• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RESCAPEQUADROKOPTÉRY , Coptery DJI Phantom a jiné osazené kamerou, všeobecná diskuze, fotky a videa
    Tipy, triky a vše ostatní ohledně RC Quadrokoptér, létajících RC modelů osazených čtyřmi motory. Rady při nákupu zařízení a příslušenství. Quadrokoptéry s kamerou - vlastní ukázkové fotky a videa.
    rozbalit záhlaví
    NOX28W
    NOX28W --- ---
    RATTKIN: Jo je to sračka to neřikám, že ne. Nikoho nenavádim, jen řikám že je to na hovno udělaný. Od toho novýho roku se to stejně řešit už nebude.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    NOX28W: ta ochcávačka typu dron video zdarma k normálnímu videu je postižitelná. Asi je to víc papírování pro úředníky co to hlídají a jistá komplikace, ale nespoléhal bych na to.
    a je to špinavé. příště budem řešit převoz krabic od vína a nemyslet na to že v nich je perník.
    NOX28W
    NOX28W --- ---
    MERTLAS: @Co se licence “zdarma” tyce... povoleni k leteckym pracem a tedy moznost vyjednavat vyjimky pro lety v HOPu by melo byt i nadale zpoplatneno. Registrace zdarma bude jen cista registrace pilotu, aby byla evidence a pripadna “jednoduchost” dohledani v pripade problemu. Rozhodne to nebude brano jako moznost k letani komercne.

    V tom se ale pleteš... odpověď ÚCL kamarádovi: Dobrý den, evropská nařízení upravující pravidla pro provoz bezpilotních letadel v současné podobě nerozlišují typy provozu z hlediska jejich komerčnosti - poplatek tedy není stanoven.

    Leteckými pracemi jsou letecké činnosti, při nichž letecký provozovatel využívá letadlo k pracovní činnosti za úplatu. Leteckými pracemi se dále rozumějí vyhlídkové lety, využití letadla leteckým provozovatelem při výuce v leteckých školách a činnost leteckých škol. Leteckou činností pro vlastní potřebu se rozumí lety, kterými zajišťuje právnická nebo fyzická osoba podnikatelskou nebo jinou činnost, k níž je oprávněna podle zvláštních předpisů. Nejedná se tedy o komerční lety za úplatu, ale o lety k zajištění vlastní podnikatelské činnosti. Záleží tedy, zda jejich využití z Vaší strany slouží k zajištění Vaší podnikatelské činnosti ke které máte oprávnění a v případě poskytování záznamu dalším subjektům, zdali je toto poskytování, resp. provoz, realizován za úplatu.

    Čistě teoreticky i teď to teda můžeš ochcat tak, že nabídneš někomu, že mu natočíš normální video a k tomu mu zdarma natočíš video dronem. Ve finále tak nefakturuješ a nenabízíš službu za úplatu. Následně subjekt kterýmu si poskytl video zdarma už s nim může nakládat jak chce. Což je ale stejně jedno protože od novýho roku se nerozlišuje z hlediska jejich komerčnosti.

    @Taky me udivuje chtic mit vsechno zadarmo. Nerikam, ze by poplatek nemohl byt nizsi, nicmene i tak je navratnost vstupni investice do oboru velmi rychla (me se kdysi vratila do nekolika jednotek mesicu, vcetne investice do stroje).

    To asi záleží jak moc se tomu věnuješ no, platit ale cca. 20-30k ročně za jedno video co natočíš pro známýho a on ti za to dá dvojku aby se neřeklo. :)

    Ad zakázaná oblast a video z ní:
    V případě, že ÚCL získá informace o jakémkoliv provozu bezpilotních letadel, který by mohl být potenciálně v rozporu s platnými předpisy a postupy, a to buď vlastní kontrolní činností, nebo formou podnětů nebo podání, snaží se ÚCL, s využitím dostupných zdrojů, posoudit skutečnosti daného konkrétního případu, míru rizika a naplnění možného porušení zákonných nebo předpisových požadavků a případně získat důkazy k následnému možnému zahájení sankčního řízení.

    Získat důkaz o tom kdo pilotoval... jednoduchý nepamatuju si a platí presumpce nevinny. Tim samozřejmě nikoho nevybízim ať porušuje zákon. Já už na modrou zónu taky seru, za ty hejty a výhružky mi to nestojí. Pokut a sankcí bych se bál ale jen v případě že tě někdo chytne za ruku.
    ACID
    ACID --- ---
    MERTLAS: to dřívější rozdělění podle doplňku X znám, jenže teď je dron i moje 280g vážící F3K (pro ilustraci https://www.youtube.com/watch?v=kVTDwHn9JHI ), do kterého všechny ty elektronické krámy nenarvu.. navíc teda nemám představu, jak by u větroně měl fungovat geofencing. Možná autodestrukce..

    KURE: autonomnost?
    KURE
    KURE --- ---
    MERTLAS: A teď je otázka jestli model letadla, který má v sobě nějaký "flight controler" který pomáhá se stabilitou, třeba aby to bylo vhodné pro začátečníky, je už dron nebo ne.

    U 3 vrtuláků není imho problém je udržet ve vzduchu (i když jsou méně stabilní než 4), ale fakt že jedna vrtule je naklápěcí. Takže ten stroj potřebuje jak chytrou regulaci motorů tak servo. u 4vrtuláku je to jen ta regulace motorů, tedy levnější a spolehlivější.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    ACID: S litanim s letadlem mas samozrejme pravdu, ze to proste nejde jen tak kdekoliv. Proste komunita modelaru je v ohledu na pravidla a litani kdekoliv velmi zasadaova (aspon tedy co jsem mel moznost poznat, samozrejme jsou i vyjimky).

    Netusim, kolik zvas zna (a tim mylsim opravdu podrobne zna) Doplnek X, kde rozdeleni "model vs. dron", kde rozdeleni vsech ctyr systemu samozrejme jiz od vydani DX existuje :)

    Tedy:

    Autonomní letadlo
    Bezpilotní letadlo, které neumožňuje zásah pilota do řízení letu.

    Bezpilotní letadlo (UA)
    Letadlo určené k provozu bez pilota na palubě.
    Poznámka: V mezinárodním kontextu se jedná o nadřazenou kategorii dálkově řízených letadel, autonomních letadel i modelů letadel; pro účely tohoto doplňku se bezpilotním letadlem rozumí všechna bezpilotní letadla kromě modelů letadel s maximální vzletovou hmotností nepřesahující 20 kg.

    Bezpilotní systém (UAS)
    Systém skládající se z bezpilotního letadla, řídicí stanice a jakéhokoliv dalšího prvku nezbytného k umožnění letu, jako například komunikačního spojení a zařízení pro vypuštění a návrat. Bezpilotních letadel, řídicích stanic nebo zařízení pro vypuštění a návrat může být v rámci bezpilotního systému více.

    Model letadla
    Letadlo, které není schopné nést člověka na palubě, je používané pro soutěžní, sportovní nebo rekreační účely, není vybaveno žádným zařízením umožňujícím automatický let na zvolené místo, a které, v případě volného modelu, není dálkově řízeno jinak, než za účelem ukončení letu nebo které, v případě dálkově řízeného modelu, je po celou dobu letu pomocí vysílače přímo řízené pilotem v jeho vizuálním dohledu.


    Jinak oznaceni "dron" dle definice nese cokoliv, co je mozne ovladat na dalku... tedy by se dalo rici, ze i auticko na dalkove ovladani, manzelka a podobne :)

    Pravda, ze pribude podminka s HD kamerou. Nicmene modelari, co litaj na modelarskych letistich se imho nemusi bat. Ti to proste neposilaj do HOPu apod. Ikdybys na tom mel REDku a tocil si jak si poletujes kolem sebe, tak po tobe imho nikdo nepujde. Veskera pravidla miri predevsim na lidi podobne jako NOX28W (no offense), kteri si, abych tak rekl, pravidla tak nejak vysvetluji po svem :) Samozrejme, ze nepredpokladam, ze by s prichodem novych pravidel lidi procitli. Bohuzel to vidim spis naopak. Aspon podle ruznych reakci z mnohych skupin na FB. Berou to opet jako dalsi "buzeraci jejich konicku a co jim je vole do toho, kde a jak si litam". Coz je bohuzel zpusobeno tim, jak jsou drony v soucasne dobe moc dostupne a jdou koupit temer i pri akci v Lidlu. Nicmene UCL tomu taky ze zacatku moc nepridala (ikdyz se posledni dobou docela snazi) co se nejake medializace pravidel tyce. Kdysi o Doplnku X vedelo jen par zasvecenych. Ted existuje web letejbezpecne.cz, coz ale neni moc podporeny naslednou masovou kampani.

    Jinak jednotna evropska regulace, tedy zaklad, na kterem budou jednotlive staty stavet, je jiz znama. Da se najit treba na webu ceske UAVALIANCE , ktera byla aktivnim ucastnikem porad pri vytvareni nove legislativy. V soucasne dobe nase UCL pripravuje implementaci a zarazeni jeste nasich lokalnich pravidel.

    Jinak jeste co se registrace tyce, tak dle meho je to naprosto, ale naprosto v poradku a nevidim nic spatnyho v tom muset byt dohledatelny v pirpade problemu. Nastinim priklad (uz jsem to tu kdysi podrobne psal). Kdysi jsme litali letecky prace na zavodisti v Chuchli, kdy ve chvili, kdy jsme pristali, se nam nad hlavou objevil Mavic Pro. Okamzite jsme zacali resit, kdo to krucinal je. Byla tam i CT, tak nas jako prvni napadlo, ze by to mohli byt oni. Okamzite jsme za nima bezeli... nebyli. Pak jsme okamzite sli za organizatorem, esi to nahodou neni nekdo od nich nebo tak... Ja mezitim koukal, kam ten stroj pristane... Po chvili odletel nad Strakonickou, nad kterou letel dozadu do Radotina, az uz jsem ten stroj nemohl vubec videt... Nechci si predstavit, co by se stalo, kdybychom se s nim s Inspirem trefili ve vzduchu... Nasledne vysetrovani by uplne nebylo efektivni, protoze by bylo tezke dohledat, komu ten stroj patri, nebot neni povinna registrace stroje na jmeno... A podobnych prikladu mam v posledni dobe nekolik, kdy si litam s veskerymi povolenimi (vetsinou v Praze) a najednou kolem me prolitne nekdo dalsi...

    Uplne nejlepsi by bylo, kdyby vsechny stroje mely odpovidace a zobrazovaly se raltime v aplikaci... ale to je zatim hudba budoucnosti :) ale imho to urcite prijde :)


    HULIK: pozor! neplest "ramena" a "vrtule". Tenhle BRUS ma sice tri ramena, ale na kazdem rameni ma dva motory a vrtule. tedy se nejedna o "trivrtulovy" stroj :)

    Tusim, ze tady Raffa ukazuje i nejaky tricoptery... https://www.ted.com/talks/raffaello_d_andrea_meet_the_dazzling_flying_machines_of_the_future
    (ale nevim esi to je presne to video... kdyztak jde urcite dohledat).

    U tricopter je zatim strasne tezky je udrzet ve stabilni poloze, aby se neroztocily... proto jsou komercni stroje vsechny vzdy quady a proto ve chvili, kdy odejde jeden motor, jdou k zemi jak hrusky... DJI v soucasnosti testuje nejaky algoritmus, ktery by dokazal stroj udrzet ve vzduchu respektive nejak nouzove ovladatelny i ve chvili vypnuti jednoho motoru. Ale zatim to nemaj tak daleko, aby to pustili do betatestovani... tedy komercne do lidi :) (jako to delaji se spoustou jinych veci :D ).

    Mimochodem (a ted trochu odbocim od tematu) se podivejme treba na problematiku autonomnich aut. Zatim zadny stat na svete nedovoluje temto strojum jen tak volne jezdit v doprave (bez prime kontroly a pripadneho zasahu clovekem), nebot jejich spolehlivost je stale tristni. A to jsou stroje, ktere jsou na zemi a mohou zastavit defakto na fleku oproti strojum ve vzduchu :)
    KURE
    KURE --- ---
    JIMX: https://www.amazon.com/Parrot-Disco-FPV-minutes-goggles/dp/B01JYRII4Y

    to je právě to co jsem myslel tím že je obtížné to definovat. podle mě je dron něco, co je schopné se řídit a provádět manévry samo.
    hodně lidí to má spojeno s kvadrokopterou, který jsou z pochopitelných důvodů nejrozšířenější.
    ale kdyby legislativa omezila 4vrtule, tak se začnou prodávat 3 vrtulovy drony. když by to ještě snížili, tak DJI namontuje kameru a flight controler do normálních vrtulníků.
    HULIK
    HULIK --- ---
    JIMX: Třeba tento má 3 vrtule :-)
    Český policejní dron zasahoval v ostré akci. Odhalil ženy, které si vařily večeři – Živě.cz
    https://www.zive.cz/...l-v-ostre-akci-odhalil-zeny-ktere-si-varily-veceri/sc-3-a-194184/default.aspx
    JIMX
    JIMX --- ---
    KURE: nějak si nedovedu představit drona s míň než 4 vrtulema ... ale možná mám špatnou představivost ... a vnímám slovo dron jako něco jinýho :-)

    spíš by do toho ale spadly i třeba modely BF 17 :-)
    KURE
    KURE --- ---
    JIMX: jojo, pokud je vrtulí víc než 0, tak to je dron :D
    JIMX
    JIMX --- ---
    KURE: podle počtu vrtulí? :-)
    KURE
    KURE --- ---
    ACID: no jenže uhlídat hranici mezi dronem a modelem je myslím nerealizovatelný. vlastně ani nevím jak bych jí stanovil.
    ACID
    ACID --- ---
    MERTLAS: no ono to má i víc důvodů, s normálním letadlem tě nenapadne lítat kdekoliv, protože taky budeš muset nějak přistát. Zatím jsem to dopodrobna nestudoval, ale co jsem tak zachytil, tak bez věcí jako elektronický tag, autoreturn a geofencing si budeš moct pouštět tak leda papírovou vlaštovku, takže všechny svoje stávající modely budu moct vzít a hodit do popelnice.
    Regulaci neodsuzuju, je potřeba, ale to že se nerozlišuje model a dron mi vadí.

    Nedávno se někdo ptal na Mini a limit 250g, nově už pod registraci bude spadat nejen cokoliv s HD kamerou, ale cokoliv s kamerou bez ohledu na rozlišení. Zároveň tam bylo, že regulaci nebudou podléhat drony, které budou podle nějakého předpisu EU klasifikovány jako hračky, bohužel tam nebyl odkaz na konkrétní dokument, máte někdo tušení co to je za předpis?
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    NOX28W: To je skoda, zes to smazal. Chtel jsem ti na to odpovedet, ale ted nevim, co bych odpovidal, neb si tve odpovedi nepamatuju :)

    A verim, ze tu jsme vsichni v pohode a predevsim diskutujeme a neni tedy podle me treba mazat :)

    Co se licence “zdarma” tyce... povoleni k leteckym pracem a tedy moznost vyjednavat vyjimky pro lety v HOPu by melo byt i nadale zpoplatneno. Registrace zdarma bude jen cista registrace pilotu, aby byla evidence a pripadna “jednoduchost” dohledani v pripade problemu. Rozhodne to nebude brano jako moznost k letani komercne.

    Taky me udivuje chtic mit vsechno zadarmo. Nerikam, ze by poplatek nemohl byt nizsi, nicmene i tak je navratnost vstupni investice do oboru velmi rychla (me se kdysi vratila do nekolika jednotek mesicu, vcetne investice do stroje).

    Zavedeni nove legislativy bylo oddaleno kvuli korone na novy rok. Dvoulete obdobi hajeni bude platit pro stroje, ktere nebudou splnovat technickou specifokaci pro provoz. Vyrobci uz toto v soucasne dobr reflektuji a pripravuji se na to. Nove stroje by jiz vetsinou mely toto ve velke mire splnovat.


    Poznamku ACIDa naprosto chapu. Klasicti modelari, kteri maji u nas velmi dlouhou historii, na nas dronare koukaji pres prsty a jsou do urcite miry nastvani, coz chapu. Kdysi, pokud si chtel do vzduchu, tak sis to musel nejdriv postavit, pak nekolikrat opravit atd. A rozhodne sis to jen tak nedovolil poslat nad Urad vlady pac bys vedel, ze to muze jit k zemi anjcvaj. Dneska diky veskere technologii muze s dronem litat i moje ctyrleta neter a to klidne i nad Urad vlady, pac to proste “drzi” :)

    NOX28W
    NOX28W --- ---
    MHO: Je to posunutý od novýho roku. A lidi maj potom snad 2 roky na to registrovat stávajícího drona.
    MHO
    MHO --- ---
    Jak jsme na tom vlastně nyní s tou novou legislativou? Od 1.7. měla být povinná registrace, ale nikde jsem nezaregistroval, že by se něco podobného dělo.

    Máte někdo přehled jaký je stav?
    NOX28W
    NOX28W --- ---
    MHO: Mám v plánu určitě licenci udělat ale až to bude o dost jednodušší a zdarma (tzn. od novýho roku) Je potom nějaká možnost vyžádat si spešl povolení na let v obydlený oblasti?

    https://www.youtube.com/results?search_query=dji+mavic+city

    Jinak post jsem smáznul ať tady nikoho nedráždim.
    ACID
    ACID --- ---
    NOX28W: I díky idiotům jako ty, je letecká (nedronová) modelařina čím dál větší legislativní oser. Takže nedík.
    MHO
    MHO --- ---
    NOX28W: Většinu toho vysvětlil Mertlas. Já jen několik doplnění.

    1) "99% videjí na youtube je z měst a nikoho to nevzrušuje". Opravdu to víš? Nebo to naopak místní urady vzrusuje, jenom se o tom nedozvis? Nebo lítají legálně? Já jsem viděl docela dost příběhů jak někdo zveřejnil video a prostě mu přišla pokuta. Příklad co jsem teď narychlo nelezl je třeba tady https://www.youtube.com/watch?v=ZwGTI4SQ1w0 . Chlapík si zalítal v národním parku, upozornil jej místní strážce. Tím by to skončilo, ale on začal tohle postovat youtube a tak ho osolili. Dlouhý a poučný příběh. Podobných najdeš více.

    2) Národ bonzáků. No nevím. Když v čechách porušuješ pravidla, většinou to nikomu nevadí. Spíš tě považují za hrdinu. Když je budeš porušovat v rakousku nebo něměcku hned se lidi ozvou. Když ve švýcarsku nebo třeba norsku, dostaneš hned dost za vyučenou. Naopak si myslím, že v tom jak respektovat společná pravidla se máme ještě co učit.

    3) Odhad bezrizikovosti - argumentace "nikomu jsem nemohl ublížit" je prostě mimo. Při letu nad domy, auty, silnicemi v silném rušení. Navíc jsi letěl nad úřadem vlády. Tedy chráněnými prostory. Je skoro zázrak, pokud si toho nikdo nevšiml a už teď se to neřeší. Zkus si drona přiblížit třeba k bílému domu a pak porovnat jak by jsi skončil.

    4) Problém je s tou publikací - ok, uděláš něco nelegálního. Odhadneš riziko a vyjde Ti to. Pak bych si video nechal a ukazoval jej přátelům. Dávat jej veřejně je hloupost. Provokuješ jednak úřady a jednak další lidi k něčemu podobnému. Dříve či později se Ti to vymstí.

    Jinak to video se mi fakt líbí. Za to palec nahoru. Udělej si licenci a toč legálně.


    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NOX28W: ber to tak, že video je sice hezký, ale když na to nemáš povolení, tak je to horší, než kdyby ses natočil v autě při jízdě na dálnici rychlostí 250 km/h - klidně v 5h ráno když už je vidět, ale nikdo tam nejezdí... může to projít, nikomu se nic nestane, ale tohle už nejsou prkotiny z automatických radarů a podobných výběrů peněz, kde můžeš "zkoušet" tu osobu blízkou, nebo z toho nějak jinak vyvlíknout - v tomhle případě už totiž budeš vyšetřovanej ty a budeš muset mít sakra dobré aliby, že jsi to nebyl ty, nebo důkaz, že to byl někdo jiný... u trestných činů se na osobu blízkou nehraje a tvůj let může být i obecné ohrožení :-(
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    NOX28W: S tou osobou blízkou to není tak jednoduché, jak si asi myslíš...
    A za poruchu jsi stále odpovědný...

    Pravidla pro drony existují z velmi dobrých důvodů a ano, v ČR jsou velmi liberální.

    Pokud chceš lítat nad městem, tak si na to pořiď licenci a pojištění - protože jestli někoho sejmeš při nelegálním letu, byť v půl šesté ráno, kdy je to "míň pravděpodobné" tak to také může skončit tak, že nebudu moct svoje Mini v Praze ani zapnout...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam