DOCKINEZ: Uvědom si, že pro české evangelíky (ČCE) je křivda rekatolizace v samém středu identity. Tato církev vznikla tak, že Josef II. vyhlásil toleranční patent (se záměrem usnadnit moblilitu obyvatelstva mezi Uhry a ze Saska) a tajní nekatolíci, přežívající zbytky Jednoty bratrské, se přihlásily k jedné z povolených konfesí, tedy lutherské a reformované, která ani jedna neseděla úplně přesně. Rozdíly těchto konfesí oproti Jednotě bratrské mimochodem trefně zachycuje Komenský v Kšaftu umírající matky. No a v novém Československu, pod všeobecným vlivem Palackého a Masarykova výkladu českých dějin, se tyto konfese spojily, že jako teď už je svoboda a můžeme si říkat čeští bratři. A to je prostě to, co silně tvoří identitu ČCE. Kohák je stará škola. Oni staří katolíci taky nejsou nějak hr do ekumenismu.
Jinak my evangelikálové tohle tak silně neřešíme protože od 16. stol. se toho odehrálo mnoho dalšího a evangelikální církve přicházely většinou odněkud zvenku, takže mají jiné nosné prvky své historie. My v Armádě spásy např. pořád řešíme spíš své zakladatele a bídu v Londýně 19. stol., než zápas o smysl českých dějin :)