• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SUNSEEKER DUO flight to the Grossglockner
    https://www.youtube.com/watch?v=TYpopzjjTdQ
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TROGLODYT: nepřijde mi to úplně aerodynamický při jízdě na silnici, ale rozhodně je to pozoruhodný design:
    Alef flying car evtol sertification
    https://www.youtube.com/watch?v=dShE438C32M
    TROGLODYT
    TROGLODYT --- ---
    První elektrické létající auto získalo certifikaci | ČeskéNoviny.cz
    https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/prvni-elektricke-letajici-auto-ziskalo-certifikaci/2384162
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NASA, US Air Force unveil new X-plane — the X-66A — to test wild wing design for fuel-efficient flight | Space
    https://www.space.com/nasa-us-air-force-new-x-plane-x66a-named
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jednoznačně příležitost postavit solární verzi tohohle ekranoplánu :-) solarpunk is not dead!
    Human Carrying 6 Meter R/C Ekranoplan (RCTestFlight Collaboration)
    https://www.youtube.com/watch?v=AlGjRrRO21E
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (ale ta myšlenka tichého letu, protože motory jsou v tažném větroni... hmm...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no nevím... :-) v tom případě bychom rovnou mohli mít dopravní větroně, ne? :-)
    Introducing Magpie Aviation
    https://www.youtube.com/watch?v=AeGYS2fmZVw
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CATL launches condensed battery with an energy density of up to 500 Wh/kg, enables electrification of passenger aircrafts
    https://www.catl.com/en/news/6015.html
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: jj, je to asi ten stejnej tým. japonská šlapací letadla jsou kategorie sama o sobě. kdyby to byl olympijský sport, tak se možná na olympiádu budu i koukat :-)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/Rainmaker1973/status/1646888328829050882
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: tiltrotory i tiltwingy jsou ale z nějakého důvodu proklatá koncepce... ten přechod z vertikálního do dopředného letu lidští piloti nezvádali, i Osprey v podstatě pravidelně padá s lidmi... možná to čekalo fakt na plný fly-by-wire, tedy plně autonomní režim letu...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    na těch anulární/boxed křídlech prostě nejspíš něco bude... dvouplošníky neřekly poslední slovo..
    Airspeeder MK4: The supercar of eVTOLS
    https://www.youtube.com/watch?v=t0sjMKyVwiY
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    dnes som videl na saline reklamu na joby v honeywell a zaujala ma tam tato maluvka nejakeho hybridu VTOL/lietadla

    Honeywell Career Blog Czech Republic
    https://careers.honeywell.com/czblog

    ze ci by taketo lietadlo s kridlami malo mensiu spotrebu ako klasicky dron, vrtulky to ma aj hore ale aj na kridlach, tak odhliadnuc od toho, ze je to iba nejaky render co ma dobre vyzerat, tak zrejme zamer je taky, ze sa to vznesie do vzduchu a pak sa zapoja vrtule na kridlach a cast vztlaku obstaraju samotne kridla?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    nie su to uplne solarne lietadla ale baterky uz sa tlacia do vzduchu u mensich strojov

    Electric Paramotors | OpenPPG
    https://openppg.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    K tomu předchozímu: byla chyba, že jsem nezvážil v úvahách letadlo s palivovými články na vodík. Dává to dobrý smysl... baterie mají dobrou "výkonovou hustotu" na jednotku hmotnosti (power density), ale špatnou energetickou hustotu (energy density). Na palubě tedy dává smysl mít baterie dejme tomu na 20 minut letu (při plném výkonu motorů) - ale ne už třeba na stoupání až do stratosféry (tam mi už Li baterie vycházely kolem třetiny vzletové hmotnosti jen při započtení započtení gravitačního potenciálu a účinnost nikdy nebude 100%, lepší technologie to mohou změnit, ale stejně to je nepraktické vláčet s sebou). Vodík má dobrou energetickou hustotu, ale pouze na jednotku hmotnosti - nikoliv na jednotku objemu, takže podobně, v čistě vodíkových letadlech by nejspíš zabrala asi jednu třetinu prostoru nádrž na vodík, nemluvě o rizicích, které velké nádrže umístěné v podstatě uvnitř kabiny představují při haváriích.

    Varianta elektrického letadla, které má 20 min výdrž na baterie, dejme tomu 2h výdrž na vodíkové palivové články a ~6h kolem poledne (podle roční doby a zeměpisné šířky) výdrž ve stratosféře na FV články (myšleno pouze vodorovný let bez stoupání či dobíjení baterií - ne jako třeba Solar Impulse 2, který na přímém slunci i stoupal nebo dobíjel) podle mě už smysl dává. Přidaná komplexita palivového článku a tankování vodíku se asi nikdy nevyplatí v osobním autě pro 1-5 osob, ale může se vyplatit v dopravním letadle pro 40 lidí, které nikdy nelétá prázdné. A je to pořád výrazně jednodušší, než turbíny na vodík.

    Takže i když vodíku na silnicích pořád moc nevěřím (kromě speciálních hybridních elektromobilů, kde to vlastně bude range extender pro výpravy mimo město a ve městech se budou chovat jako plug-in hybridy, což je podle všeho trend japonských firem... dovedu si to představit i modulárně, tedy že si ten range extender půjde z auta vyndat, když bude potřeba naložit větší náklad, apod.), tak vodík pro elektrické vlaky zřejmě dává smysl (tam ovšem dává zřejmě smysl i vstřikování vodíku do mírně modifikovaných existujících dieselů, což u letadel spíš asi nepůjde) a hybridní elektricky-vodíkovo-solární letadla pak dávají smysl všude, kde dnes létají turbovrtulová ATR (min. to v elektrické verzi bude tišší, jak uvádí článek)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Universal Hydrogen's 40-Passenger Hydrogen Electric Plane Completes Maiden Flight - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/story/23/03/04/0022253/universal-hydrogens-40-passenger-hydrogen-electric-plane-completes-maiden-flight
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XBAHNO: anulární křídlo a tedy i toroidní vrtule používá podobný efekt, jako winglety. Akorát se prostě přišlo na to, že pro dosažení podobného efektu stačí půlka anulárního křídla = winglet :-) u vrtule nevím...
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    XCHAOS: Aerodynamicky nejlepsi je jednolista vrtule, coz ma ale zase jiny, zasadni mouchy, takze se to prakticky nepouziva. Cim min listu, tim min je dalsi list v uplavu za tim predchozim a tim lepsi obtekani. Taky cim vetsi prumer vrtule tim lepsi ucinnost(plati i pro sroub). Jenze vsechno to narazi na prakticky limity konstrukce.
    Ducted fan - cely kouzlo je v tom, ze se zabrani prefuku okolo konce listu, na kridle podobnou funkci plni winglety nebo kapkovity telesa na konci kridla. Jak pises, neco za neco a ne vzdycky se to vyplati. Jestli toroidni vrtule vyuziva podobny efekt, na to jsem s jeji aerodynamikou prilis malo seznamen. Mozny to je.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam