ymladrisiny monte uvahy #3
Proc mam ucit batole prostirat stul? V zivote jsem neprostirala...
tak jak jsem si ty ruzne monte aspekty tykajici se soustredeni klidu pravidel zaramovala do "privolavame Flow", tak dalsi sade aspektu rikam " privolavame Empowerment". opet nevim jak to prelozit. o co jde: vychovne autority co se mi libi vysvetluji, ze potiz s detstvim v nasi kulture je hlavne obri bezmoc. decka maji dost jidla i hracek, ale realita je tak slozita, ze velmi dlouho smi cinit jen minimum rozhodnuti. bezny vychovny styl je takovy jako pasivni konzum - zvenku to decko nekdo posouva od aktivity k aktivite, tady si hrej, tady jez, tady usni, tady pozdrav babicku. dite nemuze konat dle svych impulsu, protoze neustale neco destruuje, nekoho nebo sebe ohrozuje. protoze zijeme v prostredich moc zaplnenych a nebezpecnych. vetsina deti ani kdyz jsou vetsi nemuzou litat po venku a delat co je napadne. klasicka skola to samy - ted poslouchej, ted pis, ted curej, ted jez, ted jasej. nemluv! sed a nechod nikam. tak dite roky zije bezmoc te zavislosti na povolenich, jako by vezeni. coz ma nejruznejsi blby dusledky na nej. malej clovek kterej stale slysi ne, ne, ne, ne!! ne, se stane bud vzteklym nebo melancholickym.
kdyz zagooglim how to empower child, je videt konsensus co s tim: nechte je delat veci samotne, nechte je se s tim poprat, pomahejte jen na vyzadani, nechte je rozhodovat, zadejte o pomoc, nejruznejsim zpusobem dopravejte pocit samostatnosti a moci. Coz je presne to, co pouzila montessoriova. Ze zacatku mela ve tridach tehdejsi normalni hracky, ale zjistila, ze decka maji zajem zalivat kvetiny, utirat stoly, pracovat na zahonku, zametat atd., proste dokazat zvladnout nejakou cinnost s realnym dopadem na svet kolem nich, ze to delaji radeji nez hrani s hrackou. posiluje je ten pocit "oho! toto dokazu!! sam!!!" naopak krusnej je zazitek Nesahej na to! Znicis to! Rozbils to!! atd
Vyvodila z toho nasledujici: decka potrebujou tzv. pripravene prostredi, tj kde nejsou nebezpecna mista. pak muzou volne explorovat a nee furt poslouchat Ne. Maji pocit moci kdyz interagujou s prostredim dle svych vnitrnich impulsu (lepsi nez kdyz konaji na povel rodice ci ucitele).
Decka miluji "dokazal jsem to", takze se oplati vynalezat jim realnou praci, dat jim podminky (nastroje, postup...). jasne ze jim to jde zoufale pomalu a pak zas zoufale pomalu po sobe uklizi, ale psychologicky je to ohromne povznasi. je to stejny princip jako proc se buduji ochranne dilny pro postizene nebo dotovana mista pro vozickare ve firmach atd atd - clovek kterej nemuze konat neco uzitecneho, a ma si jen " hrat", pacha sebevrazdu, jako ostatne plno do duchodu odeslych do deprese propadlych senioru. Takze to, ze batole nasklada kousky jidla z hrnce na talir a na stul da prostirani a pribory, neni pitoma snaha delat z nich cvicene opice, ale zpusob jak je zapojit do smecky, "ja taky prispivam k rodinnemu obedu". tahle oblast se da dobre googlit ("montessori at home") a myslim ze je to fakt silnej styl lasky - spolecna prace. do takovych 10 let decko ohromne stoji o byti s rodicem (aspon vetsina). spolecne delani muffinu nebo sekani travy. pro mne je to silny tema,nebot jsme oba informatici, tj nase prace je cumet do monitoru - nic z ceho se decko nejak napoji na to, jak se zivot vlastne zije. takze hodlam to resit tak, ze zamerne se doma starat aspon o tu pripravu potravy a o rostliny na balkone - to zahrnuje tunu cinnosti...