• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DO_ITEuropa Universalis IV a jine "paradoxni" hry
    JULIAN
    JULIAN --- ---
    HAREMHEB: no ano ale moje otazka je jestli to muzu zjistit pred bitvou? kdyz vlitnu do bitvy, tak tu width uz vidim, ale to je pozde na nejake cachrovani s armadama.

    nicmene kdyz 1. rijna ustoupim, tak udelat ustup treba o dve tri provincie a pak zpet rozhodne netrva 5 mesicu. Samozrejme zalezi na tom kde jsi, plus s tou extra armadou je to lepsi, samozrejme

    k terenu: hills/woods/jungle je -1 postih utocnikovi, mountains -2. A na stupnici 0-9 je -2 hodne. Kdyz to skombinujes s crossingem pres reku -1, nedejboze vylodeni ci strait za -2... tak to dela fakt hodne. v horach jsi schopen se skvele ubranit i dvakrat vetsi armade. Diky snizeni combat width velikost armady nehraje zas takovou roli a diky tomu -2 postihu je rozrezes mnohem lepe nez oni tebe.

    od te doby co zavedli to blokovani fortama je ZASADNE nestavim v mountains, protoze jak si tam AIcko zacne kempovat, tak jim to proste musim nechat nebo vykrvacim.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    TOMAS3333: Pevnosti jsou zavedeny hlavně proto, abys nemohl poraženou armádu hned pronásledovat a dorazit. Musíš nejdříve oblehnout pevnosti, abys mohl pokračovat do nitra nepřátelského území. Je to krok směrem k realističnosti. Ale dá se to obejít, pokud na to máš zdroje (dostatek armád, jak píše JULIAN. Pevnosti mají i další efekty, ale ty už tolik nesouvisejí s bojem.

    Terén snižuje i hod kostkou pro útočníka podle typu terénu. Tento postih se sčítá s postihem za překročení řeky. Je to stejný princip jako u bonusu za generály nebo idey. Vidět se to dá v bojovém okénku, jen musíš zpomalit čas.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    JULIAN: Jak terén ovlivňuje combat width je vidět přímo v bitevním okénku. De facto ho vždy snižuje. Jinak se to dá najít na wiki.

    Ideální je mít modulární systém na jednotky např 6-2-4. Což je celkem 12. Tohle pak můžeš skládat dohromady nebo půlit podle potřeby. Když porostou limity, můžeš navyšovat počty třeba na 15-2-10 atp. Ale tohle není zase tak důležité, každý si najde něco, co mu vyhovuje. Jen píšu, jak to dělám já.

    Ad ten poslední odstavec: To přeci není cheatování, to je taktická stránka hry. Je to jen taktický ústup pro zmatení nepřítele. Ale není podle mě moc výhodný, protože ztratíš prestiž a warscore z té první bitvy. Se stejnou armádou navíc těžko hned zaútočíš, protože po opuštění boje se dají na ústup o několik provincií, než tak zase dojdeš, tak má nepřítel morálku na max.
    TOMAS3333
    TOMAS3333 --- ---
    JULIAN: ked mas peniaze. a merchantov mas tiez len 2/3 tak s nimi toho vela neurobis.
    a lode no... tie mi nikdy nesli. Ani v total war hrach a ocividne ani tu :D

    ad teren, ma okrem width este nejake ine efekty? viem ze river crossing ma nejaky postih ale to je tak vsetko (a co vsetko znamenaju tie cisla co sa hadzu pri bitkach alebo efekty pri siegoch tiez netusim).
    Da sa nejak efektivne branit ked ta niekto sieguje okrem toho ze tam prides s vacsou armadou a porazis ho klasicky? Alebo proste len forty su na to aby nemohol len tak chodit po uzemi a zdrzal sa?
    JULIAN
    JULIAN --- ---
    HAREMHEB:
    1) ano
    2) ok ale s tim ze bych rozdeloval jednotky podle toho kde budeme bojovat, s tim se mi fakt srat nechce a ani nevim, kde bych zjistil jakej ma kterej teren vliv na width (ve hre)
    3) tohle je podle me mnohem dulezitejsi, nez combat width :) podle toho se ridim predevsim, nebudu cpat 50k armadu nekam, kam se nevleze, i kdybych mel combat width kdovikolik. Proste to rozdelim a v bitve to stejnak nahazu pokud mozno na jednu hromadu.

    ale nerikam ze v tom combatu nejde delat divy, ale podle me se staci drzet pomeru x/4/x-2 treba a je to v cajku, stejne supply stoupa dost podobne s combat width tak to nejak +- snad vychazi.
    Kdyz chci cheatovat tak tesne pred vitezstim stahnu armadu a zautocim s druhou (ci tou stejnou), cimz dojde k totalnimu wipu nepritele, ale to uz mi prijde dost jako exploit.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    JULIAN: Přesáhnout combat width nechceš protože:
    a) je lepší mít dvě armády a když se jedna blíží s bojovou morálkou v průběhu boje dolů, můžeš tam poslat druhou a jakmile dorazí tu první můžeš stáhnout. Když máš všechny jednotky v jedné armádě, klesá všem morálka současně, i když aktivně nebojují (jsou v zadních řadách). To je velká nevýhoda.
    b) terén combat with dále snižuje
    c) utrpíš větší attrition, což je faktor, který tě bude trápit až do lategame, obzvláště pokud hraješ agresivně.

    TOMAS3333: Skóre 14000 není na první hru vůbec špatné. Akorát Holandsko má dispozice stát se námořní a obchodní velmocí. Vzhledem k tomu je limit 66 lodí (a z toho jen 9 obchodních) opravdu opravdu málo. Měl bys mít něco jako 800, nebo tak nějak:-) Hádám, že jsi nehrál kolonizační ani obchodní hru.... Zajímavá alternativní historie:-) Ale pokud jsi nekolonizoval a neexpandoval do zahraničí, musel jsi někde spálit velké množství admin pointů, development tomu neodpovídá, dosažené tech levely taky ne. Jejich efektivní využití si hlídej a příště už se dostaneš přes 20 tisíc bodů.
    JULIAN
    JULIAN --- ---
    D1RABBIT: v dobe miru ted jdou aspon stavet ty budovy, ale to je par kliknuti. Clovek si muze hrat s tradem a merchantama/light fleetama, ale jinak fakt nevim.
    TOMAS3333
    TOMAS3333 --- ---
    teraz pozeram na dev diaries a ono to vyzera este lepsie nez som si myslel. a vychadza to ovela skor nez som si myslel (1.12.)!

    Developer diaries - Europa Universalis 4 Wiki
    http://www.eu4wiki.com/Developer_diaries
    TOMAS3333
    TOMAS3333 --- ---
    inak, som zvedavy na tu dalsiu expansion co ma vyjst pred vianocami. Co som tak letmo pozeral co tam ma byt tak by mali rozsirit peace-time mechaniky. aj teraz jak som musel splatit pozicky po niekolkych vojnach a nemal peniaze na nic len cakal kym nieco zarobim, tak to bolo celkom nuda
    TOMAS3333
    TOMAS3333 --- ---
    D1RABBIT: mal, ale dostal som sa k tomu neskoro a v podstate som ich len zalozil a uz nijak nerozvyjal, neboli na to prostriedky.

    D1RABBIT: hram druhykrat a zase som s frantikmi kamarat. za holandsko sme boli BFF tak som zvedavy teraz :D
    TOMAS3333
    TOMAS3333 --- ---
    TOMAS3333: hlavne tam dost pomahalo ze sa pri kazdom reloade zase prepocita AI, hlavne na zaciatku ked som mal niekolko loadov kedy ma totalne rozbili lebo frantici nechceli byt mojim spojencom a potom sa dalsi load podaril no...
    TOMAS3333
    TOMAS3333 --- ---
    D1RABBIT: jojo, nemam sa rad :)

    nakoniec som skoncil takto, ale naozaj to bol pokus-omyl kde som v podstate dufal ze to nejak dopadne a do mechanik velmi nevidel. a od leta som uz to zase zabudol hrat :D
    Steam Community :: Screenshot
    http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=511281219
    Steam Community :: Screenshot :: And done. Few more years and I'd cotrol the north of the Channel and I'd get some more of today's Germany. But hey...
    http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=511281133
    TOMAS3333
    TOMAS3333 --- ---
    D1RABBIT: naah, uz som hral za Holland a nejak to dopadlo, takze tu svoju prvu osahavaciu hru mam za sebou, ale to bolo skor pokus-omyl resp. save-load, a do mechanik som velmi nevidel...

    predpokladam ze ked sa stretne viac armad (2 moje proti 1 enemy napr.), tak sa to furt pocita ako keby to bolo mergnute dokopy?
    JULIAN
    JULIAN --- ---
    D1RABBIT: no jasne, idealne se chces orientovat podle te combat width, ale kdyz to prepalis, tak to podle me nicemu nevadi, jen tam mas proste vojaky/dela nahovno.
    Nicmene ano, ve chvili kdy ti to ekonomika dovoli je dobre najimat infantry zoldaky. Je to drahe jako prase, ale penize se zvlaste v druhe pulce hry ziskavaji mnohem snadneji nez manpower. kone a dela ale rozhodne vlastni.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    TOMAS3333: Ono je tam spousta skrytých mechanik které není nutné využívat nebo se o ně starat, když o nich ale člověk ví, mohou mu dost usnadnit život.
    TOMAS3333
    TOMAS3333 --- ---
    HAREMHEB: som ani nevedel ze sa lootovat da (a to som tam hladal nejaky button vcera)
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    Tady je hezké AAR Scotland.
    FREEDOM! - Album on Imgur
    http://imgur.com/a/oj0Vk#0
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    TOMAS3333: Shock reprezentuje škody způsobené bojem na blízko. Ze začátku je většina škod způsobená šokem. Jednotky vybírej spíše podle toho, jestli preferuješ obranou strategii nebo útočnou. Jinak v nich moc rozdíl není (v rámci technologické skupiny). O boji jsem se trochu rozepsal zde: HAREMHEB.
    Skotsko je pro začátečníka nelehká volba, ale pokud si dokážeš udělat smysluplné spojence (Francie, Castilie, Burgundsko, Dánsko a podobně) a zatáhnout je do války s Anglií (ideálně všechny), máš de facto vyhráno hned na začátku. Musíš ale být ten, kdo válku vyhlašuje. Nehrál jsem ale poslední patch a ty často rádi mění paradigmata. Rozhodně však lootuj při každé příležitosti, protože na začátku se jako Skot k penězům snáze nedostaneš.

    Lze zvolit spoustu alternativních strategií. Například exodus do Nového světa nebo vstup do svaté říše římské:
    Scotland in the HRE - Album on Imgur
    http://imgur.com/a/1JXX0


    JULIAN
    JULIAN --- ---
    TOMAS3333: ze zacatku chces pechotu a dve jednotky jizdy (pokud hrajes v evrope), casem az mas vetsi vojsko, tak 4 jednotky jizdy. Od technologie nejak 16 je dobre mit armadu z pulky zhruba slozenou z artilerie (treba 16 pesaku, 4 jizdy a 20 del. Ja osobne ale mam radeji par pesaku dopredu jako jistotku, jezdim 18/4/18). Pri bitkach neutocit do mountains idealne :)
    shock/fire se neda moc ovlivnit cilene, dobre je vedet ze do toho techu cca 16 je shock mnohem lepsi nez fire (takze u generala je ze zacatku shock stat mnohem, mnohem dulezitejsi). Jednotky jako hrac chces vetsinou ty, co maji co nejvic pips v ofenzivnich fire/shock statech.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam