• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SGNLRSITUACIONISMUS- život/umění/politika
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    to klidne rozvedte tady!,)
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    tak pocta
    WYNDMYLL_238
    WYNDMYLL_238 --- ---
    FIDEL: taky myslim, ze to ustal vyborne. v jakym smyslu ofico lacanisty? asi zde OT, tak prosim pripadne do posty, to me zajima
    FIDEL
    FIDEL --- ---
    ha, to sem neznal, ale rekl bych, ze Lacan to skvele ustal... brzy pry budeme mit lacanisty ofico uz i v Cesku;)
    WYNDMYLL_238
    WYNDMYLL_238 --- ---
    Excerpt from Lacan Parle (1972).mp4 - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=6aqGYYBwKbQ


    This is fascinating to watch.

    On October 13, 1972, the charismatic and controversial French theorist and psychoanalyst Jacques Lacan is giving a lecture at the Catholic University of Louvain, Belgium, when a young man with long hair and a chip on his shoulder walks up to the front of the lecture hall and begins making trouble. He spills water and what appears to be flour all over Lacan’s lecture notes and then stammers his way into a strange speech that sounds as if it were taken straight out of Guy Debord’s The Society of the Spectacle:

    “The composite body which up to fifty years ago could be called ‘culture’– that is, people expressing in fragmented ways what they feel — is now a lie, and can only be called a ‘spectacle,’ the backdrop of which is tied to, and serves as, a link between all alienated individual activities. If all the people here now were to join together and, freely and authentically, wanted to communicate, it’d be on a different basis, with a different perspective. Of course this can’t be expected of students who by definition will one day become the managers of our system, with their justifications, and who are also the public who with a guilty conscience will pick up the remains of the avant-garde and the decaying ‘spectacle.’”

    The 71-year-old Lacan never loses his composure. (His cigar appears bent out of shape, but it was that way from the beginning.) The audience, too, retains a certain Gallic nonchalance. Dangerous Minds sums it up in the headline “The Single Most ‘French’ Moment in all of 1972: Jacques Lacan Accosted, But No One Stops Smoking.” The scene is from Jacques Lacan Speaks, a one-hour documentary by Belgian filmmaker Françoise Wolff. You can watch the complete film, which includes Lacan’s extended and rather cryptic response to the incident and other excerpts from the lecture, followed by Wolff’s interview with Lacan the following day, in our post: “Charismatic Psychoanalyst Jacques Lacan Gives Public Lecture (1972).”

    Jacques Lacan’s Confrontation with a Young Rebel: Classic Moment, 1972 | Open Culture
    http://www.openculture.com/...cques-lacans-confrontation-with-a-young-rebel-classic-moment-1972.html
    GGG
    GGG --- ---
    strictly critical: 2008 / Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 4-5
    http://strictlycritical.blogspot.cz/2009/09/2008-sesit-pro-umeni-teorii-pribuzne.html
    2008 / Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny 4-5
    Tématem dvojčísla 4-5 Sešitu pro umění, teorii a příbuzné zóny za rok 2008 je odkaz umělecko-politického hnutí Situacionistická internacionála (1957-1972) a jeho relevance pro dnešek. Tématu se dotýká jeden primární a tři sekundární texty (z nich jeden původní a dva překlady). Další obsah čísla tvoří články (čtyři původní a tři přeložené), které dál rozvádějí některé motivy související s tématem (problematika reprezentace, intervence do každodennosti, politická angažovanost umění), a to jednak v kontextu reflexe umění a každodenního života v reálném socialismu, jednak v rámci kritiky některých projevů současného českého umění.
    Obsah:

    editoriál
    téma - Guy Debord, Zpráva o konstrukci situací a o podmínkách organizace a působení mezinárodní situacionistické tendence
    téma - Václav Magid, Konstruovaná situace a její okamžik v čase
    téma - Jonathan Crary, Spektákl, pozornost, protipaměť
    téma - Steven Best a Douglas Kellner, Debord a postmoderní obrat: nové etapy spektáklu
    teorie - Boris Groys, Umění ve věku biopolitiky. Od uměleckého díla k dokumentaci umění
    teorie - Boris Groys, Postskript ke Komunistickému postskriptu
    teorie - Tomáš Dvořák, Kompot zn. unheimlich
    kritika - Radim Hladík, Bůh chraň historii
    polemika - Redakce KP, Vlídná Kateřina?
    polemika - Tomáš Pospiszyl, Popírání Ponětovic
    recenze - Jakub Stejskal: Od příslibu k záruce: Estetika ironie a afirmativní umění

    linknu sem jeste PDF az to najdu
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    a tamtez



    Public intervention, spontanneous sculpture

    Strasbourg, France, 2011

    Vladimír Turner
    SGNLR
    SGNLR --- ---




    perfussion festival, Strasbourg, 2011
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    btw neumim upravoat zahlavi atak, takze bych si red nejak poupravil a doplnil info, ale neumim:)
    KLEMENT
    KLEMENT --- ---
    Jak to bylo se situacionistickou internacionálou? :)

    SGNLR
    SGNLR --- ---
    SGNLR: squaterskym..
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    legendarni projekt, ktery mi ted prijde aktualni vzhledem k sqiaterskym akcim, co ted u nas probihali.

    Aneb "Jak Gugenheim cenzuroval vystavu o nekalych praktikach realitek a jejoich holdingu"`hodne zjednodusene



    In 1971 Guggenheim Museum in New York canceled Haacke’s show on the request of the Museum’s Director Thomas Messer to eliminate two pieces. Exhibition was canceled and curator Edward Fry was fired. Work titled Shapolsky et al Manhattan Real Estate Holdings, A Real-Time Social System as of May 1, 1971 presented a documentation - photographs of 142 properties, owned by two or three families, who had assembled vast empires of slum housing in New York. There were recorded facts available in the New York Public Library collected by the artist.

    “By tracing the interrelationship and connections between, and the often hidden titles of, these various owners Haacke revealed the structure of these slum empires. Simple, matter-of-fact tracking of tenement holdings, the pieces are without any accusation or polemical tone.” (Foster, 2004) Director Messer explained his decision to cancel the exhibition describing Haacke’s work as “work that violates the supreme neutrality of the work of art and therefore no longer merits the protection of the museum.” (Foster, 2004) This dispute raised a question about what does neutrality of work of art mean and what defines aesthetic, artistic practices as opposed to political, journalistic one.
    In Rosalyn Deutsche’s opinion the other very important aspect of Haacke’s real-estate work is that he brought two types of architectural space into confrontation : “the slum housing of New York massive underclass and the luxurious ‘neutrality’ of the uptown, exclusionary, high art institution with their total obliviousness to the situation of the large majority of people who share the same urban space. Deutche’s reading of Haacke’s work - as an effort to juxtapose social spaces as defined by architectural structures - is an important additional interpretation of his practice.”
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    SGNLR: nojo. s jeho symbolama pracuje vetsina angazovanyho umeni..

    "...vkládají své umělecké dílo do již existující sítě znaků a významů ("kultura užití").Z existujících věcí, děl a produktů vybírají jeden nebo i více a znovu ji použijí nebo ji s určitým záměrem přetvoří. Umělci postprodukce vynalézají nové způsoby užití uměleckých děl. Do svých vlastních výtvorů vkládají různé zvukové či vizuální formy převzaté z minulosti."

    strucnej popis terminu "postprodukce" z knihy N.Bourriaud
    WERT
    WERT --- ---
    SGNLR: paradoxne te tohle spojuje s tim nejhorsim z kapitalismu !!! :DDD
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    Eric Buss' "Bubble Wrap Bike" - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=dAOZqxoyLMQ
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    Matěj Smetana

    Taylorismus, 2013
    3 x video / instalace

    Na konci 19. století se vědec a manažer F.W.Taylor pokoušel zdokonalit efektivitu práce v továrenské výrobě. Zjistil, že když složitou výrobní činnost rozdělí na mnoho krátkých, jednoduchých a úsporných úkonů, pracovní výkonnost výrazně stoupne.
    Tři videa se pokouší zacházet se souvislostí mezi taylorismem a frame-by-frame animací, mezi továrním pásem a pásem filmových políček.

    Taylorism 1
    https://vimeo.com/69881331#


    Taylorismus - MATĚJ SMETANA
    http://www.matejsmetana.net/taylorismus
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    SGNLR: btw jeho texty k precteni tuto http://hermetic.com/bey/
    SGNLR
    SGNLR --- ---


    nasprejovany portret Hakima Beye
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam