VYHULENY_UFO: ale věci je potřeba dávat do souvislostí a vidět holisticky: samozřejmě, ne tak, že budu vytvářet nějaké konspirační teorie (typu že budu operovat s tím "co nám někdo zatajuje a to že se o tom doteď nepíše, je důlkaz, že nám někdo zatajuje"), ne tak, že budu argumentovat demagogicky - ale fakticky, když se bavíme o věcech jako ekonomika, práce, směna... tak je min. 200, možná i 300 let potřeba brát v úvahu postupující automatizaci.
tak např. říše Římská, ke které se naše západní civilizace pořád má tendenci částečně hlásit (i když během posledních 100 let se to s tím právě přehnalo natolik, že jsou všichni už opatrnější) stála na práci otroků: poslala spoustu otroků s motykama na pole, armáda to hlídala, expanze a udržení říše bylo limitované logistikou těch legií (pěší přesuny na velké vzdálenosti + nutnost uživit ty jednotky při relativně primitivním stavu organizace zásobování, tzn.ideálně na bázi drancování zásob místního obyvatelstva, apod.). třeba Kelti byli více individualističtí, oproti hierarchicky organizovaným Římanům (boje o to, kdo bude odpor proti římské expanzi organizovat, nesli těžce a v podstatě na to dojeli), ale technologicky byli vyspělejší: secí stroje, žací stroje, tkalcovské stavy, schopné vyšívat jednoduché čtvercové vzory (viz dodnes: styl skotských šál, kiltů...), zatímco Římané zvládali spíš jen jednobarevné plochy...
nejde se bavit o základním příjmu, aniž by ses bavil o informační a technologické úrovni civilizace, která ho (případně) zavede: samozřejmě, Thomas Paine byl v předinformační a z větší části předautomatizované éře se ZP hodně napřed (ale i on ho dokázal odvodit ze základního práva občana demokratického státu na půdu, což na oplátku je koncept, který sahá právě k římské republice, protože v její rané fázi byl právě cílem organizace občanů nárok na půdu a podobný nárok získávali později za feudalismu poddaní - nárok na půdu je velmi archaický, v podstatě neolitický koncept, a Spojené státy prvních 100 let byly postavené právě na teritoriální expanzi a právu amerických občanů "vykolíkovat si" (claim) dosud nezabrané území - tímto pokročilou Paineho koncepci "agrární revoluce" nahradily právem na přímý zábor, a k tomuto archaickému občanskému právu se skrze pozemkovou reformu přihlásila i první Československá republika)
podstatné je, že máme někde v DNA už od neolitu (možná už od paleolitu?) základní představu příslušnosti k nějakému kmeni, hrozby vyloučení z tohoto kmene, dělby práce v kmeni i dělby zdrojů v tomto kmenu, představu nějaké více či méně hierararchické organizace a způsobu dorozumení v tom kmeni. tohle je hardware, a moc s tím nikdo nenadělá: co se liší, je různý kulturní software, který zkouší, jak až daleko lze dojíž při "ohnutí" tohoto software a přinucení lidí k různým způsob chování. tzn. vyvíjí se různé jazyk (i směna a trh jsou forma jazyka a komunikace), apod.... společnosti postavené na rovnosti stále znovu řeší problém, že rovnost platí stejně jen "dovnitř" kmene, lidé stojí mimo kmen jsou otroci/nepřátelé/whatever, tzn. ani ZP na občanské bázi v tomhle nebude samospasitelné řešení (občané zjistí, že čím více osob se jim podaří vyloučit jak ze ZP, tak z jiných forem solidarity, tím výhodnější to pro ně bude, apod.)
chtěl jsem ukázat, že ZP je archaická představa ke společnosti, stojící na kontrole půdy (resp. toho, co na na ní paseš, pěstuješ, apod.) a ne společnosti, postavené na práci a směně (v archaické společnosti byla všechna práce vlastně otrocká a podřadná, i dnes to přežívá v tom, že lidé co se cpou na vyšší levely hierarchie, si dávají pozor, aby nebyli spatřeni při nějaké "podřadné" práci, apod.). lidi, kteří jsou dnes zadlužení, jsou v podstatě pořád tlačení k otrocké práci a s vyjímkou vyjímečných talentů nemají možnost získat na trhu zásadní výhodu (proto se pro střední třídu vytváří pseudozaměstnání, postavená na "pracovní době", kdy hlavní náplní činnosti je stejně "patřit do té správné party" - toto není nějaká konsirace, že to tak někdo konkrétní chce a organizuje k tomu lidi, je to "kulturní DNA"... lidi to mají vštípené na nevědomé úrovni, chovat se takto)
Prostě příklad nosičů (fakticky - historicky otrocká práce, v éře eskalátorů jednoznačně zbytečná práce) i automatizace matematických výpočtů (kdysi práce elit, v éře dělostřelectva a zejména v 19.století velmi prestižní, dnes opět - v podstatě zbytečná - ale kdo ví, možná někdo dospěje k tomu, že podobně jako u těch nosičů, je lepší nechat lidi počítat výpočty na tabuli, než aby brali ZP?) se mi celkem hezky hodil k tomu, abych ilustroval absurdity, ke kterým dospěl postmodernismus: automatizovat můžeme ledacos, ale nechceme lidi nechat flákat, tak jim vymýšlíme pseudozaměstnání (vč. toho portýra, což teda pořád doufám byl apríl).
a teď mě omluv, protože ZP zatím neberu, takže nemá dost času věnovat se obhajobě ZP :-)