• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SVANDomácí vzdělávání - Úskalí známe, zajímají nás nápady
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    CICHLASOMA: Hlavně to jsou všechno imho marginálie, které řeší dost okrajové jevy, ale ne podstatu. Jestli jde české školství celostátně dolů (jde-li) díky tomu, že pár lidí vzdělává druhostupňáky doma, byť je to až na pátém místě, tak to jsem z toho vážně jelen.

    Bod 4 podle mě zcela v kompetenci ředitelů škol, takže buď jim nejsou jasné základní vztahy v základním školství, nebo je chtějí zásadně změnit. Můžou to přidat jako další věc do RVP, čímž otráví všechny učitele a ředitele, protože to akorát bude znamenat, že budete v třídnici jak blbí dokládat, co jste dělali v první třídě v pracovkách a výtvarce technického.
    Poslední rok školky je taky dost marginální záležitost - ano, děti, které ve školce (nebo jiném podobném zařízení!) nejsou, mají velmi často problém se zařazením do skupiny a prací v ní. Ale při vzájemné spolupráci se to celkem rychle srovná. A jde tam spíš o benefity skupiny, v nácviku dovedností do první třídy jsou školky hrozně různé. Problém je to v sociálně vyloučených rodinách a lokalitách, to jo...
    Děti budou do školy o rok později, takže styl vyučování, vypracovaný pro současné děti, zase zrušíme a překopeme, část náplně přeneseme do toho nově povinného posledního ročníku MŠ, ať se tam s tím, byť na to nebudou nijak připravení, poperou. Taky dobrý.
    K trojce toho moc nejsem schopná říct, ale mám trochu pocit, že v plánu nebylo plošné rušení, ale postupné rušení praktických škol, a postupné posílení integrace v klasických školách, podpora školních psychologů, speciálních pedagogů přímo na školách, asistentů a podobně. A nikdo to vlastně nechce dělat, protože je to moc práce a stojí to moc peněz, tak budeme radši bojovat proti tomu zákeřnému rušení praktických škol (čímž neříkám, že ta transformace praktických škol je naplánovaná dobře, vidím do toho jen natolik, abych byla přesvědčená, že nemá politicky šanci být naplánovaná dobře, protože dlouhodobé směřování neexistuje).

    CICHLASOMA: A interpunkci.
    CHARON
    CHARON --- ---
    Já myslim že ani nejde o to co a jak rychle je tam naučej nebo nenaučej
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    CHARON: já myslim, že je tam kolikrát nenaučej ani shodu podmětu s přísudkem!
    KAI
    KAI --- ---
    CHARON: ja se obavam, ze jses tady offtopic
    CHARON
    CHARON --- ---
    Já si myslím že by děti do školy chodit měli
    FRONEMA
    FRONEMA --- ---
    Svobodni by samozrejme byli pro unschooling vsema deseti (i pro dalsi zmeny smerujici k tomu aby rodice mohli o svych detech vic rozhodovat) ale obavam se, ze to neni uplne prvni priorita a ze si na to budem muset pockat az budem mit treba vic nez deset procent
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    ALDEMIK: Jo, já s tím celkem problém nemám. Můžem se bavit o tom, jestli je správně, aby stát znemožňoval třeba nějakým kočovníkům vést děti po kočovnicku a se vzděláváním to nepřehánět, ale jak říkám, já se současným stavem v ČR jsem v tomhle ohledu celkem spokojen.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    ALDEMIK: Mě nyní nejvíce děsí bod č. 5.

    Děsil mě i bod č. 1., ale ČSSD podle všeho při koaličním vyjednávání rychle ustoupila KDU a řekla, že poslední rok školky bude sice "povinný", ale v tom smyslu, že ho bude možno realisovat jako domácí předškolní vzdělávání a jen chodit na přezkoušení. (Nevím jistě, jestli to takhle ČSSD nemyslela už původně, ale pochybuju o tom.)

    Chodit s dítětem na přezkoušení už v předškolním věku je sice opruz, ale chápu asi motivaci toho nařízení a pokud bude testování dostatečně flexibilní, dá se s tím imho dobře žít.

    Smysluplnost ostatních bodů neposoudím a mně jsou celkem ukradené. (Nevím teda, jaký má smysl odsunout o rok začátek povinné školní docházky, ale zase učinit povinným rok předškolní docházky, ale když je to baví...)

    O zachování možnosti domácího vzdělávání na 2. stupni mám nicméně opravdu značný strach. Uvědomme si, že jakékoli domácí vzdělávání je v ČR možné teprve od r. 2005 (afaik v zásadě díky ODS) a v evropských zemích to zdaleka není samozřejmost - https://en.wikipedia.org/wiki/Homeschooling_international_status_and_statistics .

    V sousedním Německu policejní komanda se samopaly přepadávají rodiny, jež učí děti doma, a děti jim násilím kradou http://www.dailymail.co.uk/...home-battering-ram-seize-children-defy-Germanys-ban-homeschooling.html . Některé rodiny odtamtud kvůli tomu včas emigrují, např. Romeikeovi emigrovali do USA, kde nejprve získali politický asyl, ten jim byl ale později zrušen a o možnost v USA zůstat stále bojují. http://www.lifesitenews.com/...ustice-department-draconian-german-laws-banning-homeschooling-promot/ , http://geiernotizen.de/interview-uwe-romeike , http://communities.washingtontimes.com/...nov/27/supreme-court-orders-white-house-respond-romeike-p/

    (Budu-li mít děti a domácí vyučování u nás zakáží, budu o emigraci přinejmenším vážně uvažovat, v EU je to celkem snadné...)
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    CICHLASOMA: Já si právě nedokážu představit nenechávat kontrolu žádnou - v jednotlivé lidi mám sice důvěru poměrně velkou, ale v lidstvo jako takové prakticky žádnou :-) A magorů znám požehnaně.

    Nejsem 100% zastánce RVP (rímcový vzdělávací plán) v současné podobě, ale jinak mi přijde dost schůdné zkoušet podle RVP portfoliovou metodou. V RVP jsou totiž pojmenované kompetence, ne učivo, je opravu rámcový. Jenže kdo by to děla :-)

    V současné době je to u paragrafu 38, čili dětí studujících v zahraničí, tak, že stačí přezkoušení jednou za dva roky (vždycky doporučujem jednou za rok, ať případně zjistí včas, že je někde nějaký problém). Přijde mi to tak docela rozumné.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    CICHLASOMA: Nevim, jak to vnímáte vy, ale z mého pohledu všech pět kroků naprosto stejně do temnoty, případně proti neexistujícím problémům... Ale to je tady asi dost OT
    KAI
    KAI --- ---
    CICHLASOMA: nestras :/
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    ALDEMIK: Pokud vím, tak ve všech evropských zemích, stejně jako ve všech státech USA, v Kanadě a v Austrálii musí dítě nejméně jednou ročně vykazovat před státem nějaký pokrok ve svém vzdělání. Takže ve všech těchhle zemích je unschooling legálně možný jen v případě, že dítě se při něm dítě rozvíjí přiměřeně universálně. Gumovost kritérií, podle kterých se pokrok posuzuje, bude ale velmi různá.
    (Takže někde by možná prošlo, kdyby dítě celou 1. třídu pouze "stavělo roboty", ale kdyby to dělalo celý prvních 5 tříd, tak by to imho neprošlo nikde.)
    (Další otázka je, jak snadné, resp. jak riskantní by v různých zemích bylo postupovat ilegálně a na povinné testování prostě nechodit.)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    KAI: "to by si treba Svobodni mohli pripsat do programu a prosadit u nas, ten unschooling, co, Fronemo? :)"

    Jó, to by mohli... Ale ve skutečnosti budem rádi, když ještě aspoň nějakou dobu zůstane legální to, co je legální teď... ( http://www.cssd.cz/...ualne/nazory-a-komentare/5-kroku-cssd-pro-zlepseni-zakladniho-vzdelavani-v-cr/ )
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    Zajímalo by mě, jak funguje unschooling, resp. jak stát realizuje nějakou kontrolu nad tím, že to funguje. Jak to chodí?
    KAI
    KAI --- ---
    Logan mimochodem napsal super novy clanek, doporucuju, ten kluk je chodici reklama na unschooling :))
    http://makezine.com/2014/01/19/being-an-intern-rocks/
    KAI
    KAI --- ---
    Jeste jak tu probehla ta debata homeschooling vs. unschooling - ja to taky vnimam jako Ymladris, ze uplny unschooling u nas povoleny zatim neni. ta portfoliova metoda je teda uplne super a je to to nejvolnejsi, co si tu muzeme dovolit, ale porad jsme vazani na povinny skolni osnovy, cili nema decko moznost si uplne sestavit svoje vlastni kurikulum, jako treba ten klucina Logan LaPlante :)

    to by si treba Svobodni mohli pripsat do programu a prosadit u nas, ten unschooling, co, Fronemo? :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Tips from My Teacher Days: Getting Started With Writing | Lemon Lime Adventures
    http://lemonlimeadventures.com/getting-started-with-writing/

    blog tipy k homeschoolingu
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    Tak jsem na nástěnku nahodila nějaké materiály, až si vzpomenu na další, přidám další :-)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SVAN: sem na to prave myslela :)
    SVAN
    SVAN --- ---
    YMLADRIS: nooo to by bylo něco na ty pirátské dopisy v láhvi :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam