• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BRAMBOREENAMycelium -- Nejdůležitější věci se odehrají vskrytu...
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    BRAMBOREENA: Jenom teda ty malůvky to udělá za nás taky. A v rozhodně lepší kvalitě, než v jaké je udělám třeba já. Bohužel.

    Oslovuje mě ale existenciální rozměr umění: chápat hotové texty a hotové obrazy jako suvenýry z tvorby. Obraz jako byprodukt malování, text jako byprodukt snahy něco nejasného vyjádřit a pojmenovat, dát tomu obrysy. Nebo tanec jako prožitek z tance, ne jako produkt vyrobený pro diváka (takle se za mých mladých let třeba tancoval new tribal, kteremu se dneska už říká jinak a politicky korektněji). Vrátit se k tomu prvotnímu impulsu potěšení, sebevyjádření a autenticity. A jestli to někdo bude nebo nebude chtít číst/sledovat/vnímat, to je jeho problém.

    Akorát tím teda holt mizí komerční umění vytvářené pro prachy, protože tohle za nás AI zastane skvělé.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    ARGANNAH: no je to offtopic, ale já mám v tomhle auditku protekci :D :D :D, tak to ještě rozvinu: v sobotu jsem byla u Míly Lince v knihovně na workshopu práce s AI, byli tam lidi z agentury Aignos, která dělá tyhle workshopy speciálně zaměřené na psavce a texty (konkrétně Áňa Štádlerová, překladatelka, Wittgenstein ji jistě bude znát). No a mimo jiné tam zaznělo, že právě na psaní žádostí o granty a dělání různých reportů a prezentací je ai úplně skvělé (na rozdíl od uměleckého textu, kde to skřípe); tak třeba bys to mohla využít?

    Nicméně - já to s tím ai chci nějak rozčísnout právě proto, že je to jeden z důvodů, proč se mi teď (vlastně už celé poslední tři roky) píše děsně blbě. Už jen to pomyšlení, že by se to "případně" a "možná" dalo vygenerovat, způsobuje, že se mi vůbec nechce tu šílenou práci dělat. A nutí mě to přemýšlet, co je na celém tom psaní ta podstatná složka, která by stála za zachování, kdyby flašinet na kliku zvládl udělat všechny repetetivní úkony místo nás. Určitě to nejsou "originální nápady"; o těch si léta myslím, že je to jen pověra, a teď jsem to i na tom workshopu znovu jasně viděla: když mu člověk dá prompt "vygeneruj mi deset námětů na povídku", a vzápětí "vygeneruj dalších deset" atd., prostě z něj něco použitelného vyrazí, a ne že ne. Dále to není ten (dnes tak běžný) "filmový" způsob psaní: ono mi to tu akční scénu s kozami fakt napsalo a mně sice připadá plochá a otravná, ale tenhle pocit mám i u spousty human-made honiček v české akční fantastice, no tak co, asi to lidi takhle chtěj. Možná to vlastně není ani "originální styl": měli jsme tam ukázku ze Zahradníkova roku jako materiál k promptování, a když si člověk nechá od ai udělat stylistickou analýzu a pak mu zadá, ať napíše jiné téma tímto stylem, dokáže to napodobovat celkem dobře. (A já si po letech uvědomila, že ve skutečnosti i já: dávno jsem to vytěsnila a zapomněla, ale když jsem po letech ten Čapkův text četla, najednou mi došlo, kde jsem sebrala svou obsesivní zálibu ve vršení dlouhých řad větných členů, oddělených středníky: to je od Čapka! Ten to dělal, a já to od něj odkoukala a převzala! Čili "můj" styl vlastně stejně není nijak zvlášť můj.) Ale zpět k té otázce, co z psaní zůstane: odpověď nemám, ale nakonec mi připadá, že právě ty nekonečné introspekce, které tadyhle Gaarqa tak iritujou, jsou to jediné, co je opravdu "autenticky moje" a co ai místo mě neudělá. Jenže - stojí o ně někdo vůbec, že? Když to právě kvůli nim v tom špatném smyslu vybočuje z normy pro příjemně čitelný koherentní text? Ehm, takže, shrnuto... celkově je to tak chmurné, že místo psaní radši patlám svoje malůvky ;)

    Ale zkouším se vzchopit, mám letos objednávku ještě na tři různé povídky a fakt už chci letos napsat toho Krajkáře, než mě Ricarderon kousne a než svět, jak jsme ho znali, definitivně přestane existovat.


    CORNHOLIO: Krásná ilustrace by k tomu mohla být! :D
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    BRAMBOREENA: souboj dronů se stádem koz zní krásně!
    ARGANNAH
    ARGANNAH --- ---
    BRAMBOREENA: Tohle je úplně offtopik, ale taky nejsem téměř schopná psát. Ale musím, grant volá. Tak se plížím kupředu průměrnou rychlostí půlstránky za den. Badumtsssss.
    VANEK
    VANEK --- ---
    WITTGENSTEIN: No, připomněl bych, jak DeepSeek napsal nového Roberta Langdona v Praze; to je víceméně originálnější než živý Dan Brown. Ale je pravda, že to je jenom synopse; vyprávěcí věty tomu jdou hůř, aspoň v češtině.
    Martin Mostek - Zadal jsem DeepSeeku: Dan Brown oznámil,...
    https://facebook.com/martin.mostek.9/posts/pfbid02E5rtKW53hzSr6jWFxwUzfuMM4f9cgDDVs2TqvuY9vLbs3X3gmpdq4fzSHZNcTz4bl
    Martin Mostek - Poslušně hlásím, že Dan Brown brzy nebude...
    https://www.facebook.com/martin.mostek.9/posts/pfbid03437cCquUVdFKCSCUAGT2F9o2etbeQRiYvB28bJXCH6u4bvEKc9bAHpAjY69UXpeSl
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    BRAMBOREENA: "které tu byly milionkrát předtím".
    Právě proto, texty z chatbota jsou rekombinované věty, které tu už byly milionkrát. On to jinak neumí, umělák generuje to, co je statisticky nejpravděpodobnější, tedy nejprůměrnější.
    Pravý opak umění.
    ZCR
    ZCR --- ---
    BRAMBOREENA: sudowrite by to mohl nakonec zvládnout, kozy jsou konec konců sudokopytníci
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    ZCR: ájíčko to hŕavě zvládne :D

    Což mi teda připomíná... řekla jsem si, že půjdu s dobou a zkusím, jestli by se AI dalo využít. Od minulého týdne tu s tím bojuju a vylaďuju prompty na rešerši, na vymýšlení zápletky i na samotné psaní. Shodou okolností totiž zrovna potřebuju takovou krátkou postapo povídku, v zásadě ji mám vymyšlenou, ale jsem šíleně líná to psát (skoro v duchu toho, co tu uváděl Gaarq - možná je to taky věkem :D - ale nějak se mi naprosto zoufale nechce sedět a bušit to tam větu po větě; proč vlastně? Psaní je mrtvý jak dodo!). Manžel má placený ChatGPT 4, tak jsem si tam vlezla do jeho účtu, založila si projektík a chvíli žila v naději, že když tomu dám schroustat vzorky textu a přesně popíšu, co chci vygenerovat, třeba něco vypadne. No a pořád si nedokážu přebrat, jestli to k něčemu bude nebo ne. Na první dobrou se to jeví skoro, skoro použitelně, určitě je to mnohem stručnější a akčnější než moje "human-made" věci, do žádných rozvleklých popisů nitra se to fakt nepouští - ale právě tou stručností je to pro mě šíleně otravné. Tím zestručněním se člověk dostane na úroveň základních generických floskulí bez chuti a zápachu, které tu byly milionkrát předtím. Ještě to nevzdávám, protože co bych fakt chtěla, je, kdyby mi "něco" psalo všechny ty otravné akční scény a vymýšlelo soubojové choreografie. Já si do té povídky vymyslela, že tam bude souboj dronů se stádem koz (post apo svět, západní civilizace zničená biologickou zbraní, což jsou upravené priony, šířící se kravským mlékem a urychlující stárnutí... čili přežijou vegani, krišňáci, KAVEN a hordy z Východu, které pijí kozí mléko, a tyhle hordy táhnou na západ a svoje kozy si vedou s sebou); ale naprosto zoufale se mi nechce promýšlet ty jednotlivé "úkony" (odkud kdo běží, kdy se kam střílí, co kdo dělá...). Jenže ty vygenerované kousky jsou tak toporné, že si to asi fakt budu muset napsat sama :( Zkusila jsem taky sudowrite, ale to asi není úplně adaptované na češtinu, protože tam je ta topornost ještě větší než u ChatuGPT. No bude to ještě boj :D
    ZCR
    ZCR --- ---
    BRAMBOREENA: navrhuji metodu randomizační koláže formou losování (teď ještě jestli stran nebo odstavců... vlastně proč ne vět?!) :-]
    CHRISTOF81
    CHRISTOF81 --- ---
    Pinky byla místy na zabití, ale neškrtal bych ji, přidávala do těch velkolepých soubojů pohled tak trochu od normálních lidí
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    GAARQ: Tak to jste hrdinové :)

    A co bys z toho vybral do těch seškrtaných čtyř knih? Které linie dát pryč? Zrušit Pinky? Nebo zrušit celý začátek sakumprásk až do pátého dílu a nechat jenom poslední část se Sgeny?

    Pro mě jsou v tom klíčové všechny ty scény "tahanic" Lucase s Aš-šádem. Kdybych měla Mycelium nějak "zkdondenzovat", tak nechám jenom tohle jádro a přes palubu hodím všechny vedlejší postavy.
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    otevřme šampaňské! tož jsme se ženou dokončili epochální mnohaměsíční maraton příležitostného poslechu kompletního mycelia jako audioknih (průměrně denně tak 40-50 minut). posloucháme obvykle při společné manuální práci doma či venku, či pobytu ve stejné místnosti flákajíce se. poslech táhla žena, já se víc flákal, popravdě, já sólo nedal ani první díl. mea culpa. číst jsem přestal po čtyřce, žena po trojce.

    shodli jsme se, že kdyby se to seškrtalo pod redakčním dozorem na čtyři knihy, mohla by to být bomba. takto to docela často bylo utrpení nikam nevedoucích a ne zcela zajímavých odboček, zbytně přepjatých vnitřních výlevů postav a když už jsme si říkali, jo, tohle někam směřuje, tu náhle pic, a bylo po legraci :)

    chápu, že kočírovat takhle zásadní dílo je jako jízda na kvadrize, alééé... nicméně v životě jsem nenapsal nic delšího než 200 stran (habilitační spis), beletristicky ani padesát, a bohové vědí, víc bych ani napsat nechtěl a zřejmě ani nedokázal, takžééé... ale vzhledem k ucelenosti díla, ten přístup architekta k psaní je mi výrazně bližší než přístup zahradníka, mám-li tu použít onu grr martinovu teorie přístupů k psaní (ság). sám jsem, jako typický konceptuální umělec, tj. jakmile příběh prožiju/vymyslím, považuji to za hotové dílo, verbalizace je jen jakýsi bonus, příznivcem krátkých próz a čím jsem starší, tím kratších :D ale to bude asi přesyceností písmenky a zhoršujícími se kognitivními schopnostmi ;)

    včera nám to skončilo, už je od toho pokoj, abych citoval klasika :) poslouchat takové megadílo je náročné a asi to hned tak nebudu opakovat. měl jsem kdysi nějaké cukání dát si znovu již zmiňovaného (a navíc nedopsaného) grr martina, ale nechám si na nějakou dobu zajít chuť ;)

    jsem připraven na vrhané kamení :)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    nový seriál, zajímavé téma

    high school lab mates Marshall and Frances as they unravel a conspiracy involving big pharma and the government to suppress knowledge of a rare fungus secret


    Common Side Effects (2025–????) | SerialZone.cz
    https://www.serialzone.cz/serial/common-side-effects/

    E2E4
    E2E4 --- ---
    Researchers inserted tiny electrodes into patches of growing fungi and recorded the electrical activity exchanged between the organisms by nutrient-absorbing structures called hyphae, The Guardian reports. The electrical pulses passed between mushrooms clustered in patterns that resembled up to 50 words


    https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rsos.211926
    FERRYH
    FERRYH --- ---
    BRAMBOREENA: jeste ze te nedala nekde pobliz Verne/Wells...
    😉
    VANEK
    VANEK --- ---
    BRAMBOREENA: Zeptej de jí, co to je za kvíz, takový ještě neznám.
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    Kámoška hraje kvíz a píše mi, že díky mně má bod :D

    HYPERION
    HYPERION --- ---
    JANADVORACKOVA: Ponožky a čepice s logem Mycelia, jen pro ty, co si objednají celý cyklus najednou...
    JANADVORACKOVA
    JANADVORACKOVA --- ---
    HARALD: K tomu byly i žánrové ponožky? Jakože už slušně prorostlé :)? Nebo je to jen klasický měkký dárek vánoční?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam