• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS:
    XCHAOS: jinak ještě k těm tříkolkám.. no ono se samozřejmě hraje o lithiové baterie. Ty jsou drahé, ale lehké, na elektrokolo jsou těžké až až, ale podává díky ním přijatelný kompromis výkonů mezi šlapáním bez elektřiny a jízdou na elektřinu.

    Nejlevnější jsou prastaré olověné baterie, ale ty jsou přesně moc těžké do elektrokola (odzkoušeno, celkem bolestivě :) i do skutečného elektromobilu (protože najednou by elektromobil nevážil 2t, ale třeba čtyři...). Ale elektrická tříkolka, od které očekáváš dojezd asi tak do 100 km a chceš jí nabíjet ze zásuvky, může být přirozený "niche market" pro olověné články: u tříkolky bez šlapání ti už nevadí, když baterky váží třeba 20 nebo 30 kg (v podstatě: několik autobaterií, odhadem 2-4). Stejně tak u olova nemá smysl řešit něco jako rychlonabíjení: nabíjecí proudy jsou vždy řádově nižší, než vybíjecí, proto i několik paralelně zapojených autobaterií pořád úplně v pohodě dobiješ ze zásuvky, akorát to potrvá celou noc.

    Tyhlety multikáry bez karosérie jsou ideální formát, ve kterém ti to i s olověnou baterií poskytne ve většině ohledů lepší poměr cena/výkon než něco srovnatelného, co by vzniklo třeba přestavbou dvoutaktní motorky: prostě ten poměr výkon/hmotnost je u malých motorů blbý a i levné olověné baterky mu dokáží konkurovat. Je to vlastně jen variace na bateriový vysokozdvižný vozík...

    Elektrokolo je jiná kategorie, i když samozřejmě obě třídy pohybovadel do sebe budou nějak plynule přecházet... největší cargokola už budou srovnatelná těma tříkolkama. Rozdíl je v tom, že podle dopravních předpisů podle mě ta tříkolka není bicykl, ale prostě něco ve třídě M nebo A... i když nevím. Rozhodně je větší problém prosmyknout se s tím někam na chodník, až před vchod do domu a tak.

    Ta firma, co řeší cargokola pro Alzu, teď zrovna řeší ještě prodloužení verzi cargokola, kde by byly za jedcem dvě bedny místo jedné, ale pořád by to bylo jednostopé dvoukolové vozidlo. Protože přesně ten počet balíčků, co jeden kurýr stihne za den rozvézt, se už nemusí do jedné bedny vejít, když jsou to nějaké krabice. No a úplně stejný problém podle mě řeší pošta... podle mě jsou prostě místa, kde to těma dodávkama není vhodný...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: to je přesně stejná, jako ve velkým nasadili v Číně... silně pochybuju, že se vyrábí u nás.. tak max. montuje :-)

    Ale jako nic proti tříkolkám, ale to už je v kategorii multikár, malotraktorů, apod. Je to fajn, ale kolo je kolo... i elektrokola mají možnost šlapání jako záložní pohon, takže jsou prostě v jiné kategorii. 400 kg by na kole neuvezl, ale jsou praktické situace (např. různé postapo scénáře), kdy dokázat přepravit třeba jen 50 kg na vzdálenost 20 km (teda fakt víc, než unese netrénovaný člověk na zádech) by mohlo hrát zcela rozhodující roli...
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: a co elektrické tříkolky?
    V Česku se vyrábí pracovní elektrická tříkolka, uveze čtyři metráky nákladu - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...e-vyrabi-pracovni-elektricka-trikolka-uveze-ctyri-metraky-nakladu-40011999
    Pracovní elektrické tříkolky - Eshop Faremní technika
    https://www.faremnitechnika.cz/58-pracovni-trikolky-
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: já jel i na tomhle, a má to svoje pro a proti. Ta bedna vepředu není špatná, hlavně s lehčím nákladem se s ní fakt dobře zatáčí, protože nejtěžší na tom je jezdec a ten sedí víceméně nad osou zadního kola, což je pro ovladatelnost dost podstatné. Taky je dobré, že kudy projede ta bedna, tam zaručeně projedeš i ty, takže bych tenhle design neodsuzoval :-)

    Já osobně preferuju longtail uspořádání, kde je bedna až za jezdcem, ale to má taky své nevýhody. Jednou z nich je délka a tím i hmotnost řetězu. Kromě toho, to že se někam vejde přední kolo a řidič nemusí být záruka, že se tam protáhne i bedna co je za řidičem, ten tam nevidí a víc riskuje, že s ní o něco třískne. Další věc je, že s prázdnou bednou má takové kolo těžiště prostě moc vepředu a ne nad osou zadního kola a ta ovladatelnost např. v ostrých zatáčkách v malé rychlosti je blbá (typický úkol: otočit se na chodníku na místě). Kola s nákladem vzadu mají lepší jízdní vlastnosti ve velké rychlosti, mají trochu lepší výhled dopředu a tak... ale mají taky nevýhody, chovají se víc jako motorka a v nízké rychlosti může být nutné z slézt a kolo vést.

    Ale v zásadě zvyknout se dá v podstatě na jakékoliv kolo, mě přišla zajímavá i pražskou cyklistickou komunitou kritizovaná Christianie... ale pravda je, že některá cargokola se víc hodí do rovinatých měst a do cyklistického provozu, který se pohybuje spíš rychlostí chůze. V Praze je doprava rychlejší a i kvůli požadovaným vzdálenostem od zadavatelů, kvůli kopcům i kvůli charakteru provozu na křižovatkách je od kol požadován výkon spíš jako od mopedů.

    Stav je takovej, že společnosti jako Uber Eats nebo Volt kola neřešej a prostě vybavujou svoje poslíčky hranatýma bednama na záda ať si poslíček jede na čem chce. Dámejídlo nebo Ordr provozují cargokola tohohle typu, s bednou vepředu, která mají v Evropě velkou tradici, řiká se jim tuším Bullet, podle původního typu, a i když prvních 5-10 minut si na to člověk musí zvykat, tak fakticky ovladatelná jsou. No a pak je tu malá firma 4avs, která jezdí pro Alzu s cargokoly typu longtail, která jsou ve světě rozšířená méně, ale taky se vyskytují (stačí zagooglit). No a pak jsou ještě tříkolky, ale případné nadšence bych vyzval, ať se na tom nejdřív projedou... ono to sice působí stabilně, hlavně když to není v pohybu... ale přeci jen to není jednostopý dopravní prostředek a třeba v zatáčkách se to nechová, jak byste čekali. Samozřejmě, kdo by chtěl vozit třeba 200 kg, ten by musel jíít do tříkolek, no. Ale takový sud piva uveze jednostopé cargokolo v pohodě :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: To je něco pro tebe co? :-D Popravdě na tou kousku na obrázku bych na silnici z bezpečnostních důvodů asi nevyrazil.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: no, to je myslím trochu jiná kategorie :-) zásobování vzducholoděma by nicméně v jakýmkoliv městě vypadalo fakt hodně cool. Celý to je o zpropadený ceně letový hodiny, no...
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    XCHAOS: dočkej času, i solární vzducholodě jednou přijdou :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Praha chce zajistit zásobování v centru města nákladními elektrokoly - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/...pravy/zasobovani-nakladni-kolo-centrum-praha.A200608_144640_praha-zpravy_zuf
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Montreal unveils plans for award-winning Biodiversity Corridor
    https://inhabitat.com/montreal-unveils-plans-for-award-winning-biodiversity-corridor/
    Hmm, Vypich v Praze :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Praha uzavře pruh na Smetanově nábřeží, chce tu předzahrádky a kulturu - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/...novo-nabrezi-praha-doprava-uzavirka-pro-auta.A200518_185705_praha-zpravy_zuf
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Projekt cyklostezek v Římě
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    JAZZZ: jsem na homeoffice, ale do downtownu stejně musím. BVohužel teĎ se přesně ukazuje, kdo je nahraditelný....jsou lidi na úřaděš co nedělaj nic ani mejly nečtou a pak jsou ti co chodí normálka do práce každý den v určité hodiny....a všichni maj stejné podmínky.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    KEIKIN: bohužel. vždyť ani nepoužívají Jiru a to by si mohli za ty prachy co utápí v IT nechat napsat svojí vlastní.
    takže manažerské posty zatávají vesměs neschopní psychopati, kteří netuší co chtějí a ovečky si to svoje vězeníčko už odsedí, moc se u toho nepředřou a pak si vybijou frustraci z promrhaného života třeba na uprchlících nebo cikánech.
    tak to funguje ve státě i v korporátu a vynucená remote work může udělat mnohem větší změnu, než si lidi dokážou představit. nedej bože aby bylo najednou jasně napsaný co kdo dělá jak dlouho mu to trvá.
    a pka považ těch prázných office housů ve městech, které opustí firmy, co dokážou na full remote přejít.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    JAZZZ: ono je totiž jednoduché zadat ukol, ale ještě těžší je ho zkontrolovat a vlastně se za něj postavit. Někdy ta kontrola úkolu trvá dýl než by sis to zařídil sám.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    KEIKIN: nevím proč státní aparát neumí home office. asi umí výkon práce hodnotit jen podle docházky a nrbo závisí na předávání informace na ochmataných papírech. alespoň že stavba silnic běží.
    RUZOVYKOLOUSEK
    RUZOVYKOLOUSEK --- ---
    KEIKIN: K první větě: ale byly ovlivněny epidemiemi, velmi a po celém světě. Příklad New Yorku v historii a toho jak se epidemie promítly jak do konceptů plánování, tak do způsobu bydlení /ideální podoby bytu/ zde:https://ny.curbed.com/2020/3/19/21186665/coronavirus-new-york-public-housing-outbreak-history
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    JAZZZ: města holt nebyly projektován v duchu karantén. Ale zpět k realitě,, docela mně sere, že úředníci jsou teď jakoby na dovolené a města nefungují. Fungují jen technické služby defacto. PRoč se např teĎ neprovádí archeologické výzkumy ? Tyto výzkumy totiž normálně většinou brzdí stavby ať už domů či celých náměstí.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    KEIKIN: a z parků uděláme rozptylové loučky :)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Města budou nyní projektována na 1 m odstup. Tedy širší chodníky, více rozptylových zón a vodorovné dopravní značení ve smyslu čáry vyznačující odstup lidí ve frontě.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: já o tom občas twítoval. Ale fakticky jsem teď přestal jezdit protože mám zlomenou ruku
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam