• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LALINAINTELIGENCE - MYSL - VĚDOMÍ - Turingův test - čím se liší člověk od AI ?
    Klub pro filozofování, úvahy, citace a polemiky vztahující se k tématu inteligence, mysli, vědomí a umělé inteligence (artifical intelligence- AI). Začali jsme imitační hrou neboli Turingovým testem. Co je to Turingův test? Může Turingův test rozlišit lidskou a umělou inteligenci? Co vlastně z filozofického, matematického a psychologického hlediska pojem "inteligence" znamená?
    Mohou se stroje stát lidmi i s jejich kognitivními a emočními schopnostmi, nebo naopak lidé jsou také vlastně jen takové velmi dokonalé myslící stroje? Nebo ani jedno ani druhé?
    Jaké jsou názory na to, co přesně je inteligence? Jak s tím vším souvisí či nesouvisí vědomí a sebe-si-uvědomění?
    Těmito otázkami se do dnešní doby zabývalo mnoho vědců a filozofů a zdá se, že stále je to plodné pole, na kterém lze bádat dál a dál, vše se vyvíjí a názory se mění.
    Ne že by to tedy diskuse o tomto byla pro naše štěstí nezbytně nutná, ale co, každý má nějakého koníčka (a někdo za to je dokonce i placený:) takže proč by ne.
    Pokud tedy nemáte zrovna nic lepšího na práci a téma vás zajímá, je tu prostor pro vás ;)
    Umělá inteligence (AI)
    ALAN TURING wiki
    TURINGŮV TEST wiki
    TURINGŮV STROJ wiki
    TURINGŮV STROJ
    TURINGŮV STROJ V PŘÍKLADECH
    KVANTOVÝ POČÍTAČ
    TURINGŮV TEST - disertační práce Filip Tvrdý
    A Neuroscientist’s Radical Theory of How Networks Become Conscious
    Seminárka Jan Machala: FENOMÉN VĚDOMÍ ve vědeckém a spirituálním diskursu.......
    JAK FUNGUJE ENIGMA-video 1
    JAK FUNGUJE ENIGMA-video 2

    Umělé vědomí
    Artifical consciousness
    Hledají se programátoři pro vyvíjení AI
    SLOVNÍK CIZÍCH SLOV
    PŘEKLADÁTOR
    rozbalit záhlaví
    LALINA
    LALINA --- ---
    MAKROUSEK: ano, ale to tu teď neřešíme.
    mimochodem co si představuješ pod pojmem "profesionální lidské bytosti" ? to mě zaujalo
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    LALINA: Tak super, jiste z deti v tvem okoli vyrostou profesionalni lidske bytosti, ktere budou platnymi cleny nasi spolecnosti.
    LALINA
    LALINA --- ---
    tak řekněměž, že od té doby ten škodlivý vliv postoupil až tak daleko, že si toho všimli i odborníci? Děti prý si nejen nepamatují, ale už prý nesestaví ani kloudnou větu... Já nevím, děti v mém dosahu mobily nemají a nechodí ani do školy, takže si nejen pamatují, ale i se umí až květnatě vyjadřovat, takže já to nemohu posoudit. Jenom že zrovna v těchto dnech jsem si všimla, že vyšla nějaká studie, což mě zaujalo, že i maintreamová společnosti a mainstreamoví odborníci to přiznávají...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    LALINA: Nojo, ale co znamena "skodlivy vliv"? Kdyz zacal knihtisk, tak si rodice stezovali, ze si deti jenom ctou knihy a uz si nic nepamatuji....

    LALINA
    LALINA --- ---
    MAKROUSEK: Měla jsem na mysli že děti, které s tím pracují, tak to na ně prý má škodlivý vliv ... ale zřejmě každý mluvíme o něčem jiném

    A taky to, že si myslíš, že rekneš dítěti takhle to dělej , tak to tak bude dělat...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    LALINA: Jako ze jsou studie, kolik ty deti uz dnes vydelavaji a je to stejna nula, jako ty, ktere s tim nevyrustaji?
    LALINA
    LALINA --- ---
    MAKROUSEK: tak to si myslím, že jsi docela naivní. Vycházíš z toho, že děti nějak naprogramuješ a ony se budou chovat podle tvých pokynů. Ale to se nestane.
    Děti, které s tím vyrůstají, zatím nevykazují nějakou konkurenční výhodu a měla-li bych věřit i posledním výsledkům výzkumů, tak právě naopak... Asi že jim nikdo nevysvětlil, JAK to používat?
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    I Tried to Convince Intelligent AI NPCs They are Living in a Simulation
    https://www.youtube.com/watch?v=aihq6jhdW-Q
    DANIELSOFT
    DANIELSOFT --- ---
    já teda AI využívám čistě profesně jako nástroj: "jak se napíše toto v jazyce XYZ?" "jak se nastaví toto v operačním systému ABC?"

    snažím se držet odstup, neřešit soukromé věci a nepromítat si, že by na druhé straně bylo něco, co mi doopravdy rozumí, je to jen velký jazykový model
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    LALINA: Jenomze "jak pouzivat pocitac" puvodne znamenalo kodovani v asembleru, dnes to znamena ovladat photoshop a word a za pet let to bude znamenat "umet vysvetlit AI, co chci". A ten, kdo s tim bude vyrustat, bude mit znacnou konkurencni vyhodu. A to, jak to pouzivat, to uz je na tom jim to vysvetlit.
    LALINA
    LALINA --- ---
    MAKROUSEK: a jak to jako používat? jak to zjistí? mají k tomu přistupovat jako ke stroji nebo jako k autoritě, která všechno ví? každá nátura se k tomu postaví jinak a jak víme, třeba s blbými strojky v las vegas se značná část lidstva vypořádat neumí i když jsou dospělí. Na to nemusí být ani AI.
    Já chápu, jak to myslíš a částečně souhlasím s tím principem, ale pokud se týče předávání kompetencí počítačům, tak to nebude úplně podle stáří člověka.
    No a jestliže se prckové naučí jak to používat, tedy jak přenést své starosti na stroj, tak není to přesně to, co zminuje Might? ze prijdou o schopnosti vlastního uvažování a rozhodování?
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    LALINA: Prave naopak - je treba to detem zpristupnit co nejdriv. Protoze kdyz jako mali zjisti, jak to pouzivat, nebude to pro ne takovy prusvih, az to bude fakt k nerozeznani od cloveka.
    LALINA
    LALINA --- ---
    MIGHT: tak tedy: můj názor je, že cca 85% lidí má erodovaný sval rozhodování i bez AI. Možná ho nikdy pořádně nerozvinuli, protože vždycky se kolem jedince najde někdo/něco, co si velice rádo přivlastní něčí vůli a používá ji po svém.
    Jestli jsem měla různá období optimismu a pesimismu ohledně lidí, tak momentálně, po půl roce, co mě tu a tam postihnou zprávy z českého i světového politického dění, to vidím dost pesimisticky. Mnoho, až přes mnoho lidí nemá žádnou svobodnou vůli, i když o tom neví. A nemůže za to AI, ale jejich neochota nebo neschopnost dělat přesně to, co popisuješ jako "schopnosti svobodné vůle". Někdo by k tomu dodal ještě "kritické myšlení".
    Já osobně jsem divná a odjakživa ve střetu s "autoritama", moje svobodná vůle a samostatné myšlení je od narození neustále okopávaná a potlačovaná okolím, ale furt se drží, protože to mám tak dané od sudiček. Ani na vteřinu mě nenapadlo navázat styk s AI a cokoli s ní probírat ( v hlavě postoj "toho bohdá nebude, abych se musela uchylovat k takovým věcem"), ale lidi kolem mě to dělají. A dokonce i takoví, kteří dosud svou hlavu používali celkem obstojně a managovali si svůj život pěkně. Ještě jsem nepřišla na to, proč se teď uchýlili k něčemu takovému. A mluví o AI jako o člověku.
    Důvodů ale může být mnoho. Například už stárnou a ubývá energie, nebo mají pocit, že už se dost dlouho starali sami, tak uvítají, když se teď někdo bude starat o ně (tedy chtějí mít zájem a pocit přijetí) nebo to berou jako další z hraček, kterými je vynálezci zahrnují a prostě se tím baví. A možná pochopí nebezpečí a zase se AI pustí, nebo ne a mentálně degradují. Ale to s věkem tak nějak všichni, takže v tom asi nevidí nebezpečí.

    Jiné to je u dětí. Tam nemám zkušenost s někým známým, moje neteře dostaly mobil v 10,5 a 9 letech a hlavně koukají na videa nebo hudební klipy a na komunikaci s rodinou. Jejich rodiče AI používají, ale dětem to nezpřístupnili. Doufám. Musím se přeptat:))) Moje dospělé dítě má hlavu nastavenou podobně jako já, ale s AI se baví, myslím, že to bere jako zábavu i když kdoví jaké nedostatečnosti mu to jako singlerovi nahrazuje. Na vlastním rozhodování ale zatím dost lpí a dost se mu daří.

    Nakonec řeknu, že u lidí obecně vidím jak brutální doklady o absenci vlastní svobodné vůle, tak ale i přibývající skupinu lidí, kteří svobodné rozhodování vědomě pěstují a kultivují, i když třeba zatím jenom prostřednictvím koučů a průvodců. Takže pokud se nestanou loutkami těchto guruů, vyroste tady docela dost lidí, kteří se budou o svou svobodu zajimat a budou ji pěstovat a rozvíjet.
    AI neAI, což je nadějné.
    MIGHT
    MIGHT --- ---
    Sepsal jsem zamyšlení nad tématem AI a eroze svobodné vůle ke kterému mě inspirovalo mnoho rozhovorů s mými klinety, ale i terapeuty. Mým cílem není odrazovat od technologií, ale naopak motivovat abychom z AI vytěžili maximum, musíme zůstat v "sedadle řidiče" .

    Na několika příkladech popisuji, že když začneme outsourcovat nejen úkoly, ale i kritické rozhodování a hodnoty, ztrácíme to lidské, co nás dělá jedinečnými.

    Přečtěte článek, nebo přehrajte jako podcast (odkaz v článku) . Budu rád za vaše názory.
    https://www.tomasgavlas.cz/post/um%C4%9Bl%C3%A1-inteligence-a-eroze-svobodn%C3%A9-v%C5%AFle
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    Tak pry LLM jsou slepa ulicka.

    Meta's most famous AI researcher Yann LeCun now says that everything, everyone knew and believed about AI chatbots is 'WRONG' - The Times of India
    https://timesofindia.indiatimes.com/technology/tech-news/metas-most-famous-ai-researcher-yann-lecun-now-says-that-everything-everyone-knew-and-believed-about-ai-chatbots-is-wrong/articleshow/125428070.cms
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    LALINA: to je strašný blábol, to je Allatra produkce? Je to takové dost AI, jako sci-fi povídka by to asi nebylo špatné... jinak strašný překlad, AI dabing, AI záběry, pseudo starý film, klišé, kecy o teoriích, které jsou ale vyvrácené nebo nepotrvzené... to, že existuje nějaká rovnice, neznamená, že je to popis fyzikálního fungování, skutečně popisujeme fyzikální zákony rovnicemi, ale ne každá rovnice musí být fyzikálním zákonem...
    LALINA
    LALINA --- ---
    Nejchytřejší Dítě Světa Tvrdí, že Kvantová AI v CERNu Otevřela Portál… Joe Rogan Reaguje
    https://www.youtube.com/watch?v=fzQ-qFA6cYo
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    Godfather of AI: I Tried to Warn Them, But We’ve Already Lost Control! Geoffrey Hinton
    https://youtu.be/giT0ytynSqg?si=8Qdq-T-HEHAe5dyG
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ROLAND: Jasne. Ja tim myslel, ze clovekovi trva 15 let, nez mu sveris auto. AI?
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    MAKROUSEK: No, asi bych si dovolil trochu polemizovat s tím vychováváním, spíše bych to asi nazval směřování. Ale jistě je to věc nazvání, názoru a pohledu. Když si vzpomenu tuším na třeba tzv Vlčí děti? A nebo Mauglíí či Tarzan.
    A stejně tak jak se většina lidí chová a zachází se zvířaty? Nebo jak se chovali mnozí ne li většina kolonizátorů?

    A stejně mi přijde výchova v některých ohledech hodně těžká a asi až nemožná a musí si pak na to každý člověk - dítě přijít samo?
    Myslím tím, že ty mu předáš a usměrníš co znáš ty, ale pak jde do školy a už se to mydlí a díte klasika, ostatní můžou a já ne.
    Je to jedna ze silných věcí, která mě tak trochu děsí a nejistota zda bych byl vůbec dobrý rodič? Teď už jsem mimo hru.
    ROLAND
    ROLAND --- ---
    LALINA: Obávám se že jsou to spíše romantické představy některých než reálné cíle. Ale kdo ví třeba jednou? Ale to asi dost možná tady už nebudeme a nebo společnost bude vypadat nějak jinak, pokud bude ještě existovat a sami se lidé úplně nezničí?

    Srozumitelněji:
    Většina těch existujících co znám je jen primárně o byznysu, kontrole a jakési formě hraní si na boha. A možná tam někde vzadu i snaha o AGI, ale pořád aby nad tím měli kontrolu.

    Ti, kteří přemýšlí jinak, třeba jako já a mají také obavy či strachy a různě připouští nepřipouští, ti se k tomu asi nedostanou, možná tak jeden plácnu z miliardy. Existuje jedna taková roztomilá série her. Jmenuje se Creatures. A tam ty Normíky vlastně učíst jako malé děti.

    Jen si myslím, že za tím vším je nějaká forma matematiky která vychází z nějakého paternu seedu mechanizmu rovnice. A myslím si že na ten princip (nebo se mu hodně přiblížil) naší možné existence a fungování kápnul Pan John Horton Conway, za mě matematický génius. Který to své asi nejvíce známé dílo dle jeho slov svým způsobem začal nenávidět, protože lidé ho spojovali především s tím a ptali se jen předně na to. A možná mu nedošlo na co asi vlastně přišel a i takové myšlenky a věci nejsou ojedinělé.
    Does John Conway hate his Game of Life?
    https://youtu.be/E8kUJL04ELA?si=phPXTTUyVJE-jl2w


    Tady pak s ním ještě jiná část z toho rozhovoru. Ucelené video jsem nenašel.
    Life, Death and the Monster (John Conway) - Numberphile
    https://youtu.be/xOCe5HUObD4?si=zgrnf7Gpb4gaPSj3


    No a pak tu máme ještě neurovědu a zajímavou myšlenku ohledně co je to možná vědomí? Tady přednáška s Panem Michael Gazzaniga. Akorát ten zvuk je hodně špatný, takže zapnout titulky i když i z těch obrázků se dá s nějakou představivostí i pochopit.
    Michael S. Gazzaniga (UCSB): “Beliefs and Brains: A Critical Balance”
    https://youtu.be/nO4yjwcJ8Xo?si=LON1wuRTgSAUGfRZ


    Co mi vychází?
    Mozek je asi hlavní vypočetní jednotka a část paternu vycházejícího z kódu paternu DNA (cca 3,3 Miliardy znadků) a vědomí je virtuální výsledek, který je aktivní díky a skrze naše tělesné schránky.
    Přednáška Mgr. Jana Pačese Ph. D. - Jak se čte DNA
    https://youtu.be/1XBjjJTKf_0?si=9CArhqMu05LFeMTs


    Podobně by to mohlo být u počítače, pokud bude mít dostatečný prostor a vhodnou strukturu výpočetní jednotky. Tedy řekněme že počítač je mozek i tělo. A program DNA. Netuším a nevím jak velké je samotné programové jádro. Což je binárně asi 825MB binárně a protože je i backup tak dvojnásobek. V ASCII je to cca těch řekněme 3,3GB x 2 jako backup. Tady mi chybí znalosti a schopnosti. A u té tzv Umělé Inteligence vidíme pokud to nepletu jen pamětové slovníky, ale ty jsou omezené a kontrolované ne volné. Ve smyslu že ten program ti některé otázky nezodpoví a to je řekl bych jedna z hlavních brzd aby se mohlo rozvinout AGI.
    Nebo ta kontrola by musela být nějak jinak řešena a být tvárná a ne pevná.

    Když to chceš převést jako by si chtěla učit malé dítě. Tak jako každý z nás máme nějaké jádro a fyzické omezení na základě genů, tak ten základ je soft (učením jen z nějaké části přeprogramovatelný a nějaká část zůstane neměnná) Do těchto zákoutí málo kdo z lidí nahlíží. Ale u extrémních situací pak můžeme pozorovat nějaké ty pevné vzorce a jejich možné zborcení či přepsání a možný pak vnitřní přepis genu pro další generaci. (Takhle nějak zhruba chápu že funguje evoluce)

    Pokud by si si chtěla hrát ve smyslu jako učení malé děti, zkus si najít tuhle hru a nějakou verzi co by fungovala i na současných Windows a nebo přes nějaký emulátor - Virtual Box se starším OS.: https://en.wikipedia.org/wiki/Creatures_(video_game_series)

    Jinak co vím tak se povedlo udělat umělý živý organismus: https://en.wikipedia.org/wiki/OpenWorm
    OpenWorm
    https://openworm.org/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam