• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    WANAH: Město dostává daně dle toho, kolik v něm žije lidí. Proč by město mělo podporovat vesničany, Moraváky atd... Je to debilně nastavené, ale je to tak.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    WANAH: no je to trochu problém vejce vs. slepice, protože Pražanem se člověk stává tak že získá bydlení v Praze :-))
    WANAH
    WANAH --- ---
    KEIKIN: Proč pro Pražany?
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: Je v Praze nějaká snaha o získání městských bytů, pro Pražany ? Podmínkou výstavby developera by mělo být. chceš postavit dům v Praze, jasně, ale jeden byt bude patřit městu Praha. Občané Prahy by dostali možnost bydlet v bytě města za nájemné, které stanoví magistrát. Něco může být pro nízkopříjmové, další pro zaměstance, další pro návštěvy, či pro příkladné rodiny (s více dětmi = více daní do kasy :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    V Praze je téměř 100 tisíc neobydlených bytů – FAEI.cz
    https://faei.cz/v-praze-je-temer-100-tisic-neobydlenych-bytu/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Kauza Džbán: hraje se o víc než jen o koupaliště
    https://denikreferendum.cz/clanek/33646-kauza-dzban-hraje-seovic-nez-jen-okoupaliste
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Rodinné domky jsou jim málo. Teď chtějí postavit mrakodrap ze dřeva - Seznam Zprávy
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/byznys-video-chceme-v-praze-dreveny-mrakodrap-rikaji-kralove-ceskych-drevostaveb-209196
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://twitter.com/BrentToderian/status/1548923170421321730
    The Dutch invest €595 million annually on urban biking, resulting in €19 BILLION saved in public health care costs alone.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Jsem meditoval, jestli "chaotic good" jsou spíš jednokolky nebo tramvaje a zjistil jsem, že už podobný nápad mělo víc lidí:
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Modulární utopie. Ono to není město, ale spíše vesnice. Ve městě by nezaplatil s modulem první patro věžáku:
    Do pěti let má na Moravě vzniknout nezvyklé město. Postavené z „kostek“ - Seznam Zprávy
    https://www-seznamzpravy-cz.cdn.ampproject.org/c/s/www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-firmy-do-peti-let-ma-na-morave-vzniknout-nezvykle-mesto-postavene-z-kostek-185121?amp=1
    Ale na periferie, proč ne.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Home - TerraQuest
    https://terraquest.com/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Dystopie: základní škola a její parkoviště. Prý v Kalifornii...
    CUKI
    CUKI --- ---
    XCHAOS: Tak ono k vyvlastnění dojde nakonec tak i tak. Navíc ten okruh je tam plánovanej přes padesát let. A vzhledem k tomu že tam jsou "jen" chaty a zahrádky, které tam zprvu byli jen na dobu určitou, tak to Suhdoláky stejně jednou pustí, protože ty stavební uzávěry co jsou na to navázané vadí zase jiné půlce obce. Bydlet bych tam tedy nechtěl. Dost nezáviděníhodná situace, která lidi nejdřív spojila a teď je začíná rozdělovat. Jediné o co se jedná kolik z toho vytřískají. A osobně jsem za to že pokud má být nějaké vyvlastnění, tak alespoň dobře vyplacené.

    Dneska je na to nějaká studie která ukazuje že asi přes 30% aut by do Prahy vůbec nemuselo přijet. Praha je bohatá, když zhodnotí co jí to přinese, tak je může začít vyplácet zlatem.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: pokud máš vymezený koridor pro dopravní stavby v územním plánu (grafické vymezení), tak zjednodušeně: jen v SW nastavíš středovou čáru a ony se ti podle norem dopočítá půdorys. Technickou zprávu zkopíruješ, něco tam doplníš a zaseneš na stavební úřad...hlavní je získat vyjádření těch majitelů v okolí - rouměj, odkoupit od nich pozemky nebo je jinak "uplatit".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: Liniový stavby se chystaj desítky let. Já mám zkušenosti s blbejma pár stovkama metrů plastový trubky v chodníku - to musí nakreslit autorizovaná firma, potom se to musí zkoordinovat, potom to musí stavět autorizovaná firma, apod. Dálnici si vůbec neumím představit, co obnáší mít povolenou a postavit jí...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: já ti to překreslím v Arcmapu za dva dny...Stačí to pak jen odsouhlasit :-))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no jo no, já teda fakt ne. Dokonce si myslím, že obce víc na sever, na úrovni Libčic a tak, by jí i celkem chtěly, protože by jim výrazně zkrátila dojezdové časy do obou polovin Prahy a tím by se tam hodně zhodnotilo bydlení. Jenže předělat všechny územní plány by trvalo tak 20 let...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: a kdo naplánoval dálnici přes obec ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: musel by si vyvlastnit celej Suchdol :-) Nejde o to, že by tam stály v cestě nějaký pozemky - stojí tam celá obec, která se prostě hodlá donekoneečna odvolávat a nikdy to nezačlení do svého územího rozhodnutí, nevydá stavební povolení, apod.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: dneska ale existuje institut vyvlastnění - to co je ve veřejném zájmu by mělo být přednost...to že to bude drahé vyrovnání, je věc jiná...i metro by muselo řešit věcná břemena a nesouhlasy vlastníků.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam