GAF: O hře jsem se rozepisoval onehdy na
blogísku, ale nyní bych dodal asi toliko:
Chodíš po jednoduchém dungeonu a čteš si popisky, příběh atd. Na předem daných místech dojde k souboji s předem danou skupinkou nepřátel. Tyto souboje mají několik hlavních variant - útok na dálku, na blízko, ve tmě / mlze, přepadení, útok ze zálohy - těchto typů soubojů je v celé hře asi tak deset a jde o modifikaci pravidel pro prvních X kol souboje. V zásadě se tedy snažíš pro každou bitku odladit výbavu party na míru. Když to hraješ poprvé, tak samozřejmě nevíš, do čeho jdeš - hra je stavěná na vícenásobný průchod, když už víš, co tě čeká a můžeš se na to připravit.
Postavy mají své skilly (ty se odemykají automaticky během hry a nejde to nijak moc ovlinit) a pak výbavu, v které to celé vězí. Na každý kus výbavy můžeš navěsit až dvě kouzla. Výbava ti rovněž ovlivňuje vlastnosti postav, včetně maximální hodnoty zdravíčka a many. Neexistuje zde tedy žádný level postavy, jenom její výbava (jako v Monster Hunterovi). Vtip je v tom, že nepřátelé se řídí tím samým pravidlem - tj. goblini jsou pořád goblini, ale jak mají lepší výbavu, víc ti zatopí. Hra tak má pořád dost vysokou laťku obtížnosti.
Pointou je, že kouzla jsou opravdu mocná a získáváš jich docela málo, takže si dvakrát musíš rozmyslet, na kterou výbavu si kouzlo nalepíš. Brzy se totiž stane, že například meč s prima kouzlem je proti silnějším nepřátelům bezmocný a ty stojíš před volbou - zahodit blbej meč a vzít si lepší - ale přijdeš o kouzlo. Anebo si necháš blbej meč i s dobrým kouzlem.
Alchymie hry spočívá v tom, že identické kusy výbavy lze fůzovat a udělat si tak meč +1, +2 a tak dále. Tím pádem blbej meč +4 je najednou moc dobrej a to navěšené kouzlo ti na něm zůstane. Kde ale sehnat více kusů téže výbavy? No soubojů je celkem 10 a
některé se dají opakovat (je tam systém zombií...), takže můžeš grindovat a vyhnat si výbavu o pár úrovní výše.
Tím pádem myslím začíná vyplývat nutnost specializované výbavy. Když jdeš na minotaura z dálky nebo na téhož minotaura zblízka, zvolíš podle toho nejen adekvátní zbraně, ale i adekvátní magii. Já mám třeba 2x stejný meč, ale pokaždé s jinými kouzly.
Partu tvoří bojovník, lukostřelec a čarodějka. Většinu výbavy mají separovanou (brnění je jen pro bojovníka, hábity jen pro čarodějku), ale například prsteny a podobné tretky lze dát komukoli. No a právě z bossů ti vypadávají unikátní tretky, skrz které můžeš výrazně změnit herní styl svých postav. A ano, při opakovaném hraní ti tretky padnou vícenásobně, takže máš tretku +1 a tak dále (anebo máš dvě stejné tretky a dáš je dvěma postavám?).
Tohleto všechno dostává smysl až při druhém a hlavně třetím průchodu hrou. Pak jsou i ti nejobyčejnější nepřátelé tak silní, že jde o každé číslíčko v nekonečně rozsáhlých statistikách postav a výbavy. Pár slov k soubojům:
Během kola můžeš udělat vždy dvě akce. Útok / magie / předmět + skill. Skilly ti modifikují rychlost postavy, šanci na zásah, přidají dodatečnou damage k útoku a podobně. Skilly žerou manu, stejně jako magie. Manu získáváš buď klasickým útokem, tím že jsi zasažen, anebo lahvičkama nebo meditací (což je jeden z mála skillů, na který nepotřebuješ manu). Na začátku bitky tedy obvykle zpočátku zaútočíš, zamedituješ a jakmile máš trochu many, měníš styl hraní. Naházíš na sebe všechny super zlepšováky, pak na nepřítele hodíš prokletí a pak útočíš, případně nějakým hromadným kouzlem ničíš všechny. Nepřátelé ale umí nemlich to samé, dokonce tě umí odčarovat (přijdeš o všechny buffy) a podobně - AI je jednoduchá, ale sakra funkční.
Z počátku hry máš například skill Fortify nebo Focus, které přidávají 10% do obrany resp. zásahu. Pak se ti odemkne Fortify II, Focus II a tak dále, což dává 20%, ale žere 2x tolik many. Každopádně použitím skillu a následným útokem vyčerpáš možnosti své postavy v daném tahu a hraje někdo jiný.
Časem si ale odemkneš i skill, který umí dělat dva efekty najednou. Např. útok + přidá 10% do zranění. Začne ti docházet, že používáním těchto skillů šetříš tahy, i když stojí strašně moc many. A zopakuji se - tví nepřátelé mohou disponovat těmi samými skilly (a obvykle jimi disponují dříve než ty ;).
Takže začneš řešit manu - na začátku prvního souboje máš čistou nulu - ale po vítězství ti mana nezmizí, zůstává ti tolik, kolik si měl na konci bitky. Ale tím, jak chodíš, tak průchodem každé místnosti ti trochu many ubyde. Takže abys souboje řešil efektivně, začneš si dělat grindovací kolečka. Nejprve si zabojuješ s goblinama, kteří jsou slabouncí a u nich si vyženu manu do maxima, pak je zabiju a utíkám na dalšího nepřítele, kterého díky nabité maně sejmu ve třech tazích.
Teď jsem třeba získal kouzlo Ressurect II, které umí oživit postavu s maximálním zdravíčkem i manou. Takže dělám to, že nepřátele hodně zraním, pak na hodím Reveal (vím, kolik přesně jim zbývá) a nechám si zabít dvě ze tří postav (můžeš i útočit sám na sebe, mimochodem). Třetí postavou pak zbylé dvě oživím pomocí Ressurect II a nepřátele dorazím jednou ranou. A mám krásně nabitou celou partu ;).
Jedna z věcí, kterou ale umí jenom tvoje postavy, je házení kostkami (celá hra je vlastně pen'n'paper seance). Kostky získáváš buď podváděním (při nějakém testovacím hodu si ji necháš v rukávu nebo spadnout pod stůl...) anebo tím, že během souboje buduješ tzv. kombo sekvenci. Každé kouzlo a skill spadá do jedné z osmi tříd (čtyři základní elementy, blesk, světlo, temnota, plasma) a tvým úkolem je střídat všechny elementy během bitvy - žádný nesmí jít dvakrát a např. oheň nesmí jít hned po vodě atd. Když děláš tuto kombosekvenci správně, dostáváš kostky - nejprvě čtyřstěnnou, pak šesti, osmi a deseti. Dvanácti a dvacetistěnnou kostku lze získat jenom podfukem.
I skilly tvých nepřátel budují tvou kombo sekvenci, takže když víš, že Lich disponuje temnou magií, tak ty ji naopak moc nepoužíváš, protože jinak se snadno stane, že oba dva hodíte kouzlo/skill ze stejné třídy a kombosekvence se resetuje a nemáš z toho žádné kostky.
Nic tě k tomu vlastně nenutí, ale když máš dost kostek, tak můžeš je přidávat k damage, k léčení, ale také když máš dost kostek, tak pobereš na konci bitvy více lootu. Podle všeho to při třetím průchodu nejde bez kostek hrát. Jo a taky nepoužívám skoro žádné itemy, protože jich je ve hře spíše málo (nejdou koupit nebo tak - celá hra jsou jenom souboje).
Hru dělal Yasumi Matsuno, týpek, který je zodpovědný za Vagrant Story a i když je Crimson Shroud v zásadě minihra za pět ojro, je to jedna z nejchytlavějších her, co jsem na 3DS hrál (teď mi počítadlo ukazuje přes 40 hodin, což je na minihru úctyhodné myslím. Jeden průchod hrou je na 10 hodin asi).
Toliko úvod.