• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: ono už dneska je pro nás levnější vyrazit třeba na instalace taxíkem, než řešit firemní auto a jeho amortizaci, technika s řidičákem, parkování pro něj, apod. v tomhle problém není.

    problém je, že nízkoemisní zóna v centru, která by parkování a samotný vjezd řešila v jediném velkém balíku, je politicky neprůchozí. v centru bydlí naprostý zlomek voličů, jakýchkoliv. Praha 1 zkouší tak max. absurdní taškařice typu plány na omezení cyklistů (!!!), které asi má spíš jen jako nátlakovou páku, ale páka to je.

    nedávno jsem koukal (nějak jsem sem nehodil odkaz), že na Václavku dnes v bytech bydlí asi 300 lidí, dohromady. Historicky tam přitom přímo _bydlely_ desítky tisíc lidí. Tím pádem ale centrum vůbec není obytná zóna.. je to obří hřiště/kasíno kde se hrají vysoce formalizované hry/soutěže o sociální postavení, ale není to místo k životu.

    v obecné rovině, klíčem nejsou sankce, ale lepší MHD a lepší konkurence na poli taxislužby, co se emisí a hluku týče, tak reguace taxiskužby vzhledem k elektromobilitě (proboha! jsou to všechno krátké vzdálenosti a nízké rychlosti, po tom městě, a samé rozjíždění a brždění a při brždění elektromobliy rekuperují.. kdo jel elektromobilem, tak ví, že spotřeba přímo závisí na rychlosti, takže se to hodí do měst, ne na dálnici)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: stačilo by jen poslat sms (nebo přes apku) a zaplatit za průjezd. Tvoje firma by si spočítala, že se jim vyplatí najmout rikšu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tak tohle zhruba navrhuje bezemisní zóna

    já dnes ale zrovna 3x projel centrum z naprosto legitimního důvodu: naše firma měla zakázku na vinohradské, vezl jsem tam kolegům materiál a vybavení...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: proč jste v Praze neposlouchali Hudečka ? Ten jedinej byl skutečný odborník. Tohle co píšeš on tvrdil, dělal ve městě schválně úzká hrdla, méně parkovacích míst, aby tam auta nejezdila. Praha je utopie svého druhu. Navhuji toto. Pod každou vozovku speciální wifi senzory. Pod každé auto, kterému bude umožněno vjezd do centra, umístit wifi senzor. Ostatní by měli smůlu. Centrem by projelo zásobování, MHD, taxikáři, IZS, rezidenti a VIP (placené průjezdy a parkování).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Hmm, no to vlastně dává smysl, když se to tak vezme
    Studies Are Increasingly Clear: Uber, Lyft Congest Cities - Slashdot
    https://tech.slashdot.org/...8/02/26/1453240/studies-are-increasingly-clear-uber-lyft-congest-cities
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: cena elektromobilu je ten duvod. Ber realnou situaci z ktere mozna budoucnost vychazi,nikdo nemavne kouzelnym protkem a najednout tu nebude x set tisic elektromobilu.
    Kolik je dneska prumerne stari vozoveho parku? 15 let u nas. Berme tedy v uvahu,ze vozidlo v elektro provedeni stojí 2-3x tolik co totozne vozidlo ve benzinu/nafte. Ponechme stranou nezname realne opotrebeni baterie, za tech patnact let.
    Hlavni duvod proc u nas jezdi takle stara auta jsou penize. Pokud si lidi kupuji v prumeru 15 let stare ojetiny, bude trvat min patnact let nez se elektromobili vice rozsiri. Samozrejme bude tu vrstva obyvatel co si je koupi uz ted,ale tech neni tolik.
    Ty si muzes koupit auto za 900k,kdyz stejne v benzinu by stalo 300k,ci spise 200k? A stejne si vetsina koupi ojetinu na 50k
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: tak já popravdě nechápu důvod, proč by na elektromobily měla dosáhnout jen část populace. lithium je abundantní prvek, dnes je dokonce tak levné, že se ani vyřazené lithiové baterky (z notebooků, mobilů...) ještě ani nevyplatí recyklovat (skladují se, protože se předpokládá, že jednoho dnes se to vyplatí...)

    baterky je prozatím složité vyrábět, což nepřímo dokazuje i Muskova gigafactory.. prostě ty Asijci ty válečky nějak válej rukama, což je západní populace líná dělat a robotizace prozatím vázne.

    ale ani elektřinu nejde vyrobit bezemisně a kromě toho, dálnice plná elektromobilů sice bude tižší, než dálnice plná aut, ale pořád neřeší problém, že místo obytné ulice máš ehm... dálnici. (otázka je, kdo vlastně o "obytné ulice" dnes stojí: nakupuje se v supermarketech, kde je všechno blízko, obchody nevydělají na svoje nájmy a všechno se přesouvá na e-shopy, apod.)

    Města budoucnosti se rozhodně oklepou od krátkodobého trendu supermarketů, resp. mezi velkosklady a městský život se kromě supermarketů vmáčkne složitá džungle e-shopů, jejich nepřeberných výdejních míst, městské logistiky a hipsterských kaváren. Ale do jaké míry nás to zachrání před městskýma dálnicema, to samozřejmě nevím.

    Největší bývalá metropole Evropy, Berlín, se pořád nevzpamatovala z bombardování a nedorostla do velikosti Paříže nebo Londýna... je to tam samá zeleň (=proluka po bombardování) a všude se jezdí na kolech (kromě turecké čtvrti, samo sebou :-)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: ale to jde o cely koncept dopravy,jasne,ze kdyz svedes dopravu do jednoho mista,tak tam koncetrace aut vzroste,ale ty auta se jaksi nevycarovali pres noc, jinde jich ubylo. Ale na druhou stranu muze dojit k tomu,ze kdyz se zprijemni/zrychli jizda autem,tak tomu daji lidi prednost.
    Je to celkove o konceptu dopravy a koordinace silnicni,zeleznicni dopravy, metra atd... Pohodlna a rychla mhd... Ne dotovani elektroaut a dalsi srandy na ktere dosahne jen mala cast populace
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: myslíš, že po dokončení Blanky máme v Břevnově menší zátěž? :-) Patočkova se přesně dle očekávání změnila v radiálu. (A to ještě aní není dokončená Břevnovská radiála, takže v jednom místě na Bílý Hoře jsou auta bržděný úzkým hrdel v podobě dvouproudé komunikace... a i horní část Bělohorské pod Vypichem je omezená na jeden pruh podle tramvaje.. a přesto to na Patočkové dost často stojí...)

    Podívej, v Evropě tohle pozorovali od 60tých let, měli tam více aut dříve než my a zjistili, že prostě čím víc dálnic pro auta postaví, jedno jestli pod zemí, nad zemí nebo okolo, tak tím víc lidí má tendenci autem někam vyrážet. Deregulovaná MHD nefunguje, měl jsem půjčený auto v Atlantě v USA a jsou tam dálnice 8 pruhů v každém směru a to se prostě nedá.. a stejně je to plný.

    A to nemluvím o Bangkoku, kde mají placené nadzemní Expressways, na betonových estakakádách nad městem a v některých směrem ještě desítky kilometrů za městem... a stejně jsou dole pod tím věčné zácpy a nehneš se v nich nikam (leda na mopedu, když kličkuješ kolem aut).

    Představa, že dopravní zácpy eliminuješ postavením více dálnic, je prostě mylná. Jediný, čím zácpy eliminuješ je, že část lidí zvolí jiný způson dopravy a část prostě bude pracovat z domova.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: ehm,neni nahodou preci jen v Praze vice zelene? A az se dobuduji ty ruzne obchvaty a tunely nebude ve meste zase vice prostoru, nebo mensi zatez dopravou?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Ze stejný rubriky:
    Zahrada nad Soulem. Ze silničního viaduktu je svěží zelený park - iDNES.cz
    https://bydleni.idnes.cz/...k-lavicky-zelen-f82-/architektura.aspx?c=A171114_145746_architektura_web
    ... zatímco v Praze jsou auta pořád ještě na vzestupu. My prostě musíme v každým století být 100 let za opicema.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Obří protiletecká věž pro 20 tisíc lidí se promění v park s 228 stromy - iDNES.cz
    https://bydleni.idnes.cz/...rt-stromy-zelen-phf-/architektura.aspx?c=A180212_151225_architektura_web
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    JAZZZ: ať si ta svině klidně hrabe. Ostatní to vidí a mohou mu to dát najevo. A to je možná jádro pudla. Měli bychom se naučit, aby nás peníze neovládli natolik, že kvůli nim dokážeme lézt do prdele, lhát (sobě) a vůbec dělat věci, které by jsme jinak neudělali. Souvisí to s naší "ctí". Proč bych měl kvůli sledovanosti/penězům podpořit veřejně svini xy ?
    Město je ovládáno představiteli, které zase ovládá moc, těm už nejde o o to mít maximální zisk, ale o vliv. Jak já řeknu, tak bude....Bohužel se to pak obalí snůškou polopravd a blábolů, aby se nic nepoznalo (rozuměj aby byl zakryt pravý důvod). Reálně všichni víme, že starosta XY je kkt, že např. přihrává veřejné zakázky kámošům, ale veřejně to napsat a sdělit nemůžeme.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    KEIKIN: takhle bych to urcite nezobecnoval, ale faktem je, ze rozdavanim penez jeste nikdo nezohatnul a teorie her nas uci, ze mezi poctivci si svine nahrabe nejrychleji. pro snizeni nebezpecnosti takoveho chovani tu mame stat v jeho vice ci mene podarenych implementacich.
    v souladu s tim co pises se pak podobne smyslejici skupiny semknou v mestech nebo statech, aby snaze mohly celit ruznym typum nepratelskeho chovani.

    zajimave je, ze ze spolecnosti muzes byt vyloucen (at uz pravem nebo nepravem) jenom nakolik dokazou jeji clenove drzet pri sobe.

    predevsim jsem v tom prispevku ale chtel poukazat, ze nam tu roste dalsi generace psychicky narusenych jedincu, ktere maminka dostatecne nepochvalila a jejich touha po naplneni te vnitrni prazdnoty prinese lidske spolecnosti v dalsich dekadach jeste mnoho utrpeni.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    JAZZZ: nepředpokládejme apriori fakt, že bohatí jsou hajzli a chudí mají patent na rozum. Je to jak v politice, taky tam máš ty s čistými úmysly a ty druhé. Politicky systém (i ten městský stát) je dlouhodobě udržitelný, pokud ho reprezentují a žijí v něm lidé stejného smýšlení, stejné nátury. Jedině tak si dokáže daná komunita udržet svoje standardy.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: to je dobra otazka. mohl aby vubec mesta fungovat bez statu? faktem je, ze rozpoctu dostavaji v pomeru na hlavu vic. maji take vetsi hdp. v antice prave mesta byla centrem organizovane civilizace a v okoli si vesele bujel chaos a kmenove zrizeni. mozna, ze takov kombinace je v dobe nedostatku a nebezpeci nejefejtivnejsi.
    je mozne, ze i pokud by naarchokapitaliste sve utopicke myslenky prosadili, tak z mest by se staly privatizovane komplexy, kde by zakony (mozna jeste mnohem invaizvnejsi nez dnes definovali vlastnici). Praha by se prejmenovala na Pentu a prej by tu byl raj na zemi :)

    KEIKIN: a neni ta nase dnesni humanita prave tak trochu falesna, protoze si ji muzeme dovolit jen dokud mame k dispozici vycerpavane prirodni zdroje a levnou pracovni silu v rozvojovych zemich? je to chyba statu, ktery se snazi uspokojovat spolecenskou poptavku a nebo tech korporaci, ktere odcerpavaji lidske zdroje, ktere by drive slouzily k plneni socialnich funkci?

    budouci generace deprivantu jsou dalsi externalitou naseho blahobytu
    Chlapec musel v mrazu pěšky do školy. Lidé z celého světa mu za to poslali přes 300 tisíc korun | Extrastory.cz
    http://extrastory.cz/...esky-do-skoly-lide-z-celeho-sveta-mu-za-to-poslali-pres-300-tisic-korun.html
    CR si tim prosla take. odkud asi pochazi dnesni sociopati a deprivanti?
    Tak ahoj za týden: Kolektivní výchovou v týdenních jeslích procházely československé děti už od narození | Hospodářské noviny (IHNED.cz)
    https://archiv.ihned.cz/...ychovou-v-tydennich-jeslich-prochazely-ceskoslovenske-deti-uz-od-narozeni

    az vas bude sikanovat reditel korporace, mejte pro nej pochopeni. proste jenom potreboval pohladit od maminky a ona tam pro nej nebyla, takze ted si svou frustraci vybije na vas a dusevni prazdno si pak zalepi konzumem na vrhub budoucich generaci. HDP bude rust, takze vse je v nejlepsim poradku. tak to funguje, kdyz se z lidi stavaji devky excelovskych tabulek.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: stejně můžu argumentovat, že korporace uspokojují hlavně falešné potřeby, které jsou moderní civilizací uměle vytvořené....

    nevím jestli stát fakt reprezentuje "humanitu", tak se ani netváří.. ale stejně tak se můžu ptát, komu z nás reálně vadí nějaký stát? (většinu věcí, co jsou zakázané, by normálního člověka stejně nenapadlo dělat a naopak neděláme spoustu věcí, které nikoho zakázat nenapadlo a které by mohly být celkem i cool...)

    Debata je ale záměrně o "městech", ne o "státu".... protože města budou muset nějak fungovat stát, nestát... (a ne každý chce být nomád a pořád se stěhovat...)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: no nevím. Lidi si příliš zvykly na to, že se o ně někdo postará. Stát podle mého supluje jakousi humanitu, ale je to výsledku falešná humanita. Komu z nás reálně v životě vadí nějaké korporace ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: ale je to celkem funkční chiméra :-) já tvrdím, že společnost je chiméra, existují jen jednotlivci.

    Ale ještě nebezpečnější struktury než stát jsou korporace. U státu-chiméry existují aspoň nějaké chimérické teoretické možnosti zpětné vazby. je to ekosystém. Korporace jsou predátoři, naproti tomu.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: hele, já sice nejsem a-priori proti mass-transitu, hlavně je řešením dnešní dočasné situace, kdy se davy hypotékařů a sídlišťáků z Kladna apod. dobývají auty do centra Prahy do nesmyslných kancelářských profesí.. ale co zase nechápou odpůrci Elona Muska je technologická singularita.

    Nebude brzy žádná kancelářská profese, kterou by umělá inteligence nezastala lépe, než kancelářské krysy. Takže celý ten životní styl se stane offtopic asi jako životní styl začátkem 18.století na dvoře ve Versailles.

    Co zůstane ontopic jsou přesuny lidí, kteří nebudou v práci a nebudou ve stresu. Tedy de facto cyklisti, nomádi v solárních obytných dodávkách, apod.. Tempo přesunu nízké, možnost přizpůsobut se dopravní situaci vysoká.

    Zbylé profese budou postavené na rychlé reakční době. Bude to jednak všechno to, co známe ze současnosti i minulosti: policie, záchranka, hasiči, pohotovosti vodovodní, plynařeské, elektrikářské, tohle všechno. Tihle všichni ale zaplatí (s určitým odstupem od záchrany života k záchrany komfortu) téměř cokoliv za rychlost reakce.

    Ovšem tyhle "zásahovky" se rozšíří... první na řadě jsou zásahovky mobilních operátorů a internetových providerů, ti všichni sáhnou po dronech, protože rychlost reakce bude hlavním rozdílem oproti službám konkurence.

    Takže požadavek "musím být v kanceláři" se postupně ocitne v rozvírajících nůžkách mezi "je mi jedno, kdy tam přesně budu" a "musím tam být do 5 minut". Vyklízení komunikací samozřejmě uvolní prostor těm "zásahovým jednotkám" a logistice (protože budoucnost je nákup čehokoliv přes e-shop a zásilkové služby... dnešní supermarkety se změní ve výdejní místa a lidé, co v nich budou ochotní podstoupit opruzný automatizovaný checkout místo dnešních pokladen, se stanou profesionálními poslíčky pro svoje komunity, ať už těmi komunitami bude v podstatě cokoliv)

    Takže postavení MHD v tomto všem není zas tak výlučné a nezastupitelné, troufám si říct. I MHD bude směřovat k samořídící on-demand MHD (prostě podle aktuální situace vyjede buď uber-elektromoped, nebo uber-elektroautobus, k dané poptávce...)

    Pravidelné jízdní řády jsou relikt doby bez informačních sítí a umělých inteligencí a s tím, jak roste penetrace smartphonů a všeho se prostě objeví nějaký zlom, kdy tyhle pevné struktury (včetně pevné doby) prostě ustoupí. (souvisí to i s tím, že schopnosti umělé inteligence organizovat životnost společnosti a civilizace budou vyšší, než schopnosti kasty autistů, která měla ráda pravidelnost, předvídatelnost, apod.)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam