• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    WANAH
    WANAH --- ---
    XCHAOS: Já tam nakupuju od té doby co můžu jezdit sám MHD. Díky pěší zóně je tam nakupování výrazně pohodlnější (a estetičtější) než v obchodních centrech přičemž nabídka je cca stejná, ale narozdíl od OC vždy aktuální.
    Každopádně nóbl obchod tam není snad ani jeden...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: pěší zóny se dělají od 80.let. a popravdě.. nemám pocit, že by pěší zóna třeba v Praze na příkopech byla úspěch, nevím, kdo nakupuje v těch nóbl obchodech, možná někdo jo, ale stačí mi třeba multikino Slovnanský dům, které je třeba oproti těm dvěma na Andělu chronicky prázdné a tak.

    neříkám, že znám jednoduché řešení.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: je třeba na to jít chytře. Vymezit zóny absolutně bezpečného pohybu chodců a tyto zóny propojit pěšími koridory se smíšeným cykloprovozem. Někdy stačí málo, třeba gumový dělící pruh. Vjezd aut do pěších zón jen vyjímečně, v určitých hodinách a tak. Ale současně řešit i prostor pro ostatní druhy dopravy.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak stručně - proč běžně nevyrazím na kole do města:

    - bydlím na kopci, vrátit se zpět na kopec znamená buď jet lanovkou (a platit za ní), nebo se řádně zapotit
    - na kolo nic nenaložím
    - na rostoucích počtu míst, kde jsem se vyhýbal dopravě přes chodníky či parky, mě začala prudit městská policie (v jednom případě šlo o městského policajta na segwayi s majáčkem :-)
    - nemám ho ve městě k čemu zamknout (málo stojanů)
    - a pokud je řeč o mém solárním kole, nemám ho kde garážovat (před uložením do bytu ho musím rozmontovat)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tak pokud je řeč o vozovce, tak to stejně dobře může vběhnout i pod auto, a kolo má aspoň kratší brzdnou dráhu (pokud je dobrý výhled). ale je to přesně ten problém: kola do města patří, ale když jezdí mezi auty, tak nemají úplně dobrý pocit cyklisté a když mezi chodci, tak zase ti chodci. jako klíčové vidím, aby třeba segwaye nebyly klasifikované stejně jako chodci, ale spíš stejně jako kola a aby to byl právě ten "třetí druh dopravy" - kromě kolečkových bruslařů bych akceptoval třeba ještě mopedy (ale asi jen do určitého výkonu a rychlosti), určitě pak cokoliv elektrického (pokud to splní stejná kritéria, jako mopedy, teda cca něco jako dnešní omezení elektrokol na 25 km/h, což při šířce do 1m umožní poměrně úzké obousměrné komunikace)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: to mimoúrovňové křížení s chodci i auty je hodně důležité pro kvalitu života ve městech. Včera jsem se o tom přesvědčil osobně. Stačí úkrok dítěte do vozovky a neštěstí je na světě.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Vysokorychlostní lanovka?
    String Rail - a low cost, low impact, high speed transport alternative
    http://www.gizmag.com/unitsky-string-transport-rail-suspended/15300/
    (poznámka: v knize Nádraží Perdido od China Miévileho měli v dystopickém Novém Krobuzonu mětskou železnici pro běžné obyvatele a k tomu navíc jakousi "vysokorychlostní lanovku" s centrální stanicí Bodec, kterou využívala milice...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    jinak z jiného soudku - ne nutně eko-, ne nutně mega, ale spíš závrať vyvolávající (přece: co když se v té rychlosti "netrefí" do dalšího prstence - jakkoliv to asi reálná hrozba není?)
    Freight
    http://www.tubularrail.com/PhotoGallery.htm
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    This vehicle is the world’s first 100% solar-powered electric bus; and not only is it powered by the sun, but this service is also offered free of charge.
    Adelaide Creates World’s First Solar-Powered Public Transit System
    http://cleantechnica.com/...09/11/adelaide-creates-worlds-first-solar-powered-public-transit-system/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: chápu. ale přese všechno - pořád to zatím víc lidí táhne do měst, než z měst. a i já si odchod z města dost rozmýšlím (přestože kdysi tenhle sen pro mě byl hotová věc.. dnes by ale šlo spíše o to "sedět u internetu jinde, než ve velkém městě")
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    no, jen bych připomněl, že mě zajímají i hi-tech aspekty měst (i když ne nutně nějaké "magastruktury atomového věku", ultraychlá doprava, apod.), tedy věci jako:
    The Vertical Farm — Feeding the World in the 21st Century – with Dickson Despommier
    http://www.verticalfarm.com/
    HowStuffWorks "Will there be farms in New York City's skyscrapers?"
    http://science.howstuffworks.com/environmental/conservation/issues/vertical-farming.htm
    nebo
    Are elevated bicycle highways the future of transportation?
    http://io9.com/are-elevated-bicycle-highways-the-future-of-transportat-1530482371
    (poznámka: výběr mýta na vyvýšených cyklostezkách je úsměvný.. stejně tak to ani nemusí být ultra-hitech vodotěsný tunel - samotné mimoúrovňové křížení s chodci i auty by ale význam mělo)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: osobně si myslím, že ta touha po anonymitě je nejsilnější v mládí, v době, kdy je člověk "nesezdaný". S příchodem rodiny se mění prefernce a člověk potřebuje tyvazby mít , aby:
    - mu někdo pohlídal dítě
    - mu někdo poradil (pomohl)
    - děti měli v dané lokalitě kamarády
    Takže anonymita je fajn, ale jen do určité fáze života.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NONSAPIENS: je to zajímavý a určitě to sem patří.. s tou velikostí "kmene" si troufám odhadovat, že v Evropě menší města a větší vesnici (prostě "sídla") tyhle velikost v podstatě po staletí měla, ale když se podívám na umělý jazyk, který ten autor navrhl:
    Asa'pili - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Asa%27pili
    tak je to na mě prostě ... moc jednoduché a současně trochu temné (sebevražda) ...nenabízí to moc možností.

    už jsem to psal: podle mě lidi do měst a hlavně velkoměst přitahuje právě anonymita (tedy osvobození od nutnosti patřit trvale do konkrétního kmene), jednak smyslové přetížení obecně a kromě toho i symbolické bohatství (zastoupení různých stylů, kultur, jazyků...). pořád by to šlo skloubit s představou, že ve městě žije více takovýchto kmenů blízko sebe... hmmm, nevím.

    dnešní města jsou příliš přelidněná, zahuštěná, zadušená příměstskou automobilovou dopravou. to cítí všichni. ale pár set lidí je na druhou stranu málo. lidi to naopak táhne do mnohamilionových měst (kde si lze udržitelnost představit už hodně špatně - lidi to prostě táhne do závislosti na extrémně složitých sociálních sítích a vazbách... )
    NONSAPIENS
    NONSAPIENS --- ---
    Znáte bolo'bolo?

    The title of this book refers to the bolo, or an autonomous community corresponding to the anthropological unit of a tribe (a few hundred individuals). This would be the basic social unit in an envisioned utopian-ecological future; its name is an example of a word from the constructed language (or rather, a basic vocabulary of about thirty words) called asa'pili.

    Hans Widmer - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Widmer

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Z Twitteru - "Retweetnuto uživatelem William Gibson"
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Četl někdo tuhle knihu ?

    Prostor, moc a utopie - Ideální město a jeho společnost - Barbora Vacková » Levné učebnice
    http://www.levneucebnice.cz/p/prostor-moc-a-utopie-idealni-mesto-a-jeho-spolecnost/
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: ok já myslel spíše příměstské oblasti, které jsou rozsáhlé, dejme tomu + - 50 km od hranice města na všechny strany. Vem si situaci, kdy bude ropná krize nebo nepůjde proud či dojde k nějaké lkaztastrofě. Myslíš si, že se do měst bude vozit česnek s číny, brambory z čile apod ? Houby. Až pak si lidé uvědomí, že pro harmonický rozvoj města je nutné mít vytvořené vazby na příměstké zemědělství.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: olovo se do benzínu nepřidává už 20 let :-) a obávám se, že v příměstských oblastech je znečištění prostředí dneska často větší, než v centrech měst: tam funguje MHD, pěší zóny, kanceláře, restaurace. nejvíc zatížená jsou dnes předměstí, kde je auto často jediný dopravní prostředek, jsou tam supermarket, apod... skleníky a zahrady na předměstích většinou chátrají, vše se vyplácí dovážet ze specializovaých zemědělských regionů (opět: protože úspory z rozsahu, ty jsou dost mor, ostatně i u té japonské hi-tech zeleniny hrají zřejmě roli úspory z rozsahu - tedy že šlo o obrovskou nevyužitou plochu továrních hal, a že tam toho zřejmě pod těma zářivkama pěstují tuny...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam