• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SVANDomácí vzdělávání - Úskalí známe, zajímají nás nápady
    Připravila Vás škola na život?

    Diskuze není o tom řešit jestli doma učit a nebo ne,
    ale jak to dělat správně
    a taky všechno kolem, co se dá k domácímu vzdělávání přibrat,
    aby to ve výsledku stálo za to
    rozbalit záhlaví
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    EDERA: náš poznával základy historie a mytologie na Obrázcích z českých dějin a pověstí (jistě se všichni pamatujete z Ohníčku ;))
    Obrázky z českých dějin a pověstí | Albatrosmedia.cz
    http://www.albatrosmedia.cz/obrazky-z-ceskych-dejin-a-povesti-d2.html

    jo, a pls které že převyprávění Iliady a Odyssey to u vás je tak v kursu? potřebovala bych pro dítě i něco jiného než Petišku a nepamatuju si, které jsi to říkala
    a náhodou k půjčení by to volné nebylo, pořád to točíte, co?

    jinak ohledně knížek pro věkovou kategorii se hodně inspiruju tady, ne že bych s tím zařazením a rozdělením byla plně ztotožněná, ale jako náťuk to není špatné, plus teda K. rád vyplňuje ty odpovědi a pečlivě vybírá, komu ty peníže, co vyčetl, pošle...
    Čtení pomáhá - charitativní projekt
    http://www.ctenipomaha.cz/
    EDERA
    EDERA --- ---
    A pokud jde o tipy na knížky pro věkovou kategorii, o které se tu bavíme, tak v pátek jsem opatřila tohle:
    Cesty dětí do staletí aneb Jak Běla s Kubou poznávali naši minulost - Kateřina Schwabiková | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví
    http://www.kosmas.cz/.../180497/cesty-deti-do-staleti-aneb-jak-bela-s-kubou-poznavali-nasi-minulost/
    Jako obvykle dvakrát.:-) Jako úvod do dějepisu, mi to přišlo ideální.
    A pak teda ještě k Vánocům jsem hodně rozdávala tohle:
    Řemesla - Klára Smolíková | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví
    http://www.kosmas.cz/knihy/188212/remesla/
    Což je sice pohádkové, ale každé řemeslo je tam vždycky popsáno a obrázky doplněno, takže výborné na ujasnění si toho, co je šindel a co došek, co je verpánek, kdo prášek atd.
    EDERA
    EDERA --- ---
    SVAN: Ono ta velká tiskací písmena dítě před nástupem do školy (nebo zahájením domácího vzdělávání) už zpravidla stejně umí. Takže u genetické metody se jen naučí, jak je spojit a čte. Začíná se samozřejmě na krátkých slovech o dvou až třech písmenech, kdy zapomenout, co bylo na začátku, snad ani nejde. Pak se k tomu doučí druhou sadu písmen a protože už ví, jak to spojit, tak mu čtení textu psaného malými písmeny naskočí automaticky. S touhle metodou děti o Vánocích čtou normální texty. Zatímco u analyticko-syntaktické metody to strašně dlouho trvá, než se prokoušou přes všechna písmenka a motivujou se hodně těžko, když ještě koncem ledna neviděj, k čemu by to tak jako mohlo být dobrý.
    SVAN
    SVAN --- ---
    SVAN: malými písmeny :))
    SVAN
    SVAN --- ---
    ALDEMIK: Bylo mi to doporučený Comenia script možná dokonce i genetická metoda, (má tam obě varianty).
    Ale nějak mi při nakupování pracovních sešitů :) přišla přirozenější ta klasická jestli to říkám správně analyticko-syntetická metoda.
    Nikam jsem nepospíchala a nechala Denise pracovat s uvolňovacími cviky a to nejen pro comenia script ale i od jiných nakladatelství dlouho, dva měsíce klidně, tak nějak dokud nebylo vidět že mu ty kličky (a teda vybírala jsem co nejzábavnější obrázky samozřejmě :) jdou přirozeněji.
    Pak jsme se pustili do psaní tak jak jde za sebou v pracovním sešitě a píše se tam malýma což přirozeně bude pokračovat všude dál. V knížkách jak píšeš, v pracovním sešitě matiky, jsou taky otázky psané malýma písmeny a nepřišlo mi že by s tim měl Denis problem. Nevidím rozdíl v tom si zapamatovat abecedu malých a nebo abecedu velikých písmen je to znak jako znak a pro pamět na zapamatování to samé. Když si uvědomím co za logické hádanky s Denisem dělá babička, tak proti tomu je abeceda sranda :))
    Písmena si zapamatoval, ale když jsme začali číst, genetickou, tak než je odříkal, tak už si nepamatoval co bylo na začátku za písmeno, tak jsme instinktivně spadli k tomu že si dal dohromady dvě co mu spolu znějí a třetí k tomu zepředu či zezadu přidal a nebo dvě a dvě a spojil. Jeden den to v tom neviděl a druhý den už to měl.
    Pomáhala jsme mu na začátku tak že jsem po něm ty samostatné písmenka opakovala s mezerou tak aby tam slyšel to slovo, ale vůbec to neslyšel a když jsme to pospojovali po dvou tak mu to začalo dávat smysl.

    Rozhodně nechci teď něco měnit, jen jsem tím myslela že většina psaného textu v čítankach co nám přišli pod ruku byla o ničem, takže jestli mu sama něco napíšu, otázky atd. tak samozřejmě stejným způsobem jako v jeho pracovním sešitě.
    EDERA
    EDERA --- ---
    YMLADRIS: Viz třeba http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogicky_lexikon/G/Genetick%C3%A1_metoda_%C4%8Dten%C3%AD
    (Kamarádka by k tomu dodala "stačí mít mozek, když už mám internet", můj syn mnohem údernější UTFG:-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    EDERA: a napisete nekdo ve dvou vetach co je ta geneticka metoda?
    EDERA
    EDERA --- ---
    ALDEMIK: Jo, taky jsem slyšela o dětech, kterým genetická metoda výuky čtení nevyhovovala. Věřím tomu, byť moc nechápu, jak je to možné. Je to mnohem přirozenější a logičtější. Ale holt různé mozky fungují jinak.
    U nejstaršího dítěte jsem rozhodně nechtěla jít proti škole. Jen jsem byla zoufalá, když druhý měsíc koukal na ma, me, la... a furt nebyl schopen pobrat, že m+a se čte jako ma. Bála jsem se, že se číst snad nikdy nenaučí. Genetickou čítanku jsem koupila z náhlého vnuknutí na knižním veletrhu. A dítě do týdne četlo texty psané velkými tiskacími písmeny a zpětně pochopilo i to slabikování.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    EDERA: Škola, kde jsem učila, se jí nedrží :-) Ale zase vím o dětech, kterým neslabikování nevyhovovalo. A ani to nebylo z toho důvodu, že by škola a rodina šly v metodách proti sobě.

    Z matematiky doporučuju kromě Hejného i Kaslovou, je to podobný přístup. Je autorkou nebo spouautorkou některých učebnic a pracovních sešitů, já od ní využívala Barevnou matematiku (nejsou to vybarvovačky, ty existují taky a jmenují se podobně, ale jsou k ničemu).

    Jinak Kaslová je specialistka na předmatematické představy (předškolní věk), její přednášky jsou naprosto fascinující. Jde sehnat knížka.
    EDERA
    EDERA --- ---
    ALDEMIK: Naše tři děti se všechny naučily číst takhle. Dvě z toho samy od sebe rok a víc před nástupem do školy, nejstaršího jsem k tomu musela navést, když ve škole slabikování nechápal. Podle mě je ta tradiční slabikovací metoda tak nepřirozená, že mi zůstává rozum stát nad tím, že se jí školy pořád držej.


    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    SVAN: Asi už jste začli čtení, tak nemá smysl měnit teď styl, ale zvlášť na učení doma by mi přišlo lepší učit nejdřív velký písmena bez slabikování - daleko rychleji tak bude moct číst pochopitelný text a je pak hrozně snadný mu připravovat prakticky cokoliv pro čtení (ve wordu dáš písmo jako "všechna velká" a konec). Nevýhodou je to, že knížek určených pro první čtení s velkými písmeny je o dost méně. Jinak v tom, z hlediska rychlosti, kvality a tak oproti slabikovací metodě žádný rozdíl moc není, resp. je to individuální jako cokoliv jiného. Ale motivačně fakt super, děti čtou v listopadu knížky a jsou nadšené.

    U Comenia scriptu pozor - je tam imho docela málo uvolňovacích cviků. S psaním je dobré nespěchat, než je ruka fakt uvolněná. A trénovat hodně i různé kličky, třebaže pak v písmu nejsou - jde o to, aby pohyb vycházel z ramene, ne jen ze zápěstí.
    SVAN
    SVAN --- ---
    https://langevo.com/ když jsme u té angličtiny, mě včera přes ty internety přišlo pod nos. Pro větší děti a pro velký :)
    SVAN
    SVAN --- ---
    CICHLASOMA: : ))) kamkoliv kde jsou. Na návštěvu, na hřiště, do parku, na zahrádku, k vodě a nebo si je někde odchytneme a bereme k nám domů :))

    V tu ránu je to ale úplně jiný svět. Jak převezme Denis otěže nad situací, změní se to u nás v dokonalý svět. Když je poslouchám na co si hrají a co za hlášky tam padají je to úžasně přeložený náš svět do jejich a přesně tak, že si zpětně uvědomuješ co si to zase řikal za nesmysl, oni to tak krásně obrátí tím svým pochopením v grotesku :))
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SVAN: "Taky jak se doučíme tak jdeme zase mezi děti do jejich světa"

    Můžu se zeptat, kam tak "mezi děti" zpravidla vyrážíte?
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    (Začal jsem konečně nesměle vkládat na nástěnku tipy na vzdělávací knížky pro děti.)
    SVAN
    SVAN --- ---
    ANNNA: Ne naopak držela jsem ho od toho co nejdál :) na stromy a do lesa, sedět u sešitů ted bude dost, takže jsem nepředbíhala! dětství má být hlavně v pohybu a ve vlastních hrách do kterých se dospělý moc nemontují.
    Taky jak se doučíme tak jdeme zase mezi děti do jejich světa a nebo nechávám Denise at si sám hraje ve svém světě, respektive hrajeme si oba :) ale včas se Denis odpojí a jde si hrát to své.
    Jo vlastně babička s ním dělala nějaké logické hry, ale to zjistím jak se jmenuje a to ho dost bavilo pravda!
    ANNNA
    ANNNA --- ---
    SVAN: Na mě se to teďka valí z více stran a informačních zdrojů, tak si ještě sama zkouším hledat další, když mám doma zatím jenom batole :)

    Což mě vede k otázce: začínali jste doma už nějak cíleně v předškolním věku?
    SVAN
    SVAN --- ---
    Ale k učebnicím, jsem dala na radu zkušené.
    Holčina která má sama doma tři děti, všechny se učí doma a která má na starosti právě přezkušování dětí na naší škole. tže myslím dobrý zdroj informací.

    Matika http://ucebnice.fraus.cz/matematika-prof-hejny/ je to zábavný samo o sobě a kromě počítání při hraní, s hračkami, auty atd jsem nemusela nic dalšího vymýšlet.
    Počítání je všude kolem v běžném životě neustále, takže zábavná učebnice a vše kolem stačí bohatě
    A samozřejmě peníze jsou v tomhle vtipná věc, na počítání slušná motivace, kdy Denis dostával drobný až si našetřil a sám spočítal kolik potřebuje na gumovou kobru, došli jsme do hračkářství a sám si jí koupil a zaplatil.
    Celý den si peníze nosil v peněžence a dožadoval se at už tam dojdeme, byl to hustý rytuál pro něj, cítil se veliký :)) sám si koupil v nákupu hračku, dlouho na to vzpomínal :)

    a u češtiny http://www.nakladatelstvisvet.com/cs/shop/edice_kaligrafie/prvni-trida/radana_lencova_pisanka_anal

    Radana Lencová
    http://www.lencova.eu/cs/uvod/comenia_script

    a je dobré rozhodně začít http://www.nakladatelstvisvet.com/...hop/edice_kaligrafie/prvni-trida/radana_lencova_pisanka_kreslim

    každopádně češtinu ještě vymýšlím, potřebuji najít nějakou opravdu zábavnou knížku prvního čtení.
    Denise má třeba rád, když se náhodou v nějaké takové učebnici čtení objeví otázky typu "žije pes na stromě?" to ho pak číst baví ale jen tak pepa nese maso .... průda
    Asi to zatím vyřeším tak, že mu je budu psát sama, ty věty na čtení
    SVAN
    SVAN --- ---
    ANNNA: Zatím žádné :)) pouze instinkt :))
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    SVAN: Gratuluju!!! :)
    TUVDEN_NIMA
    TUVDEN_NIMA --- ---
    V létě jsme náhodou taky narazili na Šimonovy pracovní listy - Matematika, co někomu zbyly (po práci s lidmi s postižením). Neznám ty ostatní, ale Matematika byla super. Dcera tak ve čtyřech letech dva měsíce v kuse sčítala, doplňovala číselný řady apod. Podle toho, co se mi podařilo vygooglit jsou různé pro děti předškolní a mladšího školního věku.

    http://obchod.portal.cz/mainform.aspx?rowfilter=true&search=SPL&page=1

    bohužel se mi nepodařilo vygooglit přesně ty, co jsme měli, byl to jen zpřeházený vnitřek bez obálky, takový počítání podobný těm matimatickym montessori pomůckám.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam