• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    “Pomoz mi, abych to dokázal sám – abych to dokázala sama.” "Tato prosba, s níž se malé dítě obrátilo k Marii Montessori, se stala hlavním krédem její pedagogiky. Úkolem dospělých není formovat dítě, odstraňovat mu z cesty překážky, nebo jím dokonce manipulovat, ale udělat vše pro to, aby vlastními silami a svým tempem získávalo nové vědomosti a dovednosti a vrůstalo do světa, který ho obklopuje." Diskuse pro všechny, které zajimá montessori přístup, ať už pro miminka, batolata, školkáče ši školáky. Sdílení tipů na tzv. připravené prostředí (děcko se inspiruje a něčím se zabývá), aktivity, co je kde zajímavého po netu, literatura... Lidi, kteří montessori rozumí, a mohou nás poučit, jsou zvláště vítáni!

    rozbalit záhlaví
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    holky muzete vyfotit ci jinak zobrazit ty schudky?


    BERENIKEE: a jak budes delat tu pracovni plochu?


    NIENNA: tak po montessoriovsku si predstavuju ze bys ji hraci kuchynku mohla nabidnout u nejake kamosky ci nekde, mozna v ikea? ber me srezervou.. a videla bys zda ji to zajima, spis nez za ni rozhodnout k cemu ji vest. ale mozna si to predstavuju jako hurvinek valku.
    ja prave taky nevim zda dle monte kdyz rodic teda investuje tolik usili do pripraveneho prostredi, zda pak do ditete nenapadne ci napadne keruje aby to koukal vyuzivat. tsim se az se s deckem pude domluvit, protoze kupovat drahe vybaveni batoleti mi prave pripada jako hroznej risk :)
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    BERENIKEE: To právě děláme.... Má svoje schůdky.... kouká, co dělám já... pomáhá s čím může (nejraději dělá "míši"a ochutává...tuhle mi zdlábla půlku nakrájené cibule....má svůj malý váleček na těsto... a tak.. ).... jen nevím, jestli jí mám pořídit i nádobíčko a kuchyňku pro její vlastní vaření.... zatím to moc nevypadá, že by ji to bralo...ale je fakt, že tu nic takového nemá...ale ani to po mě neloudí... A já prostě nevím, jestli ji k tomu mám vést...nebo se na to vykašlat s tím, že dělá věci se mnou...

    Např. vím, že jí nebudeme pořizovat takové ty elektro hračky - pračka apod... Ona pouští opravdovou...Ale u toho vaření si právě nejsem vůbec jistá...
    BERENIKEE
    BERENIKEE --- ---
    NIENNA: Mam holcicku teprve 11.měsíční,ale až bude mít zájem ráda bych ji dle inspirací z blogů vytvořila prostředí -pracovní plochu a zapojila do opravdového vaření a uklízení(ne "jako").
    Pořídit pár šikovných udělátek do kuchyně(jako je struhadlo s krabičkou,krájítko na zeleninu apod.-vše pro ní snadno dostupné)a zapojit ji ať něco přikrájí,přistrouhá,přisype...
    Ale taky jsem zvedavá na rady od zkušenějších.
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    ZEGA: To mě zaujalo... mám otázku - Lenku (19 měsíců) moc nebaví některé "jako věci" - miluje lezení a objevování, čtení, kreslen, stavění, mašinky apod. Ale panenky rozdává spíš nám, abychom se o ně starali (dostaneme misku a lžičku a máme je krmit), hrozně ráda vaří, ale se mnou v kuchyni, nedělá to "jako" jen tak míchání...nebaví ji to (vydrží u toho chvilku)... Nemám problém s tím, aby mi asistovala...takže vaříme spolu... a moje otázka je: mám jí zařídit její sporáček a nádobí, aby mohla vařit "jako"...a vést jí k tomu.... a nebo se na to mám vykašlat a počkat, jestli k tomu časem dospěje sama?
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    CHIMERA: baví ho praktický život. přesně to, co děláš ty. zametat, uklízet, utírat, mýt nádobí. připrav mu prostředí a podpoř ho.
    Připrav prostředí znamená že bude mít smeták a lopatku v jeho velikosti, hadříky a houbičky na místě kam dosáhne. věšák na věšení prádla jde taky udělat maličkatej. dej mu dvě misky ať z jedný přendavá do druhé vodu pomocí houbičky.
    dítě vše dělá "dokonale". tak jak je na to v danou dobu vyzrálé. to, že nám to nestačí a nelíbí se nám to nebo naopak říkáme, že dělá víc škody než užitku je problém v nás.
    taky je otázka, zda chci samostatné dítě, které zná následek a vše si prožilo. například mytí nádobí a rozbytý talíř.
    všechny aktivity, které ty zmiňuješ, Zoe nesmírně bavily už od 18 měsíců (max). Teď už vše dělá tak dokonale a sama, že je to až neuvěřitelný.
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    YMLADRIS: za mě: hodně matek to má tak, že když dítě spí tak oni poklidí a pak už nemají co dělat a tak připravují aktivity ( nemyslím to nijak špatně, chvíli jsem to tak taky měla ale nevyhovovalo mi to )
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    jestli to dobře chápu, tak podporovat dítě v tom, co samo chce dělat.
    což je teda u nás na palici. on si vůbec nechce hrát (to si vyhradil pro jesle), podotýkám, že je mu 22 měsíců.
    doma chce dělat pouze praktické činnosti (zametat, uklízet, umývat nádobí - ovšem vše v uvozovkách, protože je malej, nešikovnej a nadělá mnohem víc škody)
    v kontaktu s rodiči a bráchou ho zajímá jenom "čtení" - vydrží hodiny sedět na klíně a prohlížet si knížky, přičemž my už jsme oněmělí tím, jak furt dokola do posledních podrobností popisujeme, co je na obrázcích a co by eventuelně nastalo, kdyby obrázky pokračovaly... malovat, stavět hrady, nebo hrát si s autíčky... naprostý nezájem (a snažíme se motivovat hodně).
    díte skoro nemluví... ale vynutit si "čtení" umí :-D
    tak co s ním máme dělat? enem to, co ho baví?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    mimino

    videa

    Montessori Child Development, The First Year
    http://michaelolaf.net/BirthYearOne.html
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    YMLADRIS: Já nejsem žádný specialista na Montessori, jsem učitelka 1. stupně, studovala jsem asi před 5 lety v Praze a tam je 1. stupeň takový poměrně pokrokový, takže se snaží umožnit nahlídnout do různých směrů. Od Marie Montessori jsem četla Od dětství k dospívání (vydal to Kosmas a jde to normálně sehnat), ale ne tak pozorně, abych na zákadě toho mohla nějak fakt zasvědceně argumentovat - bylo to pro mě inspirativní, ale ne stěžejní a dost mi to splývá s jinými věcmi.

    Tehdejší běžná výuka byla tzv. neoherbartismus, což bylo v té době už zastaralé pojetí - hromadné, založeno na paměťovém učení, nepracující s individualitou a zájmy dítěte, laicky "taková ta klasická nudná škola". A vznikalo v tu samou dobu na různých místech reformní hnutí, které se snažilo s tím něco dělat. Montessori, Dewey, Pestalozzi, u nás různí pokusníci a později pokusy o změnu na celostátní úrovni - byly různé pokusné školy, jelo to za první republiky docela dlouho, ale přerušila to válka a pak se to jednak neobnovilo, jednak ani nevyhodnotilo.

    O názorech Montessori na rolovou hru ať už dětí samotných nebo třeba s panenkama jsem přesvědčená, že jí tyhle věci připadly málo didaktické a rozvíjející a v některých textech to kritizuje, nejsem ti to ale fakt schopná citovat. V některém z jejich děl to ale bylo, řešili jsme to docela dost i na semináři a svedli to na dobu, kdy žila :-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ZEGA: a napises, co ti tak pripadne ze se nejvic osvedcilo atd? za ty roky co se tomu venujes
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ZEGA: ne nejsem z prahy. coz mi pripomina, ze kamarad doporucuje tento kurz
    Montessori přístup od narození do tří let | Go Kids
    http://www.gokids.cz/kurzy/montessori-pristup-od-narozeni-do-tri-let

    pro matky mimin to neni (jsou to celodenni kurzy :-D), ale nekoho to muze zaujmout (Brno)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jinak tady je kratky shrnujici text v cestine

    Maria Montessori
    http://pdf.uhk.cz/uppe_old/dalsi_cinnost/Monte-sem.htm
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ALDEMIK: jo rozumim. ano., kdyz neco zkoumam, hodne mne zajima, proti cemu se dotycny vlastne "tehdy" vymezil (vyvoj chapu jako neustale pretlacovani ruznych vlivu - hledani jakehosi balancu). takze, ty vidis do toho "proti cemu" se Maria tehdy postavila, jak vypadala tehdejsi bezna vychova? protoze dneska uz jsme asi zas nekde jinde

    a ano, to jsou dalsi moje otazniky 1) ze Montessori nejak zasadne byla proti rolove hre, imho je rolova hra pro decka dobra, nevim no :) 2) neni mi moc jasny ten popis fungovani montessori zarizeni, ze jako dite si samo vybere aktivitu (ok), ale musi ji vykonavat "spravnym zpusobem" (??) a nemuze tekat od jedne k druhe... ja o detech nic nevim ale zda se mi to divne. ale kdo vi jak si to predstavuju atd

    obecne muj cil je nejak do toho postupne proniknout, zejmena do aspektu ktere se jevi ze v hodne rodinach dobre funguji, a pak si to nejak uchopit po svem - jak pises
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    Skvělé, díky za tenhle klub.
    Od cca 5 měsíce jedeme podle principu montessori. Dnes jsme měli konzultační hodinku ve školce (montessori Jonáš), kam dcera chodí a musim říct, že to sklízí úspěchy.

    Připojuji ještě jiné heslo "Řekni mi a já zapomenu, ukaž mi a já si zapamatuji, nech mě to dělat a já pochopím".

    Pokud si Ymladris nejsi úplně jistá, navštiv RC Paleček na Floře (nevím teda, zda jsi z Prahy). Kurzy a přednášky vedené Martinou Štanclovou jsou báječný.
    ZEGA
    ZEGA --- ---
    Pro mimi jsou dobre závěsné mobily a je snadné je vyrobit. Inspirace je třeba zde: mimimo.cz, popripade se tam daji zakoupit..
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    Pomoz mi, abych to dokázal... hezký heslo. ale když si ten pacholek nechce nechat pomoct a vříská, protože mu to samotnému nejde...? ;))
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    YMLADRIS: Ono je imho trochu problém v tom, že něco jako "montessori přístup" moc neexistuje - je to strašlivě rozrůzněný proud, zvláště v zahraničí. Marie Montessori má spoustu víceméně následovníků, kteří to rozvinuli jinak a dál.

    Marie Montessori začínala především s dětmi v nemocnicích, které nemají možnost zapojení do kolektivu - z toho samozřejmě vzniká obrovský tlak na samostatnost a nezávislost, protože je to prostě v takovém prostředí tak. Podle mého názoru je dobré, nezapomínat na tuhle stránku - když kdokoliv bere "program montessori" úplně striktně, tak tam chybí sociální stránka a redukuje se to na takovou posilovnu intelektuálních schopností. Viděla jsem lidi, kteří to tak berou, zažila jsem maminku, která např. zakazovala svojí dceři rolovou hru; z praxe ve školce, kde všechny hračky byly didaktické pomůcky, jsem taky nebyla úplně nadšená (ale byla jsem tam jen 3 dny a pokládám to za extrémní provedení dané učitelky). Některým lidem nedochází, že jsou i sociální dovednosti, které dítě poznává hodně podobným způsobem.

    Píšu to proto, že stejně jako jakýkoliv jiný "program" nemusí řešit úplně vše, za všech okolností a ve všech kontextech a je na každém, jak to uchopí a vyváží pro potřeby svoje a svého dítěte.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Inspiruji se zejména na tomhle mém oblíbeném blogu, Kathleen používá i některé montessori metody, viz třeba http://becomingpeculiar.com/raising-a-low-media-toddler-ideas-for-toddler-montessori-activities/ (v článku je víc odkazů týkajících se montessori).
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    no a jeste dnes asi posledni poznamka - v cem se montessori pristup lisi od takoveho toho kontaktniho, ci co, ktery je mi blizsi: pripada mi, ze maji velky duraz na nezavislost decka prilis brzo, konkretne ze doporucuji aby dite spalo a usinalo samo (versus spani spolecne s rodici v rodinne posteli) a pak to trenovani na nocnik, dulezita soucast montessori jesli atd., to se mi taky nezda, lepsi se mi zda prestat s plinkama az si decko jako by samo rekne.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    obecne je ten montessori svet obrovsky byznys ideji a veci, drahe hracky a aktivity a vsechno, a taky nechapu kde ty matky berou cas to shanet vyrabet chystat provozovat fotit a jeste o tom blogovat :)
    a potrebovala bych si postupne nejak ujasnit, co jsou zakladni principy cena/vykon, na ktere se zamerit.

    Co se tyce faze mimina, pobrala jsem to zatim tak, ze vhodne je:

    - pripravit prostredi dole u zeme, aby si decko samo mohlo lezt po prostoru a ridit se svou chuti: otevrene nizke police s hrackami, valeci matrace, podelne zrcadlo, mala zidlicka a stolecek
    - nezavirat pokud mozno do ohradky
    - jakesi ty kosiky, tam moc nechapu co je presne princip, kdo vi, mohl by to rozvest :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    to howwemontessori planuju vice procist, libil se mi tento clanek, ktery neni ve stylu "poridila jsem diteti tento udelator a ono jej stastne pouziva", ale -zda se mi- se zabyva premyslenim o principech, jak decku pomoct aby si samo pomohlo:

    Observation - Part Two. Observing the Child at Home. - how we montessori
    http://www.howwemontessori.com/how-we-montessori/2013/05/observation-part-two.html

    Observe not correct, then work on improvement
    Observe in order to offer the least amount of assistance necessary
    Observe to improve demonstrations
    Observe to better understand the child
    Observe to provide materials and environment relevant to the child's stage of development

    obecne mi prijde, ze v nasi kulture je velky zvyk nejak intervenovat - tatinek i babicky na dite nekoukaji a nenechaji ho na pokoji, ale porad ho nejak stimuluji nejakymi vyzvami a reakcemi na jeho reakce. Coz asi neni nic proti nicemu, ale mam tendenci jim rict at ho kurnja nechaji bejt, kdyz je na neco soustredeny
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    mimino, batole, skolkac

    toto mi pripada jako dobry rozcestnik na zacatek:

    How to Start Using Montessori at Home | LivingMontessoriNow.com
    http://livingmontessorinow.com/2011/10/13/how-to-start-using-montessori-at-home/

    How to Set Up Your Home for an Infant by Using Montessori Principles
    How to Prepare a Montessori Baby Room
    How to Make a Treasure Basket for Your Baby
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam