• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ONA_MAKARONAŠťastný rodič, šťastné dítě.
    Tato diskuze se zaobírá zejména tzv. Nevýchovou a učením Naomi Aldort. Jakou výchovu doma upřednostňujete a proč? Praktikujete ve své rodině tyto "alternativní" směry výchovy? Opravdu fungují? Otázky, rady a pomoc ohledně (ne)výchovy vítány.
    rozbalit záhlaví
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    LYDI: a nějaký příklady, ráda se inspiruju, taky mě to dvakrát nebaví ho jakkoli trestat, ale zase ho nejde nechávat si dělat, co chce, zvlášť když vím, že si chce pouze změřit síly. Mocenské hry hrajeme, ale nejde to se vším, některé věci prostě musí respektovat. Měli jsme teď dost dlouhé období, kdy byl naprosto úžasný a teď je nějaký další období vzdoru, asi s blížícím se čtvrtým rokem s tím, že se prostě postaví přede mě, kouká mi do očí a prostě mi řekne, že to a to neudělá a že si to mám udělat sama a když mu něčím pohrozím, tak to otočí, že se to stane mě apod. Já mám ještě stejně starou holčiku jako máš ty, s tou je to zatím úplně bez problémů, musím říct, že je méně vzteklá, více ochotná se učit a poslouchat než Toník, víc se sama zabaví, míň si vynucuje, když se jí v něčem zamezí něco se jí nedá, co chce, pláče spíš nešťastně než vztekle apod. Jsem dost zvědavá na její období vzdoru, třeba mě překvapí a bude ještě horší než Toník, to nevylučuju:-) Jistý je, že jsou natolik odlišní, že se k nim nedá přistupovat stejně a nejen kvůli věku.
    LYDI
    LYDI --- ---
    MARKYSHA: jasan, mam holcicku, je ji teprv 1,5 roku, zatim zadne znacky jakekoli odmitani, vzdoru atd. nevim jake by to bylo treba u kluku. jasne je take ze lidi, deti jsou ruzne. ale stejne znam spoustu lidi (kteri maji i kluky, akcni kluky) a davali to podle me dost dobre a to i bez trestu...
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    LYDI: mně přijde, že to s absencí jakýchkoli trestů prostě nejde, já jsem ráda, když se mi daří vynechávat ty tělesné, ale dneska se přiznám, že i tady jsem dnes udělala výjímku. Tonda už se druhý týden doma nudí a je děsně vzteklý a nechce nic dělat, co vymyslím, sám už neví, co by dělal, prostě je podebraný a dělá naschvály a úplně se mi postavil, že nepůjde do pokoje a nadával mi, že jsem se prostě neudržela a naplácala mu. Ale musím to říct, že to stejně nepomohlo. Nakonec jsem zavolala pediatře, jestli už by dneska mohl mezi děti, když nekašle, neteče mu z nosu, nic, tak máme zelenou a vsadila jsem na pozitivní motivaci, že si odpoledne pojedeme hrát do dětského koutku (ven se ho vypustit bojím, že by to přehnal, hlavně Alenka by buď plakala v kočárku nebo by moc běhala a ta je na tom o trochu hůř než Tonda), když bude hodný a zatím to funguje.
    LYDI
    LYDI --- ---
    KEIKIN: nevim, chci tu a tom diskutovat. hranice realneho sveta dite pozna tak a tak (napr nedavno sme byli v parku. letel vrtulnik. mala znackovala ze chce "jeste vic", ja ze s tim nic neudelam, zadneho dalsiho nevykouzlim. mela "stesti" a letel pak kratce na to letadlo ale pak uz fakt bylo konec :D). proc jich musime umele dodat dalsi? jak se citis ty, kdyz je neco zakazane? dodrzis vlastne "zakazy" ktere mozne mas s dobrymi umysly (myslim tim spis to - clovek si dela plan napr ze bude vic cvicit - ale fakt to dodrzi?), nemluvne teda o vecech ktere nesmis. dal realne - jako dospeli na druhe strane se chovame (snad) nejak diky informacim ktere mame a rozhodnuti na jejich zaklade. proc neumoznit toto diteti? nebo dopracovat se spolecne k resenim (nedavno sem cetla pojem "loving limits", docela se mi to libi... loving limits - jako treba tv jen ..pul hodka denne treba...) taky si myslim ze je rozumne, kdyz uz nechci aby dite neco delalo/konzumovalo atd moc ho tomu nevystavovat. nejist sam moc sladke (nebo ne kdyz je tam to dite atd)... pisu to jen tak co mi napada, doufam ze je to rozumitelne. jak rikam ale, svet je asi dost "slozite" pro decko tak i tak, proc pridat dalsi "zbytecnosti" (;
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    LYDI: jakkoli trestat ? Já mám za to, i ž trest může být výchovný. S trestem se dítě v životě setká na 100 %, tak proč ho před ním za každou cenu chránit ? Nemyslím tím trest ve formě fyzického bytí, ale např. zákaz sledování TV, poř. PC, zákaz jíst sladké apod.
    LYDI
    LYDI --- ---
    TORUVIEL: ja sem ji taky cetla. musim se ale priznat, ze mi toho bylo skoro moc o mozku a malo o detech a jake to s tim mozkem ma/"mel mit" dopady na vychovu. teda ty dopady a doporuceni tam byli, ale byli to dost pro me osobne jasne veci.. spis bych tu knizku asi nekomu doporucila, kdo furt trva na tom dite jakkoli trestat atd. pro rodic snazici se o laskavou, mirnou vychovu ve vsech ohledech mi tam zas neprislo toho tolik noveho...
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Fakt moc pěkná kniha (někdo ji tu nebo jinde myslím doporučoval, tak doporučuju dál). http://www.beletrie.eu/...o-mozku-a-emocionalnim-vyvoji-ditete.html?gclid=CJrNqejbn8QCFeHLtAodTkkAww
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    SINSEMILLA: tak u nás na malém městě moc výběr není, vlastně jsem jen odstranil z výběru ty školy, kde nejsou rodiče spokojení s učitelama. Pro naši rodinu je pak rozhodující logistické (a částečně i finanční) kritérium. Tedy když už půjdu se zbytkem kavalérie do školky, tak ať je škola poblíž.
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    MARKYSHA: jo to je možný, že je toho na něj ještě pořád moc. všechny jsem po nástupu do školky instruovala, aby zvolnili a nedělala nějaký extra bohatý program. asi jsem měla pocit, že už si nějak zvykne
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SINSEMILLA: jenže u nás je to naopak - oni sice blbnou na zahradě, ale je spíš unavený psychicky než fyzicky, tak chodí ještě na Pohyb dětem cvičit, jsme odpoledne venku a když třeba prší, tak pak lítá jako splašený po bytě a k žádné intelektuální zábavě se nemá..naopak v době nemoci, prázdnin, víkendu, když si odpočine, tak je zase zvědavý jako obvykle, chce si tvořit, číst. Ono není dobré ty děti zase moc zahlcovat.
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    MARKYSHA: jo to je fakt, že školka je utahá. taky proto nemá žádný cvičení nic, kluci ze třídy chodí do skola, ale erik chodí spát v sedm půl osmý a spí 12 hodin. a po příchodu má totálně volnou zábavu

    KEIKIN: bydlíme na santošce, praha 5 a výběr základky bude docela oříšek. ty už máš děti ve škole, jaká sis dal kritéria?
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    BEBERA: jo to mě taky napadlo, že je zrovna v jiné fázi. je pravda, že mi přijde, že se mu rozvíjí slovní zásoba celkem markatně a je možný, že to zase samo přejde. já mám bohužel kolem sebe spíš menší děti, takže tam tohle moc nezafunguje. jen prostě nedávám konverzace "proč se lia odstěhovala? protože její táta dostal ve španělsku novou práci 20 x bez toho, aniž na vrácenou otázku odpověděl. pak, když už jsme to nevydrželi a trochu vypěnili, že nás to nebaví, tak pak přišel s tím, že mám vyřídit muži, že se lia odstěhovala proto, že táta dostal novou práci.

    možná to moc hrotim, nevím, jen je to teď jak do dubu, jak si nic nepamatuje a o čemkoli se mluví tak mlčí. mi to chybí ty naše rozprávky
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    KEIKIN: tak my tady nepěstuje model odměn, trestů a tak, nepodmiňujeme věci jedním či druhým. když s něčím přijde, děláme to s ním, podporujeme a tak.

    jen mě to teď mrzí, že ty konverzace jsou takové jalové, nebo narazila jsem na to u knížek, nějak jsem se úplně náhodou vrátila k příběhu a zjistilo se, že erik není schopný říct, o čem se četlo. tak teď děláme to, že si projedeme znovu stránky a vypíchneme zásadní body děje. protože když pak o tý knížce mluvím a on na mě kouká jako kdyby to neslyšel, tak mě to nebaví..
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    SINSEMILLA: u syna se střídají období, kdy nasává informace a na všechno se ptá, a období, kdy jen jde vedle mě a mlčí nebo mektá o kravinách. A jestli ti jde vyloženě o nabírání znalostí, pozoruju výrazné vzedmutí vždy po setkání s dětmi, které mají nějaký silný zájem. Máme jednoho podobně starého kamaráda, který ze sebe chrlí spoustu informací o typech vlaků a o raketách, syn se mě po takové návštěvě ptá, jakto že toho Toník tolik ví a chce taky hodně vědět. Ale je to taková vnější motivace, dočasná...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    SINSEMILLA: Nevím kde bydlíš a jaké máte možnosti, no spíše bych se snažil ovlivnit výběr školy.
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SINSEMILLA: aha, to občas u Tondy pozoruju taky, to není lenost, ale prachsprostá únava. Ve školce je podnětů, taky s nimi něco probírají, kreslí, učí básničky,zpívají. Já ve všední den Toníka už moc nerozvíjím, spíš ho nechám vyblbnout, vyběhat, vykřičet.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    SINSEMILLA: určitě bych nevytvářel umělou motivaci.
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    KEIKIN: takže bys to neřešil?
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    SINSEMILLA: motivace přijde sama uvidíš. Třeba jen to, že v té třídě sedí x dětí, třeba i kamarádů a funguje tam potřeba být dobrej. :-) Nebo se zalíbit nějaké pěkné holce .
    SINSEMILLA
    SINSEMILLA --- ---
    KEIKIN: nemyslím po znalostech, navíc většinu věcí už zvládá teď, ale prostě ohledně té motivace, najednou se prostě objeví věci, co bude muset dělat proto, že to někdo řekl a on třeba nebude cítit smysl, ale něco dobrého by na tom přesto šlo najít apod. je to ve mě zatím jen takový vágní pocit, ale co prostě děláte, když vaše děti usínají na vavřínech?
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    SINSEMILLA: Na školu se nemusí nijak extra připravovat. Stačí, když bude umět poznávat písmenka a když bude komunikativní. Já dodneška nepochopil strachy rodičů ze školky, že jejich děťátko není skoro v 6-ti letech připraveno apod. Řeší to dycky maminy ve školce, když jdu pro malou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam