CYBERWOLF: no počkej, to, že se vrtule a lodní šroub zásadně liší úhlem náběhu apod, neznamená, že u nich zamezení turbulencím na koncích lopatek díky těm anulárním/toroidním designům nebude mít obdobně pozitivní důsledky. V obou případech je to tišší, akorát u těch vrtulí se moc nemluví u vyšší účinnosti. Vyšší účinnost (teoreticky) nabízí tzv. duct fan a toroidní vrtule je "ducted" tak nějak samovolně - je tedy možné, že vyšší účinnost se projeví jen tam, kde vrtule nerotuje už sama o sobě uvnitř nějakého toho "ductu" (tohle mám přímo z těch vidí, kde se snaží navrhnout tichý PC větrák, jenže to není vrtule ale ducted fan)
Co bych docela očekával, že u vody vs. u vzduchu bude zásadní rozdíl v potřebném rozestupu propojených listů od sebe (ostatně, ten vyplývá už z hodně odlišných průměrů šroubů vs. vrtulí na jednotku přenášeného výkonu)
Marginálně by se mohla zlepšit i bezpečnost - vnější okraj toroidní vrtule, který se točí nejvyšší rychlostí, je současně nejtupější a má velmi pozvolný nástup, je tedy velká pravpodobnost, že předmět, se kterým bude interagovat, spíše odhodí do strany, než aby ho rozsekla (ale na vlastní ruce bych to fakt zkoušet nechtěl :-) Mohlo by to mít i docela pozitivní vliv na životnost vrtule a taky nějak zmírnit bezpečnostní rizika při provozu nechráněných vrtulí v obydlených oblastech...
Vlastně by se to mohlo uplatnit všude, kde se dosud na malůvkách objevovaly duct-fany - akorát ty se navzdory desetiletím malůvek nikdy neujaly, protože přidaj asi 10% tahu, ale současně něco vážej, takže se ten efekt téměř vždycky vyruší. Tentokrát by to ale mohlo být jinak...