LET_ME_BE: Velmi důležité jsou faktory jako celková morálka (představuje bojeschopnost), disciplína (ovlivňuje udílené dmg), vůdce (generál), jednotky (jiné technologické skupiny mají přístup k jiným jednotkám a každá má nad ostatními navrch v jiné časové období), složení jednotek, terén a taktika.
Je to poměrně složité, pochopit všechny souvislosti, ale co bys měl vždycky udělat, je porovnat si předem, jakou morálku mají nepřátelské jednotky (nebo aspoň jaký mají army tech). Někdy i jeden stupeň udělá podstatný rozdíl. Na morálku má vliv celá řada věcí, od prestiže, přes technologii, panovníka, poradce, jednotlivé idey až třeba po náboženství. Těch faktorů je opravdu celá řada.
Oproti tomu disciplína se nedá tak snadno ovlivnit, je jen pár způsobů, jak ji navýšit. Ovlivňuje hlavně utržené/udělené dmg.
Vůdce má vlastní atributy, které přímo ovlivňují jednotky které vede. Pokud jdeš do bitvy, vždy měla jednotka mít nějakého generála. Dost často právě on má rozhodující vliv na výsledek bitvy. Některé idey přidávají +1 do nějaké vlastnosti generála. pokud jednotka generála nemá, tento bonus nezískává. Vždy je lepší špatný generál, než žádný.
Jednotky jsou dané technologickým levelem a technologickou skupinou. Na začátku mají nejsilnější jednotky (na stejném tech levelu) národy hordy, na konci západní jednotky.
Složení jednotek je poměr mezi pěchotou, jízdou a dělostzřelectvem. Dělostřelectva by mělo být vždy tolik, kolik je "combat width" (záložka technologického levelu), pěchoty o 50% více a jízdy stačí vždy jen 4 jednotky. Více nemá moc velký vliv. Takže pokud je combat width 10, měl bys mít 10 dělostřelců, 15 pěšáků a 4 jízdy.
Terén omezuje útočníka a přidává bonus obránci. Pokud se bráníš, zkus se bránit v horách, v lese, či aspoň za řekou. Hory omezí combat width a přidají ti přímý bonus na hod kostkou.
Taktikou mám na mysli správnou volbu času a místa bitvy. Pokud máš navrch v technologii (morálka, disciplína), nemusíš tento bod moc řešit. Pokud má navrch útočník, snaž se ho nejdříve opotřebit - nech ho vstoupit na své území a utržit "attrition". Tím mu odčerpáš manpower. Obzvlášť pokud bude své jednotky stackovat. tenhle efekt se dá ještě vylepšit, když před ústupem tu zemi spálíš, jednotky pak nebudou mít kde čerpat zásoby, pomáhá tomu i technologie a některé idey. Není důležité zastavit ho hned na hranicích. Další věcí je, vybrat dobré místo, kde se svede bitva (viz terén). Dobré je taky dorážet jednotky na ústupu - když prohrají bitvy, stáhnou se o několik políček. Pokud je doženeš a budou mít stále málo morálky, můžeš je zlikvidovat úplně. Taky je důležité mít dostatek těch správných spojenců, kteří jsou dost blízko, aby se k tobě dostali. Občas taky pomáhá vyřídit si nejdříve účty se spojencem nepřítele a uzavřít s nimi separátní mír a tím oslabit celkovou koalici.
Vliv tam hraje více věcí, ale tyto jsou ty nejdůležitější. Vyhnout by ses měl velké agresivní expanzi, protože tím proti sobě obrátíš všechny kolem sebe a může to způsobit i zpřetrhání spojenectví. Neboj se jít do dluhu, pokud ta válka za to stojí. Jsou to jen peníze a dá se to rychle splatit. Víc ti pomůže wiki. Občas jsou však i války, které se vyhrát prostě nedají. Třeba když na hlavu někoho porazíš, jsi na dně s manpower, máš několik půjček, válečné vyčerpání na maximu a do toho to soused vyhlásí válku:-) A hlavně nezapomeň, že jedna prohraná válka nic neznamená. Aspoň máš pak dobré casus beli na svojí další válku v pro tebe vhodný čas:-)