• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISMontessori - mimino, batole, školkáč i školák
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    kai: jeste k tomu ze to zni pohadkove - doplnim klasickou story jak to cely zacalo. zacalo to tak, ze montessoriova si u papeze vymohla dispens aby jakozto zena smela studovat medicinu a dovolili ji to jako prvni medicce, ale musela pitvat po nocich aby nepoiburovala mediky. po skole pracovala v ustavu pro mentalne postizene deti, ktere tehdy byly povazovany za nevzdelavatelne, jen se jim hazelo jidlo a jinak nic. montessoriova videla ze si s tim jidlem hrajou a interpretovala to jako touhu po stimulaci. tak zkusila ruzne veci, presla sedm rek a hor a jak uz to v pohadce byva, za nekolik let ti mentosi uspesne slozili standardni italske klasicke skolni zkousky... timto pohadkovym uspechem se proslavila po cele zemi, sama to ale interpretovala ne jako zasadni uspech, ale jako jak moc nevyuzity je asi potencial normalnich zdravych decek, kdyz se spravnou podporou tu zkousku zvladne i postizeny retard.
    potom zacla delat ty casa de bambini (domy deti) pro decka ze slumu/delnickeho puvodu a furt je zkoumala, brala to jako takovy ten citankovy vedec ( marie curie :)), nee ideolog. melo to fakt dost uspech, jednou nedosel ucitel tak se decka vloupaly do skoly a pracovaly celej den i bez nej atd

    nicmene za tech sto let je to furt jen okrajova zalezitost. neni mi jeste jasne v cem je zakopan pes, kde se ukaze potiz.
    RADKUVAVATAR
    RADKUVAVATAR --- ---
    YMLADRIS: Brno ZŠ Gajdošova - super třídy montessori, naopak Praha ZŠ Na Dlouhém lánu je už slabší, ale pořád mnohem lepší než klasická výuka. :-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    monte uvahy #4

    Bavilo vas ucit se ve skautu/pionyru?

    montessoriova konstatuje, ze jeji metoda nefunguje dobre, neodehrava-li se ve vekove smisene skupine. mela skupiny pro vek 3-6, 6-9, 9-12. v 12-15, rikala, deti poitrebuji hlavne realne konat, napr provozovat spolecne mensi farmu s obchodem; videt v realu dusledky svych cinu a necinu.. jsem zvedava zda se mi podari neco takoveho decku umoznit (aby v puberte melo s partou kamosu vlastni minibyznys). hodne by se mi to libilo, misto boje proti soooo oldskul rodicum!
    ale zpet k malinkacum. za tech sto let nekteri psychologove souhlasi, ze vyvoj jde nejlip, kdyz vyzvy atakuji tak akorat uroven kde jsme (ne moc tezke ani lehke ukoly) a ze hodne dobre se ucime s malou pomoci, napr od nekoho kdo je jen o kousek dal. maly deti se furt pozoruji a uci od vrstevniku. co se tyce napr motoriky pripada mi logicky ze to lip obslehnou od jinych simpanzu nez od dospelaku. co setyce magickeho obdobi (3-6?), tam uz vubec nemaji doapelaci tu fantazii a detskou primost/tvrdost. mladsi sourozenci paradne kopiruji od starsich.
    vekove smisena skupina taky prirozene eliminuje brzdu rozvoje a to je zebrickovani/srovnavani z pozice ze vsichni by meli podat urcity vykon - tj to na cem je zalozeny znamkovani ve vekove jednolite tride. montessoriova odmitala jakekoliv vnejsi odmeny (znamky, pochvaly, odmeny). uvadi, ze deti se citily ponizene kdyz navstevy je chtely odmenovat za predvadeni vykonu. verila, ze nejlepsi motivace je vnitrni - starsi deti umi cist, chci taky umet cist! atd
    Ucilo se vam dobre ve skautu? bez znamek,jen tak, protoze to byly zajimavy veci? mne jo.
    RACHEL
    RACHEL --- ---
    YMLADRIS: kdyby to nebylo pro nas z ruky, tak je fajn Vysehradek a Vrbicky, oboji v Praze. a Duhovka musi byt uzasna, ale to az vyhrajem ve Sportce...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ymladrisiny monte uvahy #3

    Proc mam ucit batole prostirat stul? V zivote jsem neprostirala...

    tak jak jsem si ty ruzne monte aspekty tykajici se soustredeni klidu pravidel zaramovala do "privolavame Flow", tak dalsi sade aspektu rikam " privolavame Empowerment". opet nevim jak to prelozit. o co jde: vychovne autority co se mi libi vysvetluji, ze potiz s detstvim v nasi kulture je hlavne obri bezmoc. decka maji dost jidla i hracek, ale realita je tak slozita, ze velmi dlouho smi cinit jen minimum rozhodnuti. bezny vychovny styl je takovy jako pasivni konzum - zvenku to decko nekdo posouva od aktivity k aktivite, tady si hrej, tady jez, tady usni, tady pozdrav babicku. dite nemuze konat dle svych impulsu, protoze neustale neco destruuje, nekoho nebo sebe ohrozuje. protoze zijeme v prostredich moc zaplnenych a nebezpecnych. vetsina deti ani kdyz jsou vetsi nemuzou litat po venku a delat co je napadne. klasicka skola to samy - ted poslouchej, ted pis, ted curej, ted jez, ted jasej. nemluv! sed a nechod nikam. tak dite roky zije bezmoc te zavislosti na povolenich, jako by vezeni. coz ma nejruznejsi blby dusledky na nej. malej clovek kterej stale slysi ne, ne, ne, ne!! ne, se stane bud vzteklym nebo melancholickym.
    kdyz zagooglim how to empower child, je videt konsensus co s tim: nechte je delat veci samotne, nechte je se s tim poprat, pomahejte jen na vyzadani, nechte je rozhodovat, zadejte o pomoc, nejruznejsim zpusobem dopravejte pocit samostatnosti a moci. Coz je presne to, co pouzila montessoriova. Ze zacatku mela ve tridach tehdejsi normalni hracky, ale zjistila, ze decka maji zajem zalivat kvetiny, utirat stoly, pracovat na zahonku, zametat atd., proste dokazat zvladnout nejakou cinnost s realnym dopadem na svet kolem nich, ze to delaji radeji nez hrani s hrackou. posiluje je ten pocit "oho! toto dokazu!! sam!!!" naopak krusnej je zazitek Nesahej na to! Znicis to! Rozbils to!! atd
    Vyvodila z toho nasledujici: decka potrebujou tzv. pripravene prostredi, tj kde nejsou nebezpecna mista. pak muzou volne explorovat a nee furt poslouchat Ne. Maji pocit moci kdyz interagujou s prostredim dle svych vnitrnich impulsu (lepsi nez kdyz konaji na povel rodice ci ucitele).
    Decka miluji "dokazal jsem to", takze se oplati vynalezat jim realnou praci, dat jim podminky (nastroje, postup...). jasne ze jim to jde zoufale pomalu a pak zas zoufale pomalu po sobe uklizi, ale psychologicky je to ohromne povznasi. je to stejny princip jako proc se buduji ochranne dilny pro postizene nebo dotovana mista pro vozickare ve firmach atd atd - clovek kterej nemuze konat neco uzitecneho, a ma si jen " hrat", pacha sebevrazdu, jako ostatne plno do duchodu odeslych do deprese propadlych senioru. Takze to, ze batole nasklada kousky jidla z hrnce na talir a na stul da prostirani a pribory, neni pitoma snaha delat z nich cvicene opice, ale zpusob jak je zapojit do smecky, "ja taky prispivam k rodinnemu obedu". tahle oblast se da dobre googlit ("montessori at home") a myslim ze je to fakt silnej styl lasky - spolecna prace. do takovych 10 let decko ohromne stoji o byti s rodicem (aspon vetsina). spolecne delani muffinu nebo sekani travy. pro mne je to silny tema,nebot jsme oba informatici, tj nase prace je cumet do monitoru - nic z ceho se decko nejak napoji na to, jak se zivot vlastne zije. takze hodlam to resit tak, ze zamerne se doma starat aspon o tu pripravu potravy a o rostliny na balkone - to zahrnuje tunu cinnosti...



    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KAI: jinak pokud bys chtela zkoumat spickova zarizeni, tak v praze: nestlinque, marche a predpokladam ze vydarena bude i duhovka. myslim ze tu sel rozhovor s reditelkou nestlinque, "nase decka dys- nemaji". marche sleduju na fb, maji fakt pekne prostredi (trida primo pres terasu propojena se zahradou...), duhovka zas urcite ma to nej co se da u nas poresit (patri Janeckum). bohuzel na skolne asi normalni rodina nema. co se tyce brna, nemam to jeste obejite a utvoreny nazor. obecne by se mi libily dva aspekty 1) volny presun ze tridy ven, kdyz si decko smysli 2) opravdove monte ucitelky (dobre pozoruji deti a inspiruji je k dalsimu kroku, ale nevnucuji). montessoriova pred temi sto lety soudila, ze je mnohem snazsi vychovat monte lektorku co neni pedagog, ze predelat ucitelku je strasne tezke. ja zatim ale netusim jak to v tech skolkach funguje

    pokud nekdo znate monte zarizeni ktery vam pripadaji fakt ze jim to dobre slape, klidne prosim napiste
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KAI: :)
    tak jestli to tu ctes od zacatku, tusis asi ze mam tezke pochybnosti zda montessori nahodou neni nalesteny fasismus omezujici volny rozlet deti. proto jsem se rozhodla pochopit oc te montessoriove slo a co z jejich vydobytku se da pouzit (doma, na batole, dle vlastni uvahy). Druha vec je, atmosfera v konkretnich monte centerech. Neni zadna certifikacni autorita "dobre monte zarizeni", kazdej to pojima jak mini
    RADKUVAVATAR
    RADKUVAVATAR --- ---
    KAI: Např. montesori je hodně individuální, waldorf je hodně kolektivní; montesori je racionální, waldorf je iracionální; montessori je smyslové, waldorf intuitivní; ve waldorfu je klasické uspořádání třídy s lavicemi, v montessori ne; ve waldorfu je hodně výkladu učitele, v montessori minimum; ve waldorfu jsou přírodní mateiály, v montessori dokonalé pomůcky; v montessori si o činnostech rozhoduje žák sám, ve waldorfu to dělá učitel; ve waldorfu je klasický rozvrh hodi, v montessori mohou děti zároveň studovat různé obory - někdo matematiku, jiný češtinu, další prvouku (kosmickou výchovu)...
    RADKUVAVATAR
    RADKUVAVATAR --- ---
    YMLADRIS: Vzal bych dítě s sebou na kurz ;-)
    KAI
    KAI --- ---
    RADKUVAVATAR: v jakym smyslu opak? rozepises se? :)
    ja se vratim k tomu britskymu kurikulu, jak bude zas chvilka casu.
    KAI
    KAI --- ---
    YMLADRIS: to zni fakt pohadkove, takhle popsane montessori jsem jeste nevidela :) ja se priznam, ze si o tom ctu trochu vic az na zaklade tohodle tebou zalozeneho klubu, "co na tom tu ymladris tak pritahuje?" :D asi bych vazne potrebovala videt nejake montessori prostredi, to z knizek clovek nikdy uplne nevycte.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    RADKUVAVATAR: jo no jenomze kam na tech pet dni strcis dite? :-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    monte uvahy #2

    tady jeste popis te normalizace - ze umoznit deckam hrat si tak, aby se do toho ponorily a neco tim dokazaly noveho, je podle ni jeji hlavni objev, ze to deckam proste hrozne pomaha. Ja tomu uplne rozumim, tem benefitum hlubokeho byti ted a tady, rekla bych ze je to nejbliz kam se s deckem da dojit na tema "meditace" a meditace nas fakt cini stastnejsimi a laskyplnejsimi, i kdyz nikdo poradne nechape ten mechanismus proc.








    Montessori observed that when children are allowed freedom in an environment suited to their needs, they blossom. After a period of intense concentration, working with materials that fully engage their interest, children appear to be refreshed and contented. Through continued concentrated work of their own choice, children grow in inner discipline and peace. She called this process "normalization" and cited it as "the most important single result of our whole work" (The Absorbent Mind, 1949).

    She went on to write,
    Only "normalised" children, aided by their environment, show in their subsequent development those wonderful powers that we describe: spontaneous discipline, continuous and happy work, social sentiments of help and sympathy for others. . . . An interesting piece of work, freely chosen, which has the virtue of inducing concentration rather than fatigue, adds to the child's energies and mental capacities, and leads him to self-mastery. . . . One is tempted to say that the children are performing spiritual exercises, having found the path of self-perfectionment and of ascent to the inner heights of the soul. (Maria Montessori, The Absorbent Mind, 1949)

    E.M. Standing (Maria Montessori: Her Life and Work, 1957) lists these as the characteristics of normalization: love of order, love of work, spontaneous concentration, attachment to reality, love of silence and of working alone, sublimation of the possessive instinct, power to act from real choice, obedience, independence and initiative, spontaneous self-discipline, and joy. Montessori believed that these are the truly "normal" characteristics of childhood, which emerge when children's developmental needs are met.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ymladrisiny monte uvahy #1

    K cemu jsou montessori pomucky?

    Montessoriova pozorovala decka a zjistila nasledujici vec. Kdyz dite casto a dostatecne dlouho setrvava ve stavu tzv. polarizovane pozornosti, celkove to ma na nej supr nasledky. Co je ta polarizovana pozornost? Silne soustredeni a ponoreni se do urcite aktivity. Ja to znam z psychologie jako pojem Flow - vzpomente si kdyz delate neco tezkeho (ale zvladatelneho) - treba slozite pleteni, hrani na klavir, rizeni auta, ... neco, co vyzaduje dovednost ale je to zabavne protoze neprevazuje frustrace. Casto clovek poradne ani nevi o svete kolem a kdyz se z cinnosti vynori, neni unaven. Flow z wikipedie:



    A pozor! Pobyt ve flow je ohromne "lecebnej" (nabijejici, doprovazeny pozitivnimi emocemi, ...) a taky je to absolutne nejvyhodnejsi stav pro uceni (pro zapojovani novych neuralnich spoju). Pro decka, ktere vsim co prozivaji se hodne uci, je to fakt vyhodny stav.

    Montessoriova zaroven tvrdi, ze jak ty pobyty ve Flow decku prirozene dobiji baterky, tak je celkove spokojene a kooperativni, ona tomu rika "normalizace ditete", ze je pres den dostatecne stastny a tak nemusi svou emocni nadrz plnit nahrazkama typu vztek, boje s jinyma lidma atd. Protoze zije dobrej zivot, nema problem chtit dobre vychazet s ostatnima lidma atd.

    Montessoriova z toho vyvodila tyto zavery: 1) je-li decko ponorene do nejake aktivity, tak NIKDY ho nevyrusujeme (zvanenim, chvalenim, radenim, odvadenim jinam,...), snazime se aby ta polarizovana pozornost na danou vec (staveni z Lega, sloupavani nalepky z baliku, hazeni sutru do vody, ...) prirozene dobehla. Ono se pak vynori, slastne vydechne, rozhledne se a pak teprve na nej mluvime atd. Proto Montessoriova deckam ve skolce zavedla koberecky - nedotknutelne osobni prostory - aby jim na ne jine decko nelezlo, kdyz jsou zazrane do prace.
    2) vsemi zpusoby zvysovala pravdepodobnost ze u decka vypukne Flow/polarizovana pozornost - ze ho neco zaujme a ono se zanori. Napriklad 2a) svobodnou volbou - decko k necemu doleze/dojde a to ho prirozene uchvati, spis nez se nekde sedi a rodic/ucitel mu vnucuje nejaky uzasnosti 2b) designem tech pomucek - ted se konecne dostavam k topiku, "k cemu jsou pomucky". Stravila 50 let predelavanim a predelavanim drevenych zastrkavacich valecku a barevnych kulicek a kde ceho podle toho, jak ji na to decka reagovaly - zjistila napr. ze mene barev je pro soustredeni vyhodnejsi, ze nektere ukoly necvicena ruka nemuze najednou zvladnout takze je z toho frustrace a tudiz je zapinani knofliku lepsi napnout do ramu atd atd atd. Pomucky jsou vyladeny aby pokud mozno byly pro decka lakavy (jsou elegantni krasny a izoluji jednu konkretni vec, napr. strkani neceho do neceho). Pred sto lety to byla naprosta novinka, ted uz takovych hracek je vic. Presto je zajimavy (aspon z moji zkusenosti) pujcit si nejake monte veci z pujcovny a vystavit jim dite - moje dite se tim vetsinou da zaujmout velmi dobre.


    tot jak jsem to zatim pochopila - jde jen o muj nazor, nemam zadne AMI vzdelani nebo tak. berte s rezervou.
    RADKUVAVATAR
    RADKUVAVATAR --- ---
    KAI: Waldorf mi přijde jako pravý opak montessori. ;-)
    RADKUVAVATAR
    RADKUVAVATAR --- ---
    YMLADRIS: Na montessori výuku je nejlepší se nejprve jít podívat, možná si i něco přečíst a výborný je pětidenní Informativní kurz :-)
    RADKUVAVATAR
    RADKUVAVATAR --- ---
    KAI: To britské kurikulum a výuka podle něj by mě zajímalo. :-)
    KAI
    KAI --- ---
    YMLADRIS: o waldorfu toho vim jeste min jak o montessori, schvalne se na to mrknu :)
    svoje dojmy pak urcite napis, to si rada prectu :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KAI: dik moc. a waldorf znas? vuci tomu to jde nejak zaradit?

    jinak ad monte - posledni dobou jsem toho dost nacetla a myslim ze jsem bud plno veci pochopila nebo aspon si nejak vylozila (na co ta Montessoriova prisla a proc...), ale neznam praxi a nemam moc cas. Ale casem se zde zas rozepisu s dojmama :)
    KAI
    KAI --- ---
    YMLADRIS: ja se priznam, ze Montessori me nezaujalo natolik, abych si o tom nastudovala nejak moc, takze mam spis takove dojmy z kusich informaci, co se ke mne dostaly. a Reggio Emilia jsem teprve zacala studovat :)

    nicmene nejake dojmy uz z toho vseho mam, kdyztak me klidne opravte, jestli se u Montessori pletu. Montessori na me pusobi rigidneji, s mene prostorem pro kreativitu, nejsem si jista, jak moc se tam tvori, tim, jak tam jsou dane ty pomucky a dite se uci postupy, jak s nimi pracovat a jen strida jednotlive aktivity. oproti tomu v Reggio se na tvoreni a fantazii klade velky duraz, dite se svymi napady je brano jako rovnocenny partner, dava se mu hodne prostoru k sebevyjadreni, ke zkoumani vlastnich myslenek a vlastniho sveta. ucitel muze prijit s nejakym nametem, tematem ke zkoumani a deti jej pak ve tride rozvinou, ucitel uz pak jen sleduje zajmy tech deti. cele je to takove otevrene vnejsim vlivum a projekty vznikaji hodne organicky, coz mi prijde prirozeny, tak, jak to v zivote funguje. celkove Reggio je hodne liberalni a otevrene, Montessori na me pusobi jako uzavreny pristup. nekdy mam pocit, ze si privlastnuji postupy a napady, ktere jsou bezne pouzivane a vyvojove psychologii zname, ja nevim, treba ta zrcadla u zeme a celkove zpristupneni predmetu na uroven deti, to prece neni Montessori, to je normalni common sense :) nebo ze vyrabi specialni Montessori pomucky, mi to proste prijde zbytecny, nejaky system takto uzavirat, a libi se mi ta flexibilita a organicnost u Reggia. pro zatim asi hlavne toto, urcite postupne prijdu na spoustu dalsich veci :)

    v hlave si to jeste dost srovnavam s pristupem ve sve skolce, kde ucim ted, v mezinarodni skole, kde ucime podle britskyho kurikula a kde je to vsecko zas trochu jinak. muzu se taky rozepsat, jestli to nekoho zajima :)

    v Safirce budu delat jako asistentka reditelky, administrativni veci a komunikace s rodici, ale do trid se taky urcite podivam, abych vedela, jak to tam funguje, to budu mit povinny :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam