• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: to je dobra otazka. mohl aby vubec mesta fungovat bez statu? faktem je, ze rozpoctu dostavaji v pomeru na hlavu vic. maji take vetsi hdp. v antice prave mesta byla centrem organizovane civilizace a v okoli si vesele bujel chaos a kmenove zrizeni. mozna, ze takov kombinace je v dobe nedostatku a nebezpeci nejefejtivnejsi.
    je mozne, ze i pokud by naarchokapitaliste sve utopicke myslenky prosadili, tak z mest by se staly privatizovane komplexy, kde by zakony (mozna jeste mnohem invaizvnejsi nez dnes definovali vlastnici). Praha by se prejmenovala na Pentu a prej by tu byl raj na zemi :)

    KEIKIN: a neni ta nase dnesni humanita prave tak trochu falesna, protoze si ji muzeme dovolit jen dokud mame k dispozici vycerpavane prirodni zdroje a levnou pracovni silu v rozvojovych zemich? je to chyba statu, ktery se snazi uspokojovat spolecenskou poptavku a nebo tech korporaci, ktere odcerpavaji lidske zdroje, ktere by drive slouzily k plneni socialnich funkci?

    budouci generace deprivantu jsou dalsi externalitou naseho blahobytu
    Chlapec musel v mrazu pěšky do školy. Lidé z celého světa mu za to poslali přes 300 tisíc korun | Extrastory.cz
    http://extrastory.cz/...esky-do-skoly-lide-z-celeho-sveta-mu-za-to-poslali-pres-300-tisic-korun.html
    CR si tim prosla take. odkud asi pochazi dnesni sociopati a deprivanti?
    Tak ahoj za týden: Kolektivní výchovou v týdenních jeslích procházely československé děti už od narození | Hospodářské noviny (IHNED.cz)
    https://archiv.ihned.cz/...ychovou-v-tydennich-jeslich-prochazely-ceskoslovenske-deti-uz-od-narozeni

    az vas bude sikanovat reditel korporace, mejte pro nej pochopeni. proste jenom potreboval pohladit od maminky a ona tam pro nej nebyla, takze ted si svou frustraci vybije na vas a dusevni prazdno si pak zalepi konzumem na vrhub budoucich generaci. HDP bude rust, takze vse je v nejlepsim poradku. tak to funguje, kdyz se z lidi stavaji devky excelovskych tabulek.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: stejně můžu argumentovat, že korporace uspokojují hlavně falešné potřeby, které jsou moderní civilizací uměle vytvořené....

    nevím jestli stát fakt reprezentuje "humanitu", tak se ani netváří.. ale stejně tak se můžu ptát, komu z nás reálně vadí nějaký stát? (většinu věcí, co jsou zakázané, by normálního člověka stejně nenapadlo dělat a naopak neděláme spoustu věcí, které nikoho zakázat nenapadlo a které by mohly být celkem i cool...)

    Debata je ale záměrně o "městech", ne o "státu".... protože města budou muset nějak fungovat stát, nestát... (a ne každý chce být nomád a pořád se stěhovat...)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: no nevím. Lidi si příliš zvykly na to, že se o ně někdo postará. Stát podle mého supluje jakousi humanitu, ale je to výsledku falešná humanita. Komu z nás reálně v životě vadí nějaké korporace ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: ale je to celkem funkční chiméra :-) já tvrdím, že společnost je chiméra, existují jen jednotlivci.

    Ale ještě nebezpečnější struktury než stát jsou korporace. U státu-chiméry existují aspoň nějaké chimérické teoretické možnosti zpětné vazby. je to ekosystém. Korporace jsou predátoři, naproti tomu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: hele, já sice nejsem a-priori proti mass-transitu, hlavně je řešením dnešní dočasné situace, kdy se davy hypotékařů a sídlišťáků z Kladna apod. dobývají auty do centra Prahy do nesmyslných kancelářských profesí.. ale co zase nechápou odpůrci Elona Muska je technologická singularita.

    Nebude brzy žádná kancelářská profese, kterou by umělá inteligence nezastala lépe, než kancelářské krysy. Takže celý ten životní styl se stane offtopic asi jako životní styl začátkem 18.století na dvoře ve Versailles.

    Co zůstane ontopic jsou přesuny lidí, kteří nebudou v práci a nebudou ve stresu. Tedy de facto cyklisti, nomádi v solárních obytných dodávkách, apod.. Tempo přesunu nízké, možnost přizpůsobut se dopravní situaci vysoká.

    Zbylé profese budou postavené na rychlé reakční době. Bude to jednak všechno to, co známe ze současnosti i minulosti: policie, záchranka, hasiči, pohotovosti vodovodní, plynařeské, elektrikářské, tohle všechno. Tihle všichni ale zaplatí (s určitým odstupem od záchrany života k záchrany komfortu) téměř cokoliv za rychlost reakce.

    Ovšem tyhle "zásahovky" se rozšíří... první na řadě jsou zásahovky mobilních operátorů a internetových providerů, ti všichni sáhnou po dronech, protože rychlost reakce bude hlavním rozdílem oproti službám konkurence.

    Takže požadavek "musím být v kanceláři" se postupně ocitne v rozvírajících nůžkách mezi "je mi jedno, kdy tam přesně budu" a "musím tam být do 5 minut". Vyklízení komunikací samozřejmě uvolní prostor těm "zásahovým jednotkám" a logistice (protože budoucnost je nákup čehokoliv přes e-shop a zásilkové služby... dnešní supermarkety se změní ve výdejní místa a lidé, co v nich budou ochotní podstoupit opruzný automatizovaný checkout místo dnešních pokladen, se stanou profesionálními poslíčky pro svoje komunity, ať už těmi komunitami bude v podstatě cokoliv)

    Takže postavení MHD v tomto všem není zas tak výlučné a nezastupitelné, troufám si říct. I MHD bude směřovat k samořídící on-demand MHD (prostě podle aktuální situace vyjede buď uber-elektromoped, nebo uber-elektroautobus, k dané poptávce...)

    Pravidelné jízdní řády jsou relikt doby bez informačních sítí a umělých inteligencí a s tím, jak roste penetrace smartphonů a všeho se prostě objeví nějaký zlom, kdy tyhle pevné struktury (včetně pevné doby) prostě ustoupí. (souvisí to i s tím, že schopnosti umělé inteligence organizovat životnost společnosti a civilizace budou vyšší, než schopnosti kasty autistů, která měla ráda pravidelnost, předvídatelnost, apod.)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    JAZZZ: stát je chiméra.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    LINKOS: rozhoduje pohodli mocnych a plebs at si klidne jezdi dobytcakama. proto se evolucni stupen vyvoje spolecnosti nejlepe pozna treba prave podle urovne mhd.

    snad mi ted neroztrha obcanku nejaka Muskova fanaticka fanynka, ale tady se pan uzasny bohuzel uz trochu vychylil z reality do miliardarske bubliny. takovi lide by nemeli mit kvuli svym penezum vetsi pravo utvaret verejny prostor nez plebs, protoze jejich pozadavky jsou minoritni. od toho tu nastesti stale jeste mame zbytky neprivatizovaneho statu, kde kazdy hlas ma stejnou vahu.
    Elon Musk Doesn't Understand Why Mass Transit Succeeds - CityLab
    https://www.citylab.com/...nsportation/2017/12/what-elon-musk-doesnt-get-about-urban-transit/548843/
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: a uvedomujes si, ze efektivita jednotlivými drony uz z principu nemuze prekonat efektivitu treba metra? To je mhd a to tezko nahradis jedno az dvou mistnymi drony...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: a potřebuješ "vidět na nebe"? nejsou důležitá kritéria třeba hlučnost, emise, apod.?

    Ok, já nemyslím, že všichni budeme pořád létat drony, ale otázka není, kdo je elita vs. kdo je služebnictvo, ale spíš jak rychlou reakční dobu má nasmlouvaná daná služba, kterou ve městě poskytuješ.

    i příslušník elity by jel třeba za zábavou, za kulturou, za rodinými důvody apod. na kole.

    ale pracující člověk ve službě vyrazí např. na servis mobilní BTS elektrickým dronem (stejně jako záchranka, policie a kdekdo jiný)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: kolik,ze usetri mista na parkovani ten osobni dron,kolik to unese lidi a dochazi ti ze se to neda pokladat za mhd? Jako hracka pro elitu asi dobry,prakticke vyuziti? Jako nemůžeš srovnavat flotilu dronu treba s metrem, to by sme brzo dopadli tak ze by nebylo videt ve mestech na nebe :-)
    Jako rozvoj a jakesi "odsockovani" mhd vidim jako dulezity faktor pro rozvoj mesta.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: tak nějaký průměrný počet cestujícíchy jde určitě spočítat (a podle toho se definují intervaly)

    jako ještě mi irituje zbytečný rozjíždění autobusů a tramvají, u autobusů to částečně řeší rostoucí počet zastávek na znamení, ale stejně.

    ideální budou stejně maršrutky. a jinak pochopitelně, velká města dávno ztratily svojí původní funkci, ostatně přesun výroby na předměstí proběhl před sto lety a dnes se i tato výroba ruší ("předměstím" celé Evropy je Bangladéš a Čína...). centrum měst je symbolickým prostorem, kde se soutěží o jeho ovládnutí... a potřeba dopravy do takového prostoru je hodně relativní (vlastně když jediným smyslem přítomnosti v centru je fakticky prestiž, tak pochopitelně i způsob dopravy dává ekonomicky smysl nějaký prestižní... v Dubaji zkoušej místo limuzíny dron, protože tenhle aspekt tam chápou moc dobře)

    samozřejmě to nepíšu proto, že bych ti souhlasil, ale jestliže připustíme, že umět udělat na někoho dojem je dneska hlavním průmyslovým odvětvím, tak pochopitelně... u hromadné dopravy se taky nebude řešit funkčnost, ale prostě skončí u nich lidi, ve kterých z nějakého důvodu vyvolává lepší pocit.

    Jako tenhle klub vznikl částečně proto, abych soustředil lidi, kteří také získávají tento odstup a pocit absurdity civilizace a toho, že by spoustu věcí šlo dělat jinak.. a abychom něco vymýšleli.

    Jako MHD dává smysl tam, kde velké množství lidí potřebuje každý den pracovat a nakupovat v jiném místě, kde bydlí. Ale tahle potřeba se mění... stále více zboží a lidí dojíždí za zákazníky (řemeslníci, zásilkové služby), tohle se pomocí MHD řešit nedá. Po práci u pásu v továrnách zřejmě podobným způsobem zaniknou kanceláře (protože brzy nezůstane práce, kterou by umělé inteligence nezvládly lépe, než mrakodrap plný kancelářských krys).

    Takže já prostě nevím. Samořídící auta mě nelákají, ale v momentě, kdy tam bude méně dopravních nehod, méně povinného ručení a celkově to začne být levnější, než řídit si auto sám.. no tak se prostě asi nepůjde tomu bránit. Elektromobilům fandím samozřejmě, to je bez debaty.

    Nějaká MHD zůstane, ale podle mě zkolabují celá velká odvětví dnešního životního stylu. Ten tu nebyl odjakživa.. historicky ve městech řemeslníci a obchodníci bydleli v podstatě místech svých denních činností a velký růst měst měl logiku, která nemůže trvat věčně (v Americe viz Detroit).

    Hodně bych sázel na tu dopravu vzduchem (právě proto, že bude jednak prestižní, jednak se fakt hodí pro opravdu naléhavé případy, na které jí už dnes používá záchranná služba). Je to jen o ceně a negativních externalitách, pokud u elektrických dronů klesnou cena, hlučnost a (samozřejmě) emise, tak nic nezabrání masovému rozšíření. Pokud to bude hlučné, budou samozřejmě existovat tendence to zakázat.

    Skokové změny životního stylu ve městech (např. od koňských potahů k autům, boření hradeb, apod.) jsou většinou provázeny válkami.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: i kdyz jede obcas autobus prazdny,tak to je lepsi nez kdyby vsichni co jim bezne jezdi jezdili autem...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: nemusí jezdit, když je prázdný. Nicméně se tu bavíme o špičce provozu ne o nedělním ránu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: S autobusem je ten problém, že jezdí, i když je zrovna prázdný :-/

    Ideální MHD neexistuje. Možná on-demand, uber-style samořídící elektrický mikrobus (i když já jako původním zaměřením programátor bych do ničeho samořídícího prostě nenasedl..)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: ještě ti tam chybí autobus
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jinak takové příhody z opravdových velkoměst... New Yorkem jsem jen projížděl, strávil jsem tam méně než 24 hodin, takže moje vzpomínky jsou rozmazaná šmouha. Pamatuju si, že původní WTC ještě stálo a dělaly se u jeho vrcholu letmé kondenzační stopy, díky vlhkému silnému větru od oceánu. Ale jedna zasutá vzpomínka je na někoho, kdo jel po ulici na kolečkových bruslích s vrtulí na baťohu na zádech (zřejmě šlo o motor na paragliding.. kancelářský větrák to nejspíš nebyl).

    Ale ani se nedovedu ujistit, jestli je to skutečná vzpomínka, protože to působí jako z nějakého filmu (ale to v Americe skoro všechno). Každopádně pokud to byl reálný zážitek, tak z roku 1999. A určitě to byl jeden z postřehů, které vedl i k založení tohoto klubu... ano, dělat velkoměsto je nutné umět, je nutné míst nějakou vizi a být kreativní :-)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: k tomu se da rict jen OMFG
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Čína neví, kam se sdílenými bicykly. Válí se všude a končí na skládkách — ČT24 — Česká televize
    http://www.ceskatelevize.cz/...cina-nevi-kam-se-sdilenymi-bicykly-vali-se-vsude-a-konci-na-skladkach
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam