• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Porsche chce snížit odpor vzduchu pomocí vibrujících panelů karoserie - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-porsche-chce-snizit-odpor-vzduchu-pomoci-vibrujicich-panelu-karoserie-40411213
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    United Airlines Hopes to Use Electric Planes for Flights Under 200 Miles By 2030 - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/story/22/10/09/2218231/united-airlines-hopes-to-use-electric-planes-for-flights-under-200-miles-by-2030
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Worlds LARGEST Rubber Band Plane
    https://www.youtube.com/watch?v=PJk245qi-PI
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (nebo co nebylo v televizi). Internetová generace si dnes vůbec neumí představit, že v éře před Internetem se k nějakým informacím vůbec nešlo dostat... nebo nešlo nějaké nápady zpropagovat, apod. žádné sociání sítě, žádný google, nic. o kom se nevědělo, o tom se prostě nevědělo.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: ale samozřejmě... právě se podívej do historie: jedno z prvních úspěšných solárních letadel vzniklo právě jako přestavba jednoho z pokusů o šlapací letadlo, na přelomu 70. a 80. let. Protože právě oproti síle lidských svalů i ten solár dal najednou několikrát tolik... (ted bych se musel podívat do wiki)

    Byl to jeden z těch Gossamerů, nebo tak něco, tuším (možná se pletu). Pointa je, že technologie pokročila a dávno to mohl být mainstream. Jediný, kdo to dokázal trochu medializovat, byl ten Pickard, se Solar Impulsem 2 (který ale měl extrémní specifikaci 24h výdrže a tak byl zbytečně obří). Eric Raymond ze SolarFlight.com podnikl někdy v roce 1991 solární přelet Spojených států - ale bohužel to zcela zapadlo, protože ironicky se média tuším naplno zabývala válkou v Zálivu (v podstatě tedy válkou o ropu, protože obsazení Kuvajtu bylo hodně o ropě) a jeho počin absolutně zapadl a nepodařilo se mu získat žádnou publicitu (tohle bylo těsně před začátkem éry Internetu - v éře sociálních sítí by to asi už tak snadno nezapadlo, ale v té době doslova o čem se nepsalo, o tom se prostě nevědělo.... já v té době žil a neslyšel jsem o tom vůbec)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Mě to přišlo zajímavé zejména z toho pohledu, že člověk je (fandové Matrixu prominou) velmi nevydatný zdroj energie a pokud jde postavit letadlo, se kterým se dokáže udržet ve vzduchu, pak to otevírá další možnosti i pro solární lérání.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jinak tenhle klub není primárně o šlapohybech a šlapoletech, ale napadá mi, že elektrický přenos energie šlapání na vrtuli by u letadla mohl dávat určitý smysl... už u lehokola váží řetěz 2.5kg a u letadla musí mechanismus se změnou osy rotace jednak něco vážit a jednak mít nižší mechanickou účinnost než u kola... takže pokud bych vůbec stavěl nějakou takovouhle Tleskačovinu, tak bych zvážil, kolik kg hmotnosti a % účinnosti můžu získat hybridním elektromechanickým uspořádáním - s tím, že malá baterie, schopná nějaké emergency výpomoci, by se určitě užila líp, než váha řetězu... ale i bez baterie by to mohlo hodně pomoct)

    Každopádně, šlapací letadla mají k dispozici ještě daleko menší zlomek výkonu na jednotku hmotnosti, než letadla solární. Běžné rekreační solárně-elektrické letadlo s výdrží kolem dvou hodin v kombinaci s osluněním, doletem za ty hodiny přes 100 km, schopné nabít se na jakékoliv louce za 4 hodiny na hodinu letu na baterky nebo dvě hodiny kombinovaně baterky+slunce - to mi přijde jako naprosto nekonfliktní zadání, z 10m^2 dobře vychlazeného panelu dostanu za asi 5 hodin kolem poledne kontinuálně kolem 2 kW - tolik šlapající letec nedá ani náhodou. Solární letadlo je oproti všem Tleskačům na asi 5x lepších číslech a pokud nepožadujeme extrémní výkony typu celonoční výdrž, tak mi to přijde celkem nekontroverzní směr vývoje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: ok, no pro mě je z hlediska vývoje solárního lehokola inspirativní jeho umístění osy šlapek vzhledem k rovině pojezdu sedačky... asi to udělám přesně takhle...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: údajně s tím uletěl 19 km, to asi musel i trochu výš.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no jo, vesměs mu to létá jen v dosahu přízemního jevu (ground effect :-)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    A co na to Jan Tleskač?
    Human-powerd aircraft flight by Sakai WindMill Club 【府大鳥人間】2019 6月2日 白浜TF
    https://www.youtube.com/watch?v=7r00aB8oG8Q
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Zephyr solar-powered drone smashes record with 2-month-long flight | New Scientist
    https://www.newscientist.com/article/2333373-zephyr-solar-powered-drone-smashes-record-with-2-month-long-flight/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tady by byla spousta místa na solární panely :-))
    Albessard Triavion - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Albessard_Triavion
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tady by byla spousta místa na solární panely :-))
    https://twitter.com/AviationMarlene/status/1550474477200412672
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Aerospace charts a future without jet fuel - BBC News
    https://www.bbc.com/news/business-62120130
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The pilot and inventor of the plane died when he fell from it because of a gust of wind at more than 500 meters of altitude
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    The Pischoff "Avionette" or " bicyclette " of 1922 was a very small plane equipped with a 10 hp engine, with the aim of making aviation accessible to all. A bicycle saddle is used as a seat, and goes up to 1 800 meters of altitude.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    :-)
    What Happens If You Put A Giant Propeller On A Bike?
    https://www.youtube.com/watch?v=a5gbT7Uo5qY
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam