• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    _BENNYNepodmíněný Základní Příjem
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: bavíme se zde ale o mzdové účetní, že? tedy hodiny se vykazují přes píchačky (dnes rfid čtečka, něco jako opencard/lítačka), dovolenou si lze "objednat" přes firemní intranet... výpočet mezd je deterministrický. kontrola neschopenek od doktora je o tom hodit je do schránky a archivovat.

    velkáč část středně kvalifikované úřednické práce je dnes totálně overrated.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    XCHAOS: Ty vazne vis o ucetnitvi prd. Prichozi kanal danoveho dokladu je irelevantni. Podstatny je obsah - a SW na spravne zauctovani v rezimu podvojneho ucetnictvi je o umele inteligenci. Kolikrat i zkusena ucetni se prijde zeptat, jak ma dany doklad zauctovat - je potreba ji vecne vysvetlit, o cem dane polozky na fakture jsou (a jedna faktura se casto rozuctovava na vice uctu v ramci osnovy). Ucetni je ten, ktery v ramci software vybira ty spravne ucty. Software mu to samozrejme usnadnuje - driv se to pocitalo rucne (vlastni koncept podvojneho ucetnictvi je pomerne stary) - a dodnes se na ekonomickych skolach v ramci vyuky uci, jak se to "rucne" delalo.

    Mimochodem, dnes jsme meli u zakaznika zajimavou debatu na tema schopnosti samostatne premyslet. A dosli jsme k tomu, ze cast jedincu neni schopna pracovat, pokud nema presne zadani - a to v detailu typu "ma neco prisroubovat", ale kdyz nedostane pokyn vem si srouby a sroubovak, tak si je proste nevezme. To same se tyka cinnosti, na kterou nejde vygooglit presny postup (a ano, takove jsou) - dost lidi je bez internetu v koncich.

    Auta bez ridice nemaji vyresenou pravni odpovednost za pripadne nehody ;-) Hodlas jako majitel auta bez ridice na sebe prevzit odpovednost za chyby SW? :-) Nebo si myslis, ze ji na sebe prevezmou automobilky? :D No, to je naivni. A jestli to bude opensource, kde do toho bude laicky hrabat uzivatel - bastlir, ktery ani nedomysli vsechny konsekvence svych "zmen"? :-) Ono je vazne rozdil automatizace v uzavrenem homogennim prostedi (tovarna) a automatizace v clenitem terenu silnic s miliardami moznych situaci...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DANYSEK: myslím, že jestli by něco informační systémy fakt měly zvládnout, tak je to zaúčtování jakéhokoliv dokumentu (účtenky? v éře internet of things? spíš jí dostanou mailem.. nebo se rovnou zaúčtujou transakce "něčím jako bitcoin").

    podívej, původně se předpokládalo, že počítače usnadní právě _počítání_, tzn. počítání mezd, peněz, vedení účetnictví, evidence faktur. dnes bez nějakého softwaru pracuje málokterý účetní.

    popravdě, to, že budou dřív auta bez řidiče, ale účty za takto automatizovanou přepravu budou pořád zaúčtovávat lidští účetní - to mi přijde jako velký paradox. (myslím, že ze své generace nejsem jediný, kdo předpokládal poněkud jiné pořadí toho, které profese se automatizují...)

    sám nevím, jestli je vhodné míchat dohromady téma automatizace s tématem základního příjmu. podstatné je, že i ty automatizované systémy bude někdo vlastnit. už dnes je vlastnictví, nikoliv práce, hlavním zdrojem příjmů ve společnosti (akorát tyto nejsou rovnoměrné). tento trend bude logicky posilovat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Insurance Companies Looking For Fallback Plans To Survive Driverless Cars - Slashdot
    http://tech.slashdot.org/...nsurance-companies-looking-for-fallback-plans-to-survive-driverless-cars
    Driverless cars could mean a huge downsizing of the auto insurance industry
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: hmm, u nás mají "stejné hovno" důchodci, kteří nepracujou, jako většina. neznám metodiku. jen jsem to sem postnul, to je celé.

    jak říkám - ZP nehlásá rovnost. pouze určitý limit na tu nerovnost. co nedokážeš pochopit je, to, že já neočekávám, že bych se v tomhle systému měl hůře, než teď. očekávám zvýšení rozdílů v ohodnocení různých druhů práce, například. takže jedna věc je, že ZP není komunismus (opakuju: komentuješ relativní nerovnost důchodců - se ZP to souvisí jen volně)

    druhá věc je, že ani ten komunismus nikdy nikde reálně nefungoval: sovětský blok oscioval mezi válečným přídělovým systémem a nefunkčním socialismem (výrazně méně funkčním, než ten západoevropský). hodně toho zachraňoval šedý černý trh, apod. fakticky - stalinismus rozhodně nebyl komunismem, ale militaristickou diktaturou a policejním státem - a to co bylo krátce před tím a pak dlouze po tom ale taky ne.

    komunistická utopie v podstatě tak nějak naivně předjímala automatizaci, i když někdy to mělo s dnešní realitou společného asi jako let Barona Prášila na Měsíc s projektem Apollo. jenže dnes možnost automatizace pokročila docela blízko tomu, co předpovídaly nejodvážnější vize (viz https://xkcd.com/1613/ ). tedy, dokonce ani nevylučuje, že by ten komunismus byl možný - otázka ale je, jak dlouho by byl stabilní (protože demotivace specialistů, kteří vždy budou potřeba) a kdo by v tom chtěl žít (lidi se docela rádi odlišují a soutěží)

    ZP není komunismus, ale vytvoření platformy pro "bezpečné" soutěžení: přirovnal bych ho k těm pravidlům bezpečnosti práce, které tak obdivuješ (ve skutečnosti: v systému se ZP zaměstnanec kdykoliv sám beze strachu může dát výpověď, když dostane nebezpečný úkol, který mu za to nestojí...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: no, pokud připustíš, že teď jsme na tom líp (ono v nějakém bodě se prostě nebude možné vymlouvat na minulost.. ostatně v tomhle jsme experti, jsme schopni svádět vše už na Bílou Horu a husitské války), tak jsme s sebou ty důchodce ale vzali nahoru... to není tak špatné, ne?
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    XCHAOS: může to znamenat, že jsme rovnostářská společnost a jsme chudí všichni...

    to byla charakteristika komunismu, kde jedina spravedlnost byla, ze vsichni obcane meli rovnomerne stejne hovno.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Adults 65+ in relative income poverty:
    Australia 36%
    Mexico 31
    Israel 24
    US 22
    Turkey 18
    UK 13
    Canada 7
    France 4

    zdroj: https://twitter.com/conradhackett/status/691328618601934848

    Samozřejmě je zajímavá otázka, co to "relativní chudoba" znamená např. v takové Austrálii.. může to znamenat, že jsme rovnostářská společnost a jsme chudí všichni...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    COMODOR_FALKON: rodice ti jiste prominou, kdyz je pulrok nenavstivis (to neni mandatorni vydaj) a pri socializaci do sebe vazne nemusis lejt ty nejdrazsi panaky po desitkach na predrazenem baru, znam lidi co v hospode vydrzi cely vecer s jednou limonadou a max. si k tomu daji kafe (jo, abych nezapomel, je to podnikatel a prachy ma) :-) Spolubydleni v Praze se da sehnat i levneji - ano, opet prezentujes naroky na "vyssi standard", aneb chci mit pekny bytecek - to neni argument, bavime-li se o minimalizaci nakladu - nemichej do toho vlastni vybiravost. Rocni litacka rozpustena v mesicnich nakladech nejsou velke penize (tri stovky, jedna vecere v hospode).
    Vzhledem k tomu, ze 300k neucelove pujcili bez zajisteni i segre (matce samozivitelce, zamestnane v pekarne - takze zadny hyperprijem) bych vazne z pujcky par kacek nedelal melodrama :-) V pripade podnikatelskeho uveru to holt jen musis umet verohodne okecat - a pak muzes mit i vic...
    Ano, zamestnavatele si obcas svoz svych zamestnancu zajisti sami. To ty jsi tu argumentoval tim, jak je problem se do te prace dostat - realita neni tak cerna, jak nam ji tu z uradu malujes :-)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DANYSEK: Mandatorni vydaje dost zalezi na lokalite a existenci a poctu deti...

    Share ve vetsine casti mesta je okolo 6-10 pokud to zrovna neni neco sedeho (sklep, atelier, kancelar)
    + jeste nezapominej na dopravu (imin 3560 Kc/rok)
    + naklady na navstevu rodicu
    + naklady na socializaci (aby clovek nezustal v bubline, kterou mi nepravem pricitas)
    + jidlo, ktere je s postupujicim vekem cim dal tim vic ovlivneno zdravotnim stavem.

    300k jen tak...? Dobry vtip...

    Kdyz si prectes ten muj predchozi prispevek poradne, tak prave o souvislosti dopravy a smen jsem psal... (V miste, kde mame chalupu, dokonce jezdi/jezdily?? svozove autobusy)
    Tim padem je nesmysl jakakoli uprava "dle potreb"...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    PHAILO: Extremni? Spousta subjektu ten fakticky predem prohrany boj radeji vzda a pohledavku tise odepise. Coz v realu znacne zkresluje statistiky a akademik pak prijde s nazorem typu je to vyjmecny pripad.
    PHAILO
    PHAILO --- ---
    DANYSEK: Tohle přece není žádná novinka. Jde v podstatě o projekci předlužení. V dřívější úpravě to šlo dělat taky. Ale je to extrémní případ zaviněného jednání.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    PHAILO: Insolvenci na tebe muze hodit treti strana. Pricetny insolvencni spravce bude logicky hledat kazdou kacku, takze ty dva roky nazpet si vytahnout dost pravdepodobne z jednatelu chtit bude (v duchu § 62 ZOK). Ze insolvencni rizeni vznikne na popud treti strany je pomerne casty jev.
    COMODOR_FALKON: tak samozrejme, zalezi jake "mandatorni" vydaje mas :-) Jenze to je soucast "strategie"... s pronajmem bytu na Vinohradech toho v pravde moc nenasetris. I share je kolem 7k/mes... holt to neni levna ctvrt ;-)
    Na 300 tisic nepotrebujes zadne hyper-podminky v bance, to ti pujci cele a nebudou kolem toho ani delat extra ofuky. Samozrejme to predpoklada, ze se s vybavenim budes umet a nebudes po porizeni vybavy s vercajkem teprv ucit... abys nasledne na ty splatky mel ;-)
    Provoz na smeny se vesmes trefuje do casu zakladni obsluhy. Real experience - pribuzenstvo na smeny pracuje. Z hlediska prijmu jsem jen ja trosku vybocil, prave proto ze jsem utekl z malomesta (kde mimochodem puvodni obchudek se transformoval do hospody - ale zaprd uz stal za meho detstvi, kdy se radsi behalo do vzdalenejsi samosky) :) A ano, nejsem liny se ucit nove veci a obcas i zatnout zuby... kdyz neceho chci dosahnout.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DANYSEK: To platí za předpokladu, že si jsi nějaký polštář po odečtení mandatorních nákladů schopný vytvořit a to tak, že v dostatečné výši.

    V 90tých letech ale o stamiliony fakt šlo... Tehdy se to často použilo na nákup již nějakého existujícího, ale ne nutně fungujícího areálu... Ale nevadí..

    Už předtím jsem zmínil, že dílna na cokoliv stojí okolo 300 tisíc - při předpokladu, že budeš asociálem co bydlí v chatičce po dědečkovi uprostřed lesa, jezdit obdobně starým autem, budeš dokonale zdráv a půlku prostředků Ti pak půjčí banka a ty sám si zvládneš našetřit 2k měsíčně, tak to znamená 6 let a 3 měsíce šetření jen na dílnu...


    A u vetsiny zamestnani se jde domluvit na pracovní době i s přihlédnutím k možnostem dojíždění
    Pouze v případě, že jsi natolik nezastupitelný, že se bez Tebe neobejdou a zároveň nepracuješ ve směnovém provozu - pak možná ano. Jenže právě podniky na venkově většinou směny mají (a to v návaznosti na těch pár autobusů, co tam za den projede)

    Je to maloměsto, cenová hladina je konzistentní... Rozhoduje fakt jen snadný přístup a to že spousta zákazníků ani nebyla místních, rekrutovali se z tranzitu, který (díky obchvatu o obec dřív) ještě mírně narostl...
    PHAILO
    PHAILO --- ---
    DANYSEK: Jde spíš o to, že jsi to tam napasoval celkem fest. V běžných situacích se nic takového konat nebude. Navíc tvůj příklad s ručením je úplně mimo mísu, protože 100% vlastník sám na sebe uplatňovat nebude.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    COMODOR_FALKON: proc bys nemohl? Pri zamestnani si vytvaris nejaky financni polstar, ze ktereho muzes chvili prezit, nez se podnikani aspon trosku rozjede. Holt si uz chvili predem odpustis zbytne vydaje - dovolena u more, chlast, party, bydleni v luxusni ctvrti... :-)
    Premyslim, na rozjezd ceho potrebujes nutne 100 mega. Ono je lepsi zacit necim mensim, zejo - zvlast kdyz jses nezkuseny, nemas jmeno a tak ;-)
    Tak samozrejme, ze sitove pojata zakladni dopravni obsluznost muze vykazovat konkretni ne zrovna rozumne vykryta mista a v nekterych use-case nepujde o pouzitelne reseni. Ale delat z toho generel, jasne ze vesnice o par obyvatelich na tom bude hur. Obvykle si lidi navic praci hledaji tam, kam se soucasne rozumne dostanou (tzn. kam rozumna doprava existuje) - navic ne kazdy ma ridicak. A mimo Prahu je obvykla prace od 6-7 - ne jako v Praze, kde ta variabilita v pracovni dobe je vesmes vetsi. A u vetsiny zamestnani se jde domluvit na pracovni dobe i s prihlednutim k moznostem dojizdeni. Delas z toho zase melodrama ;-)
    Obchody krachuji z ruznych pricin. Parkovani muze byt jeden z duvodu - ale obvykle za tim bude i neco dalsiho (zpravidla neschopnost konkurovat - stejne zbozi, vyssi cena - v porovnani se supermarketem). Treba Vietnamec u nas v baraku se zhorsil, pokud jde o zasobovani a jeste se tvari, ze ho sere, kdyz tam nakupujes - takze chodim jinam, pesky o kus dal - kde je vetsi vyber, i kdyz to mam o neco dal.
    COMODOR_FALKON: poskytnute financni prostredky nemusi byt nutne ucelove vazane - a pak o podvod jit nutne nemusi. Banku v omyl nutne neuvedes - pujcis si na chod podniku. Vyplata odmeny s chodem podniku logicky souvisi. Lidi jsou celkem kreativni, pokud jde o zpusoby ziskani penez :-)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DANYSEK: Tohle už by bylo spíš jednání blízké skutkové podstatě §209 Trestního zákoníku (Podvod)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    PHAILO: z tveho pohledu mozna bizarni, ale nikoliv nerealny. Zvlast v kontextu debaty kolem NZP, kde kazdy ocekava luxus a pokud mozno bez prace ;-)
    Vymyslet si modelove situace nema cenu, jak uz jsem rekl davno, vzdycky bude zalezet na konkretnich okolnostech v konkretnim pripade - a ty predjimat dopredu nelze. Debata o tom, co by "teoreticky" mohlo nastat "kdyby" v umele vymyslenych situacich je debatou o hovne :-) Nic to nemeni na vyroku, ze urcite riziko i clen statutarniho organu podstupuje. A rozhodne je lepsi opatrny pristup v porovnani s bohemskym "vubec za nic nerucite" by mohlo byt vyhodnoceno jako neuplna informace ve smyslu § 2950 NOZ, zvlast u doktoranda v pravnicine :) Na anonymitu internetu bych nesazel.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DANYSEK: Jasne, ten "switchover" neni ze dne na den - holt se to musi vhodne naplanovat se vsim.
    Ten switchover právě ze dne na den je většinou nevyhnutelný. Těžko můžeš rozjet podnikání, na které vlastně nemáš (kvůli práci) čas - a je jedno, jak skvěle to máš naplánované a jak moc Tě podporují rodiče a partnerka.

    U mne je to komplikovanější, řeším možnost s.r.o. spíše jen jako variace na bytové družstvo či SVJ. Je to komplikovanější, ale zatím to vychází právně a i s ohledem na možnosti financování, lépe. Je tam trošičku háček s tím, že na podíl ve firmě "spravující majetek" povolení nepotřebuji, na majetkový podíl v "podnikající firmě" už je to na hraně... Kde končí správa majetku a začíná podnikání, to není vždy úplně jasné...
    Jedním z potenciálních společníků je i účetní, co donedávna vedla účetnictví středně velké firmy, takže potud OK.
    Nicméně zatím jsme nenašli vhodný objekt...


    snazis se vytvorit mylny dojem, ze uspesne podniky vznikly v devadesatych letech a dnes uz maji vsichni smulu a nejde to.

    Nepřekrucuj... Pouze to bylo výrazně jednodušší na zahájení (šlo si půjčit 100 mega na to, na co dnes půjčí 1 mega) i na prosazení se (téměř nulová konkurence v mnoha oborech).

    Děr na trhu je stále spousta, to je fakt, nicméně existují často proto, že jejich zaplnění má vysoké vstupní náklady pro nový subjekt a vysoké udržovací náklady pro stávající subjekty (např. je to daleko od centra aktivit).


    A i to jezdeni do zamestnani pro ty, co nechteji podnikat - jasne, ze auto a benzin neco stoji - ale holt nejezdis do prace posledni edici Superbu, ale starou Felicii/Favoritem (whatever v tyhle kategorii), ktera ten ucel plni taky. A typicky se na te vesnici par lidi domluvi a jezdi spolecne - a ona ta "ekonomika dojizdeni" hned vypada jinak. Nekdy jde vyuzit (dotovana) hromadna doprava, v ramci zakladni obsluznosti jezdi ledacos do ruznych zapadakovu (opet nejde generalizovat, ze bez auta jses vyrizeny).

    Tak určitě... Zkus se někdy na nějaké vesnici zastavit, poptat se kde kdo pracuje a zanést to do mapy...
    Jinak zpravidla nejčastější u rezidentů na vesnici bývají Favority, to je totiž poslední model, který lze jakž takž opravit kladivem...
    Co se týče dopravní obslužnosti, to vypadá v lepším případě zpravidla tak, že tam projedou (obousměrně) 2 autobusy mezi 6-8, další 2 mezi 11-13 a poslední 2 mezi 18-20...
    (Moje rodina má chalupu na malé vsi na Rokycansku + tam žijí další příbuzní)

    Ačkoliv ceny venkovských nemovitostí jsou nižší, je to kompenzováno většími náklady na život (Slevové akce jsou super, ale v supermarketu 30km daleko tak nějak ztrácí efekt) náklady na dojezd do práce, případně problémem tu práci vůbec sehnat - ale tam samozřejmě záleží na oboru.

    Hospoda až takový problém není - to bývá kulturní centrum a často je právě tím, co dotuje provoz dalších věcí.

    A na maloměstě, odkud pocházím (a kde je dopravní dostupnost skvělá - autobus i vlak obousměrně každou hodinu), stačilo ke krachu již 3 obchodů upravit hlavní silnici dle euronorem a tím znemožnit parkování před obchody... Zákazníci jsou líní, takže zaparkují o půl kilometru dál na parkovišti před jiným obchodem...
    PHAILO
    PHAILO --- ---
    DANYSEK: To je hodně bizarní příklad. Nemyslíš tohle vážně jako argumentaci, že ne?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam