co se do toho fakt pustili:
    The Mission Control Center is ready! | SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2021/04/newsletter-057-en/

    Stratosféra je jiný level, na tu si netroufám, pokud bych měl zdroje, vyzkouším solární ultralight - i s tím, že jeho praktické využití bude samozřejmě značně omezené, ale byl by to proof of concept - zvýšit výdrž oproti nesolárním bteriovým letadlům, dobít to kdekoliv na zemi bez zapojovánín do zásuvky.... nic extra revolučního.

    Ale když samozřejmě vyhrabu nějaký zajímavý pokrok v oboru, typu že Dassault postavil 25kg solární dron, tak výsledkem je akorát trolling...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: well, jestli máš pocit, že navařit sólary na vozejk lehokola je srovnatelný s luxusním stratosférickým letadlem, nemám dalších otázek
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: šel jsem cestou solárního kola, ale v roce 2020 mi zastavila pandemie :-)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: jedinej, kdo se furt chvástal tím, co postaví, si byl ty/arachne lab. Na to, že deadline sis sám stanovil na 2015?, máš podezřele málo výsledků!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    OMNIHASH: ok, tak já teda připustím, že jsem se v otázce vzducholodí, solárních i jiných, mýlil, a to, že je kolem sebe každý den nevidíme běžně v provozu, je pouze výsledkem globálního spiknutí proti vzducholodím. Někdo je prostě jen nemá rád, tak nám je zakázal používat. Parchant!
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    XCHAOS: já bych ty tvoje letadla a vzducholodi radši nechal v tichosti v hlubinách internetů, jedna pětiletka koncentrovanýho hejtu na tohle téma myslím stačila...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    XCHAOS: ja prave myslim, ze relativne to neni, kedze nie je renewable ako vodik, len napustenie takej vzducholode by muselo stat majlant

    NPR Cookie Consent and Choices
    https://www.npr.org/2019/11/01/775554343/the-world-is-constantly-running-out-of-helium-heres-why-it-matters?t=1620372502784

    co sa tyka pevnosti konstrukcie, tak viem si predstavit nejake uhlikove nanomaterialy, ale neviem ako je to komercne dostupne

    How Carbon Nanotubes are Redefining Strength of Materials
    https://matmatch.com/blog/how-carbon-nanotubes-are-redefining-strength-of-materials/
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: ja ti rikam furt, ze meles sracky, kdyz planujes piratskou ekonomickou budoucnost a stejne mas potrebu neustale na me komenty reagovat. obvykle sahodlouhymi blaboly, kde splacas paty pres devaty. a ocividne tvuj pristup deda vseveda jede po celej nyxech #sorryjako :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JVMLOK: nemám rád lidi, kteří o mě říkají, že melu sračky. klidně si tu vzducholoď postav, já ti v tom nebráním... a ano, z projektantů, kteří uvedou idiotská čísla, skutečně trochu idioty dělám. Já se snažím uvádět čísla, která jsou aspoň trochu reálná.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: vzácnost helia je relativní, pokud je zachytáváno jako byproduct při těžbě zemního plynu... alternativou ke skladování by bylo vypustit ho do atmosféry, kde by se ztratilo.... elektrická vzducholoď má zase při použití vodíku zajímavou vlastnost, že by si ho mohla sama doplňovat na palubě elektrolýzou vody... ale problém je, že ty vzducholodi prostě nejsou moc škálovatelné.

    když si to člověk přepočítá na průměrnou hustotu, tedy jednotku hmotnosti na jednotku objemu, tak pochopitelně, aby to bylo lehčí než vzduch, musí být ta konstrukce hodně lehká. A i když nafouknutí něčeho mírným přetlakem vypadá jako výborný nápad, tak ve výsledku, hustota celé té konstrukce musí být proklatě nízká a i když aerospace průmysl má obecně u svých konstrukcí jedny z nejmenších bezpečnostních rezerv, tak u těch vzducholodí to bylo vždycky na hranici, podle čehož taky vždycky vypadaly praktické výsledky. Na zemi bychom se stejnými rezervami pevnosti konstrukce jako měly zeppeliny nepostavili ani reklamní billboard... a přitom rychlost větru, kterým vzducholoď teoreticky má při těch cestovních rychlostech odolat, sice pravda v ideálním případě jen zepředu, jsou na úrovni slušné pozemní vichřice. Takže se nad tím stačí trochu zamyslet....

    Ta část s tím, že vzducholoď zvětšíme a naložíme hodně nákladu, je samozřejmě pěkná. Ale otázka, jak daleko za jak dlouho a za cenu jakého vynaložení energie s tím doletíme, je dost podstatná. Solární vzducholoď dá pěkných 70 km/h, což by se dobře hodilo pro různé montážní práce za hezkého počasí, místo hlučných vrtulníků... možná by to dobře konkurovalo jeřábům, protože by se to na místo stavby dopravilo samo, šlo by to tam ukotvit přes noc, apod... pořád ale jednou za čas foukne tolik, že bys to chtěl mít radši v hangáru. 70 km/h je taky skvělých pro rekreační využití, ovšem právě... pokud moc nefouká. Protože za den uletíš s hodně štěstím (a pod mrakem na nějaký záložní pohon) možná 700 km (ovšem když nefouká, a schovat se potřebuješ právě, když zafouká), tak provoz do 700 km od nejbližšího hangáru (předpovědi počasí bývají spolehlivé 2 dny dopředu, budiž) si umím představit. Jenže kolik těch hangárů pro kolik vzducholodí bude k dispozici?

    Hangáry byly vždycky trochu bottleneck vzducholodní dopravy. Mimo Německo existovaly v zásadě dva: v Británii a v Kalifornii. Většina rozpočtu na stavbu vzducholodí - a meziválečné mocnosti byly schopné vzducholodě brát jako tak prestižní, jako dnes kosmonautiku - často padla už na stavbu hangárů.

    Bylo by zajímavé mít vzducholoď, která hangár nepotřebuje a třeba před špatným počasím uteče do výšky. Solární vzducholoď má jistě výhodu, že v té výšce - na rozdíl od letadla - vydrží i přes noc. Rychlosti větru ve výškách nad 10 km ovšem můžou být takové, že skutečně dopadneš jako stíhací vzducholoď Karel z toho Cimrmana :-)
    JVMLOK
    JVMLOK --- ---
    XCHAOS: Přečetl jsem jen první větu a dost. Meleš tady sračky. Krom toho že v jednom kuse děláš z projektantů idioty, aniž bys měl v ruce víc než Járu Cimrmana, ještě to děláš takovým tím: Hele jak jsem chytrej, vy píčusové, já vám teď vysvětlím že čmelák nemůže lítat. Polib si s podobnou komunikací prdel a zbytečně se neunavuj reakcema.
    JVMLOK
    JVMLOK --- ---
    DZODZO: Helium
    vznos a sestup je realizovan stlacovanim toho media.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam