• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GENTIANAAštar akbar!
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    Nestačím valit oči na NocNočníkovy hluboké náhledy do učení a praxe prvotní církve. LOL.
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    LEON_KOWALSKI: Oni teď jedou v ultrakatolictví.
    LEON_KOWALSKI
    LEON_KOWALSKI --- ---
    GUYVER: Jako že by tě příznivci kultu mohli za odměnu obětovat jejich božstvu?
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    NOXNOCTIS: Našel jsem o tom kdesi zmínku. A je to věc, do které je lepší nevrtat.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    NOXNOCTIS: Díky, od tebe je to pocta. :)
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    NOXNOCTIS: V Irsku dokonce kultu, který vůbec není helénský. Ba, ani keltský.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    Tak konečně je Noxnoctis ve správném auditku! :)
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    Vypadá to, že to místy probíhalo jako bohapustá žranice:

    1 Korintským 11:18 Předně slyším, že jsou mezi vámi roztržky, když se v církvi shromažďujete, a jsem nakloněn tomu věřit.

    1 Korintským 11:19 Neboť musí mezi vámi být i různé skupiny, aby se ukázalo, kdo z vás se osvědčí.

    1 Korintským 11:20 Když vy se však shromažďujete, není to už společenství večeře Páně:

    1 Korintským 11:21 každý se dá hned do své večeře, a jeden má hlad, druhý se opije.

    1 Korintským 11:22 Což nemáte své domácnosti, kde byste jedli a pili? Či snad pohrdáte církví Boží a chcete zahanbit ty, kteří nic nemají? Co vám mám říci? Mám vás snad pochválit? Za to vás nechválím!

    1 Korintským 11:23 Já jsem přijal od Pána, co jsem vám také odevzdal: Pán Ježíš v tu noc, kdy byl zrazen, vzal chléb,

    1 Korintským 11:24 vzdal díky, lámal jej a řekl: "Toto jest mé tělo, které se za vás vydává; to čiňte na mou památku."

    1 Korintským 11:25 Stejně vzal po večeři i kalich a řekl: "Tento kalich je nová smlouva, zpečetěná mou krví; to čiňte, kdykoli budete píti, na mou památku."

    1 Korintským 11:26 Kdykoli tedy jíte tento chléb a pijete tento kalich, zvěstujete smrt Páně, dokud on nepřijde.

    1 Korintským 11:27 Kdo by tedy jedl tento chléb a pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně.

    1 Korintským 11:28 Nechť každý sám sebe zkoumá, než tento chléb jí a z tohoto kalicha pije.

    1 Korintským 11:29 Kdo jí a pije a nerozpoznává, že jde o tělo Páně, jí a pije sám sobě odsouzení.

    1 Korintským 11:30 Proto je mezi vámi tolik slabých a nemocných a mnozí umírají.

    1 Korintským 11:31 Kdybychom soudili sami sebe, nebyli bychom souzeni.

    1 Korintským 11:32 Když nás však soudí Pán, je to k naší nápravě, abychom nebyli odsouzeni spolu se světem.

    1 Korintským 11:33 A tak, bratří moji, když se shromažďujete k společnému stolu, čekejte jeden na druhého.


    1 Korintským 11:34 Kdo má hlad, ať se nají doma, abyste se neshromažďovali k odsouzení. Ostatní věci zařídím, až přijdu.
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    NOXNOCTIS: Kněžské svěcení původně mělo úplně jiný smysl než vytvoření nějaké hierarchie a s tím spojeného folklóru. Z toho důvodu oficiální církve moc nemusím.
    GAISAKA
    GAISAKA --- ---
    NOXNOCTIS: Tak žena, odchovaná v paneláku si na mých +-18-19 v zimě, ale i v létě, za dva tři roky zvykla,)
    Já když přijdu do paneláku, kde mi jekotaj, jak vlastně netopí, ale maj tam třiadvacet stupňů, čiže imigruju na balkón, tak si řikám, co takhle využít zelenou úsporám? Už jen dva domy na ulici máme původní vokna. Ale seru na to, padesát tisíc za rok za plyn není tak moc,)
    Asi tolik k vaší sakrálně-interierové debatě,)
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    NOXNOCTIS: Ale když už se jednou prohřejí, tak teplo drží. Na rozdíl od toho papundeklu, ve kterém je v létě horko a v zimě zima.
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    NOXNOCTIS: Taky Barbora nebyla určena na bydlení. Problém je v tom, že aby se v paneláku dalo jakž takž příjemně bydlet, potřebuje dost zásadní úpravy. To, co se odehrává vně a uvnitř lebky je dost propojená věc a místo, kde člověk bydlí, to poměrně zásadně formuje. Dnešní člověku by se ve starém gotickém domě asi nijak extra nebydlelo, ale po určitých úpravách by se tam cítil nejspíš o hodně líp než v panelové králíkárně, byť všemožně zateplené.
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    NOXNOCTIS: Produktem téhle logiky jsou Jižní města celého světa.

    Přiznávám se, že mi tyhle technokratické názory přijdou na pár facek. Oni lidi takhle nefungujou, mají vztah k místu a naopak místo formuje lidi. Samozřejmě, dokládá se to blbě, protože se to nedá kontrolovaně experimentálně ověřit, ale proč je Most tak hnusnej? Protože to není město, ale shluk baráků, ke kterému nemají obyvatelé vztah. I megalomanské plánování se musí umět - nějaký ten Gahura to asi teda jako uměl, protože o baťovy domky a činžáky je stále eminentní zájem.

    Nebo Sudety.

    Kromě toho se dá jako duchovní hodnota vnímat i to úsilí, které předci vynaložili na to, aby měli pěkný kostel podle logiky, že kostel je to nejdůležitější, co máme, tak ať to tam nevypadá jako v pastoušce. S čímž si poradili i za omezených podmínek - když směli protestanti stavět jenom ze dřeva bez hřebíků, tak... googlowacz Ružomberok.

    Pokud za správného křesťana považuješ někoho, kdo odhodí všechny světské statky kromě těch, které ho chrání před bezprostředním ohrožením, tak jako jo, klidně si poustevnič v poušti, v Moravské Sahaře se přemnožili chrousti, i co jest by bylo, ale většina lidí takhle nefunguje. Naopak, a to je nějaký psychologický tentononc, lidi potřebujou rituály, jistoty, pravidelnost. A tomu pomáhá i to, že když se jde do kostela (chrámu, sněmovní místnosti, říkej tomu, jak chceš), tak si vezmou pěkné oblečení - což je taky projev úcty k věci, že nejdou v zahnojených montérkách - a že je v kostele jaksi příjemně, setkání probíhá nějakým strukturovaným a předvídatelným způsobem... seber člověku rozvrh hodin a zešílí.
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    Analýzou se podstata ducha zjistit nedá. Máš pocit že panelová sídliště dokážou někoho nebo něco povznést? A když to srovnáš s gotickou architekturou?
    GOBERS
    GOBERS --- ---
    GENTIANA: Naopak, tohle se po Tridentu teprva poradne rozjelo...
    SHEALA
    SHEALA --- ---
    GUYVER: odhaduju že chodil na FSS, tohle tam rád používal jeden vyučující z psychologie. Taky to používám.

    No a já kostely chápu... jezdím na akce kde je rituál prováděnej v mnohem větších halách. A de facto jediným produktem, co dostanu za svoje zaplacený nemalý peníze je dobrej pocit že jsem tam byla, setkání "s věřícíma", fotky a bolavý nohy :)
    GENTIANA
    GENTIANA --- ---
    NOXNOCTIS: jenomže problém je trocbu v tom, že v době, kdy se tu naprostá většina kostelů stavěla, tam byl podstatně větší frmol než dnes. Já nevim, no, ve velkých kostelech byl na každém rohu oltář, začasté s nějakou fundací, že se tam denně bude kanovník modlit za vykoupení duše fundátora... tohle se dílem vyházelo po Tridentu, pravda, ale baráky zůstaly a co včil s nima? Když už to není kulturní památka ze zákona, tak lidi vnímají, že jako jo, kdyby se ty ocapinky odvezly, byla by z kostela bezva tělocvična, ale že by to bylo nevkusné.
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    NOXNOCTIS: Ovar je to, co sedi na Hradě a operuje s pojmy "ostrovy pozitivní (negativní) deviace".
    Chrám má především povznášet ducha věřících. Jsou ale kostely, které povznášejí ducha asi tak stejně jako nádražní hala nebo dřevník. Jediným přínosem takových kostelů je, že neprší do varhan.
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    NOXNOCTIS: Příkladem pozitivní deviace v Čechách jsou unitáři se svým centrem na Starém Městě - nebo alespoň byli, když jsem to sledoval.

    Ty jsi uctívač Ovara?
    SALVATOR
    SALVATOR --- ---
    KOCOURMIKES: To je jako se hádat, že ne fialový, ale růžový neviditelný jednorožec.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam