• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: osobně si myslím, že ta touha po anonymitě je nejsilnější v mládí, v době, kdy je člověk "nesezdaný". S příchodem rodiny se mění prefernce a člověk potřebuje tyvazby mít , aby:
    - mu někdo pohlídal dítě
    - mu někdo poradil (pomohl)
    - děti měli v dané lokalitě kamarády
    Takže anonymita je fajn, ale jen do určité fáze života.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    NONSAPIENS: je to zajímavý a určitě to sem patří.. s tou velikostí "kmene" si troufám odhadovat, že v Evropě menší města a větší vesnici (prostě "sídla") tyhle velikost v podstatě po staletí měla, ale když se podívám na umělý jazyk, který ten autor navrhl:
    Asa'pili - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Asa%27pili
    tak je to na mě prostě ... moc jednoduché a současně trochu temné (sebevražda) ...nenabízí to moc možností.

    už jsem to psal: podle mě lidi do měst a hlavně velkoměst přitahuje právě anonymita (tedy osvobození od nutnosti patřit trvale do konkrétního kmene), jednak smyslové přetížení obecně a kromě toho i symbolické bohatství (zastoupení různých stylů, kultur, jazyků...). pořád by to šlo skloubit s představou, že ve městě žije více takovýchto kmenů blízko sebe... hmmm, nevím.

    dnešní města jsou příliš přelidněná, zahuštěná, zadušená příměstskou automobilovou dopravou. to cítí všichni. ale pár set lidí je na druhou stranu málo. lidi to naopak táhne do mnohamilionových měst (kde si lze udržitelnost představit už hodně špatně - lidi to prostě táhne do závislosti na extrémně složitých sociálních sítích a vazbách... )
    NONSAPIENS
    NONSAPIENS --- ---
    Znáte bolo'bolo?

    The title of this book refers to the bolo, or an autonomous community corresponding to the anthropological unit of a tribe (a few hundred individuals). This would be the basic social unit in an envisioned utopian-ecological future; its name is an example of a word from the constructed language (or rather, a basic vocabulary of about thirty words) called asa'pili.

    Hans Widmer - Wikipedia, the free encyclopedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Widmer

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Z Twitteru - "Retweetnuto uživatelem William Gibson"
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Četl někdo tuhle knihu ?

    Prostor, moc a utopie - Ideální město a jeho společnost - Barbora Vacková » Levné učebnice
    http://www.levneucebnice.cz/p/prostor-moc-a-utopie-idealni-mesto-a-jeho-spolecnost/
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: ok já myslel spíše příměstské oblasti, které jsou rozsáhlé, dejme tomu + - 50 km od hranice města na všechny strany. Vem si situaci, kdy bude ropná krize nebo nepůjde proud či dojde k nějaké lkaztastrofě. Myslíš si, že se do měst bude vozit česnek s číny, brambory z čile apod ? Houby. Až pak si lidé uvědomí, že pro harmonický rozvoj města je nutné mít vytvořené vazby na příměstké zemědělství.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: olovo se do benzínu nepřidává už 20 let :-) a obávám se, že v příměstských oblastech je znečištění prostředí dneska často větší, než v centrech měst: tam funguje MHD, pěší zóny, kanceláře, restaurace. nejvíc zatížená jsou dnes předměstí, kde je auto často jediný dopravní prostředek, jsou tam supermarket, apod... skleníky a zahrady na předměstích většinou chátrají, vše se vyplácí dovážet ze specializovaých zemědělských regionů (opět: protože úspory z rozsahu, ty jsou dost mor, ostatně i u té japonské hi-tech zeleniny hrají zřejmě roli úspory z rozsahu - tedy že šlo o obrovskou nevyužitou plochu továrních hal, a že tam toho zřejmě pod těma zářivkama pěstují tuny...)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: ok, jenže zase. Chtěl bys jíst zeleninu s olovem ? Ve městě je dost velké znečištění a cokoli pěstovat na jídlo je dost rikantní. Jedl bys třešně, co rostou u dálnice ? Chyba je samozřejmě v globalizaci, kdy velké supermarkety dováží velké dodávky z velké dálky..Navíc tohle cestování potravin taky není zcela zdravé, měli bychom jíst to, co se jí v našem podnebném pásu.

    Takže místo investic do hight tech hamburgerů, které si vypěstuješ sám, by mělo město finančně podporovat místní příměstské zemědělce, kteří by pokryli spotřebu městských obyvatel.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no ale v tom je právě háček: města jsou dnes zcela závislá na zásobování zvenčí a zelenina z příměstských oblastí (díky úsporám z rozsahu při dálkové velkokapacitní dopravě) není vždy schopná konkurovat zelenině přepravované přes půl kontinentu.

    pěstování pod zářivkama už je trochu moc úlet (typicky japonské...), ale je v tom nějaký zárodek toho, co by mohlo fungovat a není to omezené na letní sezónu... v new yorku je zase už nějaký čas v módě zemědělství na střechách mrakodrapů, o tom se pokusím taky něco vyhrabat...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: tj, ale rozumně. Radši si koupím čerstvou zeleninu z trhu, na který do města dojedou zemědělci z příměstské oblasti, než kupovat nějakou high tech zeleninu z velkopěstírny.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tak konkrétně mám info z jednoho menšího horského/příhraničního města, že mají problém, že pronajali ladem ležící továrnu s pozemky, ale bylo to zneužité jen na čerpání solárních dotací (navíc ani ne na střeše objektů) a ne k vytvoření pracovních míst. takže je to složité... čerstvá zelenina je asi jedna z mála věcí, které se ještě nevyplatí dovážet z Číny, hmm...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: v Japonsku je možné všechno. Je tam problém s místem. U nás e klidně nechají celé plochy budovy ležet ladem a majiteli to nevadí. :-(
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Asi typický příklad o čem je tenhle klub: ani komunita na venkově, ani squat ve městě, ani rozklad typu Detroit: trochu znepokojivé, trochu postmoderní, trochu nezařaditelné.
    Co s opuštěnou továrnou? Zasadíme tam salát, aneb zemědělství budoucnosti | 100+1 zahraniční zajímavost
    http://www.stoplusjednicka.cz/...-opustenou-tovarnou-zasadime-tam-salat-aneb-zemedelstvi-budoucnosti
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: já teď zrovna přečetl něco krátkého sociologického :-) a podotkl bych, že touha po komunitě a ohánění se neziskovostí apod. je právě nostalgií po archaické, předmoderní společnosti.

    na druhou stranu, důvěra v sousedy/spoluobčany je důležitý faktor, nejen ve městech. proto se tak chytám za hlavu, když si kolegové ve firmě chtějí přivydělávat prodejem zabezpečovacích systémů - což je právě snaha nějak profitovat na vzájemné nedůvěře.

    faktem ale je, že velkoměsto, zvláště pak stotisícové až milionové, prostě nabízí určitou úroveň anonymity. i v menším městě může trvat léta, než se poznáte se sousedy, ve velkoměstě to spolehlivě nestihnete za celý život. takže je otázka, zda i ta anonymita a vyvázání se ze stálých a neměnných pozic v rámci sousedské komunity není vlastně "vývozní artikl" velkoměsta... sedět doma u TV samozřejmě můžete na samotě, na venkově i v maloměstě. ztratit se v davu cizích, neznámých lidí ale skutečně spolehlivě jde jen na místě, kde ten dav vůbec vznikne... je možné, že pro lidi z venkova je ten pocit stejně přitažlivý a lákavý, jako pro lidi z města např. život někde v přírodě na samotě, kde nebude celé kilometry okolo jediný další dům...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---

    Něco k idejím městské komunity

    Niektoré výskumy, hlavne z dielne analýzy sietí, ukazujú, že primárne vzťahy ľudí sa rozprestierajú naprieč mestom a regiónom a nie sú viazané na konkrétnu lokalitu . Ponúka sa tak otázka, či je ešte vhodné hovoriť o ohraničenom geografickom mestskom priestore ako o komunite. Pre takto lokálne viazané sociálne vzťahy sa vynára skôr označenie susedstvo .
    Gottdiener 2005

    V Baumanovom (2001) poňatí je túžba po komunite tiež istým typom nostalgie. Komunita predstavuje ďalšiu podobu strateného raja ako bezpečného miesta, kde sa ľudia navzájom poznajú, veria a pomáhajú si. Je to niečo, čo túžime mať a do čoho túžime patriť, ale v skutočnosti nám to nie je v dnešnom nevyspytateľnom svete dostupné .

    Podle Katze 1993 sa v textoch Nového Urbanizmu vyskytujú narážky na nostalgiu po minulom, lepšom komunitnom spôsobe života, . Z úpadku komunity však nevinní žiadne procesy prebiehajúce v spoločnosti ale zlý design mestského prostredia. Nový Urbanizmus vychádza z predpokladu, že mnohé komunity sú za súčasného trendu mestského plánovania poškodené a sú im do cesty kladené prekážky. Dnešný stav uprednostňuje typ výstavby oddeľujúci jednotlivé funkcie mestského života ako práca, bývanie a zábava.

    Niektorí architekti, plánovači a sociológovia zaoberajúci sa mestom, sú toho názoru, že charakter a podoba miesta ovplyvňuje istým spôsobom aj správanie ľudí.
    ---------------------------------------------------------------------+
    Zajímavé, jen to dokladuje jak moc je důležité mít dobrého městského architekta pro zdravý rozvoj města.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JACQUES157: no, doporučuju ti v tom případě cestovat po Indii nebo zemích JV Asie.. to, že žijeme v relativně řídce zalidněném mírném pásu neznamená, že některé regiony nejsou fakt přelidněné nad rámec možností svých ekosystémů.

    každopádně, lidi to táhne z venkova do měst a z měst do větších měst. to je prostě fakt.

    KALICOR: faktem je, že společnost stojí na to, že někdo organizuje (=manipuluje) jiné lidi. tak to prostě je, nějaká decentralizovaná soběstačnost by byla krásná, ale fakticky většina života většiny lidí je dost striktně hierarchicky organizovaná a o místa na vyšších stupních hierarchie se dost tvrdě soutěží (ať už jde o hierarchii ekonomickou-soukromý sektor nebo byrokratickou-veřejný sektor). rozdíl mezi organizací a manipulací je snad v tom, že "organizovaný" člověk je plně informován a je tam prvek dobrovolnosti, zatímco manipulovaný si svojí manipulovanost ani neuvědomuje, budiž. popravdě je to ale sociologicky-politologická debata, která se může vést kdekoliv.

    jestli vnímáš města jen jako nástroj manipulace lidí, dobře. já ale vidím, že příležitosti odejít z větších měst do menších a třeba i na samotu či do komunity existují. aspoň pro mě. já je ale nevyužívám a držím se města a zejména Internetu: to není jen o "manipulaci", když se podíváš na cenovou strukturu, tak je vidět, že město by se takových jako já rádo zbavilo, a já se tam stejně nějak držím za chlupy a za uši. takže nás tam něco táhne.. možná množství dostupných podnětů? (ale teoreticky, na ten Internet se připojím i na samotě, ale stejně jsem na přítomnosti těch lidí kolem sebe nějak závislý... i malé město je v tomto ohledu lepší, než samota... mimochodem, tenhle příspěvek píšu z nejmenovaného malého města, kde jsem na návštěvě :-)
    KALICOR
    KALICOR --- ---
    JACQUES157: za soucasneho stavu vedomi lidi je nas az prilis, staci se kouknout kolem ;) naprosta vetsina je manipulovatelna jako loutky, pak je tady dost lidi kteri mysli jen na sebe a cast z nich vi jak manipulovat lidma... a tahle kombinace je tak vrazedna, ze nebudu tady pridavat do kotle, o tom me nepresvedcis zadnou vedeckou studii, mozna az zacnou lidi, kazdy clovek jednotlive premyslet o dusledcich svych cinu atd. tak timhle se necham presvedcit snaz nez timhle, sorac...
    JACQUES157
    JACQUES157 --- ---
    KALICOR: ze je na zemi hodne lidi je iluze, lidi je fakt malo, jen to mnozstvi a rozlozeni neumime dobre managovat :)

    If you put all humans on a pile, they would take a really small space
    http://sploid.gizmodo.com/if-you-put-every-living-human-on-a-pile-it-would-only-1569188500
    M4JKL05
    M4JKL05 --- ---
    znate? jste zapojeny? nejaky zkusenosti?
    Paralelni polisweb
    http://www.slideshare.net/nethemba/paralelni-polisweb
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tak v Praze je problém především tzv. "turistland"... popravdě, když jsem viděl, že ještě relativně romantický a malebný dvoumístný upoutaný balón na Malé Straně u Karlova mostu letos nahradil jeřáb s jakousi šílenou závěsnou budkou pro asi 20 lidí, tak jsem už fakt vyděsil (nevím, jestli to tam ještě je - podle mě mohli snadno uhrát porušení bezpečnostních předpisů)

    s tím klidem je to asi asné... ve všech městech budou některé čtvrti klidnější, rodinější a jiné bohémštější, žijící víc nočním životem. v tomhle problém nevidím. lidé, co do měst přicházejí, někdy ani netuší, že mají mířit do té či oné čtvrti a pak se diví: to je část problému. lidi ve městech ale často mají potřebu buď "úniku na venkov", tedy úplně před městem, a nebo wonderlust (potřebu toulat se po světě po jiných městech). přitom logickým krokem by byla "touha přestěhovat se do jiné čtvrti", takhle jsem se na to třeba já nekoukal nikdy (přitom to možná bylo to, co to chtělo... kdysi... nevím)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam