BRAMBOREENA: Tak teď marně přemýšlím jestli tohle moji teorii podporuje a nebo vyvrací :-) Teoreticky pokud primární lodní össein měl sloužit k tajemné komunikaci se záhadnými nelidskými bytostmi, tak z lidského pohledu může docela dobře být značně nedostatečný. To souhlasí s mojí představou primární slovní zásoby. Současně víme, že lodní össein se nakonec musel dostat do běžně lidsky použitelného stavu, protože si v něm Hildebrandtové psali svoje oblíbené dopisy, na kterých žádná omezenost jazyka není znát. Což souhlasí s mojí představou obohacení jazyka o sekundární slova, a tím jeho "povýšení" na plnohodnotně použitelnou řeč.
Jenže - byly tohle rozšíření schopné akceptovat i Lodě? A když jo, jaktože se tedy lodní össein nevyvíjel dál, když jeho vývoj Lodím nevadil? Nebo se vyvíjel souběžně s moderním össeinem a oba jazyky se ovlivňovaly jak chtěl Gaarq, takže v současnosti se pod pojmem "lodní össein" rozumí jiný jazyk, než jaký byl na začátku? Pokud jo, jaktože össeané nakonec oba jazyky nesjednotili, což by bylo úplně nejjednodušší?
Druhá věc je moje teorie přidávání nových slov na základě citátů. Pokud už na začátku össeané mluvili nějakou běžně fungující proto-gerdánštinou, pak by se logicky nabízelo přebírat nová slova z ní (ostatně už primární lodní össein na ní byl založený). Byli össeané dostatečně trhlí na to, aby odvrhli svou mateřskou a funkční proto-gerdánštinu, a kompletně ji nahradili omezeným lodním jazykem, který poté bylo nutné krkolomně rozšiřovat?
Asi by se dalo říct, že za náhlé zakonzervování lodního össeinu jako čistě liturgického jazyka mohl náhlý náboženský boom (zatímco dřív byla komunikace s Loděmi něco jako domácí kutilství), a přehnané náboženské cítění mohlo i za to, že se össeané vědomně odtrhli od celé své minulosti včetně jazyka. Pokud by össenskou civilizaci založili třeba jen fanatičtí kněží, tak by se to asi i dalo akceptovat. Otázkou je - neporušuje to nějaká daná historická fakta či autorčiny představy?