• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SAN_IN_DA_SOUL: je to povazovany za dulezity, protoze je to soucast nezavislosti decka - nezavisle dite nas cil :-). Ale nejakou konkretni metodu nebo tak, to nevim, myslim ze sama montessoriova nic nezanechala.

    monte uvahy #5

    Monte duraz na sebeobsluhu ditete jsem docela resila, protoze mi pripadalo, ze to konfliktni s kontaktnim rodicovstvim, coz je pristup k decku ktery mi dava nejvetsi smysl a je pro mne na prvnim miste. Oc jde: v montessori systemu se napriklad doporucuje aby spani pro decko bylo resene jako matrace na zemi, jeho vlastni, v jeho pokojicku. Cil je, aby decko kdyz si chce zdrimnout, tak bylo nezavisle, nepotrebovalo dospeleho ktery ho zavre do klece a po spanku zas vynda. Coz je dobry, ale ja davam prednost spolecne loznici a spanku spolecne s rodicem -- cim blizsi pach a zvuky matky, tim ma decko vetsi pocit bezpeci, kvalitneji (hloubeji) spi a ma vic sily na svuj vyvoj pres den a celkovou spokojenost. Kdyz decko spi samo, tak musi vynakladat energii na otupeni evolucne podlozeneho strachu z toho ze je pri spanku samo (co kdyz ho neco sezere...).
    Tak ze zacatku jsem mela dojem, ze ten monte vycvik je snaha decko co nejdriv osamostatnit, aby neobtezovalo (odstavit, naucit se krmit, spat, chodit na zachod...), coz ho muze zbytecne stresovat a tim zpomalovat. Ale postupne vidim ze v tom neni zadny rozpor, monte se da brat jako 'nasleduj decko - az prirozene vyvstane jeho zajem (o lzicku, nocnik, ...) tak ho maximalne podpor v tom, aby to prijemne zvladlo a postupne nasbiranymi expy najednou nalevlovalo (RPG termin z vedlejsiho klubu :-))'

    jinak jestli se ptas vylozene kvuli tomu odplenkovavani, tak takhle monte mama mi pripadne ze je uvolnena a zaroven do hloubky ma pozjistovany veci, cili muzes zkusit: http://www.mothering.cz/hura-na-nocnik/
    Zasadni mi takhle teoreticky prijde ta 'toilet awareness' tj dostat decku do vedomi o cem to cely je... aby pobralo kontext. Spis nez ho nejak vysazovat na nocnik pred telkou a doufat.
    SAN_IN_DA_SOUL
    SAN_IN_DA_SOUL --- ---
    A jenom mě tak napadá - co Montessori a učení na nočník? Píše o tom něco anebo troufla by sis odhadnout, jak s tím nakládá?

    Jinak podle mého se to neujalo především kvůli tomu, že škola byla/je vnímána jako nástroj zařazení lidí do systému (nemusí to být vždy tak negativní, jak to zní, ale ve 20. století spíš bylo). To se pak těžko prosazují způsoby výchovy, které vedou děti k samostatnému rozhodování a uvažování.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SEBIEN: ajo :)
    prvni krajeni co sem tak videla decka zvladaji sterkou na testo (nebo jak se to jmenuje - kus plocheho plastu s hranou, kterej jde vzit do dlane a vicemene tlakem rozkrajet treba banan)

    na howwemontessori.com / kitchen je celkem dost batolecich "receptu" kdyztak
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    YMLADRIS: nůž http://victorinoxcz.cz/kapesni-noze-74-a-84-mm/muj-prvni-victorinox , ale koukala jsem, že jsou i jiný dětský nože, který se budou asi ovládat líp, akorát my jsme doma zatížený na Victorinoxy
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SEBIEN: jo ty snidane jsou vtipny.. co je to victorinox? :)

    nekde mam zazalozkovanou nejakou gamifikaci uklidu Chores wars ci co, ale jeste je to daleko.. nicmene kluci tyhlety achievementy dost berou tak mozna by to mohlo fungovat http://www.chorewars.com
    SEBIEN
    SEBIEN --- ---
    YMLADRIS: zrovna v téhle oblasti se mi nějak propojuje Líný rodič (aspoň ten kousek co jsem přečetla), A dost! a to co znám z domu od mámy. Možná to každej dělal z jiných důvodů, ale je to o tom samým: zapojovat děti do čehokoli, kde můžou přispět. A taky jsem o tom přemýšlela při debatě o úklidu ve vedlejším klubu. U nás se třeba uklízelo vždycky v sobotu dopoledne, já s bratrem (víc teda já) jsme měli vždycky na starosti část úklidu a když o tom teď přemýšlím, možná víc než o ten úklid jako takový šlo právě o to zapojení dětí do běžnýho chodu domácnosti (aniž by teda moje máma měla nějaký záměr, proč to dělá, prostě jí to přišlo přirozené), stejně to bylo s vařením nebo čímkoli jiným - tu jsem dostala něco zamíchat, tu něco osolit a najednou jsem vařila sama ani nevím jak a ještě mě to bavilo a připadala si důležitě. Takže mně tohle přijde taky strašně přirozený, že to budu se svým dítětem dělat a pro začátek k prvním narozeninám dostane Můj první Victorinox (na což mě přivedli zde http://www.hravasnidane.cz/ ):))

    "Ne" často
    ORIKA
    ORIKA --- ---
    YMLADRIS: montessori třídy mají i u nás na pastvinách a tuším i na jana babáka...
    na pastvinách byla i monte školka, ale ředitelka ji zrušila...
    mám v plánu se tam jít kouknout až bude den otevřených dveří...a Ariho jsem přihlásila do monte přípravky, tak uvidím co z toho vzejde :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    RADKUVAVATAR: gajdosku mam v planu urcite prozkoumat. znami tam maji decka a prislo jim vtipny moment, ze kdyz se kluci setkaji s vrstevniky z beznych skol,nechapou proc tito jsou tak otraveni ze uz bude pondeli/zari/skola... :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    kai: jeste k tomu ze to zni pohadkove - doplnim klasickou story jak to cely zacalo. zacalo to tak, ze montessoriova si u papeze vymohla dispens aby jakozto zena smela studovat medicinu a dovolili ji to jako prvni medicce, ale musela pitvat po nocich aby nepoiburovala mediky. po skole pracovala v ustavu pro mentalne postizene deti, ktere tehdy byly povazovany za nevzdelavatelne, jen se jim hazelo jidlo a jinak nic. montessoriova videla ze si s tim jidlem hrajou a interpretovala to jako touhu po stimulaci. tak zkusila ruzne veci, presla sedm rek a hor a jak uz to v pohadce byva, za nekolik let ti mentosi uspesne slozili standardni italske klasicke skolni zkousky... timto pohadkovym uspechem se proslavila po cele zemi, sama to ale interpretovala ne jako zasadni uspech, ale jako jak moc nevyuzity je asi potencial normalnich zdravych decek, kdyz se spravnou podporou tu zkousku zvladne i postizeny retard.
    potom zacla delat ty casa de bambini (domy deti) pro decka ze slumu/delnickeho puvodu a furt je zkoumala, brala to jako takovy ten citankovy vedec ( marie curie :)), nee ideolog. melo to fakt dost uspech, jednou nedosel ucitel tak se decka vloupaly do skoly a pracovaly celej den i bez nej atd

    nicmene za tech sto let je to furt jen okrajova zalezitost. neni mi jeste jasne v cem je zakopan pes, kde se ukaze potiz.
    RADKUVAVATAR
    RADKUVAVATAR --- ---
    YMLADRIS: Brno ZŠ Gajdošova - super třídy montessori, naopak Praha ZŠ Na Dlouhém lánu je už slabší, ale pořád mnohem lepší než klasická výuka. :-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    monte uvahy #4

    Bavilo vas ucit se ve skautu/pionyru?

    montessoriova konstatuje, ze jeji metoda nefunguje dobre, neodehrava-li se ve vekove smisene skupine. mela skupiny pro vek 3-6, 6-9, 9-12. v 12-15, rikala, deti poitrebuji hlavne realne konat, napr provozovat spolecne mensi farmu s obchodem; videt v realu dusledky svych cinu a necinu.. jsem zvedava zda se mi podari neco takoveho decku umoznit (aby v puberte melo s partou kamosu vlastni minibyznys). hodne by se mi to libilo, misto boje proti soooo oldskul rodicum!
    ale zpet k malinkacum. za tech sto let nekteri psychologove souhlasi, ze vyvoj jde nejlip, kdyz vyzvy atakuji tak akorat uroven kde jsme (ne moc tezke ani lehke ukoly) a ze hodne dobre se ucime s malou pomoci, napr od nekoho kdo je jen o kousek dal. maly deti se furt pozoruji a uci od vrstevniku. co se tyce napr motoriky pripada mi logicky ze to lip obslehnou od jinych simpanzu nez od dospelaku. co setyce magickeho obdobi (3-6?), tam uz vubec nemaji doapelaci tu fantazii a detskou primost/tvrdost. mladsi sourozenci paradne kopiruji od starsich.
    vekove smisena skupina taky prirozene eliminuje brzdu rozvoje a to je zebrickovani/srovnavani z pozice ze vsichni by meli podat urcity vykon - tj to na cem je zalozeny znamkovani ve vekove jednolite tride. montessoriova odmitala jakekoliv vnejsi odmeny (znamky, pochvaly, odmeny). uvadi, ze deti se citily ponizene kdyz navstevy je chtely odmenovat za predvadeni vykonu. verila, ze nejlepsi motivace je vnitrni - starsi deti umi cist, chci taky umet cist! atd
    Ucilo se vam dobre ve skautu? bez znamek,jen tak, protoze to byly zajimavy veci? mne jo.
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    YMLADRIS: kdyby to nebylo pro nas z ruky, tak je fajn Vysehradek a Vrbicky, oboji v Praze. a Duhovka musi byt uzasna, ale to az vyhrajem ve Sportce...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ymladrisiny monte uvahy #3

    Proc mam ucit batole prostirat stul? V zivote jsem neprostirala...

    tak jak jsem si ty ruzne monte aspekty tykajici se soustredeni klidu pravidel zaramovala do "privolavame Flow", tak dalsi sade aspektu rikam " privolavame Empowerment". opet nevim jak to prelozit. o co jde: vychovne autority co se mi libi vysvetluji, ze potiz s detstvim v nasi kulture je hlavne obri bezmoc. decka maji dost jidla i hracek, ale realita je tak slozita, ze velmi dlouho smi cinit jen minimum rozhodnuti. bezny vychovny styl je takovy jako pasivni konzum - zvenku to decko nekdo posouva od aktivity k aktivite, tady si hrej, tady jez, tady usni, tady pozdrav babicku. dite nemuze konat dle svych impulsu, protoze neustale neco destruuje, nekoho nebo sebe ohrozuje. protoze zijeme v prostredich moc zaplnenych a nebezpecnych. vetsina deti ani kdyz jsou vetsi nemuzou litat po venku a delat co je napadne. klasicka skola to samy - ted poslouchej, ted pis, ted curej, ted jez, ted jasej. nemluv! sed a nechod nikam. tak dite roky zije bezmoc te zavislosti na povolenich, jako by vezeni. coz ma nejruznejsi blby dusledky na nej. malej clovek kterej stale slysi ne, ne, ne, ne!! ne, se stane bud vzteklym nebo melancholickym.
    kdyz zagooglim how to empower child, je videt konsensus co s tim: nechte je delat veci samotne, nechte je se s tim poprat, pomahejte jen na vyzadani, nechte je rozhodovat, zadejte o pomoc, nejruznejsim zpusobem dopravejte pocit samostatnosti a moci. Coz je presne to, co pouzila montessoriova. Ze zacatku mela ve tridach tehdejsi normalni hracky, ale zjistila, ze decka maji zajem zalivat kvetiny, utirat stoly, pracovat na zahonku, zametat atd., proste dokazat zvladnout nejakou cinnost s realnym dopadem na svet kolem nich, ze to delaji radeji nez hrani s hrackou. posiluje je ten pocit "oho! toto dokazu!! sam!!!" naopak krusnej je zazitek Nesahej na to! Znicis to! Rozbils to!! atd
    Vyvodila z toho nasledujici: decka potrebujou tzv. pripravene prostredi, tj kde nejsou nebezpecna mista. pak muzou volne explorovat a nee furt poslouchat Ne. Maji pocit moci kdyz interagujou s prostredim dle svych vnitrnich impulsu (lepsi nez kdyz konaji na povel rodice ci ucitele).
    Decka miluji "dokazal jsem to", takze se oplati vynalezat jim realnou praci, dat jim podminky (nastroje, postup...). jasne ze jim to jde zoufale pomalu a pak zas zoufale pomalu po sobe uklizi, ale psychologicky je to ohromne povznasi. je to stejny princip jako proc se buduji ochranne dilny pro postizene nebo dotovana mista pro vozickare ve firmach atd atd - clovek kterej nemuze konat neco uzitecneho, a ma si jen " hrat", pacha sebevrazdu, jako ostatne plno do duchodu odeslych do deprese propadlych senioru. Takze to, ze batole nasklada kousky jidla z hrnce na talir a na stul da prostirani a pribory, neni pitoma snaha delat z nich cvicene opice, ale zpusob jak je zapojit do smecky, "ja taky prispivam k rodinnemu obedu". tahle oblast se da dobre googlit ("montessori at home") a myslim ze je to fakt silnej styl lasky - spolecna prace. do takovych 10 let decko ohromne stoji o byti s rodicem (aspon vetsina). spolecne delani muffinu nebo sekani travy. pro mne je to silny tema,nebot jsme oba informatici, tj nase prace je cumet do monitoru - nic z ceho se decko nejak napoji na to, jak se zivot vlastne zije. takze hodlam to resit tak, ze zamerne se doma starat aspon o tu pripravu potravy a o rostliny na balkone - to zahrnuje tunu cinnosti...



    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KAI: jinak pokud bys chtela zkoumat spickova zarizeni, tak v praze: nestlinque, marche a predpokladam ze vydarena bude i duhovka. myslim ze tu sel rozhovor s reditelkou nestlinque, "nase decka dys- nemaji". marche sleduju na fb, maji fakt pekne prostredi (trida primo pres terasu propojena se zahradou...), duhovka zas urcite ma to nej co se da u nas poresit (patri Janeckum). bohuzel na skolne asi normalni rodina nema. co se tyce brna, nemam to jeste obejite a utvoreny nazor. obecne by se mi libily dva aspekty 1) volny presun ze tridy ven, kdyz si decko smysli 2) opravdove monte ucitelky (dobre pozoruji deti a inspiruji je k dalsimu kroku, ale nevnucuji). montessoriova pred temi sto lety soudila, ze je mnohem snazsi vychovat monte lektorku co neni pedagog, ze predelat ucitelku je strasne tezke. ja zatim ale netusim jak to v tech skolkach funguje

    pokud nekdo znate monte zarizeni ktery vam pripadaji fakt ze jim to dobre slape, klidne prosim napiste
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KAI: :)
    tak jestli to tu ctes od zacatku, tusis asi ze mam tezke pochybnosti zda montessori nahodou neni nalesteny fasismus omezujici volny rozlet deti. proto jsem se rozhodla pochopit oc te montessoriove slo a co z jejich vydobytku se da pouzit (doma, na batole, dle vlastni uvahy). Druha vec je, atmosfera v konkretnich monte centerech. Neni zadna certifikacni autorita "dobre monte zarizeni", kazdej to pojima jak mini
    RADKUVAVATAR
    RADKUVAVATAR --- ---
    KAI: Např. montesori je hodně individuální, waldorf je hodně kolektivní; montesori je racionální, waldorf je iracionální; montessori je smyslové, waldorf intuitivní; ve waldorfu je klasické uspořádání třídy s lavicemi, v montessori ne; ve waldorfu je hodně výkladu učitele, v montessori minimum; ve waldorfu jsou přírodní mateiály, v montessori dokonalé pomůcky; v montessori si o činnostech rozhoduje žák sám, ve waldorfu to dělá učitel; ve waldorfu je klasický rozvrh hodi, v montessori mohou děti zároveň studovat různé obory - někdo matematiku, jiný češtinu, další prvouku (kosmickou výchovu)...
    RADKUVAVATAR
    RADKUVAVATAR --- ---
    YMLADRIS: Vzal bych dítě s sebou na kurz ;-)
    KAI
    KAI --- ---
    RADKUVAVATAR: v jakym smyslu opak? rozepises se? :)
    ja se vratim k tomu britskymu kurikulu, jak bude zas chvilka casu.
    KAI
    KAI --- ---
    YMLADRIS: to zni fakt pohadkove, takhle popsane montessori jsem jeste nevidela :) ja se priznam, ze si o tom ctu trochu vic az na zaklade tohodle tebou zalozeneho klubu, "co na tom tu ymladris tak pritahuje?" :D asi bych vazne potrebovala videt nejake montessori prostredi, to z knizek clovek nikdy uplne nevycte.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    RADKUVAVATAR: jo no jenomze kam na tech pet dni strcis dite? :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam