VRBIK: Z lidí, co sem chodí, se ještě nikdo k zkušenostem s domácí výukou na 2. stupni nepřiznal. V posledních letech to v ČR běželo v "experimentálním provozu", výsledky dětí doma vzdělávaných byly dobré, některým se prospěch výrazně zlepšil oproti předchozím letem, kdy chodily do školy. Zda je učivo "příliš komplexní" pochopitelně záleží na tom, kdo dítě učí a nakolik je dítě schopno a nakloněno tomu si studovat samo z textů a jiných materiálů.
(Já osobně jsem si prakticky jistý, že bych se na druhém stupni byl naučil látku rychleji, resp. více do hloubky, kdybych byl nemusel chodit do školy. Jednak mně nevyhovuje střídat předměty už po 45 minutách, jednak se obecně lépe učím z knížek než z přednášek. Zvláště kdyby moje dítě bylo samostudiu nakloněné, mile rád bych mu vysvětloval, co by z knížek nepochopilo, vykládal mu věci, o kterých bych si myslel, že je umím vyložit lépe než je to v učebnici, případně bych učebnice procházel s ním, doporučoval bych mu další četbu, některé věci, co jsem zapomněl, bych si při té příležitosti s chutí oživil.)