• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SVANDomácí vzdělávání - Úskalí známe, zajímají nás nápady
    SVAN
    SVAN --- ---
    YMLADRIS: Jojo jak píšeš budu si ted s Denisem psát pirátské vzkazy v láhvi :))

    TEd my došlo že si tady nerozumíme s tou motivací :)) to nebylo o tom že by mu to nešlo, ale že nechápal důvod, ale to bylo před 14 dni a více a teď už je zase svět fantazie posunut o nové hranice :)
    SVAN
    SVAN --- ---
    Když tady píšete o těch krásných knihách a je nás tu čím dál víc, myslím, že by bylo fajn se v rámci klubu :)) domluvit a nabídnout si knížky k vypůjčení.
    Každý tady máme evidentně trochu jiný záběr a vybíráme knihy s jiným instinktem, takže kdyby jsme se podělili mohlo by to nás i naše malé čtenáře o o něco zase obohatit.
    SVAN
    SVAN --- ---
    EDERA: Každopádně věřím té jednoduchosti o které píšeš!
    Denis toho byl ale doteď ušetřen, jak jsem psala lítali jsme venku víc než by jsme něco študovali, tže k písmenkům přišel natvrdo rovnou a bez přípravy a evidentně to pobral at je metoda jaká je :))
    SVAN
    SVAN --- ---
    EDERA: :)) Kde si vzala konec ledna :)) psala jsem to už nějakou dobu zpět a týkalo se to doby kdy jsme začali číst.
    Nerozumím těm Vašim údajům v listopadu už čtou v prosinci už píšou básně.
    Na domácím vzdělávání je dobré to, že to všechno přichází tak přirozeně jak je zrovna chut, tže září, říjen, jsme trávili v přírodě a tam na psaní a čtení nebyl čas, tam probíhali, zvířátka, vesmír a tak vůbec :) dalo se tam krásně věnovat i matice a angličtině, ale na psaní a čtení se dostalo v podstatě až v prosinci v lednu, protože jak jsem popisovala nejdřív jsme dlouho jeli kreslící cviky.
    Tže nějaký opravdový čtení tam se pohybujeme poslední měsíc a krom písmenek které jsme se ještě neučili s háčkama a tak si ty slova už celkem slušně přečte.
    Nepíšu tady nic proti žádné metodě, ale vzhledem k tomu s jakou rychlostí za ten měsíc (i když jsem zminovala v začátku nechápání proč) to čtení prokouknul, nemyslím si že to bude zase tak hrozně radikální.
    Zase jsme celkem rychle četli slova ne o dvou písmenech ( těch asi zrovna moc neni ne? :) ale normalní, žádné úlevy.
    Čteme všechno co je třeba a co je už moc těžký přečtu já, ale jak jsem psala i zadání v matice už si začíná přelouskávat sám a tam nejsou ani dvě ani tři písmenka ve větě, tam už je to na tvrdo :)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    EDERA: antikvariát je mi jasnej, je to můj oblíbený zdroj, ale nevím, co hledám.
    ale pokud bych to mohla nejdřív na exempláři vyzkoušet s vašimi knížkami, než začnu shánět a objednávat, bylo by to ideální
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    Ke knihám ještě: z víc stran jsem poslední dobou slyšel, že něčí děti dost baví knížky Jak si postavit auto a Jak si postavit letadlo. ( http://neoluxor.cz/detske/jak-si-postavit-auto--177141/#i-ukazka-z-knihy )
    (Musí teda asi dítě mit nějak positivní vztah k technice...)

    (A ta řemesla mi připomněla, že existují i různá pěkná vydání Komenského Orbis pictus, i s texty v současných evropských jazycích. A u Orbis pictus nebo Brány jazyků ve staročeštině by se mimochodem děti mohly královsky bavit. :) ("Slon, z hovad největší, troubou svou píce dosahá." a podobné perly.))

    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BALAENA: "jo, a pls které že převyprávění Iliady a Odyssey to u vás je tak v kursu? potřebovala bych pro dítě i něco jiného než Petišku"

    Dost možná je to ještě pro Tvé dítě předčasné, ale připomínám, že Vladimír Šrámek přeložil Ílias i Odysseu volným veršem, který je dobře stravitelný podle mě i pro leckteré dítě.
    EDERA
    EDERA --- ---
    BALAENA: Tak Obrázky máme doma taky, ještě po mně. Ty Cesty jsou nové a doporučuju se na to podívat. Je tam třeba pravěk, který v Obrázcích chybí.
    Tu Illias a Odysseu nemůžu na netu najít.:-( Určitě je to teď dostupné jen v antikvariátech. Našla mi to vloni Aija. Půjčit to samozřejmě na chvíli můžeme, zrovna čteme něco jiného.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SVAN: :) (Skvělý!)
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    EDERA: náš poznával základy historie a mytologie na Obrázcích z českých dějin a pověstí (jistě se všichni pamatujete z Ohníčku ;))
    Obrázky z českých dějin a pověstí | Albatrosmedia.cz
    http://www.albatrosmedia.cz/obrazky-z-ceskych-dejin-a-povesti-d2.html

    jo, a pls které že převyprávění Iliady a Odyssey to u vás je tak v kursu? potřebovala bych pro dítě i něco jiného než Petišku a nepamatuju si, které jsi to říkala
    a náhodou k půjčení by to volné nebylo, pořád to točíte, co?

    jinak ohledně knížek pro věkovou kategorii se hodně inspiruju tady, ne že bych s tím zařazením a rozdělením byla plně ztotožněná, ale jako náťuk to není špatné, plus teda K. rád vyplňuje ty odpovědi a pečlivě vybírá, komu ty peníže, co vyčetl, pošle...
    Čtení pomáhá - charitativní projekt
    http://www.ctenipomaha.cz/
    EDERA
    EDERA --- ---
    A pokud jde o tipy na knížky pro věkovou kategorii, o které se tu bavíme, tak v pátek jsem opatřila tohle:
    Cesty dětí do staletí aneb Jak Běla s Kubou poznávali naši minulost - Kateřina Schwabiková | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví
    http://www.kosmas.cz/.../180497/cesty-deti-do-staleti-aneb-jak-bela-s-kubou-poznavali-nasi-minulost/
    Jako obvykle dvakrát.:-) Jako úvod do dějepisu, mi to přišlo ideální.
    A pak teda ještě k Vánocům jsem hodně rozdávala tohle:
    Řemesla - Klára Smolíková | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví
    http://www.kosmas.cz/knihy/188212/remesla/
    Což je sice pohádkové, ale každé řemeslo je tam vždycky popsáno a obrázky doplněno, takže výborné na ujasnění si toho, co je šindel a co došek, co je verpánek, kdo prášek atd.
    EDERA
    EDERA --- ---
    SVAN: Ono ta velká tiskací písmena dítě před nástupem do školy (nebo zahájením domácího vzdělávání) už zpravidla stejně umí. Takže u genetické metody se jen naučí, jak je spojit a čte. Začíná se samozřejmě na krátkých slovech o dvou až třech písmenech, kdy zapomenout, co bylo na začátku, snad ani nejde. Pak se k tomu doučí druhou sadu písmen a protože už ví, jak to spojit, tak mu čtení textu psaného malými písmeny naskočí automaticky. S touhle metodou děti o Vánocích čtou normální texty. Zatímco u analyticko-syntaktické metody to strašně dlouho trvá, než se prokoušou přes všechna písmenka a motivujou se hodně těžko, když ještě koncem ledna neviděj, k čemu by to tak jako mohlo být dobrý.
    SVAN
    SVAN --- ---
    SVAN: malými písmeny :))
    SVAN
    SVAN --- ---
    ALDEMIK: Bylo mi to doporučený Comenia script možná dokonce i genetická metoda, (má tam obě varianty).
    Ale nějak mi při nakupování pracovních sešitů :) přišla přirozenější ta klasická jestli to říkám správně analyticko-syntetická metoda.
    Nikam jsem nepospíchala a nechala Denise pracovat s uvolňovacími cviky a to nejen pro comenia script ale i od jiných nakladatelství dlouho, dva měsíce klidně, tak nějak dokud nebylo vidět že mu ty kličky (a teda vybírala jsem co nejzábavnější obrázky samozřejmě :) jdou přirozeněji.
    Pak jsme se pustili do psaní tak jak jde za sebou v pracovním sešitě a píše se tam malýma což přirozeně bude pokračovat všude dál. V knížkách jak píšeš, v pracovním sešitě matiky, jsou taky otázky psané malýma písmeny a nepřišlo mi že by s tim měl Denis problem. Nevidím rozdíl v tom si zapamatovat abecedu malých a nebo abecedu velikých písmen je to znak jako znak a pro pamět na zapamatování to samé. Když si uvědomím co za logické hádanky s Denisem dělá babička, tak proti tomu je abeceda sranda :))
    Písmena si zapamatoval, ale když jsme začali číst, genetickou, tak než je odříkal, tak už si nepamatoval co bylo na začátku za písmeno, tak jsme instinktivně spadli k tomu že si dal dohromady dvě co mu spolu znějí a třetí k tomu zepředu či zezadu přidal a nebo dvě a dvě a spojil. Jeden den to v tom neviděl a druhý den už to měl.
    Pomáhala jsme mu na začátku tak že jsem po něm ty samostatné písmenka opakovala s mezerou tak aby tam slyšel to slovo, ale vůbec to neslyšel a když jsme to pospojovali po dvou tak mu to začalo dávat smysl.

    Rozhodně nechci teď něco měnit, jen jsem tím myslela že většina psaného textu v čítankach co nám přišli pod ruku byla o ničem, takže jestli mu sama něco napíšu, otázky atd. tak samozřejmě stejným způsobem jako v jeho pracovním sešitě.
    EDERA
    EDERA --- ---
    YMLADRIS: Viz třeba http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/G/Genetick%C3%A1_metoda_%C4%8Dten%C3%AD
    (Kamarádka by k tomu dodala "stačí mít mozek, když už mám internet", můj syn mnohem údernější UTFG:-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    EDERA: a napisete nekdo ve dvou vetach co je ta geneticka metoda?
    EDERA
    EDERA --- ---
    ALDEMIK: Jo, taky jsem slyšela o dětech, kterým genetická metoda výuky čtení nevyhovovala. Věřím tomu, byť moc nechápu, jak je to možné. Je to mnohem přirozenější a logičtější. Ale holt různé mozky fungují jinak.
    U nejstaršího dítěte jsem rozhodně nechtěla jít proti škole. Jen jsem byla zoufalá, když druhý měsíc koukal na ma, me, la... a furt nebyl schopen pobrat, že m+a se čte jako ma. Bála jsem se, že se číst snad nikdy nenaučí. Genetickou čítanku jsem koupila z náhlého vnuknutí na knižním veletrhu. A dítě do týdne četlo texty psané velkými tiskacími písmeny a zpětně pochopilo i to slabikování.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    EDERA: Škola, kde jsem učila, se jí nedrží :-) Ale zase vím o dětech, kterým neslabikování nevyhovovalo. A ani to nebylo z toho důvodu, že by škola a rodina šly v metodách proti sobě.

    Z matematiky doporučuju kromě Hejného i Kaslovou, je to podobný přístup. Je autorkou nebo spouautorkou některých učebnic a pracovních sešitů, já od ní využívala Barevnou matematiku (nejsou to vybarvovačky, ty existují taky a jmenují se podobně, ale jsou k ničemu).

    Jinak Kaslová je specialistka na předmatematické představy (předškolní věk), její přednášky jsou naprosto fascinující. Jde sehnat knížka.
    EDERA
    EDERA --- ---
    ALDEMIK: Naše tři děti se všechny naučily číst takhle. Dvě z toho samy od sebe rok a víc před nástupem do školy, nejstaršího jsem k tomu musela navést, když ve škole slabikování nechápal. Podle mě je ta tradiční slabikovací metoda tak nepřirozená, že mi zůstává rozum stát nad tím, že se jí školy pořád držej.


    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    SVAN: Asi už jste začli čtení, tak nemá smysl měnit teď styl, ale zvlášť na učení doma by mi přišlo lepší učit nejdřív velký písmena bez slabikování - daleko rychleji tak bude moct číst pochopitelný text a je pak hrozně snadný mu připravovat prakticky cokoliv pro čtení (ve wordu dáš písmo jako "všechna velká" a konec). Nevýhodou je to, že knížek určených pro první čtení s velkými písmeny je o dost méně. Jinak v tom, z hlediska rychlosti, kvality a tak oproti slabikovací metodě žádný rozdíl moc není, resp. je to individuální jako cokoliv jiného. Ale motivačně fakt super, děti čtou v listopadu knížky a jsou nadšené.

    U Comenia scriptu pozor - je tam imho docela málo uvolňovacích cviků. S psaním je dobré nespěchat, než je ruka fakt uvolněná. A trénovat hodně i různé kličky, třebaže pak v písmu nejsou - jde o to, aby pohyb vycházel z ramene, ne jen ze zápěstí.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam