• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SVANDomácí vzdělávání - Úskalí známe, zajímají nás nápady
    Připravila Vás škola na život?

    Diskuze není o tom řešit jestli doma učit a nebo ne,
    ale jak to dělat správně
    a taky všechno kolem, co se dá k domácímu vzdělávání přibrat,
    aby to ve výsledku stálo za to
    rozbalit záhlaví
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: jsem na tom stejne (decku je pul roku). Mame zatim predbezny plan zkusit ho "vzdelavat" = normalne rozvijet (jsme intosi, geeci) do tech 6-7 let (neni problem ziskat odklad do skoly) doma (leda by on touzil po skolkovem kolektivu; to je na nem; to se uvidi) a pak se teprve rozhodnout, zda prinos toho ze se uci doma se nam zda tak velky, ze ho nedavat do skoly. Je otazka jaka bude v brne za tech par let nabidka alternativnich skol, protoze fakt dobra skola vedena vtipnymi lidmi muze byt lepsi nez domaci vzdelavani, nebot jeden rodic na to proste nema kapacitu, chystat tak dobre programy
    KAI
    KAI --- ---
    INUSHKA: ad skloubením domácího vzdělávání a pracovního života rodičů - mne treba napadlo, najit dalsi rodinu/rodiny, idealne nejaky hodnotove/myslenkove sprizneny lidi, dat dohromady vsecky deti a rotovat vsecky rodice tak, ze kazdy den s nimi bude nekdo jiny a kazdy z nich bude mit o den zkraceny pracovni uvazek. (zni to asi vylozene realne, ze, ale treba by to slo :)) dobry by to bylo v tom, ze by decek bylo dohromady trochu vic, nebyly by kazdy den s tim stejnym dospelym, kazdy dospely by do toho vnasel neco jineho. ale taky nevim, jaka jsou presne ta pravidla pro domaci vzdelavani, jestli muze na jedno dite dostat povoleni vzdelavat vic dospelych?
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    Díky za tenhle klub. Mojí dceři je teprve rok, ale už teď jsem nakloněna možnosti vzdělávat ji doma, úplně nejraději na základě filosofie unschoolingu, pokud to pro nás bude realizovatelné z finančního hlediska (budu vděčná za konkrétní zkušenosti se skloubením domácího vzdělávání a pracovního života rodičů).

    Zatím teda jenom sbírám teoretické poznatky a čtu zkušenosti jiných, takže i tady budu asi hlavně číst, ale když někde narazím na zajímavý článek nebo názor, ráda se podělím.
    SVAN
    SVAN --- ---
    KAI: svoboda učení sleduji a tohle si pustím, díky
    SVAN
    SVAN --- ---
    GIMEL: "bych byla absolutně nepřipravená na současnou kolektivní soutěživost a s tím spojené občasné kopance a škrábance. Na jednu stranu jsem školu nenáviděla, protože mě spolužáci šikanovali, na druhou mě naučila jednat s lidmi, pochopit, co jsou autority, respekt k učitelům, obrnit se před ústrky a vytvořit si vlastní individualitu a pochopit svou jinakost.

    musím ze zastavit ještě u tvojí jasný informace z tvého života proč domácí vzdělávání ano. Tady v té větě máš jasnou odpověď!

    Když dítě vzdělávané doma s dostatečnou oporou a podporou vyrazí do světa, nebude mít problém se soutěživostí protože si bude dostatečně věřit, ale pravděpodobně o to nebude mít zájem protože to pro něj nebude tak podstatné což pro mě také není a to je celkem dobrá zpráva jestli teda rozumíš co tím myslím.
    Já nechci odevzdat díte tomuhle systému aby z něj vychovalo budoucího manažera co se potřebuje pořádně prosadit :))
    SVAN
    SVAN --- ---
    GIMEL: Děti prosím! přečtěte si znova záhlaví a to co jsem napsala v úvodu!
    Já jsem tu diskuzi opravdu nezaložila proto aby sem každý z nyxu psal svoje trable z dětství a že někde viděl případ kde se jim to nepovedlo, já taky viděla spousty mechaniku co se jim nepodařilo opravit auto a přesto je nemůžu všechny vyjmenovávat a odsuzovat.
    Psala jsem, že pro a proti jsem řešila horem dolem dlouhou dobu, na to abych znala všechny o kterých tu píšete. Můžu sem napráskat spousty odkazu, kde se téma socializace, autorit atd vysvětluje. Je jasné že nejsem psychopatka co má zavřené dítě doma a nepouští ho mezi lidi, socializace pro dítě ze žižkova naopak probíhá naprosto dokonale i mimo školu, když jen vzpomenu na naše dětská hřiště, kde nikomu za zády nestojí učitel a to jaké odlišné nátury se tam setkávají a také věkové rozdíly, je myslím ta nejlepší socializace a samozřejmě další kroužky atd.... Proto tuhle diskusi zakládám abych se dozvěděla přínosné informace jak lépe ještě když už to dělám.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    GIMEL: "bych byla absolutně nepřipravená na současnou kolektivní soutěživost a s tím spojené občasné kopance a škrábance. Na jednu stranu jsem školu nenáviděla, protože mě spolužáci šikanovali, na druhou mě naučila jednat s lidmi, pochopit, co jsou autority, respekt k učitelům, obrnit se před ústrky a vytvořit si vlastní individualitu a pochopit svou jinakost. Domácí vzdělávání asi není pro každé dítě, pro mě by určitě nebylo."

    Popravdě řečeno, kdybych měl v úmyslu vychovávat děti pro úspěch v standardní "kolektivní soutěživosti", život zaměstnance ve velkých firmách atd., posílal bych je asi do školy. Vím, že domácí vzdělávání mých případných dětí je bude připravovat spíš pro jiný než většinový styl života.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    Dík za klub, děti zatim nemam, ale jsem rozhodnutej je, jestli přijdou, do školy neposílat.

    Tady potěšitelná novinka (teda potěšitelná relativně, hrozilo, že bude školka povinná bezpodmínenčně):

    "V koaliční smlouvě se uvádí, že se poslední rok školky zavedete v zásadě jako povinný. Co znamená to "v zásadě"?

    Chtěli jsme tím dát najevo, že to není jen otázka mateřské školy. Máte několik alternativ. V mateřské škole, přípravný ročník v základní škole nebo domácí vzdělávání. Ale není to tak, že "tady máš kačera a hraj si v koutě", ale musí plnit rámcový vzdělávací program. Rodiče si vyberou jednu z těchto tří cest."

    http://zpravy.idnes.cz/rozhovor-s-marcelem-chladkem-diq-/domaci.aspx?c=A140108_170450_domaci_jj"
    TUVDEN_NIMA
    TUVDEN_NIMA --- ---
    Ahoj, oslovil mě teď blog a články na http://www.svobodauceni.cz/, většina lidí, kteří uplatňují podobný přístup ve vzdělávání nakonec skončí u domácí školy, tak posílám pro inspiraci.

    Kniha se základními principy svobodného vzdělávání stojících na myšlence, že děti se učí přirozeně a samy, jen k tomu potřebují vhodné prostředí v pdf tady http://www.svobodauceni.cz/clanek/kniha-svoboda-uceni1
    GIMEL
    GIMEL --- ---
    Já teda vím jen o jednom případě, kde domácí vzdělávání proběhlo a bohužel selhalo na plné čáře. Paní s manželem hodně cestovali po evropě (muž je hudebník a koncertuje přes sezónu), takže měli s sebou děti a vzdělávali je sami. Nebo spíš na to kašlali a kluk i holka (nyní oba v maturujícím věku) mají velké problémy s uplatněním. Někdy kolem páté třídy děti ještě ani neuměly pořádně číst a zaostávaly skoro ve všem - propadly obě u srovnávacích zkoušek.

    Nejsem a priori proti domácímu vzdělávání, ale je to docela velká zodpovědnost a rodič sám musí mít celkem přehled (nebo teda myslím si, že by měl mít). Navíc bych měla obavu z chybějící socializace s dětským kolektivem. Když si představím sama sebe být vzdělávaná doma, tak jakožto introvert a defaultní naivka a důvěřivka :) bych byla absolutně nepřipravená na současnou kolektivní soutěživost a s tím spojené občasné kopance a škrábance. Na jednu stranu jsem školu nenáviděla, protože mě spolužáci šikanovali, na druhou mě naučila jednat s lidmi, pochopit, co jsou autority, respekt k učitelům, obrnit se před ústrky a vytvořit si vlastní individualitu a pochopit svou jinakost. Domácí vzdělávání asi není pro každé dítě, pro mě by určitě nebylo.

    Pak jsem zase ale četla moc pěkný článek, kde tatínek burzovní makléř či co to byl, hodně pracovně cestoval a bral svou dceru všude s sebou. Holčička (nevím teď v jakém věku) už tedy uměla poměrně obstojně 2 cizí jazyky, měla přehled o kultuře, zeměpise, historii a trochu i politické situaci a vztazích ve světě, protože tatínek si v každém městě našel čas, aby zašli do divadla, muzea, galerie atd.
    PREVIT
    PREVIT --- ---
    Takove to domaci vzdelavani....

    Ale vazne - strasne moc to zavisi na osobe rodice a jeho schopnosti objektivne posoudit sve znalosti a pedagogicke schopnosti. V tom vidim nejvetsi uskali. Kvalita se tak muze rodina od rodiny pohybovat opravdu ode zdi ke zdi.
    IVANA_ANAVI
    IVANA_ANAVI --- ---
    Moje kamarádka - spolužačka ze třídy na SŠ - domácím vzděláváním na prvním stupni ZŠ prošla. Obě jsme byly nejlepšími studenty ve třídě. Pokud budu mít děti, nebude v okolí přívětivá škola a budu mít tu možnost, na domácí vzdělávání se vrhnu.
    DITKA
    DITKA --- ---
    Budu ráda sledovat - na domškolu se chystáme od příštího roku. A Svan, ty už doma učíš, nebo se také teprve chystáš a připravješ..?
    KACHNIK
    KACHNIK --- ---
    Dotaz jen ze zvědavosti, jestli se nehodí vklidu vymaž. Sama o tom zatím neuvažuju, protože máme vesnickou malotřídku 200m od baráku a děcka jsou rády s kámošema (zatím jen v MŠ) a já mám klid :). Jinak se mi moc líbí, že tu ta možnost existuje a ano umím si představit podmínky, které by mě donutili do toho jít.
    Kolik dětí? Jak dlouho je vzděláváš? Využíváš nějakých kroužků nebo něčeho takovýho navíc, kde si od sebe odpočinete? A nakonec jak to všichni zvládáte po psychický stránce?
    KAI
    KAI --- ---
    SVAN: ahoj, doma neucim, nemam zatim deti, ale tema me zajima a na diskuzi se tesim :)
    momentalne louskam tuto diplomku http://is.muni.cz/th/104715/pedf_m/domaci_vzdelavani.pdf

    na svobodauceni.cz ted publikovali TED talk Logana LaPante, 13ti letyho kluka, co se uci doma, s ceskymi titulky, jestli neznate, vrele doporucuju http://www.svobodauceni.cz/clanek/logan-lapante
    SVAN
    SVAN --- ---
    S tím jestli doma učit a nebo ne, jsem si už hlavu nalámala dostatečně.
    Probrala spousty jasných pro a proti.
    Nakonec jsem uznala že těch proti je tak málo, že jsem se do toho pustila.
    V podstatě jediné proti bylo to jestli to dám já :)
    Jestli se mi povede najít i tady na nyxu, někoho kdo už se také rozhodl a doma učí, bylo by to fajn, protože rad a zkušeností není nikdy dost
    a pokud najdu někoho kdo se na to chystá tak už pár rad taky mám.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam