JAZZZ: hele, já sice nejsem a-priori proti mass-transitu, hlavně je řešením dnešní dočasné situace, kdy se davy hypotékařů a sídlišťáků z Kladna apod. dobývají auty do centra Prahy do nesmyslných kancelářských profesí.. ale co zase nechápou odpůrci Elona Muska je technologická singularita.
Nebude brzy žádná kancelářská profese, kterou by umělá inteligence nezastala lépe, než kancelářské krysy. Takže celý ten životní styl se stane offtopic asi jako životní styl začátkem 18.století na dvoře ve Versailles.
Co zůstane ontopic jsou přesuny lidí, kteří nebudou v práci a nebudou ve stresu. Tedy de facto cyklisti, nomádi v solárních obytných dodávkách, apod.. Tempo přesunu nízké, možnost přizpůsobut se dopravní situaci vysoká.
Zbylé profese budou postavené na rychlé reakční době. Bude to jednak všechno to, co známe ze současnosti i minulosti: policie, záchranka, hasiči, pohotovosti vodovodní, plynařeské, elektrikářské, tohle všechno. Tihle všichni ale zaplatí (s určitým odstupem od záchrany života k záchrany komfortu) téměř cokoliv za rychlost reakce.
Ovšem tyhle "zásahovky" se rozšíří... první na řadě jsou zásahovky mobilních operátorů a internetových providerů, ti všichni sáhnou po dronech, protože rychlost reakce bude hlavním rozdílem oproti službám konkurence.
Takže požadavek "musím být v kanceláři" se postupně ocitne v rozvírajících nůžkách mezi "je mi jedno, kdy tam přesně budu" a "musím tam být do 5 minut". Vyklízení komunikací samozřejmě uvolní prostor těm "zásahovým jednotkám" a logistice (protože budoucnost je nákup čehokoliv přes e-shop a zásilkové služby... dnešní supermarkety se změní ve výdejní místa a lidé, co v nich budou ochotní podstoupit opruzný automatizovaný checkout místo dnešních pokladen, se stanou profesionálními poslíčky pro svoje komunity, ať už těmi komunitami bude v podstatě cokoliv)
Takže postavení MHD v tomto všem není zas tak výlučné a nezastupitelné, troufám si říct. I MHD bude směřovat k samořídící on-demand MHD (prostě podle aktuální situace vyjede buď uber-elektromoped, nebo uber-elektroautobus, k dané poptávce...)
Pravidelné jízdní řády jsou relikt doby bez informačních sítí a umělých inteligencí a s tím, jak roste penetrace smartphonů a všeho se prostě objeví nějaký zlom, kdy tyhle pevné struktury (včetně pevné doby) prostě ustoupí. (souvisí to i s tím, že schopnosti umělé inteligence organizovat životnost společnosti a civilizace budou vyšší, než schopnosti kasty autistů, která měla ráda pravidelnost, předvídatelnost, apod.)