• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DO_ITEuropa Universalis IV a jine "paradoxni" hry
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    OLDASADLO: Mě zase přišlo lepší nejdřív ty továrny vybudovat na vhodných místech (bonusy za návaznost výrobních procesů) a až pak přejít na kapitalismus a ideálně ještě s možností intervencí. Pro každý stát je to však jiné. Třeba za demokracii si moc vybírat nemůžeš, prostě to nějak dopadne a nezbude ti než se s tím smířit a uzpůsobit tomu strategii. V ostatních zřízeních si můžeš vládnoucí stranu vybrat, ale když neodpovídá preferencím obyvatel, tak tím zvýšíš jejich militantnost, což znamená že budeš buď čelit povstáním, nebo moc rychle musíš reformovat a způsobíš si ekonomické problémy z přebujelého socialismu. Tohle vybalancovat bylo docela zábavné.
    OLDASADLO
    OLDASADLO --- ---
    HAREMHEB: to je pravda, ekonomika byla jeden velký clusterfuck, většinou jsem mocně vyexpandoval, totálně zkrachoval, oklepal se a udělal to samé znova. později jsem se snažil co nejdřív svěřit vládu kapitalistům, abych nemusel manuálně stavět, otvírat a expandovat továrny, čemuž jsem moc nerozuměl a hlavně to bylo hrozně nepřehledné. celkem se mi osvědčilo nechat kapitalisty vybudovat co nejvíc továren, pak přepnout zpátky na centrálně plánované hospodářství a všechny ty továrny expandovat a masivně dotovat z válečných reparací co jsem z někoho vytřískal. jsem si celkem jistý, že takhle se to hrát nemá.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    OLDASADLO: Souhlasím s tebou. Já nikde nepsal, že je Vicki 2 špatná hra, jen že je komplikovanější na pochopení a většina věcí krom válečného úsilí a kolonizace se nedá přímo ovlivňovat a funguje to samospádem. Samozřejmě taky záleží na státním zřízení a konkrétní straně u moci. Protože všechny mechanismy nejsou moc transparentní, můžou nastat ekonomické kolapsy, kdy si například pozemní nebo vlivovou expanzí způsobíš vlastní ekonomické problémy (třeba když jsem za USA vyválčil vliv nad Brazílií a potom zkolaboval můj vlastní tabákový průmysl). Zrovna tak předvídat rozpočet je dost obtížné. Pochopit jak funguje obyvatelstvo bych bez wiki asi nezvládnul atd. I když je to poměrně nepřístupná hra, tak se mi do ní nakonec podařilo proniknout (napotřetí) a ten setting, jak píšeš, se mi taky líbí. Nakonec se mi vlastně nejvíc líbila ta mechanika obyvatelstva a preferencí jednotlivých skupinek obyvatel.
    OLDASADLO
    OLDASADLO --- ---
    HAREMHEB: tak já jsem třeba vicky dohrál asi třikrát, jednou jsem skončil první za francii, podruhé druhý za japonsko (to bylo moc bašta, porážet námořnictvem jednou za pár let rusko, uždibovat ze sibiře a rozšiřovat sféru vlivu až k ottomanům), napotřetí jsem to za ottomany epicky posral, ale bránit několik let balkán, pak už jenom anatolii a holou existenci a releasovat státy výměnou za dočasné míry bylo nečekaně zábavné.

    souhlasím, že se do vicky hůře dostává, na druhou stranu to není tak roztahané jako ck2 nebo eu, všechny státy se chtějí westernizovat, celé je to velký závod o kolonie a o sféry vlivu na primitivní divochy a končí to zpravidla uplně gigantickou světovou válkou (nebo třema, heh), která pár hodin před koncem zamíchá s pořadím. je pravda, že jsem se celkem často zastavil a jenom kochal, to ale ke grand strategiím patří. neměl jsem uplně pocit přehazování výhybek, spíš se mi zdálo, že nějaký specifický big picture bývá obvykle dosažitelný, ale vede k němu poměrně přísná a úzká cestička, kterou když nenásleduješ, tak nevadí, hra se dohraje trochu hůře sama.

    dost se mi líbilo taky to, že je to zasazené do dost zmrdovité doby, zvláště s datadiskem heart of darkness to je koloniálně/orientalistická bezohledná řezničina o zdroje, kterýma krmíš průmyslovou revoluci a související sociální inženýring. dost boží je taky to, že prohrát s vlastním lidem revoluci může být něco, co jakoby z dlouhodobého hlediska chceš kvůli nějakým bonusům (nebo prostě toužíš hrát za komunistické japonsko), ale nejde to bezbolestně, ovšem tyhle věci jsou už v eu4 taky.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    HAREMHEB: Pár nově uvolněných obrázků ze Stellaris








    TOMAS3333
    TOMAS3333 --- ---
    TOMAS3333: (nez EU3)
    TOMAS3333
    TOMAS3333 --- ---
    HAREMHEB: mechanicky mozno, ale EU4 mi pride ovela pristupnejsie teda, z toho co som videl. jasne, asi tomu pomohli let's playe co som videl, ale aj tak..
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    TOMAS3333: Nejmíň přístupná GS od PI je podle mě Victoria II, taky ji ze všech her hraje nejméně lidí. Oproti tomu je HOI tutorial:-) Všechno hezky pod kontrolou a herní mechaniky jsou poměrně transparentní. Ve Victorii spíš řídíš rozjetý vlak a občas přehazuješ výhybky, kolikrát i bez znalosti co to vlastně přinese v horizontu desetiletí. Přímý vliv je minimální. A současná EU4 je o dost komplikovanější než EU3.
    TOMAS3333
    TOMAS3333 --- ---
    D1RABBIT: ak 4ku spristupnia tak jak to urobili s EU4...
    SULINAR
    SULINAR --- ---
    LANMANCZ: teď někdy bude neveřejná beta, když bych byl optimista tak asi Q12016 ale spíš až Q2.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    LANMANCZ: Letos to nebude. Spíš až 2Q 2016. Na konci 2015 možná přijde beta.
    LANMANCZ
    LANMANCZ --- ---
    čau, nevíte kdy pls má vyjít HOI4? Sem mel za to že by to už mělo být touto dobou venku ale na steamu tam mají jen něco jako soon. Fóra nesleduji. Dik.
    TOMAS3333
    TOMAS3333 --- ---
    Tak som zistil ze cez anglicko cesta proste nevede. navyse s hansou, munsterom apod. A ked sa portugalsko a svedsko odmieta zatiahnut do vojny a frantici sice jako jo ale..

    Tak mam aspon island a norsko uz nie je. Aj ked zistujem ze island je tiez na prd, s developmentom 1 v kazdej polozke
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    JULIAN: Tak ty penalizace se ukazují ne na mapě, ale v okně provincie když najedeš na obrázek terénu. Ukazuje to i supply limit a development cost.

    Já ti rozumím, dost to záleží na situaci proti komu a kde bojuješ. Když máš převahu, nemá smysl čekat. Ale třeba když hraješ za malý stát a čelíš přesile, nebo vedeš opotřebovávací válku s vyrovnaným soupeřem, je attrition k nezaplacení.
    JULIAN
    JULIAN --- ---
    HAREMHEB: ok, schvalne zkusim.

    ja ty pevnosti pouzivam hlavne na to, aby proste nepritele zdrzely, nez tam dorazim s armadou ja a vyjebu ho. A kdyz je v te chvili on zakempenej v horach, tak je to neprijemne.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    JULIAN: Myslím že to jde zjistit před bitvou, když si přepneš na jednu z map (myslím, že terén) a budeš po té mapě přejíždět, tak ti to ukáže postihy.

    Já naopak pevnosti stavím zásadně v horách kvůli attrition. Není nic lepšího na vyprázdnění manpower než attriton. Když se ti podaří tu provinicii ještě vypálit než se tam nahrnou, je to masakr. Ale je fakt že když mi pevnost dobudou, mám stejný problém s attrition já při zpětném obsazování.
    JULIAN
    JULIAN --- ---
    HAREMHEB: no ano ale moje otazka je jestli to muzu zjistit pred bitvou? kdyz vlitnu do bitvy, tak tu width uz vidim, ale to je pozde na nejake cachrovani s armadama.

    nicmene kdyz 1. rijna ustoupim, tak udelat ustup treba o dve tri provincie a pak zpet rozhodne netrva 5 mesicu. Samozrejme zalezi na tom kde jsi, plus s tou extra armadou je to lepsi, samozrejme

    k terenu: hills/woods/jungle je -1 postih utocnikovi, mountains -2. A na stupnici 0-9 je -2 hodne. Kdyz to skombinujes s crossingem pres reku -1, nedejboze vylodeni ci strait za -2... tak to dela fakt hodne. v horach jsi schopen se skvele ubranit i dvakrat vetsi armade. Diky snizeni combat width velikost armady nehraje zas takovou roli a diky tomu -2 postihu je rozrezes mnohem lepe nez oni tebe.

    od te doby co zavedli to blokovani fortama je ZASADNE nestavim v mountains, protoze jak si tam AIcko zacne kempovat, tak jim to proste musim nechat nebo vykrvacim.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    TOMAS3333: Pevnosti jsou zavedeny hlavně proto, abys nemohl poraženou armádu hned pronásledovat a dorazit. Musíš nejdříve oblehnout pevnosti, abys mohl pokračovat do nitra nepřátelského území. Je to krok směrem k realističnosti. Ale dá se to obejít, pokud na to máš zdroje (dostatek armád, jak píše JULIAN. Pevnosti mají i další efekty, ale ty už tolik nesouvisejí s bojem.

    Terén snižuje i hod kostkou pro útočníka podle typu terénu. Tento postih se sčítá s postihem za překročení řeky. Je to stejný princip jako u bonusu za generály nebo idey. Vidět se to dá v bojovém okénku, jen musíš zpomalit čas.
    HAREMHEB
    HAREMHEB --- ---
    JULIAN: Jak terén ovlivňuje combat width je vidět přímo v bitevním okénku. De facto ho vždy snižuje. Jinak se to dá najít na wiki.

    Ideální je mít modulární systém na jednotky např 6-2-4. Což je celkem 12. Tohle pak můžeš skládat dohromady nebo půlit podle potřeby. Když porostou limity, můžeš navyšovat počty třeba na 15-2-10 atp. Ale tohle není zase tak důležité, každý si najde něco, co mu vyhovuje. Jen píšu, jak to dělám já.

    Ad ten poslední odstavec: To přeci není cheatování, to je taktická stránka hry. Je to jen taktický ústup pro zmatení nepřítele. Ale není podle mě moc výhodný, protože ztratíš prestiž a warscore z té první bitvy. Se stejnou armádou navíc těžko hned zaútočíš, protože po opuštění boje se dají na ústup o několik provincií, než tak zase dojdeš, tak má nepřítel morálku na max.
    TOMAS3333
    TOMAS3333 --- ---
    JULIAN: ked mas peniaze. a merchantov mas tiez len 2/3 tak s nimi toho vela neurobis.
    a lode no... tie mi nikdy nesli. Ani v total war hrach a ocividne ani tu :D

    ad teren, ma okrem width este nejake ine efekty? viem ze river crossing ma nejaky postih ale to je tak vsetko (a co vsetko znamenaju tie cisla co sa hadzu pri bitkach alebo efekty pri siegoch tiez netusim).
    Da sa nejak efektivne branit ked ta niekto sieguje okrem toho ze tam prides s vacsou armadou a porazis ho klasicky? Alebo proste len forty su na to aby nemohol len tak chodit po uzemi a zdrzal sa?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam