Mozna se to bude nekomu hodit
....
Kdo touží po karavanu a na nový mu chybí prostředky, ten ani nemá jinou možnost. Amatérskou stavbu silně omezují předpisy a navíc by se dnes už ani nevyplatila. Vybavení (ani to, které je běžným standardem), se v tuzemsku nevyrábí a při použití dovezených komponentů se nedá mnoho ušetřit.
Zbývá tedy ojetý karavan. Dnes už není nutné vydat se za jeho nákupem za hranice. Stačí se porozhlédnout po autobazarech ve větších městech a vznikají dokonce už i specializované „karavanbazary“. Ale pozor na některé záludnosti. Nechci tvrdit, že dovozci ojetých karavanů jsou za cenu zisku ochotni dovézt cokoli i na úkor zákazníka. Ale situace na trhu, prahnoucím po co nejlevnějších karavanech, umožňuje dovézt i přívěsy, které jsou na západ od našich hranic odsouzeny už jen k jediné, poslední cestě - na vrakoviště.
Nechme zaznít názor povolaného, majitel přední firmy, která se zabývá opravami a servisem karavanů, Jana Jechy:
„Před časem jsme jen tak pro zajímavost požádali hygienika o kontrolu čalounění několika karavanů starých patnáct až dvacet let. Matrace jsou plné roztočů. Co všechno dalšího za ta léta nasály? Fantazii se meze nekladou. Zvednete sedáky u lavic a zjistíte, že rohy jsou shnilé, překližka nacucaná, drží to pohromadě už jen náhodou, ale když je kvalitní tapeta, nemusíte to na první pohled ani poznat. Přitom při takovémto poškození často už oprava ani není možná. Mnohdy k nám přijíždějí lidé, kteří jsou úplně nadšeni, jaký koupili pěkný karavan za třicet nebo čtyřicet tisíc, jak má krásně vyřezávaná dvířka, a teď tomu člověku řekněte nejen tohle, ale navíc i to, že ten přívěs nemá homologovanou brzdu, takže ho nebude moci dát na číslo a může si ho postavit leda někam na zahradu. To se říká špatně.“
Máte-li v úmyslu koupit ojetý karavan, není to určitě nápad hodný odsouzení. Ale buďte opatrní, je lépe obětovat při nákupu víc peněz než potom často ještě větší částku vložit do nákladných oprav.
Čeho byste si při koupi karavanu měli především všímat a na co dávat pozor?
1) Pokud možno dejte přednost přívěsu, který není starší deseti let. U starších přívěsů, které nemají stálé odvětrání světlíky a mřížkami ve dveřích, může na hnití nástavby upozornit pach zatuchliny. U odvětraných karavanů však tato pomůcka příliš neplatí. Zatékání a hnilobu mohou prozradit i mapy v rozích pod sedáky lavicí. Přívěs by neměl být moc opravovaný či předělávaný. Pryč od karavanu, u něhož vezmete za lištu a ona vám zůstane v ruce.
2) Kupujte raději značku, která je v České republice zastoupena oficiálním prodejcem.
3) Brzda musí být u nás homologovaná (AL-KO, BPW), vybavená couvací automatikou. Není-li tomu tak, nelze karavan přihlásit k provozu.
4) Svítilny vnějšího osvětlení musejí být označeny značkou E (E1, E8 apod.). Tento nedostatek lze však odstranit s relativně malými náklady.
5) Všechny karavany uváděné u nás do provozu musejí mít výchozí revizi elektřiny a plynu. Na všechny typy včetně zcela nových karavanů se musí montovat proudový chránič.
...
Srovnání nových a starých obytných přívěsů a karavanů
http://karavany-levne.cz/porovnani-nove-stare/
Caravaning - Kupujeme caravan
http://www.karavanklubchomutov.eu/kupujeme.htm